Forum > Färdiga produktioner

Asti och CPG - Unattended (klar)

<< < (6/9) > >>

jonnerstone:

--- Citat från: Tokai skrivet 14.04.2012, 16:35:55 ---
Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?
Vet att du sjunger om ifall det låter lite surt.

--- Slut citat ---

Jag förstår inte denna aversion mot AT. Det och Melodyne är fantastiska verktyg. Det handlar i detta fall om små subtila korrigeringar. Ingen tror jag ifrågasätter Asti's tonsäkerhet, den är för det mesta oklanderlig. Men i detta fall har han fått till en sångtagning som pga av omständigheterna är väldigt unik, och lyckats trots förkylning få till en oerhört skön röst som passar låten. Detta kommer han aldrig kunna återskapa hur många omtagningar han än gör. Det är dock också just pga av denna förkylning som stämbanden inte vill sjunga vissa av tonerna exakt så klockrent som Asti vill. Så då ser jag det så här: Antingen lägger man prestige i att alltid ha en tonsäker tagning och sjunger om när halsen e normal och får en tagning som låter som Asti brukar göra (vilket ju inte är fel det heller) eller så behåller man denna unika tagning med så mycket känsla och gör en subtil korrigering m.h.a AT. För mig är svaret enkelt. Det är resultatet som räknas. Vägen dit är för mig som lyssnare tämligen ointressant.

Jag skulle kunna spela upp ett gäng låtar där jag sjunger, och så skulle man få gissa på vilka låtar och på vilka ställen som jag använt mig tonkorrigering. Jag berättar gärna, jag sätter ingen prestige i det, jag korrigerar hellre än gör om en annars perfekt tagning. Kalla det fusk eller vad du vill men för mig är det ALLTID resultatet som är det viktigaste.

Som tur e så vet jag att Asti inte har nåt emot att prova nya saker och gärna experimenterar  :)

Tokai:

--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.04.2012, 17:41:46 ---
--- Citat från: Tokai skrivet 14.04.2012, 16:35:55 ---
Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?

--- Slut citat ---

Jag förstår inte denna aversion mot AT. Det och Melodyne är fantastiska verktyg. Det handlar i detta fall om små subtila korrigeringar. Ingen tror jag ifrågasätter Asti's tonsäkerhet, den är för det mesta oklanderlig. Men i detta fall har han fått till en sångtagning som pga av omständigheterna är väldigt unik, och lyckats trots förkylning få till en oerhört skön röst som passar låten. Detta kommer han aldrig kunna återskapa hur många omtagningar han än gör. Det är dock också just pga av denna förkylning som stämbanden inte vill sjunga vissa av tonerna exakt så klockrent som Asti vill. Så då ser jag det så här: Antingen lägger man prestige i att alltid ha en tonsäker tagning och sjunger om när halsen e normal och får en tagning som låter som Asti brukar göra (vilket ju inte är fel det heller) eller så behåller man denna unika tagning med så mycket känsla och gör en subtil korrigering m.h.a AT. För mig är svaret enkelt. Det är resultatet som räknas. Vägen dit är för mig som lyssnare tämligen ointressant.

Jag skulle kunna spela upp ett gäng låtar där jag sjunger, och så skulle man få gissa på vilka låtar och på vilka ställen som jag använt mig tonkorrigering. Jag berättar gärna, jag sätter ingen prestige i det, jag korrigerar hellre än gör om en annars perfekt tagning. Kalla det fusk eller vad du vill men för mig är det ALLTID resultatet som är det viktigaste.

Som tur e så vet jag att Asti inte har nåt emot att prova nya saker och gärna experimenterar  :)

--- Slut citat ---

Det är inte alls så att jag är emot att använda t.ex Melodyne. Gör det själv ganska ofta. Men i Astis fall känns det lite onödigt måste jag säga. Fast jag kan förstå när han nu har fått till en sån häftig röst pga förkylning skulle han ha plockat in en dyligt - för när den speciella voicen är borta så är det försent. Då blir det en korrigerad sas ren Asti - som inte passar in.
Problemet med Melodyne, som jag har, är att man anstränger sig mindre att sjunga rent för att man vet att man fixa till det. Men å andra sidan kan man kosta på sig att flippa ut och sen korrigera det efteråt. Men problemet består i att jag tycker ljudet i sången blir sämre via då Melodyne. Därför klipper jag bara ut de partier som är tillräckligt snea och låter det som känns hyfsat vara som de är.
Kanske en ny tråd om detta?

Asti:

--- Citat från: Tokai skrivet 14.04.2012, 16:35:55 ---Hej Asti!
Har lyssnat på denna innan bumpen men befann mig på annat ort och lite problem att svara via mobil.
Håller med de flesta att sången får en viss karaktär pga förkylningen. Liksom lite beslöjad. Intressant. Tycker som Jonnerstone att du
behåller denna version. Men sen kan du göra en ny med din sk vanliga röst.
HM skriver lite intressant om vanans makt...
Körens du-du du är jag lite osäker på. Tanken är god men frekvensmässigt kommer den inte fram. Bättre nog att sjunga en oktav högre/alt falsett, alt stråkar.
Det är en bra låt. Är svag för allt som har tremolo. Vispar funkar också, men som oftast vill jag ha mer än bara en enkel loop, dvs breaks. Måste gå att fixa via midi?
När fick du fästingbettet, förra sommaren? Eller härjar dom vilt året om i Småland?

--- Slut citat ---
Kören är trestämmig, så att höja den en oktav klarar jag inte. Stråkar kanske hade funkat bättre...?
Visst kunde jag lagt lite mer jobb på att variera visparna. Tyckte dom hade sådan tillbakadragen roll så att det inte behövdes.
Men det ska jag fundera vidare på! Nu använder jag GA, som ju inte har speciellt bra grundljud.
Fästingbettet fick jag 31/3 i Ystad! En rälig skånefästing!  :D
Jag ser inget fel i att använda Autotune om jag kan fixa till "sura" toner med hjälp av den.
Men känner jag att jag fixar en hel omtagning, så gör jag det!
Hittills har jag faktiskt aldrig använt Autotune eller Melodyne, helt enkelt pga att jag inte lärt mig hur dom funkar.
Roligt att du gillar låten och tack för bra synpunkter och tips!
/Asti

Asti:

--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.04.2012, 17:41:46 ---
--- Citat från: Tokai skrivet 14.04.2012, 16:35:55 ---Autotune vill jag inte rekommendera till dig. Finns det nån här på KR som sjunger lika glasklart som du?

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---
Nej, jag har som sagt inget emot att använda Autotune eller Melodyne för att korrigera sura toner,
men först ska jag lära mig hur de fungerar!  :) Däremot vill jag inte att det ska bli någon "effekt"
som låter konstlat, utan i det fallet enbart korrigerar pitchen!
I annat fall är det effekten i sig man är ute efter , som t.ex vad gäller Vocoder.
Autotune är väl egentligen inte annorlunda än att editera en midifil? Jag är en usel pianist, så där får jag
alltid korrigera en hel del i efterhand.
Jag ser inget självändamål med att klara all sång utan hjälpmedel...
/Asti

slipperman:
Himla skön melankoli i denna. Får en att fundera på vad som händer när Carema sätter klorna i en och skall byta pottan på bestämda tider....
Framförandemässigt: Håller med kören av röster som säger att låta förkylningen vara kvar. Jag reagerar inte alls på några surheter eller så. De glidningar som finns tycker jag tillhör stilen och ger karaktär. Får dock plocka Eddis fallna tremolomantel och tycka att där pianot är ensamt i början och nånstans i mitten blir det för mycket: mina ögon for som pingpongbollar av stereoeffekten som blev och jag hann bli lite yr :) närå, men kanske lite mindre just där eller i alla fall mindre stereo. Skönt break vid 129, lyfter hela låten. Jag upplever också att det är någon gardin som behöver dras bort för att få fram lite mer brillians i mixen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion