Jag har inget ut av 5.1 och GA är ett mysterium som jag inte fattar alls ska jag då uppdatera för 1800 spänn till ännu mer grejer som är som en gåta för mig?
Jag skulle vilja ha en deal där jag får välja vilka delar som ska ingå - hur mycket är t.ex. GA värd? Jag byter gärna mot nåt annat.
Ja en modulbaserad DAW kanske vore grejen för att tilltala alla typer av musikskapare, skulle nog också minska piratkopieringen om man kunde köpa ett "skal" för en billig peng och sen fylla det skalet efter behov med moduler med vissa egenskaper och utföranden. Kanske det finns nåt lite obskyrt program därute som redan gör detta, men dom stora (Cubase, Protools, Logic mfl) har inga sådan lösningar.
Men jag förstår inte varför du valt att införskaffa en fullversion av Cubase om du ändå inte förstår och använder alla dom funktioner som erbjuds. Budget versionerna Artist, Elements och AI räcker ju långväga för husbehoven precis som Mahan säger ovan

Annars är ju hjälpmanualen som man kommer åt som pdf inuti Cubase ett mycket bra och lättförståeligt hjälpmedel som jag själv ofta använder när det är något jag funderar över.