Kontrollrummet

Tips på gratis/billiga phase-pluggar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Efter uppgradering till C6/64 slutade betabugs (bl.a) phasebug fungera. Den öppnar sig utan gränssnitt och kan också låsa maskinen totalt. Har nu testat också PHA-??? men den kostar pengar. Testade en tredje också - komme inte ihåg namnet - men den gjorde en massa skitigt dist av hela kanalen. Såg bra ut dock. Nu hittar jag inte fler på marknaden! Anyway, det får kosta någonting, men inte så hejdundrande mycket - bara jag nu skulle hitta ne sådan plugg. Försöker få ihop 10-mikrofoner och 180 graders phaseswitch är inte ett alternativ..

Ifall någon undrar så är jag inte ute efter en phase shifter typ gitarreffekt.

Tips Tips!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
-
« Senast ändrad: 01.04.2012, 23:42:08 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

Citera
Ifall någon undrar så är jag inte ute efter en phase shifter typ gitarreffekt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Citera
Ifall någon undrar så är jag inte ute efter en phase shifter typ gitarreffekt.

Sorry. Glöm ovan.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

http://www.progressaudio.co.uk/PhasePhix/PhasePhixMain.html

fixar stereokanaler, men ingen aning huruvida det fungerar bra på mono.

kanske man kunde köra in två virvelkanaler och göra "auto detect". varför inte?

kanske bör testas.

20€
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Phase AP1 - gratis... :)

http://www.kvraudio.com/product/4806

Just testat den och den gör jobbet. Freeware e gott.
Fast jag har personligen svårt att se nyttan av den har typen av plugg. De gånger jag fixat fasen på livespår är trumset på 8 kanaler och det är gjort på 10 minuter genom att zooma in till sample upplösning, hitta en referens och lajna upp spåren perfekt i fas. Samma med dubbelmickad gitarrstärkare. Set and forget liksom. Varför plugg?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

Fas och timealignment är inte samma sak - lite ditåt, men inte riktigt. En plugg för endast timealignment kna verka onödig - men t.ex malign gör timealignemtn automagisk för flere spår tillika. Kan spara tid. Men fasfel är fasfel ändå.

Och i riktiga världen: jag gör hundra tagningar (i riktiga världen spelar jag mina instrument riktigt skit) och lyssnar på varena tagning. Jag flyttar inte mikrofonerna. Med faspluggar har jag allt "rätt" hela tiden. Att flytta och zooma och rungera omkring på pixelnudgerinivå är inte ett arbetssätt som är fungerande (för mig) i detta fallet.

Anyway: AP1 ger en massa dist och skit på kanalen jag lägger den på, så den är tyvärr inte ett alternativ för mig.


Åsikterna kring detta varierar dock ganska vilt.

http://recording.org/pro-recording-forum/51819-time-align-vs-phase-align.html
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja jädrar det där hade jag bara lite koll på. Bra länk. Exemplet med akke gura inspelad med både mick och magnetmick fick 25 öringen att trilla ned. Time align kan vara perfekt men fasen diffa ändå.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist