Kontrollrummet

Dj Viss - Ta mitt nummer (nästan klar WIP)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Hej alla!
Tillbaks med musikproducerandet igen.  :huh:
En låt jag pillat lite fram å tillbaka på. Börjar väl nästan bli nöjd för den här gången.
Men lite feedback på saker jag inte själv tänkt på välkomnas gärna :)
Och inte bara tekniskt, utan även på den musikaliska(?) aspekten

Det jag själv tänkt på (saxat från soundcloudbeskrivningen):
*Aggressive snareroll sound to be adjusted.
*Fix distortion when lead melody filter peaks
*General spline tweaking on various effects
*Clean up in "overlapping melodies/transitions"
*Give the bass drum a bit more oomph
*Break up the bassline a bit in a few patterns
*Some cool filter effects on the master output every now and then

Short edit cuts at 3:30 and extended version will be......well, you guessed it!
Extended. To go on until sunrise and not fade away when this one does :)


« Senast ändrad: 11.04.2012, 15:46:01 by DjViss »
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Jay Thomas

  • Gäst
Härlig låt med härlig energi! :) Bra utnyttjande av konceptet, även om den bitvis blir lite väl repetitiv. Möjligen saknar jag en röst som kommer in lite då och då i den senare hälften av låten.

Bra jobbat! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tyckte också vid lyssning igår att det låter bra men skrev inget då, eftersom jag tänkte "lite väl repetitiv". Men nu är det sagt.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tyckte också vid lyssning igår att det låter bra men skrev inget då, eftersom jag tänkte "lite väl repetitiv". Men nu är det sagt.  :wub:

Det är ingen tvekan om att det finns många goda uppslag i det här och jag tycker det lirar gott (trots min mediokra lyssning här...) men jag håller med Max om att det blir lite same same... Känner igen mig själv i att vilja så jäkla mycket och helst på samma gång... tror du kan få större variation genom att inte låta alla "instrument" lira hela tiden och om det ÄR flera samtidigt - låt dem bytas om att dominera!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Tjena och tack för bra respons och kvalitativ feedback. ^_^

Ja.
Det är lätt hänt att fläska på så mycket man kan och det ligger en poäng i det ni säger.
Om allt alltid spelar förlorar det lite av sin effekt. Jag ska försöka mig på att bryta upp det hela lite, skala bort något instrument som i vissa stycken bara ligger å maler i bakgrunden utan att egentligen tillföra så mkt.  Och kanske finputsa/framhäva andra.

Min egna sångröst är under all kritik och då genren kanske inte tilltalar dem med röst- och låtskrivarfärdigheter så får jag nog avstå än så länge. Har övervägt att sampla något men inte hittat rätt än.

Uppdaterar med ny version snart efter en lyckad session i FL ägt rum :)
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte min musik men det låter bra i mixen - kanske lite vass i mina lurar dock.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin energi, som någon sa! Mixen känns lite "vass", lite för diskantrik.
Saknar också en del av basen som brukar finnas i låtar av den här karaktären.
Tror att låten skulle behöva sång, eftersom det inte händer så mycket!
Skala gärna ner arret i något parti mitt i låten, för att sedan bygga upp den igen...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Fin energi, som någon sa! Mixen känns lite "vass", lite för diskantrik.
Saknar också en del av basen som brukar finnas i låtar av den här karaktären.
Tror att låten skulle behöva sång, eftersom det inte händer så mycket!
Skala gärna ner arret i något parti mitt i låten, för att sedan bygga upp den igen...
/Asti

Thanks! Man blir lätt döv när man sitter själv så det här värdesätts.
Från början var väl ideen att lufta upp diskanten för att få lite luft i ljudbilden men allt eftersom fler instrument tillkom låten
blev det tajt om plats mellan 2-6 khz och medföljande volymhöjningar gjorde att det i slutmixen blev lite väl mycket boost där.

Basen är klurig. Kanske blir den tydligare när jag dämpar över mellan/diskant. Får helt olika ljudbilder mellan mina lurar (Porta Pro ) och högtalarna (Audio Engine A2). Är väl inte den mest uttalade hi-fi nörden men kanske bör se över mer, mot produktion riktade, hörlurar.


Lite oklar över vad "arret" syftar på då jag helk saknar musikalisk/låtskrivar-skolning. Tänker du ett bryt i ackordföljden (vilket faktiskt behövs) eller dämpning av vissa instrument/melodier. Är sjukt mycket noob på musikbegrepp utanför Frutiy Loops grå inhängnad.. =)
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin energi, som någon sa! Mixen känns lite "vass", lite för diskantrik.
Saknar också en del av basen som brukar finnas i låtar av den här karaktären.
Tror att låten skulle behöva sång, eftersom det inte händer så mycket!
Skala gärna ner arret i något parti mitt i låten, för att sedan bygga upp den igen...
/Asti

Thanks! Man blir lätt döv när man sitter själv så det här värdesätts.
Från början var väl ideen att lufta upp diskanten för att få lite luft i ljudbilden men allt eftersom fler instrument tillkom låten
blev det tajt om plats mellan 2-6 khz och medföljande volymhöjningar gjorde att det i slutmixen blev lite väl mycket boost där.

Basen är klurig. Kanske blir den tydligare när jag dämpar över mellan/diskant. Får helt olika ljudbilder mellan mina lurar (Porta Pro ) och högtalarna (Audio Engine A2). Är väl inte den mest uttalade hi-fi nörden men kanske bör se över mer, mot produktion riktade, hörlurar.


Lite oklar över vad "arret" syftar på då jag helk saknar musikalisk/låtskrivar-skolning. Tänker du ett bryt i ackordföljden (vilket faktiskt behövs) eller dämpning av vissa instrument/melodier. Är sjukt mycket noob på musikbegrepp utanför Frutiy Loops grå inhängnad.. =)
Nej, jag menar ett lugnare parti där vissa instrument tystnar och de som är aktiva dämpas en aning.
Då får man en paus/återhämtning och kan därefter på nytt öka instrumenteringen och intensiteten efterhand.
Detta ger ju lite variation utan att behöva bryta harmoniföljd eller melodi.
Sedan skulle det ju naturligtvis ge ytterligare variation om du la in ett stick med lite andra harmonier,
men jag vet inte om det är nödvändigt....
/Asti som också saknar låtskrivarskolning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skönt sound och det går att lyssna till. Mixen är bra.
Men, mannen-i den här låten behöver du något som överraskar, bryter av
det hela och gör den mer intressant-även om det jag hör är bra.
Kanske några andra trummor och något dissonant ackord (V7 eller VII7-5 eller
varför inte ett altererat V7b5b9)mot den annars så konsonanta musiken som är bra komponerad.
Något som får en att hajja till och kanske litet andra trummor under just det sticket !!!!
Gillar det du gör och låten är bra i sig men......ta detta med en god nypa salt för jag har
druckit vin ikväll och har sinnena fulla med bruk....något som bryter mot det trygga konsonanta.

Full ikväll, sorry-men jag gillar låten och den har potential.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt intro
Bra ljud genomgående - utom det där svepande "väset"
Verkar vara en slags dansmusik - eurodisko? -  :unsure: inte så hemma på detta
men jag tycker den behöver någon form av sång/melodi. När man bara lyssnar blir det rätt enformigt - det är nog skillnad om man dansar till den.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten