Kontrollrummet

Gurano & Easy Peasy - Lekande Didgeridoo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Här kommer en spejsad lek med den nya didgeridoon (till höger på fotot) - låter väl OK för att vara från en lekman?  :lol:  B)
Den kan nog kanske utvecklas med fler teman och åt alla håll

/Gurano
tf Musikihopkastare

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Iswer_Didgeridoo.mp3[/mp3]


Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spelar du fiol här också?
Vilket driv, filmmusik från en, en australiensisk western.
Även om det var ett tag sen vi var down under, minns jag då vi gav oss ut. Min fru och en annan cowboytjej till häst då de skulle driva fåren från ett hägn till ett annat. Jag och barnen höll oss på behörigt avstånd i den fyrhjulsdrivna bilen. Då spelades säkert sån här musik på radion!  B)
« Senast ändrad: 10.04.2012, 21:44:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Spelar du fiol här också?
Vilket driv, filmmusik från en, en australiensisk western.
Även om det var ett tag sen vi var down under, minns jag då vi gav oss ut. Min fru och en annan cowboytjej till häst då de skulle driva fåren från ett hägn till ett annat. Jag och barnen höll oss på behörigt avstånd i den fyrhjulsdrivna bilen. Då spelades säkert sån här musik på radion!  B)
Jo den driver på - kan nog upplevas som jäkligt stökig kanske - men om man ger den några lyssningar så kan tänket möjligen uppfattas :)
Så du har varit downunder! Kul

Tack för lyss å tanke
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dojodojodojo låter väldigt främmande men kul. En auburgin (skrev jag grönsak nu kanske) skulle vara stolt över dig tror jag. Jag anar också violinen men gillar trots allt din gitarr bäst - längesedan jag hörde den känns det som.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Göran.

Väldig ursprungsfeeling i det där instrumentet..Cool effekt i en låt. Jag gillar ju också din gura - bäst  :D men detta hade coolhetsfaktor 200 på en houndred degree scale..

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Dojodojodojo låter väldigt främmande men kul. En auburgin (skrev jag grönsak nu kanske) skulle vara stolt över dig tror jag. Jag anar också violinen men gillar trots allt din gitarr bäst - längesedan jag hörde den känns det som.

Ja om Aboriginer skulle vara stolta för det här så blir jag mycket glad...men det tror jag npg inte :)
Det var kanske länge sedan jag hade min distade reverbiga/delayiga gura här på KR, men det blir säkert mer framöver

Coolt Göran.

Väldig ursprungsfeeling i det där instrumentet..Cool effekt i en låt. Jag gillar ju också din gura - bäst  :D men detta hade coolhetsfaktor 200 på en houndred degree scale..

Mike
Tackar!
Kul att du gillar.
Det är i alla fall kul att testa nya grejor som man inte behärskar det minsta tycker jag - utvecklande för kropp och själ för mig. Det är kul när man vågar göra "fel" :D

Tack för lyssningarna
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du teoretiskt hajat principen bakom andningstekniken? Jag har aldrig kollat upp hur man gör för att hålla liv i tonen länge.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har du teoretiskt hajat principen bakom andningstekniken? Jag har aldrig kollat upp hur man gör för att hålla liv i tonen länge.
Blåsa av bara faan och sedan hålla tummarna...nä man jobbar mycket med att hålla lyft i munnen för utblås samtidigt som man snabbt andas in med näsan...tror jag. Man blir andfådd!...men det är kul att testa :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du teoretiskt hajat principen bakom andningstekniken? Jag har aldrig kollat upp hur man gör för att hålla liv i tonen länge.
Blåsa av bara faan och sedan hålla tummarna...nä man jobbar mycket med att hålla lyft i munnen för utblås samtidigt som man snabbt andas in med näsan...tror jag. Man blir andfådd!...men det är kul att testa :)
Gurano

Formar man läpparna som då man spelar trumpet - men långsamt vibrerande läppar?
Vad kosta den där rackarn?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Formar man läpparna som då man spelar trumpet - men långsamt vibrerande läppar?
Vad kosta den där rackarn?
I Australien kostade de målade "snäckorna" ca 300 skr - om man ville ha en rak så var de billigare.
Tror att både läppsättning och andning är lika trumpetspel

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nja! Didgen är ett både musikaliskt och rytmiskt instrument som kräver massor av träning för att behärskas. Innan man har koll på cirkulationsandningen så är det ganska oanvändbart mer än just som en effekt, här använder du ju inte didgens tonart rätt, vilket är synd. Stolta aboriginer tror jag inte men glada för ett tappert försök iaf.  :) Men träna på, för det kan vara ett jäkligt maffigt instrument att använda sig av i en pop/rock mix. En riktigt bra blåsare kan ju t.o.m pitcha tonen, men för den lata finns det idag didgar som man kan ändra grundtonen på och på så sätt "spela" med även vid mer avancerade harmonibyten.

Hade gärna hört nåt stycke där du bara kör med didge och kanske nåt/några percussioninstrument så man får höra lite bättre hur den låter. Bort med dom jobbiga trummorna, dom bara förstör.

Lite inspiration: 



Micke, en stor didgeälskare som tyvärr av medicinska skäl inte kan blåsa själv.  :(  (jag kan få ljud i dom dock, och det är inte samma läppteknink som när man blåser i bläckblås)
« Senast ändrad: 11.04.2012, 14:57:08 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Formar man läpparna som då man spelar trumpet - men långsamt vibrerande läppar?
Vad kosta den där rackarn?
I Australien kostade de målade "snäckorna" ca 300 skr - om man ville ha en rak så var de billigare.
Tror att både läppsättning och andning är lika trumpetspel
/G

Såg inga snäckor då jag var där men de raka jag såg måste varit i turistshoper eller i musikaffärer med instrument med äkta avancerade konstmålningar. De låg nog på mer tusenlappen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nja! Didgen är ett både musikaliskt och rytmiskt instrument som kräver massor av träning för att behärskas. Innan man har koll på cirkulationsandningen så är det ganska oanvändbart mer än just som en effekt, här använder du ju inte didgens tonart rätt, vilket är synd. Stolta aboriginer tror jag inte men glada för ett tappert försök iaf.  :) Men träna på, för det kan vara ett jäkligt maffigt instrument att använda sig av i en pop/rock mix. En riktigt bra blåsare kan ju t.o.m pitcha tonen, men för den lata finns det idag didgar som man kan ändra grundtonen på och på så sätt "spela" med även vid mer avancerade harmonibyten.

Hade gärna hört nåt stycke där du bara kör med didge och kanske nåt/några percussioninstrument så man får höra lite bättre hur den låter. Bort med dom jobbiga trummorna, dom bara förstör.
Micke, en stor didgeälskare som tyvärr av medicinska själ inte kan blåsa själv.  :(  (jag kan få ljud i dom dock, och det är inte samma läppteknink som när man blåser i bläckblås)
Hej
Du har så rätt att det krävs tonvis med övning. I musikarsenalen har den bara funnits en kvart...typ, så naturligtvis görs en massa fel :)
Detta är bara ett lajj som med största sannolikhet inte kommer att jobbas vidare med...så trummorna får ligga kvar :D

MaxB: denna är köpt i riktig musikbutik och har ett riktigt instrumentetui. När var du där? - för snäckor är en ganska ny företeelse

/Gurano
« Senast ändrad: 11.04.2012, 14:53:41 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nja! Didgen är ett både musikaliskt och rytmiskt instrument som kräver massor av träning för att behärskas. Innan man har koll på cirkulationsandningen så är det ganska oanvändbart mer än just som en effekt, här använder du ju inte didgens tonart rätt, vilket är synd. Stolta aboriginer tror jag inte men glada för ett tappert försök iaf.  :) Men träna på, för det kan vara ett jäkligt maffigt instrument att använda sig av i en pop/rock mix. En riktigt bra blåsare kan ju t.o.m pitcha tonen, men för den lata finns det idag didgar som man kan ändra grundtonen på och på så sätt "spela" med även vid mer avancerade harmonibyten.

Hade gärna hört nåt stycke där du bara kör med didge och kanske nåt/några percussioninstrument så man får höra lite bättre hur den låter. Bort med dom jobbiga trummorna, dom bara förstör.
Micke, en stor didgeälskare som tyvärr av medicinska själ inte kan blåsa själv.  :(  (jag kan få ljud i dom dock, och det är inte samma läppteknink som när man blåser i bläckblås)
Hej
Du har så rätt att det krävs tonvis med övning. I musikarsenalen har den bara funnits en kvart...typ, så naturligtvis görs en massa fel :)
Detta är bara ett lajj som med största sannolikhet inte kommer att jobbas vidare med...så trummorna får ligga kvar :D

MaxB: denna är köpt i riktig musikbutik och har ett riktigt instrumentetui. När var du där? - för snäckor är en ganska ny företeelse

/Gurano

Jo det förstår jag, jag menade inte att du skulle plocka bort trummorna på denna, utan att du spelar in en snutt till, utan trummor och kanske lite percusion istället. Är lite nyfiken på hur din didge låter, det går inte fram så tydligt i den här snutten.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB: denna är köpt i riktig musikbutik och har ett riktigt instrumentetui. När var du där? - för snäckor är en ganska ny företeelse

2000-2001
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo det förstår jag, jag menade inte att du skulle plocka bort trummorna på denna, utan att du spelar in en snutt till, utan trummor och kanske lite percusion istället. Är lite nyfiken på hur din didge låter, det går inte fram så tydligt i den här snutten.  :)
Vi får se vad som kan åstadkommas :D

MaxB: då borde det ha funnits sådana här snäckor...tror jag

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo det förstår jag, jag menade inte att du skulle plocka bort trummorna på denna, utan att du spelar in en snutt till, utan trummor och kanske lite percusion istället. Är lite nyfiken på hur din didge låter, det går inte fram så tydligt i den här snutten.  :)
Vi får se vad som kan åstadkommas :D
MaxB: då borde det ha funnits sådana här snäckor...tror jag
/G

Equality - hallå - är du kvar där nere? Kan man lägga en beställning?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Här finns lite om ny design på didge

http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_didgeridoo_designs
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, det är riktigt kul att testa nya grejer - skojigt detta! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, det är riktigt kul att testa nya grejer - skojigt detta! :)
Hehe japp det är det

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!