Kontrollrummet

Kameror + TV/skärm istället för glas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tjena!

Ny användare här, som synes.
Är på gång att bygga studio. Runt 100-150 kvm.

Har en spontan fråga:

Vad anser ni kan vara fördelar respektive nackdelar med att skippa fönster från kontrollrum till insp.rum och ersätta dessa med kameror och skärmar?
Detta är eventuellt aktuellt för två insp.rum, pga lokalens utformning, men det blir nog glas in till ett mindre rum för sång/stärkare.

Jag kommer att anlita akustiker för projektering av studion, men vill ha lite tankar på just detta från andra också.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det finns väl egentligen inga nackdelar med det? Möjligen att vissa personer kanske känner sig mer "övervakade" om det sitter kamera och skärm istället för att man ser varandra direkt genom rutan. Själv skulle jag inte bry mig, utan det går vilket som.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...spontant svar :)

Känsla av direkt kommunikation och mer "luftig" känsla med fönster. Speciellt mindre utrymmen kan kännas klaustrofobiska. Men rent praktiskt - beroende på design så kan rätt utförda fönsterlösningar bli väldigt kostsamma!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det finns väl egentligen inga nackdelar med det? Möjligen att vissa personer kanske känner sig mer "övervakade" om det sitter kamera och skärm istället för att man ser varandra direkt genom rutan. Själv skulle jag inte bry mig, utan det går vilket som.

Håller med! Jag har spelat in under båda varianterna. Fördelen med rutan är den omedelbara kommuniktionen man som t.ex sångare får med dom i kontrollrummet, när dom med gester kan få att t.ex backa en bit från micken mitt under tagning. Fördelen med kamera är den icke omedelbara kommunikationen, jag kan som t.ex sångare inte se vad dom i kontrollrummet håller på med, om dom sitter och gör grimaser eller att man på annat sätt kan se i deras ansiktsuttryck att det man gör inte låter bra. Sånt sänker självförtroendet och kan blir en jobbig uppförsbacke. Så det finns både för och nackdelar och inga rätt eller fel här. Man får gå på känslan :)
« Senast ändrad: 31.03.2012, 18:34:28 by jonnerstone »


Utloggad sten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tack för svaren!

Fördelen med rutan är den omedelbara kommuniktionen man som t.ex sångare får med dom i kontrollrummet, när dom med gester kan få att t.ex backa en bit från micken mitt under tagning.

Håller med om det. Funderar alltså därför på att ha glas just till det rum som är tänkt till sång.
Tänker mig också att kommunikationen är åt båda hållen, dvs kamera även i kontrollrummet och således skärm även i insp.rummen.

Sen kommer det att finnas fönster ut mot naturen i rummen, så där kommer ju den luftiga känslan :)