Forum > Demolåtar

VIIDES HUONE - SYDÄMENI JÄÄTÄNEET

<< < (2/6) > >>

Harmonica mike:
Kristers verre:
Jag tycker det låter riktigt bra! Raja tar i från tårna stundtals på vissa passager och det ger pluspoäng i min bok.Mixen rockar fett och det svänger klockrent.

Johan version:
Bra trumljud,bra häng på gurorna - tydligare mix.Hammondorgeln hade jag gärna hört mer av och lite mindre gura  :P

Edit: Jag tog en lyssning till.Orgeln,jag tror att den suttit bättre i mixen med ett renare sound.Nu tävlar den mot guradistpaketet till höger rätt ensamt där ute på vänsterkanten.Renare sound,och ett litet snäpp upp i volym så kommer jag inte att svära i kyrkan nån fler gång :)

Jag kastar upp 4 å en bluesigt sliten hatt(för orgeln som jag ville höra mer av) vilket gör att låten landar på en 4,3 av 5 möjliga rock/ters/skakningar.

Mike

spacetrucker:
Tjosan :D
Max: Tack, jag gillar också cymbaler och hihats... jag gillar dessutom att ha lite större stereobild på trummorna. Jag försökte lyssna hur dom "stora pojkarna" gör och konstaterade att tex Nightwish har trummorna rätt i mitten och nån annan har det på nåt annat sätt.... smaken är som baken ;) ...som tur. Lite mer basregister kunde trummorna ha dock som du nämnde

Wernborg: Visst, början 70-talet var den tid då jag blev medveten om att det finns annat än Pippi Långstrump. Angående melodin så har du kanske rätt... det bara blidde så... å egentligen är det så jag ville ha det. Det ger rum för texten.

Mahan: Det är så sant det gamla ordspråket "när man ger mahan lillfingret tar han hela handen". Intressant version... lika men ändå såå olika. Övre registret på trummorna saknar jag dock som redan nämndes. "Kopierat" av stora pojkarna, så är det.... å andra sidan, många låtar som kopieras av dom stora pojkarna hamnar vid nåt skede i samma kategori... man får leva på hoppet sa grodan :lol:

Mike: Kul att du gillar. Jo, Raija tar i ända från tårna. Tog en stund innan jag fick det att fungera rent tekniskt vid inspelningen. Man lär sig nya saker alla dagar. Orgeln finns nog med i min version också men med betydligt lägre volym. Mahan hade kanske valt ett renare sound men han fick B4:an som en mp3-fil så det var inte mycket han kunde göra åt den. Tack för pluspoängen.

Space

spacetrucker:

--- Citat från: MaxB skrivet 13.04.2012, 07:34:56 ---Gillar trycket på trummorna i basregistret i Mahans mix men där saknar jag samtidigt trummornas overheadmikningen som släpper fram hihat och cymbaler mer i spacetruckers mix - hmm båda är bra på lite olika sätt.

--- Slut citat ---

Måste återkomma till detta... Jag började fundera över vad det beror på att mina låtar ofta blir väldigt rika på diskant och att jag tenderar att överdriva med trummorna  :huh:
Såhär förklarade jag detta för mig själv... Två av mina favoritplattor från the good old days är Genesis "A trick of the tail" och "Then there were three". Dessa plattor var väldigt viktiga och stora för mig då det begav sig... och bägge är rika på diskant och på bägge plattor tar Phil Collons trummor en väldigt stor och central plats i låtarna... Jag antar att dessa plattor har påverkat min musiksmak en hel del. Och påverkar fortfarande.. på gott och ont.

Sådesså

Space

slipperman:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 13.04.2012, 14:30:18 ---Två av mina favoritplattor från the good old days är Genesis
--- Slut citat ---

Intressant! Mitt ljudideal är nog kraftigt påverkat av Seconds Out. Hugh Padgham regerar. Han var också t.ex. med på Ten Summoner's Tales som också är en oerhört välljudande skiva. Skall lyssna på låten när jag kommer hem.

mahan:
Tjou!

Krister:
Den där synthen i soolot låter bra men skruva upp volymen på den.

MaxB och HMike:
Tack för lyssningar och commentz! Kul att smyga in så här på nån annans tråd och köra nya verren, har dock fått lov av Krister att göra detta så här kommer en Mahan version till med aningen vassare trummor och orgeln lite mer upplyft.

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/krister/NY_SYDAMMENI-4.mp3[/mp3]

Så därja...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion