Forum > Demolåtar

CZ - Better days

<< < (6/6)

HasseFX:
...OK, ringrostighet/försiktighet - må så vara! Som sagt, hoppas kan man ju :)

--- Citat från: Fidden skrivet 17.04.2012, 21:17:39 --- Kan hålla med om att sången hamnat ovanpå, den gör oftast det i mina alster. Ibland försöker jag lösa det genom att lägga på mer reverb, men då blir det bara grötigt. Ibland provar jag att dra ner regeln lite mer än vanligt, men då försvinner den bort. Har lite slut på idéer :)

--- Slut citat ---

Om du är på humör kan du testa att gå ifrån "HiFi-soundet" och skruva till ljudet på rösten. Kan tänka mig tre saker, gärna i kombination - närmare miken, och ordentligt med kompressor! Då får du ett (visserligen onaturligt men) mer lättmixat sound. På det, en EQ med antydan till telefon-kurva och varm överstyrning - tänk en lättvariant av Matthew i Muse - testa försiktigt om/tills det "sitter" i mixen (ensamt låter det fördj-vligt : :P), eller gå "over-the-top" typ "I am the Walrus"  :lol:  Låter det knastrigt torrt, lägg en mjukt mixat doubler på det, eller lite ambiens (inte reverb)! Fungerar på svaga och starka partier, rätt långt in i mixen utan att tappa skärpa!

Exempel Muse:

Exempel Beatles:

Ovanstående testas gärna försiktigt men utan feghet ;) Kan visa sig fungera, eller vara ett sätt att bekräfta att du INTE vill åt det hållet  :rolleyes:

Än en gång, tack för en skön låt :)

Fidden:
Den där muse-prylen ska jag prova i helgen, tack för tipset!

stajo:
Gillade också låten.
Din röst har något i sig som skapar en speciell känsla, något liknande som jag får av dido låtar.
Den delen som jag inte riktigt kände hamnade rätt för mig här var breaket vid 120, lite toto känsla.
Gott att höra lite från dig igen.

/s

egghuvud:
Jättebra. Fetersom du mixar så finns det väl några småsaker som jag hörde när jag lyssnade. Dels så tycker jag att det sista sss et i fre uss låter lite som att kören håller längre än vad leadsången gör. Jag skulle  personligen ha haft lite mer avstånd mellan leadsång och stämmorna vid samma parit. Så att det blev lite "större", men det är ju en samksak.
Ibland låter andningen mellan sångfraserna väl högt och man kunde städa lite där kanske?  Lite vass s och t är de tockså. Man skall nog inte gå hårt åt det med deesser men kanske bara kapa lite lite.
Tycker att cymbaler och öppen hihat blir lite för dominernande och dränker sången lite på intensitetshöjningarna. Är lite osälker på sologitarren där också. Den stör mig mer än den tillför eftersom sången är så bra som den är. Skulle helre vara fokuserad på den. Bättre att låta den flyta fritt framåt slutet.

Jag älskar verkligen den där tarzankörerna aiaia du kunde lyfta fram dem bara ytterst lite.

Tja det var mina tankar.

Eggs  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion