Kontrollrummet

Mixa sommardängan...nu med filer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
är himla nyfiken jag med  B)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
är himla nyfiken jag med  B)
Tycker du med ska göra en mix... :)

Försökte få Tsmalmbe att göra en också, men tyvärr hade han för mycket att stå i, hade varit intressant och se hur han hade gjort med EZ trummorna.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag tycker inte det är ett mixproblem, och för att illustrera det har jag gjort ett litet omarrangemang.

Totalt fantasilöst gjort från min sida iofs, snott bas och trummor rakt av från två icke helt svårknäckta låtar. Om någon tar båda vinner personen i fråga ett par audiospår med akustisk gitarr med jättemycket effekter på. De blev nämligen över. :P

http://crumble-zone.com/mp3/polka.mp3


edit dagen efter, med piggare öron:
Vad jag ville säga var att man inte ska göra det krångligare än vad det behöver vara, en massa instrument och ett ambitiöst arrangemang gör inte att en låt blir bra. Däremot misslyckades jag med att få det att låta bra... så poängen försvann ju totalt, men kom tillbaks och bet mig själv i rumpan eftersom jag från början hade tänkt ha med bara piano, gitarr och sång :P

Det finns några saker som gör att det är jättesvårt att göra något utav låten. Texten passar inte in i melodin, fraseringen blir därefter. Med en annan melodi hade texten bara varit en ganska dålig text. Dessutom känns sånginsatsen lite bajsnödig på något sätt.

Kort sagt: låten förtjänade tyvärr sin sistaplats, med eller utan ommixning.

« Senast ändrad: 06.07.2007, 10:05:46 by Fidden »
blargh


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hårda ord men du har dina poänger. En låt blir inte starkare än den är med en annan mix. Däremot håller jag inte med om att arret inte spelar roll det är ju din egen länk ett bra exempel på.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Däremot håller jag inte med om att arret inte spelar roll det är ju din egen länk ett bra exempel på.

ojdå, jag menade ju att arrangemanget spelade stor roll... (men att jag själv tyckte att jag inte fick till det)
blargh


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Tycker nog att du fick till det ganska bra även om du inte har lagt allt för stor tid på det. ;)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mmmm...jag är inte här för att låta bäst i världen, jag är inte här för att bli en popstjärna, jag jobbar inom ekonomiska sfären och trivs med det.
Men jag tycker om att skapa musik, och visst finns det något i mina låtar jag gillar för jag skriver ju det som i mina öron låter bra.

Visst ni kan såga mig hur mycket ni vill så länge ni har konstruktiv kritik, för jag är aldrig nöjd med hur situationen är, utan vill alltid ta nästa steg och utvecklas. Tycker att mycket musik runt omkring mig är skräp, även min egen. Men försöker iaf ta nästa steg.

Tycker att Fidden har en poäng med arr, men samtidigt kan jag säga att låten blev mycket bättre i Djonas mix jämfört med min, och vi hade samma spår, ingen arr-ändring. Så han visa vad tråden gick ut på.

Men obegripliga beskrivningar som att sången låter bajsnödig klarar jag mig utan. Även fast du skiter innan du sjunger sångspåren får det inte att låta på ett annat sätt. Var är den konstruktiva kritiken? Var håller du dig till ämnet?

Det gäller att skilja på vad som är dåligt, och vad som är av annan smak. Detta uttal går att pusha hur långt som helst om man vill, gör inte det. Finns inget slut på den diskussionen som skulle snabbt bli ointeressant.

Och texten är skriven för att vara lättsmält och banal. Detta är en sommardänga så denna är faktiskt den första jag hittar på helt å hållet, som inte är taget ur mitt liv.

Så kan ni sluta med onödiga påhopp och göra som djonas gjorde. Visa hur en låt kan bli bättre med annan mix.
Jag har inget emot hårda ord, men vill lära mig något av det.

Ska starta en ny tråd med denna låt, en vanlig kritiktråd.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
är himla nyfiken jag med  B)
Tycker du med ska göra en mix... :)

Försökte få Tsmalmbe att göra en också, men tyvärr hade han för mycket att stå i, hade varit intressant och se hur han hade gjort med EZ trummorna.

Jag är helt värdelös på att mixa så jag har inga förhoppningar om att mitt resultat skulle bli bättre än ditt :), får se om andan faller på nu när semestern precis har börjat...


Vidare är jag lite förundrad över att man orkar ta sig tid till att jobba med en låt som man så tydligt ogillar. Frågan är vad man vill bevisa eller kanske visa?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
är himla nyfiken jag med  B)
Tycker du med ska göra en mix... :)

Försökte få Tsmalmbe att göra en också, men tyvärr hade han för mycket att stå i, hade varit intressant och se hur han hade gjort med EZ trummorna.

Jag är helt värdelös på att mixa så jag har inga förhoppningar om att mitt resultat skulle bli bättre än ditt :), får se om andan faller på nu när semestern precis har börjat...


Vidare är jag lite förundrad över att man orkar ta sig tid till att jobba med en låt som man så tydligt ogillar. Frågan är vad man vill bevisa eller kanske visa?

Ska maila en annan mix till dig senare ikväll (om jag kommer ihåg)  :rolleyes:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Zyan: Jag  tycker nog inte att fidden ägnar sig åt påhopp eller icke-konstruktiv kritivk...

Ok för att bajsnödig är ett fjantigt ord, men man förstår väl ändå?


:)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Håller med Emulator. Tyckte tvärtom att det var ett ambitiöst försök av Fidden att visa på betydelsen av arrangemang (och ev framförande).

Och även ifall bajsnödig sång inte är ett särskilt roligt epitet är det ett ganska beskrivande uttryck.  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Håller med Emulator. Tyckte tvärtom att det var ett ambitiöst försök av Fidden att visa på betydelsen av arrangemang (och ev framförande).

Hade väl hoppats att denna tråden skulle gå och dö, för den gagnar ingen. Det är bara trist egentligen...

Det enda ambitiösa var väl att han försökte...
Tycker att det var ett halvhjärtat försök och att efter ett sådant försök är det lite väl magstarkt att han kommer fram till :
"Kort sagt: låten förtjänade tyvärr sin sistaplats, med eller utan ommixning."

Visst den kanske förtjänade sistaplatsen, det har vi ju röstat om och kontrollrummet tyckte ju det ;). Dock vill jag påpeka att Fidden gjorde en remix där han inte lyckades fånga uttrycket i låten. Han körde sitt sound som passar bra på många av hans ( j-vligt bra låtar :) ) men här passade det inte riktigt.

Jag har hört djonas mix och efter det har jag en helt annan åsikt än fidden. En bra mix kan göra underverk med en låt. Genom att göra plats i låten åt alla instrument blir det inte grötigt, skär på rätt sätt och rösten blir mjuk, icke spretig och gjuts in etc...

Tack för ordet  :P!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Browno

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
  • walla walla
    • Visa profil
tycker det här var en bra ide, kul att flera mixar samma låt så man kan höra hur bra/dålig man är i jämmförelse med andra. Var kan man höra original-mixen och djonas-mixen som nån talade om? Vore skoj att höra dem först, iaf originalet.
tjipp tjipp


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Här är orginalet:
http://www.kontrollrummet.com/forum/festivaler/2/9.mp3


(Hoppas det blev rätt låt)


Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
tycker att du gjort en bra låt..men i denna versionen är den bättre:
http://tribevibes.se/mjosik/zyanmix.mp3

OBS: mixat på fyllan...-men det kan ju inte bli sämre är originalet  :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Haha..detta var en kul och överraskande bump.

Kanske ska bli låtskrivare istället för att försöka producera, eftersom alla andra kan göra mina låtar bättre än mig. :)
Tycker Stajos grejer lyfter låten mycket också.

Fast Fiddens polka är nog det bästa arret.


Utloggad jagärsnabb

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jag gjorde faktiskt en mix.

http://www.speedyshare.com/584295739.html

enjoy


Utloggad tsmalmbe

Jag gjorde faktiskt en mix.

http://www.speedyshare.com/584295739.html

enjoy

Minimalism i alla ära. Synd att mixen har en jämn distorsion över sången, vilket inte är vackert. Ur artistisk synvinkel skulle jag gärna hört mera plain-piano. Torrt var det som Riesling också :).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jagärsnabb

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tycker låten va mycke bättre såhär.. hehe
Ja jag hörde det men ja orkade inte greja så mycke såhär dags =P
låter som den vanliga "ja ville bara slänga ihop nått, lyssnade bara i lurar, bryr mig inte" ursäkten :P