Kontrollrummet

1up-För alla dagar - Nu i version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jobbade hela natten med denna. Finns många flaws just nu.

Verkar upplägget vettigt? Text ok? Feeling?

Tack för inputs mina vänner. :)

V2:

Lite längre, lite mer text, lite omredigerat. Borde jag kapa låten kortare?
Ett typ stick ditlagt som låter sådär.
Sången fått stereo-reverb istället för mono
Sångpartier omsjungna
En mycket viktig ljudeffekt som gör låten av ett städ är tillagt mot slutet av låten då jag sjunger "stål".

Bättre, sämre?
« Senast ändrad: 10.04.2012, 15:58:47 by 1up »


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Nu är inte detta min hemmagenre, men icke förty. Texten i refrängen verkar ju avpassad för att stämma överens med rytmen i låten, men den framförs inte så. Drar du medvetet på refrängraderna så att de inte skall bli för rytmiska? Annars tror jag att det hade passat bra och att du kanske drar ner tempot lite för att få lite mer tyngd (om det är den känslan du är ute efter).


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil


Nu är inte detta min hemmagenre, men icke förty. Texten i refrängen verkar ju avpassad för att stämma överens med rytmen i låten, men den framförs inte så. Drar du medvetet på refrängraderna så att de inte skall bli för rytmiska? Annars tror jag att det hade passat bra och att du kanske drar ner tempot lite för att få lite mer tyngd (om det är den känslan du är ute efter).


Tackar för lyssning. Det är möjligt det är of sync. Hör inte det, får låta liten vila lite. Jag tycker det låter bra men men er ofta lite blint för egna alster.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå,inte så tokigt tänkt/lirat.Genren är långt från min hemmahamn där i mississippideltat nånstans.Men jag skriver lite ändå..

Det blir lite enformigt med text/arr efter ett tag.Bryt av med nåt annat sedan in med mer text till grundbeatet så blir det mera låt än evighetsloopkänsla.
Nu är det ju inte min genre så det kanske skall vara så här..men men jag tyckte lite  :)

Mike


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jorå,inte så tokigt tänkt/lirat.Genren är långt från min hemmahamn där i mississippideltat nånstans.Men jag skriver lite ändå..

Det blir lite enformigt med text/arr efter ett tag.Bryt av med nåt annat sedan in med mer text till grundbeatet så blir det mera låt än evighetsloopkänsla.
Nu är det ju inte min genre så det kanske skall vara så här..men men jag tyckte lite  :)

Mike

Det är fritt fram att tycka. :)

Funderade först om jag skulle skriva respons i rim, men skippar det. :)

Det är väl en rätt och riktig kommentar. Jobbar på mer text nu faktiskt. Ska försöka få in ett lite annorlunda parti som inte låtar so en helt annan låt. Vilket kan hända mig ibland.

Ha en bra tisdag. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag börjar gilla din ickearga softrapp ju mer jag lyssnar. Det funkar till den softa texten ;)

Och arret är soft. Kanske lite mer fills på trumljuden? De är inte softa nog tycker jag. Ska jag rappa den softa refrängtexten några gånger så har du en kör? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har lätt för att skapa små melodier som har sköna hookar, så även i den här dängan.
Jag vet inte vad det är men jag har lite svårt för rytmiken i framförandet av sången/texten.

Men det är inte en musikstil som jag brukar lyssna på så jag vet nog inte hur det egentligen ska vara, kan bara uttala mig från min eget begränsade musiköra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klart bättre Sevenupen.

Nu är det dags att starta motorsågen:

Nu börjar det likna en rätt skön dänga.Om jag var du så skulle jag höra mig för om sångare/sångerska på detta.Texten du läser upp är dåligt synkad mot låten,men skulle kunna gå att skriva om för att passa låten/rytmen.Hör med marre om hon har tid/lust att ta tag i denna..Jag hade gärna hjälpt till om jag inte hade haft så förbaskat mycke nu..men som sagt,nu skall det dit sång då blir detta kanon!

Du kan ju kapa bort nån runda ur arret så inte låten blir för lång..Tänkte dock inte på det då jag lyssnade  :wacko: :)

Mike


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Varför inte dubba upp sången på ref!? (plus dra igång nåt instrument till...så man känner separation från det övriga, behöver inte vara nåt våldsamt, tickande shaker brukar vara mitt stående tips som får allt att svänga till utan att det blir "rajraj")
Sedan, plugga in texten rejält...det blir nyhetsuppläsning, frasera hårdare.
Det behöver inte vara arg rap bara för att du får det att låta lite mer som att du menar vad du sjunger.
Lyssna in Just D
Skön melodi och varm, lite småkaxig röst som kan bli mycket mycket bättre om du verkligen lägger ner tid på att sätta orden och rytmen...ta dig även tid att byta ut ord men du behåller innebörden så det kan bli lite mer "flow".


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Sedan, plugga in texten rejält...det blir nyhetsuppläsning, frasera hårdare.
Det behöver inte vara arg rap bara för att du får det att låta lite mer som att du menar vad du sjunger.
Lyssna in Just D
Skön melodi och varm, lite småkaxig röst som kan bli mycket mycket bättre om du verkligen lägger ner tid på att sätta orden och rytmen...ta dig även tid att byta ut ord men du behåller innebörden så det kan bli lite mer "flow".


Bra formulerat. 1up, Det var lite det jag var ute efter när jag försöke kommentera förut också, men jag fann inte orden.


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Sedan, plugga in texten rejält...det blir nyhetsuppläsning, frasera hårdare.
Det behöver inte vara arg rap bara för att du får det att låta lite mer som att du menar vad du sjunger.
Lyssna in Just D
Skön melodi och varm, lite småkaxig röst som kan bli mycket mycket bättre om du verkligen lägger ner tid på att sätta orden och rytmen...ta dig även tid att byta ut ord men du behåller innebörden så det kan bli lite mer "flow".


Bra formulerat. 1up, Det var lite det jag var ute efter när jag försöke kommentera förut också, men jag fann inte orden.
Ok, orkade inte läsa tråden, tycker ofta att man tar intryck och lyssnar efter vad folk tror sig ha hört.
Vad bra att jag satte lite ord på din känsla, läste ditt nu och jag instämmer.
Även det mesigaste måste framföras med den ackuratessen att man menar det man säger!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag börjar gilla din ickearga softrapp ju mer jag lyssnar. Det funkar till den softa texten ;)

Och arret är soft. Kanske lite mer fills på trumljuden? De är inte softa nog tycker jag. Ska jag rappa den softa refrängtexten några gånger så har du en kör? ;)

Ah visst, slänger in mer trum fills. Bra idé.

hehe lägg gärna in rap om du vill. Det vore skoj.

Trummorna gillar jag så behåller de nog i detta skede åtminstone, men noterat.

Tack för lyssning!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Du har lätt för att skapa små melodier som har sköna hookar, så även i den här dängan.
Jag vet inte vad det är men jag har lite svårt för rytmiken i framförandet av sången/texten.

Men det är inte en musikstil som jag brukar lyssna på så jag vet nog inte hur det egentligen ska vara, kan bara uttala mig från min eget begränsade musiköra.

Tack. Jag är mästare på att komponera snuttar som är av refrängtyp, 30-50 sekunder långa. :)

Okey, det har jag hört förut angående rytm i rappen.

Tack för synpunkter och att du ville lyssna.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Klart bättre Sevenupen.

Nu är det dags att starta motorsågen:

Nu börjar det likna en rätt skön dänga.Om jag var du så skulle jag höra mig för om sångare/sångerska på detta.Texten du läser upp är dåligt synkad mot låten,men skulle kunna gå att skriva om för att passa låten/rytmen.Hör med marre om hon har tid/lust att ta tag i denna..Jag hade gärna hjälpt till om jag inte hade haft så förbaskat mycke nu..men som sagt,nu skall det dit sång då blir detta kanon!

Du kan ju kapa bort nån runda ur arret så inte låten blir för lång..Tänkte dock inte på det då jag lyssnade  :wacko: :)

Mike

Känns som den är kanske 30 sekunder till 60 sekunder för lång. Så trimmar den.

Jag kör vidare med min rap. Skam den som ger sig. Vet det kan bli bra. Du kanske menar sång i refrängen? Att ha kvinnlig sång i refrängen kan nog bli rätt skön kontrast tror jag. Värt att fundera vidare på.

Smickrande att det fanns visst intresse av att lägga sång på den här om jag förstod det rätt.

Tack igen för konstruktiv feedback. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Varför inte dubba upp sången på ref!? (plus dra igång nåt instrument till...så man känner separation från det övriga, behöver inte vara nåt våldsamt, tickande shaker brukar vara mitt stående tips som får allt att svänga till utan att det blir "rajraj")
Sedan, plugga in texten rejält...det blir nyhetsuppläsning, frasera hårdare.
Det behöver inte vara arg rap bara för att du får det att låta lite mer som att du menar vad du sjunger.
Lyssna in Just D
Skön melodi och varm, lite småkaxig röst som kan bli mycket mycket bättre om du verkligen lägger ner tid på att sätta orden och rytmen...ta dig även tid att byta ut ord men du behåller innebörden så det kan bli lite mer "flow".


ja, bra idé att lägga fler stämmor på refrängpartiet.

Shaker är bra. Funderade på tamburin innan men shaker fungerar nog bra här.

Just D var ett av favoritbanden då det begav sig. Det är lurigt att få bra rap. Träning ger färdighet.

Tackar så mycket för energi och tid att lägga en detaljerad kommentar. Bekräftar att man är på väg mot helt rätt håll.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt komp och medryckande takt! Lite Adolfsson & Falk-vibbar.
Tror att det kunde varit fräckt med en bakgrundskör på partiet
"Skulle jobba på som få för alla dagar vi kan få" + nästföljande rad.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ser att jag tycker som Asti - (om det inte är Asti som tycker som jag  :unsure:)
A&F tänkte jag på och Just de.
Snygga ljud är det.
Sången är lite för låg i förhållande till musiken - svårt att höra texten.
Tycker att du ska försöka göra en mer melodisk och avvikande melodi på refrängen
och som Asti med kör - eller kanske bara en kvinnilg stämma som kompletterar din
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snyggt komp och medryckande takt! Lite Adolfsson & Falk-vibbar.
Tror att det kunde varit fräckt med en bakgrundskör på partiet
"Skulle jobba på som få för alla dagar vi kan få" + nästföljande rad.
/Asti

Medhåll, sång/kör i refrängen skulle lyfta.

Gott du gillar komp och takt. :-)

Och tackar för lyssning.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ser att jag tycker som Asti - (om det inte är Asti som tycker som jag  :unsure:)
A&F tänkte jag på och Just de.
Snygga ljud är det.
Sången är lite för låg i förhållande till musiken - svårt att höra texten.
Tycker att du ska försöka göra en mer melodisk och avvikande melodi på refrängen
och som Asti med kör - eller kanske bara en kvinnilg stämma som kompletterar din

Sång är okomprimerad i denna versionen. Kommer med kompression i nästa verision då borde det höras mer över mixen.

Just D är en klar inspirationskälla.

Blir klart glad över att ljuden gillas. Man är ju lite av en ljudnörd.

Många som vill ha sång och kör nu i reffen. :)

Boackar för lyssnandet.