Forum > Färdiga produktioner

aROCKER "Back to detroit"

(1/8) > >>

aROCKER:
Hej!
 När vi lade ut låten "Make me" så tyckte Frekvensspektrumanalysator att det lät Alice Cooper om gitarrerna, nånting åt "Killer-plattans ljud".
 Jag vart grymt sugen då på att göra nåt Cooperliknande.
 Samma kväll så spelar jag in versen med akustisk gitarr och lägger trummorna med virvelfiguren och nynnandet efter det så tar therockers kreativitet vid och han bygger vidare med refrängens ackord och jag sätter melodin.
 Sedan skickade vi lite Cooper referenser och sakta så började therocker och jag att vilja göra nåt flummigt typ av Mexico-arr...lite typiskt gamla Alice Cooper.

När vi fått ihop hela låten så ville jag att det skulle spelas två olika gitarrister och därför så fick Bluesboy också göra ett försök på att lägga riff på mitt akustiska och sedan skulle jag mixa in det lite efter smak och tycke.

Det insåg vi ganska fort att det blir för mycket jobb...vi jobbade med "RnR spell" parallellt och det blev för mycket...Bluesboy skulle även lägga Moog och piano så dom filerna ramlade in och var supercoola.

Väldigt tidigt i projektet så kopplade jag på Harmonica Mike och han dundrade snabbt in ett ljuvligt munspel som kan åtnjutas i Mexicopartiet.
 Men självklart så ville vi ha in tijuana brass och en trummis såklart...levererade grymt läckert blås, bra jobb av dig JohnRick!

therocker hjälper mig med körandet och även min dotter Cajenny.

Cool Runnings!

EDIT:
aROCKER: Trummor, Percussion & sång
therocker: Gitarr, Bas, Körsång & Kastanjetter
Bluesboy: Moog & Elpiano
Harmonica Mike: Munspel
JohnRick: Trumpetbrass
Cajenny: Körsång

Wernborg:
Ja jösses. Alice skulle nog stämma er för urkundsförfalskning om han hörde detta. Bra jobbat allihop. Blås är man inte bortskämd med på KR. Kul! Måste det vara så tokpanorerat? Det gör ju nästan ont att lyssna i lurar.
Snygg stöld av Spirit of the radio också. (?)

Rock!!

aROCKER:

--- Citat från: Wernborg skrivet 01.04.2012, 22:57:24 ---Ja jösses. Alice skulle nog stämma er för urkundsförfalskning om han hörde detta. Bra jobbat allihop. Blås är man inte bortskämd med på KR. Kul! Måste det vara så tokpanorerat? Det gör ju nästan ont att lyssna i lurar.
Snygg stöld av Spirit of the radio också. (?)

Rock!!

--- Slut citat ---
Hej Wernborg, tack för kritik!
Jo, det vart mycket Alice-vibbar i denna...som om det kom från "Muscle of love eller From the inside skivorna.
Spirit of the radio...är det en låt med Alice från senare platta eller är det ett band!?

Jay Thomas:
Gott mos! :)
Jag misstänker att det är tanken, men det låter verkligen 70-talsvinyl om mixen med lite trubbig diskant mm.
Uppväxtmusik så det uppskattas! :)

Wernborg:

--- Citat från: aROCKER skrivet 02.04.2012, 08:23:39 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 01.04.2012, 22:57:24 ---Snygg stöld av Spirit of the radio också. (?)

--- Slut citat ---
Spirit of the radio...är det en låt med Alice från senare platta eller är det ett band!?

--- Slut citat ---
Det är en låt med Rush. Kolla denna och lyssna extra vid tex. 0.18  :)
Det är ju ett ganska standardartat riff som finns i många låtar iofs.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion