Kontrollrummet

Vad anser ni om Quote:ing ??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Inom jazz är det vanligt att spela qoutes i improvisationerna/solona.
2 gånger per 32 taketer anses vara godtagbart om varje qoute tar högst
2 takter i anspråk. Spelar man mer så anses man planka.
Att spela en qoute innebär att man lånar en strof/motif från en känd melodi
och infogar den i sin improvisation. Qoute:ing är en ansedd jazz teknik
Man visar att man kan spela mer än sina egna riff, samt införliva fragment
från en annan komposition. Man citerar/spelar en quote.
Det ligger också ofta mycket humor och ironi i användandet av qoutes.

Jag gillar det men använder det sällan eller aldrig. Skulle gärna fylla
min kvot men är rädd att det kan missförstås och kan liknas vid plagiat.
Jag skulle valt en slinga P, Metheny (Girls Next Door) och en av F. Zappa
(Shad up & play yer guitars) fusing the jazz blues.

Miles Davis " So What" är populär att färga sina improvisationer med.

Vad anser ni om företelsen quoting ?????
Är det bättre att använda strolling (ta paus) om improvisationen kommer av sig
än att använda qouting ???
Stöld/plagiat eller en trevlig, rolig och intressant teknik för solisten att använda ????
Hur ställer ni er till att använda stil clicheer tillhörande en viss musikstil/genre ??


mvh


« Senast ändrad: 24.04.2012, 23:54:52 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har använt det en gång i en visa i en festival på KR men jag tror ingen tänkte på det eftersom ingen kommentar kom om det. Vad jag anser tja är det kul och det faller på plats så är det väl ok bara man inte utger det för att vara något man själv gjort tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Om man heter Ritchie Blackmore och spelar 'Roslagsvår' i låten 'LAZY' är det OK.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jazzhumor funkar oftast bara i jazz. Men det kan vara kul. Är svårt att vara kreativ och bara hitta på nytt hela tiden också.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har använt det en gång i en visa i en festival på KR men jag tror ingen tänkte på det eftersom ingen kommentar kom om det. Vad jag anser tja är det kul och det faller på plats så är det väl ok bara man inte utger det för att vara något man själv gjort tycker jag.

Tack för ett nytt begrepp för mig inom musiken. "Quoting" kan jag komma ihåg  både namn och betydelse. Jo, jag har hört det i flera muskaliska sammanhang och tycker det är ok och till och med roligt, om det har finess. Jag quotade på en slidegitarr på en avEddis låtar 2009. Kom in på "While my guitar gently weeps" eftersom jag kände släktskap med den låten då jag spelade.

Är det quoting då man härmar ett ljud man hör i konserttillfället?

Två exempel. Ett vi kan ha sett på youtube då en violinist hör en Nokia-telefon från publiken ringa. Han kopierar den direkt i sitt spel. En annan var en stor indiskt violinist som avbröts av ett tåg som åkte förbi och tutade med sitt tvåstämmiga horn. Violinisten som just var inne i en raga hakade på och svarade tåget, innan han fortsatte med sin raga.

Är det också en form av quoting eller heter det något annat i musikens värld. Har det överhuvudtaget ett namn?
« Senast ändrad: 25.04.2012, 07:52:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vet bara att det används i jazz sammanhang och man säger quote om man citerar något som en kändis sagt. Testade att googla och så här sägr Wikipedai :
 Quotation is the repetition of someone else's statement or thoughts

mvh
« Senast ändrad: 25.04.2012, 08:32:29 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ofta när jag läser dina inlägg så fattar jag inte så mycket av dem eftersom jag inte är insatt i den musikteoretiska nomneklaturen på samma sätt som du. Du har inte funderat på att starta en musikteoretisk tråd där du förklarra grunderna i dina resonemang på ett enkelt "fore dummies" sätt.
Detta var bara en parants för denna gången fattade jag faktiskt.
Jag kan tycka att det är stor skillnad om det sker spontant eller om det är planerat. Ibland är det roligt med små musikaliska skämt och ibland kan man göra en omage eller parafras eller på andra sätt leka med musikaliska referenser. Faran är om man planerar det för mycket så att det blir ett rent plagiat. Då är det inte samma sak längre. Typ nu skall jag kopiera riffet i "The Slime" men jag ändrar bara ett par toner. Eller om referensen blir så obegriplig att det bara är upphovsmannen som fattar den.
Improvisation inebär väl ett visst mått av lekfullhet med vad musik egentligen är och hur jag uppfattar den i stunden.
Allting har redan blivit gjort är väl ett sådant där dilemma som de flesta av oss som gör musik någon gång har funderat på.
Jag hade en kompis som spelade med ett jazzband och trummisen där hade jammat med några gamla jazzrävar på én klubb i stockholm. Han föreslog att de skulle inleda konsertern med tystnad och sedan försöka spela svar på det som publiken gjorde. Typ om någon hostar så svarar vi på det osv. Då säger saxofonisten: "Äsch det där gjorde vi redsan 1967 vet du grabben."

Ibland är det riktigt roligt att göra covers eller som i vår första tävling "Gömma Bach"
som vi hade här på forumet för en massa år sedan: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3752



 :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Om man heter Ritchie Blackmore och spelar 'Roslagsvår' i låten 'LAZY' är det OK.. ;)

Nej  :angry: det har han redan tjatat ut rejält! Är snart värre än när han jämt skulle citera "Gullegullan koko" i "All Night Long"  :unsure:

Annars, citat ställer ju vissa intellektuella krav på lyssnaren så som sagt - fungerar i jazz och progressive rock typ... Å Bill Bailey då ;)