Kontrollrummet

Cubase 6.5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Uppgraderade till 6.5 tidigare idag. Har suttit och lekt och provat dom nya features:en och bara Padshop i sig är värt dom  451.59 det kostar att uppgradera från Cubase6. Otroligt bra presets right out of the box och har man bara den minsta lilla kunskap om hur synthar fungerar så rattar man snabbt till ett ljud som sitter i vilken mix som helst. Den bästa padsynthen jag provat faktiskt. Omnisphere har jag provat en "fuling" en gång i tiden, men den är väldigt smetig och man måste pilla en del med ljuden för att dom inte ska smeta över i en mix.

Lägg sen det nya och grymma MorphFilter (härstammar från Halion4) som en insert till Padshop och lek loss så är man i himlen.

Men...som inte det va nog....Retrologue!!!! Va fan!! Jag har inte så mycket erfarenheter av den äkta varan när det gäller gamla analoga synthar av Moog-klass mm, så jag kan inte säga om Retrologue låter retro eller vad den gör, men fy fan va bra den låter. Äckligt feta och arga basljud kan man få till och både vackra och härligt skräniga leadljud. Disten fuckar upp ljuden på ett riktigt skönt sätt. Även här kommer synthen laddad med många och genomarbetade presets som funkar direkt utan en massa pillande. Äntligen har Cubase fått ett par synthar som utan problem kan mäta sig med även med dom stora namnen och som funkar till mer än bara smör & bröd. Skitbra jobbat Steinberg och Yamaha!!!  Att syntharna sen är så fint integrerade med DAW:en gör ju inte saken sämre.
Lätt värt 451.59 och mer därtill!

FLAC i all ära men denna uppgradering handlar för mig om två nya och grymma synthar och ett nytt och väldigt användbart filter. Jag fortsätter köra med wave i 32bit floatingpoint
« Senast ändrad: 13.04.2012, 20:33:11 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter ju som att uppgraderingen är värd att satsa på trots allt! :) Kanske precis de här argumenten jag behövde...?  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Själv inhandlade jag Artist 6.5 versionen för efter vidare undersökning klarar jag mig som även som många andra med Artist version som e betydligt billigare än "The 6.5". Har klarat mig gott o väl med Artistversionen och är väldigt nöjd med den.
kolla här:
http://www.steinberg.net/en/products/cubase/versions.html

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

fortfarande: flac är ett exportformat liksom mp3 och har inget att göra med det interna 32bits floatformatet / pcm.

finns det sybthar i 6.0? har aldrig startat någon av dem.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
fortfarande: flac är ett exportformat liksom mp3 och har inget att göra med det interna 32bits floatformatet / pcm.

Japp, det har du helt rätt i och jag har inte påstått nåt annat, men jag fortsätter exportera i 32 och/eller 24bit wave trots Flac export/import möjligheter. (Förutom om mottagaren specifikt vill ha Flac förstås)

finns det sybthar i 6.0? har aldrig startat någon av dem.

Ja, men fram tills nu så har det inte varit mycket att hänga i granen förutom HalionSonic LE som är en helt okej smör & bröd synth för att lägga idéer.
« Senast ändrad: 14.04.2012, 01:14:55 by jonnerstone »


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Håller med dig, Jonnerstone. Helt klart värd uppgraderingen.
Apropos Steingerg och Yamaha: Deras Vintage Open Deck och 260 compressor är hur grymma som hälst.
Pricey, men skitbra!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med dig, Jonnerstone. Helt klart värd uppgraderingen.
Apropos Steingerg och Yamaha: Deras Vintage Open Deck och 260 compressor är hur grymma som hälst.
Pricey, men skitbra!


Okej  :)

Har du då nån uppfattning om hur 260 står sig mot UAD's LA-3A och 1176 samt Waves Rcomp (detta är dom tre compressorer jag använder mest)

Har funderat på att skaffa en Analog bandar-emulator, för att skicka bl.a trum och sångpaket igenom. Hur står sig Vintage Open Deck mot UAD's emuleringar av Studer och Ampex? Dessa kostar ju 2300 Skr styck medan man kan få Open Deck som kan emulera båda två för 1795 Skr.

« Senast ändrad: 14.04.2012, 15:21:49 by jonnerstone »


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Har du då nån uppfattning om hur 260 står sig mot UAD's LA-3A och 1176 samt Waves Rcomp (detta är dom tre compressorer jag använder mest)

Har funderat på att skaffa en Analog bandar-emulator, för att skicka bl.a trum och sångpaket igenom. Hur står sig Vintage Open Deck mot UAD's emuleringar av Studer och Ampex? Dessa kostar ju 2300 Skr styck medan man kan få Open Deck som kan emulera båda två för 1795 Skr.



Nej tyvärr. Har inte UAD.
Jag har testat Vintage Open Deck uppimot Kramer Master Tape från Waves, och tycker at VOD låter bättre.
Det finns en trial version på Steinbergs hemsida.

260 är übercool på el/akk gitarer, trummor, perc osv.. Jag har en hardware UA 1176 som jag använder på sång.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du då nån uppfattning om hur 260 står sig mot UAD's LA-3A och 1176 samt Waves Rcomp (detta är dom tre compressorer jag använder mest)

Har funderat på att skaffa en Analog bandar-emulator, för att skicka bl.a trum och sångpaket igenom. Hur står sig Vintage Open Deck mot UAD's emuleringar av Studer och Ampex? Dessa kostar ju 2300 Skr styck medan man kan få Open Deck som kan emulera båda två för 1795 Skr.



Nej tyvärr. Har inte UAD.
Jag har testat Vintage Open Deck uppimot Kramer Master Tape från Waves, och tycker at VOD låter bättre.
Det finns en trial version på Steinbergs hemsida.

260 är übercool på el/akk gitarer, trummor, perc osv.. Jag har en hardware UA 1176 som jag använder på sång.

Detta är totalt grekiska för mig - har ni mycket grejer som liksom hänger utanför Cubase?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Detta är totalt grekiska för mig - har ni mycket grejer som liksom hänger utanför Cubase?

Hehe, jag har lite andra grejer, ja:)
Pluggarna i CB har blivit mycket bättre med åren, dock.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har du då nån uppfattning om hur 260 står sig mot UAD's LA-3A och 1176 samt Waves Rcomp (detta är dom tre compressorer jag använder mest)

Har funderat på att skaffa en Analog bandar-emulator, för att skicka bl.a trum och sångpaket igenom. Hur står sig Vintage Open Deck mot UAD's emuleringar av Studer och Ampex? Dessa kostar ju 2300 Skr styck medan man kan få Open Deck som kan emulera båda två för 1795 Skr.



Nej tyvärr. Har inte UAD.
Jag har testat Vintage Open Deck uppimot Kramer Master Tape från Waves, och tycker at VOD låter bättre.
Det finns en trial version på Steinbergs hemsida.

260 är übercool på el/akk gitarer, trummor, perc osv.. Jag har en hardware UA 1176 som jag använder på sång.

Detta är totalt grekiska för mig - har ni mycket grejer som liksom hänger utanför Cubase?

Jag älskar cubase som DAW och kommer nog aldrig byta till nåt annat. Men Cubase medföljande effekter, eq's, kompressorer, synthar mm har väl aldrig varit mer än mediokra. Men som Freddy säger så har det blivit mycket bättre på senare.  Impuls-reverbet REVrence t.ex är ju underbart och nu har man begåvat Cubase med ytterligare lite top notch prylar som då t.ex det nya MorphFilter och syntharna Padshop och Retrolouge. Kompressorer och bra eq's har dom dock en bit kvar innan jag känner att det är nåt som jag skulle vilja använda. Men som tur är har jag bra alternativ som t.ex ett UAD kort med lite tillhörande godsaker samt Waves Rennaissance Bundle som gör jobbet mer än väl.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du då nån uppfattning om hur 260 står sig mot UAD's LA-3A och 1176 samt Waves Rcomp (detta är dom tre compressorer jag använder mest)

Har funderat på att skaffa en Analog bandar-emulator, för att skicka bl.a trum och sångpaket igenom. Hur står sig Vintage Open Deck mot UAD's emuleringar av Studer och Ampex? Dessa kostar ju 2300 Skr styck medan man kan få Open Deck som kan emulera båda två för 1795 Skr.



Nej tyvärr. Har inte UAD.
Jag har testat Vintage Open Deck uppimot Kramer Master Tape från Waves, och tycker at VOD låter bättre.
Det finns en trial version på Steinbergs hemsida.

260 är übercool på el/akk gitarer, trummor, perc osv.. Jag har en hardware UA 1176 som jag använder på sång.

Detta är totalt grekiska för mig - har ni mycket grejer som liksom hänger utanför Cubase?

Jag älskar cubase som DAW och kommer nog aldrig byta till nåt annat. Men Cubase medföljande effekter, eq's, kompressorer, synthar mm har väl aldrig varit mer än mediokra. Men som Freddy säger så har det blivit mycket bättre på senare.  Impuls-reverbet REVrence t.ex är ju underbart och nu har man begåvat Cubase med ytterligare lite top notch prylar som då t.ex det nya MorphFilter och syntharna Padshop och Retrolouge. Kompressorer och bra eq's har dom dock en bit kvar innan jag känner att det är nåt som jag skulle vilja använda. Men som tur är har jag bra alternativ som t.ex ett UAD kort med lite tillhörande godsaker samt Waves Rennaissance Bundle som gör jobbet mer än väl.  :)
Kan man då spela in "rent" och sedan lägga på effekterna från UAD-kortet?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil

Kan man då spela in "rent" och sedan lägga på effekterna från UAD-kortet?

Det är ingen skillnad att jobba med UAD vst jämfört med de interna.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Kan man då spela in "rent" och sedan lägga på effekterna från UAD-kortet?

Det Slipperman sa  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inget ut av 5.1 och GA är ett mysterium som jag inte fattar alls ska jag då uppdatera för 1800 spänn till ännu mer grejer som är som en gåta för mig?
Jag skulle vilja ha en deal där jag får välja vilka delar som ska ingå - hur mycket är t.ex. GA värd? Jag byter gärna mot nåt annat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har inget ut av 5.1 och GA är ett mysterium som jag inte fattar alls ska jag då uppdatera för 1800 spänn till ännu mer grejer som är som en gåta för mig?
Jag skulle vilja ha en deal där jag får välja vilka delar som ska ingå - hur mycket är t.ex. GA värd? Jag byter gärna mot nåt annat.

Du har absolut en poäng där Eddi!^^ Sitter du på femman och den tillför det du önskar av Cubase kan du gott vänta med uppgradering till sjuan. Så gjorde jag mellan 4 och 6 för att inte förlora hela värdet jag lagt redan...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har inget ut av 5.1 och GA är ett mysterium som jag inte fattar alls ska jag då uppdatera för 1800 spänn till ännu mer grejer som är som en gåta för mig?
Jag skulle vilja ha en deal där jag får välja vilka delar som ska ingå - hur mycket är t.ex. GA värd? Jag byter gärna mot nåt annat.

Ja en modulbaserad DAW kanske vore grejen för att tilltala alla typer av musikskapare, skulle nog också minska piratkopieringen om man kunde köpa ett "skal" för en billig peng och sen fylla det skalet efter behov med moduler med vissa egenskaper och utföranden. Kanske det finns nåt lite obskyrt program därute som redan gör detta, men dom stora (Cubase, Protools, Logic mfl) har inga sådan lösningar.

Men jag förstår inte varför du valt att införskaffa en fullversion av Cubase om du ändå inte förstår och använder alla dom funktioner som erbjuds. Budget versionerna Artist, Elements och AI räcker ju långväga för husbehoven precis som Mahan säger ovan  :)

Annars är ju hjälpmanualen som man kommer åt som pdf inuti Cubase ett mycket bra och lättförståeligt hjälpmedel som jag själv ofta använder när det är något jag funderar över.
« Senast ändrad: 15.04.2012, 13:47:23 by jonnerstone »


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag köpte ett Cubase Artist (körde med 4AI innan) och jag blev glatt överraskad.
Allt godis jag behöver finns där. Så fick man med instruktions videos (som jag dock inte kollat på ännu.)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag hade absolut klarat mig med en mindre version än den stora men Steinberg gav mig just inte något alternativ - körde Studio 4 innan... Det jag upplevde som begränsande var att min förkärlek för att bygga layers var otroligt resurskrävande.

@Eddi: Vad är det som är så mystiskt med Grove Agent? Jag klickar nästan alltid ihop mina beats själv och tycker den har en del bra "ljud".
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag avfärdar inget om det var till mig det var riktat - förstår nu efterhand att version 6.5 bör testas. Har bara lite svårt att hålla reda på "mina sound" i de syntar jag redan har...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)
Men Omnisphere ingår väl inte i C 6.5 väl? Eller är jag ute o cyklar?

Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp där.
När det g'äller det där med att inte köpa fulla funktionen så är det så att jag hatar att få meddelande "dtöds ej i denna version" mer än att det kanske är så att jag inte behöver dem/klarr dem. Typ på instrumentpanelen i nya volvon "Du valde V74 hade du valt V75 så hade du kunnat peta in 5:e växeln också"  long nose companie ltd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
När det gäller det där med att inte köpa fulla funktionen så är det så att jag hatar att få meddelande "stöds ej i denna version"
Typ på instrumentpanelen i nya volvon "Du valde V74 hade du valt V75 så hade du kunnat peta in 5:e växeln också" long nose companie ltd.

Eller "I think you are trying to use them brakes. In this version..."  :o
« Senast ändrad: 16.04.2012, 10:22:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp där.
...

Men flytta ett gammalt trumspår till ett GA-spår och lek en stund - hör man något man gillar brukar intresset komma! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
...
Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp där.
...

Men flytta ett gammalt trumspår till ett GA-spår och lek en stund - hör man något man gillar brukar intresset komma! :)
Jag har aldrig kommit så långt som till ett spår, har fastnat på paden.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp där.
...

Men flytta ett gammalt trumspår till ett GA-spår och lek en stund - hör man något man gillar brukar intresset komma! :)
Jag har aldrig kommit så långt som till ett spår, har fastnat på paden.

Du får ju till "trummor" ändå... man måste ju inte använda all mjukvara!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag avfärdar inget om det var till mig det var riktat - förstår nu efterhand att version 6.5 bör testas. Har bara lite svårt att hålla reda på "mina sound" i de syntar jag redan har...

Nä.. det var Micke som skrev om Omnispehre.. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)
Men Omnisphere ingår väl inte i C 6.5 väl? Eller är jag ute o cyklar?

Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp där.
När det g'äller det där med att inte köpa fulla funktionen så är det så att jag hatar att få meddelande "dtöds ej i denna version" mer än att det kanske är så att jag inte behöver dem/klarr dem. Typ på instrumentpanelen i nya volvon "Du valde V74 hade du valt V75 så hade du kunnat peta in 5:e växeln också"  long nose companie ltd.

Nä..Omni måste man köpa från Spectrasonics  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)

Nej nej, jag avfärdar inte Omnisphere  :D Det är en fantastisk synth, men för det flesta av mina behov och ändamål så är den lite overkill s.a.s. Jag har förstått att Spectrsonics lilla trio är en grym trio tillsammans. Jag har provat dom alla var för sig som "fulingar" (Fast det var nog Trilogy och inte Trillian då tror jag) och Stylus tyckte jag väldigt mycket om, och kommer nog införskaffa mig den vad det lider. Omnisphere tycker jag kostar för mycket för dom minimala behoven jag skulle ha av den i dagsläget. Därför blev jag så glad över Padshop som kom med 6.5 uppgraderingen. Den har precis som Omnisphere en A och B, där man med en blender-fader ställer in hur mycket eller lite du vill ska låta av vardera. Den låter bra och är lättanvänd. Har provat leka med den i några koreademos och det är inga problem att få den att sitta. Det krävdes lite mer pillande och tålamod för att få Omnisphere att sitta i en redan komplex mix. Sen är det kanske inte rättvist att jämföra dom två, då Omni är betydligt mer avancerad än Padshop och dessutom multitimbral och med ett gediget effektrack.  :)....men med en skillnad på nästan 3000 spänn så kan jag ändå tycka att man kan jämföra kvalitéerna lite  :D
« Senast ändrad: 16.04.2012, 15:12:11 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)

Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp.

Okej, då reder vi ut det här  :) Vad är det som e svårt? Du har ju använt andra pluggar som EZ-drummer, Superior mm om jag inte sett fel i dina demotrådar.

Du gör ju likadant med GA. Ladda in en instans av GA antingen i instrument racket eller skapa ett instrument track med GA som instrument. (precis som du skulle gjort med EZ, Superior mfl) Sen laddar du in valfritt trumset via ljudväljaren (sidan om R och W knapparna). Klart! Därefter är det bara att knappa in dina trummor som vanligt via pianorullen eller drumeditor eller om du vill så kan du ju dra dit färdiga grooves från t.ex EZ.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)

Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp.

Okej, då reder vi ut det här  :) Vad är det som e svårt? Du har ju använt andra pluggar som EZ-drummer, Superior mm om jag inte sett fel i dina demotrådar.

Du gör ju likadant med GA. Ladda in en instans av GA antingen i instrument racket eller skapa ett instrument track med GA som instrument. (precis som du skulle gjort med EZ, Superior mfl) Sen laddar du in valfritt trumset via ljudväljaren (sidan om R och W knapparna). Klart! Därefter är det bara att knappa in dina trummor som vanligt via pianorullen eller drumeditor eller om du vill så kan du ju dra dit färdiga grooves från t.ex EZ.

GA förr i tiden hade ju ett väldigt speciellt sätt för att få in färdiga loopar till DAWen. Man skulle aktivera Midi-out i GA och sedan aktivera inspelning på GA-spåret. Därefter starta GA och liksom göra sitt spår i farten. Möjligt att det ändrats i senare versioner? Helt riktigt är ju att det är lika enkelt som vilken plugg som helst att manuellt spela på, men om man skulle använda de medföljande rytmerna var det inte helt självklart.

Pratar vi om samma sak?  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)

Det är med GA - jag fattar den inte och har en aversion mot att läsa långa manualer - men jag har försökt faktiskt. Min logik vs konstruktören  har ett klart glapp.

Okej, då reder vi ut det här  :) Vad är det som e svårt? Du har ju använt andra pluggar som EZ-drummer, Superior mm om jag inte sett fel i dina demotrådar.

Du gör ju likadant med GA. Ladda in en instans av GA antingen i instrument racket eller skapa ett instrument track med GA som instrument. (precis som du skulle gjort med EZ, Superior mfl) Sen laddar du in valfritt trumset via ljudväljaren (sidan om R och W knapparna). Klart! Därefter är det bara att knappa in dina trummor som vanligt via pianorullen eller drumeditor eller om du vill så kan du ju dra dit färdiga grooves från t.ex EZ.

GA förr i tiden hade ju ett väldigt speciellt sätt för att få in färdiga loopar till DAWen. Man skulle aktivera Midi-out i GA och sedan aktivera inspelning på GA-spåret. Därefter starta GA och liksom göra sitt spår i farten. Möjligt att det ändrats i senare versioner? Helt riktigt är ju att det är lika enkelt som vilken plugg som helst att manuellt spela på, men om man skulle använda de medföljande rytmerna var det inte helt självklart.

Pratar vi om samma sak?  :)

Jag tror att vi snackar Groove Agent One här. Alltså den trumplugg som följer med Cubase och inte den fristående pluggen. GA One innehåller inga färdiga grooves.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker du avfärdar Omnisphere lite väl hårt  :D Tycker den är helt outstanding när det gäller pads. Hittar alltid vad jag söker där. Däremot är ljuden oerhört (onödigt ) stora många gånger men i editläge finns mix A och B, bara att dra ner regeln för det man inte vill ha. Annars tunnar jag alltid ut ljuden med elysia niveau filter. Gjort på ett kick. I kombo med Stylus å Trilian, där man kan lyfta in ett trumkomp i Trillian eller i Omnisphere för arpeggios, så blir det  riktigt grymt!  :)

Nej nej, jag avfärdar inte Omnisphere  :D Det är en fantastisk synth, men för det flesta av mina behov och ändamål så är den lite overkill s.a.s. Jag har förstått att Spectrsonics lilla trio är en grym trio tillsammans. Jag har provat dom alla var för sig som "fulingar" (Fast det var nog Trilogy och inte Trillian då tror jag) och Stylus tyckte jag väldigt mycket om, och kommer nog införskaffa mig den vad det lider. Omnisphere tycker jag kostar för mycket för dom minimala behoven jag skulle ha av den i dagsläget. Därför blev jag så glad över Padshop som kom med 6.5 uppgraderingen. Den har precis som Omnisphere en A och B, där man med en blender-fader ställer in hur mycket eller lite du vill ska låta av vardera. Den låter bra och är lättanvänd. Har provat leka med den i några koreademos och det är inga problem att få den att sitta. Det krävdes lite mer pillande och tålamod för att få Omnisphere att sitta i en redan komplex mix. Sen är det kanske inte rättvist att jämföra dom två, då Omni är betydligt mer avancerad än Padshop och dessutom multitimbral och med ett gediget effektrack.  :)....men med en skillnad på nästan 3000 spänn så kan jag ändå tycka att man kan jämföra kvalitéerna lite  :D

Ja, kul att Cubase äntligen innehåller nåt man kan använda i synthväg.. B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Okej, då reder vi ut det här  :) Vad är det som e svårt? Du har ju använt andra pluggar som EZ-drummer, Superior mm om jag inte sett fel i dina demotrådar.

Du gör ju likadant med GA. Ladda in en instans av GA antingen i instrument racket eller skapa ett instrument track med GA som instrument. (precis som du skulle gjort med EZ, Superior mfl) Sen laddar du in valfritt trumset via ljudväljaren (sidan om R och W knapparna). Klart! Därefter är det bara att knappa in dina trummor som vanligt via pianorullen eller drumeditor eller om du vill så kan du ju dra dit färdiga grooves från t.ex EZ.
Ok jag laddade in Niklas filer som jag tyckte lät pappiga på virvelkaggen - men det kanske är så de ska låta? (sorry Niklas för min okunskap) I varje fall jämförde jag med SD och sedan la jag upp GA One då som det heter och gav sjutton i att försöka programmera de där paddarna. Jag valde ett trumset i gardinen och slängde in drumsen från SD och jo visst det låter - lite speciella ljud kan säkert hitta nåt där - bra med tjat på mig ibland- nu gör jag en super-trum-hit :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ok jag laddade in Niklas filer som jag tyckte lät pappiga på virvelkaggen - men det kanske är så de ska låta? (sorry Niklas för min okunskap) I varje fall jämförde jag med SD och sedan la jag upp GA One då som det heter och gav sjutton i att försöka programmera de där paddarna. Jag valde ett trumset i gardinen och slängde in drumsen från SD och jo visst det låter - lite speciella ljud kan säkert hitta nåt där - bra med tjat på mig ibland- nu gör jag en super-trum-hit :D

Aha en blues!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google