Kontrollrummet

Miditempo i Cubase SX3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
När jag importerar midifiler från Addictive Drums (drag and drop) så ändras trumspårets tempo till midifilens tempo. Detta bara ibland, så jag antar att det är en inställning i Cubase som kan vara av/på. Kollat på XLNs forum o där stod det så också, att man skulle ändra på detta Cubase preferences. Problem: jag hittar inte var i H... man ändrar på det och det driver mig till vansinne. Har letat länge i handboken men allt som har med detta att göra är att midifilen bestämmer tempot men det måste ju gå att ändra - men var?!? Hjälp!

Edit:
Och om någon har en aning om varför detta ibland funkar och ibland inte... gimme a hint! :)
« Senast ändrad: 24.06.2007, 21:20:20 by Hellpig »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
När jag importerar midifiler från Addictive Drums (drag and drop) så ändras trumspårets tempo till midifilens tempo. Detta bara ibland, så jag antar att det är en inställning i Cubase som kan vara av/på. Kollat på XLNs forum o där stod det så också, att man skulle ändra på detta Cubase preferences. Problem: jag hittar inte var i H... man ändrar på det och det driver mig till vansinne. Har letat länge i handboken men allt som har med detta att göra är att midifilen bestämmer tempot men det måste ju gå att ändra - men var?!? Hjälp!

Edit:
Och om någon har en aning om varför detta ibland funkar och ibland inte... gimme a hint! :)


Tempoändringar kan du göra inne i den flyttbara balken där du stannar o stoppar spelandet. Som grundinställning är det väl oftast 120.000 men klicka in dej där och ändra tempo till 100.000. Tror att det var så det funkar, hade samma problem med AD:n :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
När jag importerar midifiler från Addictive Drums (drag and drop) så ändras trumspårets tempo till midifilens tempo. Detta bara ibland, så jag antar att det är en inställning i Cubase som kan vara av/på. Kollat på XLNs forum o där stod det så också, att man skulle ändra på detta Cubase preferences. Problem: jag hittar inte var i H... man ändrar på det och det driver mig till vansinne. Har letat länge i handboken men allt som har med detta att göra är att midifilen bestämmer tempot men det måste ju gå att ändra - men var?!? Hjälp!

Edit:
Och om någon har en aning om varför detta ibland funkar och ibland inte... gimme a hint! :)


Tempoändringar kan du göra inne i den flyttbara balken där du stannar o stoppar spelandet. Som grundinställning är det väl oftast 120.000 men klicka in dej där och ändra tempo till 100.000. Tror att det var så det funkar, hade samma problem med AD:n :)

h.  JOhan

Jovisst. Men det hade ju varit trevligt om tempot höll sig till det tempo som jag hade satt när jag la på audiospåren.. :) Och ibland gör det så men ibland ändras tempot till det tempo som som är satt för miditrumfillet. Skall finnas en inställning om man får tro XLN själva men f'n vet vart! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
När jag importerar midifiler från Addictive Drums (drag and drop) så ändras trumspårets tempo till midifilens tempo. Detta bara ibland, så jag antar att det är en inställning i Cubase som kan vara av/på. Kollat på XLNs forum o där stod det så också, att man skulle ändra på detta Cubase preferences. Problem: jag hittar inte var i H... man ändrar på det och det driver mig till vansinne. Har letat länge i handboken men allt som har med detta att göra är att midifilen bestämmer tempot men det måste ju gå att ändra - men var?!? Hjälp!

Edit:
Och om någon har en aning om varför detta ibland funkar och ibland inte... gimme a hint! :)


Tempoändringar kan du göra inne i den flyttbara balken där du stannar o stoppar spelandet. Som grundinställning är det väl oftast 120.000 men klicka in dej där och ändra tempo till 100.000. Tror att det var så det funkar, hade samma problem med AD:n :)

h.  JOhan

Jovisst. Men det hade ju varit trevligt om tempot höll sig till det tempo som jag hade satt när jag la på audiospåren.. :) Och ibland gör det så men ibland ändras tempot till det tempo som som är satt för miditrumfillet. Skall finnas en inställning om man får tro XLN själva men f'n vet vart! :)

AD:n har ju åxå en inställning när du går in och söker BEATS eller fillers så hittar du nedanför BEATS en rubrik HOST och under den Sync o Temp. Klicka på Sync o Temp så spelar AD:n upp alla fillers och Beats i Hostens eller cubasens inställda Tempo.

Testa på detta, har nog funkat :)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Yes, det vet jag, men det är bara när jag drar in en midiloop till projektet som det strular till sig. Och det bara ibland! Oavsett hur jag sätter tempo eller sync i AD. Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa till än dock! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett långskott: - kan det vara nåt med tempotrack i cubase?   Ctrl + T


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Fick svar på XLNs forum och delger det här:

Citera
Goto Preferences->MIDI File and make sure "Ignore Mastertrack Event on Merge" is checked. This will ignore tempo track data in the imported (D&D) MIDI file.

Kan ju tänkas att ngn annan får samma problem...