Kontrollrummet

"Den som gapar efter mycket", eller "Filosoferande kring musikalisk bredd"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Har som sagt flummat vidare kring mitt 2012 progressiva projekt och följande fråga dyker upp...

Hur smal ska (bred kan) man vara stil/genre-mässigt för att balansera att "hålla upp intresset" mot att "bli för spretig".  Jag vill inte begränsa diskussionen till just mitt projekt utan hoppas vi kan filosofera lite fritt kring ämnet.

Etablerade artister som redan har sig själva som varumärken (och förhoppningsvis viss talang ;)) klarar ju av att testa det som ligger utanför sin vanliga grej (så länge de tillfredsställer fansen med en och annan gammal goding) - typ Brian Eno, Phil Collins, Benny A eller Björn Skifs (;)

Men om Phil kört sin Motown-grej i början av Genesis-karriären då...? Framför allt vill man ju gärna sätta nya/obekanta artister i något ganska smalt fack, så att som "okändis" hatta runt är knappast bra för "karriären".

Här i (på?) Kontrollrummet finns ju många "gamla rävar" som representerar både de som älskar att hoppa runt genremässigt och de som förblivit vid sin musikaliska läst - av olika skäl. Vore kul att läsa om detta :)  För egen del är jag extrem (?) hoppjerka, där jag "gästat" i fånigt många genres och stilar - för att det är så j-vla roligt för MIN del då, men en (fiktiv) Hasse-fan skulle ha jobbigt att som lyssnare uppskatta allt från Ricke Löws dragspelsorkester, Ornette Coleman-jazz, Gypsy-Kings-ripoffs till funk, rock-covers och New Age  :wacko:

Konsekvenser för eget skapande då? Det är ju skillnad vad man själv uppskattar att aktivt delta i, och vad man som lyssnare uppskattar. Vad vill man prioritera - sitt eget "ha skoj" eller kanske kommunicera något till andra?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Återkommer till frågan om målet... är det att få uppmärksamhet av andra eller att tillgodose ett eget behov av att uttrycka sig? Progressiv musik är väl just blandningar av stilar och taktarter som smälter samman till något nytt? Du verkar ha så bred erfarenhet att det här kan bli riktigt spännande! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker nog att man som oetablerad kan tillåta sig att hoppa runt lite också. Men dock så tror jag att det är en fördel att hålla sig hyfsat konsekvent inom en genre på varje platta eller digitalsläpp. Om det sedan lossnar och man får lite lyssnare/köpare så kan det ju vara ide att göra en eller två till i samma stil.

Annars känner jag personligen igen mig i mycket i ditt inlägg. Har själv också hoppat runt vilt mellan olika stilar och även komponerat allt från visa, via jazz till hårdrock. Och precis som du säger att du gjort, så gör jag också så för att det är jäkla kul.


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
"...I don't wanna sing She Loves You when I'm 40..." ;)

Jocke: För det egna projektet kommer jag med en "sannolikhet gränsande till visshet" ta i lite för brett enligt "många", men det ska samtidigt kännas sammanhängande och "naturligt" i flödet och det blir annars lätt en uppvisning i "titta-vad-jag-kan"  <_<  Progressive ska ju vara just "progressivt" och vågat, även om "progressiviteten" enligt vissa fans inte får sträcka sig längre än 1974  :lol:  Förresten halkar genren lätt in på "titta-vad-jag-kan"-erier (NuProg typ Dream Theatre ;))

Wernborg: Anade det, om din bakgrund :)  Man skulle ju kunna förutsätta vissa begränsningar, t ex "live-spelbart", en fast uppsättning instrument/effekter, samma "sound" och/eller samma grundarrangemang. Kanske jag tänker så i slutänden :) Har ju fått en del (berättigade) synpunkter om inkonsekvens på min Amazing-skiss, men det är samtidigt lockande att gå vidare "ditåt"...

Kan man få ihop lite Yes, Meshuggah och Steve Hackett i samma "släpp"?  :lol:
« Senast ändrad: 30.03.2012, 15:43:28 by HasseFX »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Själv är jag inget fan av den där "klassiska" progressiva musiken, men gillar t.ex Tool, Porkupine Tree och några till. Kanske inte den typen av band som du tänker på när du tänker progressivt, men progressivt är det. Kraftwerk var ju också lite progressiva från och till och det finns även andra bra progressiva elektroniska akter. Även inom poppen så förkommer det ibland progressiva guldklimpar som t.ex Paranoid Android med Radiohead.

Problemet med den "klassiska" progressiva musiken för min del (Genesis m.fl) är just att man blandar taktarter, stilar mm och försöker sätta ihop det till en(1) låt. Jag tycker inte, till skillnad från Jocke att man uppnår något nytt, utan det jag tycker man uppnår är just en spretig låt med olika stilar och taktarter mm, vilket för mig är vansinne. Precis när jag som lyssnare hamnat i det där sköna stadiet när omgivningen suddas bort, då ska man helt plötsligt göra nåt coolt och visa hur duktig man är på coola markeringar, taktbyten e.t.c och jag rycks ur det där sköna icketillståndet.

Både Phil.C och Peter Gabriel tror jag hade slagit igenom utan Genesis, förr eller senare då dom båda är grymma låtskrivare. (Dock tycker jag PG är en betydligt bättre sångare). Jag hörde PG första gången i mitt liv med hitten Sledge Hammer och blev tokkär i den låten. Det var först långt senare jag fick reda på att han hade varit framgångsrik med ett band som hette Genesis och det samma gäller faktiskt för Phil Collins, så för min del betyder deras bakgrund i Genesis nada  :)

På din fråga hur smal/bred man kan vara så är det väl upp till dig eller din potentiella lyssnare. En lagom dos progressivitet kan vara trevligt tycker jag, så länge det faller inom låtens grundkänsla och inte övergår till en "ny" låt. Att vara progressiv genom att sakta bygga upp en låt från ett långt intro och framåt och låta "refrängen/hooken" t.ex komma in efter åtta minuter istället för att slänga in en massa olika delar här och där, är betydligt intressantare i mina öron (som t.ex Tool)

Eget skapande: Jag har ju turen att tjäna lite pengar på mitt skapande, så givetvis skapar jag inte bara för mig själv utan jag vill ju som du så fint säger kommunicera nåt till andra. Men oavsett pengar eller inte så har jag alltid skapat med förhoppningen och ambitionen att andra också gillar det jag gör. Det är det som är moroten, som får mig att hela tiden vilja utvecklas mer. Att bara skriva för mig själv och aldrig låta någon annan ta del av mitt skapande är ju dötrist :) Som att skriva en roman för sitt eget höga nöjes skull och sen när den är färdig bara arkivera den utan att någon annan fått läsa den....meningslöst om du frågar mig   :D All typ av konst om det så är musik, litteratur, målningar, balett mm är ju en förmedling av känslor, och det är fint att offentligt våga visa sina känslor.

Om man sen som konsument gillar just den eller den typen av konst är ju en helt annan fråga  :)

Mycket svammel här och säkert svarade jag inte alls på det du ville ha svar på.

Trevlig helg på er. Tycker ni inte som jag så har ni dålig smak men jag älskar er ändå  :D (skämtar såklart, det är en jävla tur att inte alla tycker som jag, fan va tråkiga diskussioner man skulle ha då  :lol:)


EDIT: Vill bara påpeka att jag mycket konsekvent skrivit i jagform och inte använt meningar som "man vill....." eller andra meningsuppbyggnader som skulle insinuera att jag försöker kommer med nån universell sanning, detta är alltså helt och hållet mina egna subjektiva åsikter. Ville bara klargöra detta då jag ibland fått vissa ordkväden och personliga påhopp riktade mot mig i sådana här tycke & smak trådar.
« Senast ändrad: 30.03.2012, 17:21:44 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"...I don't wanna sing She Loves You when I'm 40..." ;)

Jocke: För det egna projektet kommer jag med en "sannolikhet gränsande till visshet" ta i lite för brett enligt "många", men det ska samtidigt kännas sammanhängande och "naturligt" i flödet och det blir annars lätt en uppvisning i "titta-vad-jag-kan"  <_<  Progressive ska ju vara just "progressivt" och vågat, även om "progressiviteten" enligt vissa fans inte får sträcka sig längre än 1974  :lol:  Förresten halkar genren lätt in på lätt "titta-vad-jag-kan"-erier (NuProg typ Dream Theatre ;))


Jag tror att man med ålderns rätt blir lite mer "laid back"... Imponeras man fortfarande av de som övar skalor på scen och skiva kanske man ska söka för det...  ;) Jag har själv svårt att skilja på progrock, jazzrock, fusion och crossover... tycker det är olika sidor av samma mynt. Om de som lirar har kul så märks det!

Har tänkt på att prog-album ofta hängde ihop utan att eg vara temaplattor (före 74 då - haha...). Idag lyssnas det nog på ett annat sätt och själv lirar jag sällan nya plattor från början till slut - ja, en gång kanske... :rolleyes:

Jonnerstone: Jag tycker inte heller att allt är bra bara för att det är gammalt. Har svårt att förstå hur det funkar att vara punkare, syntare, hårdrockare, emo osv... Väldigt få låtar i respektive genre "talar till mig"!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Jonnerstone: Jag tycker inte heller att allt är bra bara för att det är gammalt. Har svårt att förstå hur det funkar att vara punkare, syntare, hårdrockare, emo osv... Väldigt få låtar i respektive genre "talar till mig"!^^

Ålder har jag aldrig nämnt nåt om, det tycker jag är helt irrelevant, vilket också är en av orsakerna att jag går i taket när jag hör orden "det var bättre förr". Finns det en mening i svenska språket jag hatar så är det nog den  :D  En sån kommentar visar ju mer än nåt annat ens ovilja att ens försöka förstå eller vilja lära sig sin samtid.

 Jag kan precis som du säger inte heller förstå hur man kan dedikera sig till en(1) genre, det finns ju så mycket gött därute, varför begränsa sig?  Att man sen har svårt för eller gillar vissa genrar lite extra är ju annan sak, det betyder inte att man avfärdar allt annat  :wub:
« Senast ändrad: 30.03.2012, 16:18:52 by jonnerstone »


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
jonnerstone: Givande och intressant inlägg! Varför skulle du få skit för det? :) Porcupine Tree är en av mina sentida favoriter - kanske intressantast av de (relativt sett) nyare! Tool är har för mycket grunge i soundet för att jag ska orka med, men det finns ändå mycket intressant att ta till sig, bl a  i låtstrukturerna. Som du beskriver vad som tilltalar dig av "progressiviteten" borde även t ex Sigur Rós passa i paletten.  När det gäller hattande med taktarter - det "skickliga" i sammanhanget är om det låter naturligt och inte bara blir uppvisning. Överhuvudtaget tilltalas jag mer av intressanta klanger (harmoniskt och inte minst timbres) än av komplicerade slingor - mer Debussy, mindre Bach  ^_^

Jocke:  :D nja sååå lika är väl inte genrerna, men tilltalas man inte så låter "allt" lika (tycker själv så om många andra genres). Helt riktigt att förutsättningarna för musiklyssning ändrats. Tänker när man köpt en ny LP, som man försiktigt lade på Plattenspielern och andäktigt lyssnade in, samtidigt som man studerade LP-omslag och innerkonvolut ...  DÄR var det bättre förr!!  f*ck CD  :angry:  :lol: 


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som du beskriver vad som tilltalar dig av "progressiviteten" borde även t ex Sigur Rós passa i paletten. 

Absolut, finns få band som kan sätta en stämming som Sigur, har sett dom live tre gånger och spelningen på Chinateatern var magisk. I en av låtarna (kommer inte ihåg namnet, "fjôderrulltir" kanske   :D) har dom en paus i låten på c:a 30s, och alla i publiken visste om detta, så ingen började applådera ingen hostade ingen vågade andas knappt, det var så tyst så man hörde ljuskannornas surrande. Sen när dom slog igång låten igen så visste jublet inga gränser....helt magiskt. När dom försökte göra om det tricket på Roskildefestivalen året efter gick det inte riktigt lika bra  :lol: (men det var en grym spelning ändå)
« Senast ändrad: 30.03.2012, 16:34:45 by jonnerstone »


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag kan precis som du säger inte heller förstå hur man kan dedikera sig till en(1) genre, det finns ju så mycket gött därute, varför begränsa sig?  Att man sen har svårt för eller gillar vissa genrar lite extra är ju annan sak, det betyder inte att man avfärdar allt annat  :wub:

Den kloke filosofen Brian Eno resonerar som så, att man bör veta VAD man kritiserar/avfärdar innan man gör det - att man faktiskt sätter sig in i det och/eller testar (nu talar vi musik, givetvis ;)). Så försöker även jag förhålla mig, med varierande framgång  ^_^  Angående Eno, så gillar han inte Zappas musik, men han uttrycker det fint (fritt citerat) "I am personally very happy that Frank explored that corner of the musical world! Thank's to him I know I don't need to go there myself!"  :lol:
« Senast ändrad: 30.03.2012, 16:35:47 by HasseFX »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: jonnerstone
...oavsett pengar eller inte så har jag alltid skapat med förhoppningen och ambitionen att andra också gillar det jag gör. Det är det som är moroten, som får mig att hela tiden vilja utvecklas mer. Att bara skriva för mig själv och aldrig låta någon annan ta del av mitt skapande är ju dötrist smile Som att skriva en roman för sitt eget höga nöjes skull och sen när den är färdig bara arkivera den utan att någon annan fått läsa den....meningslöst om du frågar mig...

Jag undrar om någon som i huvudsak skapar det han eller hon själv gillar, har tänkt sig att inte dela med sig? Är det nån här på KR som gör så eller vet någon som gör så?

Jag tror jag gör som du, skapar det jag själv gillar och vill höra. Under själva processen att skapa bryr jag mig inte om om det uppskattas av fler än mig. Men om det tilltalar fler än jag själv, då jag delar med mig av det jag gjort, blir jag glad. Så att göra musik och inte låta andra ta del av den låter verkligen trist.

Som du beskriver vad som tilltalar dig av "progressiviteten" borde även t ex Sigur Rós passa i paletten. 
Absolut, finns få band som kan sätta en stämming som Sigur, har sett dom live tre gånger och spelningen på Chinateatern var magisk. I en av låtarna (kommer inte ihåg namnet, "fjôderrulltir" kanske   :D) har dom en paus i låten på c:a 30s, och alla i publiken visste om detta, så ingen började applådera ingen hostade ingen vågade andas knappt, det var så tyst så man hörde ljuskannornas surrande. Sen när dom slog igång låten igen så visste jublet inga gränser....helt magiskt.

Vilken häftig utmaning! Vilken happening, där hela publiken är delaktig i magin!
« Senast ändrad: 30.03.2012, 17:19:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Som du beskriver vad som tilltalar dig av "progressiviteten" borde även t ex Sigur Rós passa i paletten. 
Absolut, finns få band som kan sätta en stämming som Sigur, har sett dom live tre gånger och spelningen på Chinateatern var magisk. I en av låtarna (kommer inte ihåg namnet, "fjôderrulltir" kanske   :D) har dom en paus i låten på c:a 30s, och alla i publiken visste om detta, så ingen började applådera ingen hostade ingen vågade andas knappt, det var så tyst så man hörde ljuskannornas surrande. Sen när dom slog igång låten igen så visste jublet inga gränser....helt magiskt.

Vilken häftig utmaning! Vilken happening, där hela publiken är delaktig i magin!

Absolut  :)

Det låter på mitt inlägg ser jag nu som om publiken blivit informerad innan om denna paus. Så var inte fallet, utan alla var väl så inlyssnade på Sigur så dom bara visste helt enkelt....och det var just det som blev så himla mäktigt
« Senast ändrad: 30.03.2012, 17:04:32 by jonnerstone »


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det låter på mitt inlägg ser jag nu som om publiken blivit informerad innan om denna paus. Så var inte fallet, utan alla var väl så inlyssnade på Sigur så dom bara visste helt enkelt....och det var just det som blev så himla mäktigt

Respekt! Låter som ett magiskt ögonblick ja :)  Inga Budweiser-packade amerikaner med Rebel Yells och "Rockandrooooool"  :P


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då bryr jag mig inte om om det uppskattas av fler än mig. Men om det, då jag delar med mig av det jag gjort, tilltalar fler än jag själv, blir jag glad. Så att göra musik och inte låta andra ta del av den låter verkligen trist.



Där skiljer vi oss åt. Jag bryr mig. Om de bara var jag själv som gilla det, då skulle jag må dåligt och slänga låten i soptunnan. Att sitta själv på sin kammare och digga sin egen låt som ingen annan gillar.....nä tack!  Jag vill dela med mig och försöka förmedla nåt som andra kan gilla och relatera till, det är det som är kicken och belöningen. De e därför jag håller på och det är också därför jag är ett stort fan av ärlig konstruktiv kritik fast den är negativ, för det är det enda sättet jag kan utvecklas på och lära mig vad andra gillar, så att jag kan hitta rätt väg när jag vill förmedla det jag har att förmedla vad de nu månde vara.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då bryr jag mig inte om om det uppskattas av fler än mig. Men om det, då jag delar med mig av det jag gjort, tilltalar fler än jag själv, blir jag glad. Så att göra musik och inte låta andra ta del av den låter verkligen trist.
Där skiljer vi oss åt. Jag bryr mig. Om de bara var jag själv som gilla det, då skulle jag må dåligt och slänga låten i soptunnan. Att sitta själv på sin kammare och digga sin egen låt som ingen annan gillar.....nä tack!  Jag vill dela med mig och försöka förmedla nåt som andra kan gilla och relatera till, det är det som är kicken och belöningen. De e därför jag håller på och det är också därför jag är ett stort fan av ärlig konstruktiv kritik fast den är negativ, för det är det enda sättet jag kan utvecklas på och lära mig vad andra gillar, så att jag kan hitta rätt väg när jag vill förmedla det jag har att förmedla vad de nu månde vara.

Ja, där skiljer vi oss åt. Anledningen till det, kan man spekulera om. Jag tror en anledning för mig är att jag tidigare spelat upp min musik för andra, som inte alls gillat min musikstil. Om jag då skulle anpassat mig efter vad andra skulle gilla, kanske jag idag skulle kunna tjäna pengar på min musik? Men då hade jag inte gjort vad jag vill, eftersom jag har en så pass annorlunda musiksmak. Jag lyssnar inte ens på de radiostationer som idag spelar "populär" musik. Och mellotronen som jag älskar så mycket, dess ljud hade inte fått plats i min musik.
« Senast ändrad: 30.03.2012, 17:28:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då bryr jag mig inte om om det uppskattas av fler än mig. Men om det, då jag delar med mig av det jag gjort, tilltalar fler än jag själv, blir jag glad. Så att göra musik och inte låta andra ta del av den låter verkligen trist.
Där skiljer vi oss åt. Jag bryr mig. Om de bara var jag själv som gilla det, då skulle jag må dåligt och slänga låten i soptunnan. Att sitta själv på sin kammare och digga sin egen låt som ingen annan gillar.....nä tack!  Jag vill dela med mig och försöka förmedla nåt som andra kan gilla och relatera till, det är det som är kicken och belöningen. De e därför jag håller på och det är också därför jag är ett stort fan av ärlig konstruktiv kritik fast den är negativ, för det är det enda sättet jag kan utvecklas på och lära mig vad andra gillar, så att jag kan hitta rätt väg när jag vill förmedla det jag har att förmedla vad de nu månde vara.

Ja, där skiljer vi oss åt. Anledningen till det, kan man spekulera om. Jag tror en anledning för mig är att jag tidigare spelat upp min musik för andra, som inte alls gillat min musikstil. Om jag då skulle anpassat mig efter vad andra skulle gilla, kanske jag idag skulle kunna tjäna pengar på min musik? Men då hade jag inte gjort vad jag vill, eftersom jag har en så pass annorlunda musiksmak. Jag lyssnar inte ens på de radiostationer som idag spelar "populär" musik. Och mellotronen som jag älskar så mycket, dess ljud hade inte fått plats i min musik.

Fast det handlar inte om för min del att anpassa sig efter vad andra gillar, det handlar om att förstå det andra gillar och lära sig att ta del av och implementera det i sitt skapande, för att på så sätt kunna utvecklas och förmedla sitt skapande på ett bättre sätt. Att skapa nåt endast för att andra ska gilla det tror jag inte nån kan lyckas med, inte ens Max Martin och grabbarna, det måste finnas ett hjärta med. Perrra t.ex, som proddar en stil som iaf här på KR inte vinner mångas respekt, älskar ju verkligen dansbandsmusiken. Däremot kan man skapa mot en viss publik eller lyssnare. Jag menar en och samma låt kan produceras på olika sätt så att den tilltalar helt olika lyssnare.

Om jag gör en låt i en viss genre t.ex, och får en massa negativ kritik, då lyssnar jag och tar åt mig, och använder mig av dom råd jag och tycker är kreativa och väsentliga och gör om och gör rätt. I 99% av fallen så märker jag ju att dom hade rätt, fast att jag själv gillade det som det var från början, att låten verkligen blev bättre, att det bara var min egen tjockskallighet och stolthet som stod i vägen.

Jag gillar också mellotron. Älskar Tim Christensen som använder mycket av den varan....och han tjänar ju pengar och lever på sin musik  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag förstår mig inte på de där nymodigheterna som genres, och inte nog med det utan uppdelningen av de samma som reggie som tydligen har 22 olika stilar :blink:
Jag gillar att lyssna på bra musik och jag tror jag inser min begränsning när det gäller att skapa musik - jag fixar inte det och försöker knappast - ibland har jag testat att utstuderat göra en progg eller en hårdrock men man har ju fått sina fiskar varma också pga det - spelar ingen roll - kul att göra musik och det som ramlar ut ramlar ut. Om någon sen skulle gilla detsamma så är det ju extra skojigt. Därför tycker jag att det är kul med festivalerna på KR då man liksom tvingas försöka göra något man egentligen inte kan - alltid utvecklas man något men det är inte säkert att det blir ett avtryck i nästa låt. Som någon annan sa - ja det var lite svammel från mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Man skulle ju kunna förutsätta vissa begränsningar, t ex "live-spelbart", en fast uppsättning instrument/effekter, samma "sound" och/eller samma grundarrangemang.
Absolut. Följer man de "reglerna" för en platta kan låtmaterialet spreta ganska ordentligt. Tror det kommer hänga ihop bra ändå.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag förstår mig inte på de där nymodigheterna som genres, och inte nog med det utan uppdelningen av de samma som reggie som tydligen har 22 olika stilar :blink:
Jag gillar att lyssna på bra musik och jag tror jag inser min begränsning när det gäller att skapa musik - jag fixar inte det och försöker knappast - ibland har jag testat att utstuderat göra en progg eller en hårdrock men man har ju fått sina fiskar varma också pga det - spelar ingen roll - kul att göra musik och det som ramlar ut ramlar ut. Om någon sen skulle gilla detsamma så är det ju extra skojigt. Därför tycker jag att det är kul med festivalerna på KR då man liksom tvingas försöka göra något man egentligen inte kan - alltid utvecklas man något men det är inte säkert att det blir ett avtryck i nästa låt. Som någon annan sa - ja det var lite svammel från mig.

Har faktiskt råkat ut för folk som söker samarbete och det ska likna ett visst band - har ledsnat rätt fort... Såg dokumentärserien om hårdrock och där är ju otroligt många grenar på det trädet också... Har inte funderat så mycket på det men vad är det för behov som gör att människor måste kategorisera så hårt - tillhörighet?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fast det handlar inte om för min del att anpassa sig efter vad andra gillar, det handlar om att förstå det andra gillar och lära sig att ta del av och implementera det i sitt skapande, för att på så sätt kunna utvecklas och förmedla sitt skapande på ett bättre sätt.

Fint formulerat :)  Drivkrafterna för mig nu för tiden är två - del är det roligt att prova på annorlunda saker (på Eno-vis ^_^) och kanske ta till sig annorlunda sound och nya metoder, men framför allt vill jag göra sådant som jag själv vill höra, som ingen annan (jag vet om) gör... Låter kanske pretentiöst men det är inte sååå allvarligt menat - bara jag gillar resultatet! Kanske bara ljudbilden som är "unik" för mig :)  Jag lyssnar alltid och tar gärna till mig tips och idéer men om kritiken går emot vad jag själv föredrar så står jag på mig! (blöta ljudbilder t ex :P)  Nu pratar jag mina egna produktioner - samarbeten är en annan process, även om jag inte kompromissar om något annat än av rent praktiska förutsättningar ;)


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Har faktiskt råkat ut för folk som söker samarbete och det ska likna ett visst band - har ledsnat rätt fort... Såg dokumentärserien om hårdrock och där är ju otroligt många grenar på det trädet också... Har inte funderat så mycket på det men vad är det för behov som gör att människor måste kategorisera så hårt - tillhörighet?

Många genrer och framför allt subgenrer hänger ju ihop med olika andra förutsättningar, attityder, "åsikter", kläder etc, Tyckte den serien visade på en hel del sådant, att nya/sub genrer uppstår ur en protest mot det "ena eller andra" som för en oinvigd inte alls är uppenbart... Det spretas eller konformeras ständigt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inget fel på genres. Väldigt bra att ha som riktmärke. Jag gillar science fiction. Därför går jag direkt till science fiction/fantasy hyllan på biblioteket. (Varför man nu valt att ha dom genrena ihop???  :wacko:....lite som att sälja blöjor i charkdisken) Jag gillar verkligen inte deckare, så då e de skönt att den hyllan också är uppmärkt, så slipper jag gå dit.  T.ex!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Jag undrar om någon som i huvudsak skapar det han eller hon själv gillar, har tänkt sig att inte dela med sig? Är det nån här på KR som gör så eller vet någon som gör så?


De alster jag lyckats knåpa ihop själv senaste året är nog skapade lite på det viset, de är inte delade på något sätt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag undrar om någon som i huvudsak skapar det han eller hon själv gillar, har tänkt sig att inte dela med sig? Är det nån här på KR som gör så eller vet någon som gör så?
De alster jag lyckats knåpa ihop själv senaste året är nog skapade lite på det viset, de är inte delade på något sätt.

"Öppna din dörr!"
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst


Jag undrar om någon som i huvudsak skapar det han eller hon själv gillar, har tänkt sig att inte dela med sig? Är det nån här på KR som gör så eller vet någon som gör så? [/b]


Mina första 300 "alster" är det ingen alls, utom jag som har fått lyssna på. Jag lägger dessutom ut kanske 20% av det jag skapar. Det övriga är bara tankar för mig själv.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker det är kanonskönt att få utforska massa olika genres. Skitkass om du skall bli känd, vansinnigt roligt som hobby.
Det blir lite som en sport ibland, fixar jag den här genren också?



Vem f*n vill va känd? Jag kan gå på stan som en vanlig man! ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns ju olika drivkrafter.
Min är att ha kul och göra nåt jag trivs med.

Där är nog jag fortfarande. Det är huvudsaken för mig i min hobby med musiken.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Finns mycket tänkvärt sagt här. Ska försöka läsa igenom tråden igen vid tillfälle...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inget fel på genres. Väldigt bra att ha som riktmärke. Jag gillar science fiction. Därför går jag direkt till science fiction/fantasy hyllan på biblioteket. (Varför man nu valt att ha dom genrena ihop???  :wacko:....lite som att sälja blöjor i charkdisken) Jag gillar verkligen inte deckare, så då e de skönt att den hyllan också är uppmärkt, så slipper jag gå dit.  T.ex!!

Ja, det är helt sjukt. Beror det inte på Starwars och liknande berättelser som liknar Star Wars, som är typ "fantasy i rymden", som man gör så?
Sci-fi är ju spekulationer i naturvetenskap och teknologi om framtiden, med tillhörande intelligent story. Fantasy är "ung pojke växer upp i medeltida miljö och lär sig använda trollformler och blir kung över hela rikets/galaxen".

Star Wars är alltså fantasy i rymdmiljö.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inget fel på genres. Väldigt bra att ha som riktmärke. Jag gillar science fiction. Därför går jag direkt till science fiction/fantasy hyllan på biblioteket. (Varför man nu valt att ha dom genrena ihop???  :wacko:....lite som att sälja blöjor i charkdisken) Jag gillar verkligen inte deckare, så då e de skönt att den hyllan också är uppmärkt, så slipper jag gå dit.  T.ex!!

Ja, det är helt sjukt. Beror det inte på Starwars och liknande berättelser som liknar Star Wars, som är typ "fantasy i rymden", som man gör så?
Sci-fi är ju spekulationer i naturvetenskap och teknologi om framtiden, med tillhörande intelligent story. Fantasy är "ung pojke växer upp i medeltida miljö och lär sig använda trollformler och blir kung över hela rikets/galaxen".

Star Wars är alltså fantasy i rymdmiljö.


Jo du har delvis korrekt. Sci-fi behöver dock inte utspela sig i framtiden, men är just som du säger spekulationer/visioner i naturvetenksap och teknologi som görs i en fiktionell och litterär form.

Starwars IV V och VI är som du säger inte Sci-fi utan Fantasy i rymden (rymdsaga) Där finns allt som kännetecknar fantasy. Dom goda och trollkarlarna som slåss mot mörkret  (The resistance och jedi knighs), magi(the force), det onda och mörka, med sina lakejer, med tillhörande geografisk plats (The Darkside, The Emperor, Darth Vader och The deathstar) osv. Sen finns det alver, dvärgar mm i form av allsköns rymdvarelser. Här finns absolut inget som har med Sci-fi att göra.

Starwars I II och III är dock lite mer tveksamma, där går man in djupare på teknologin och behandlar bl.a kloning, tänkande maskiner mm, dessutom sätter man upp ganska komplicerade politiska strukter med senater, handelsflottor, jediråd etc, och såklart tillhörande förräderi med avknoppningar och utbrytningar. Detta är alltså en liten blandning av Fantasy och Sci-fi och en lyckad sådan tycker jag, för jag är nog en av dom få som älskar dom nya filmerna  :)

Oj vad OT det blev, men kul :) Claes du e väl också ett Sci-fi freak, vad har du att tillägga  :D
« Senast ändrad: 31.03.2012, 18:38:44 by jonnerstone »



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Oj vad OT det blev, men kul :)



;)

Oj, vilken butter kille  :D

De e en av dom sköna grejorna med detta forum, att en tråd ibland kan spåra ut åt ett helt annat håll, men i nåt skede så lämnas den ändå alltid tillbaka till trådskaparen. (eller så går TSM in och kapar upp den i två olika trådar  :lol:)


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
]De e en av dom sköna grejorna med detta forum, att en tråd ibland kan spåra ut åt ett helt annat håll, men i nåt skede så lämnas den ändå alltid tillbaka till trådskaparen. (eller så går TSM in och kapar upp den i två olika trådar  :lol:)

Jo det vet jag - ett av livets få sanna nöjen :)  "Musikalisk bredd i Jedi-perspektiv", eller om jag vill säkerställa lite forskningspengar, "Hur musikalisk bredd bidrar till den globala uppvärmningen"  :rolleyes:


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag tycker det är kanonskönt att få utforska massa olika genres. Skitkass om du skall bli känd, vansinnigt roligt som hobby.
Det blir lite som en sport ibland, fixar jag den här genren också?

Sport, njae :D  men rätt kul att testa sina begränsningar och plocka ned "saker" i sina beståndsdelar. Och samtidigt visa att "magin" sitter hos utövaren och inte i apparaterna  :P

Just ordet "hobby" har jag svårt för - jag gör allt på "allvar" och har svårt att skilja på arbete och fritid... En del "arbete" får jag betalt för - en del "fritid" också :lol:  Har slutat bekymra mig om sådant ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En annan tanke:

Det här med vad man lyssnar på och vilken musik man _gör_?
Jag gillar att lyssna på Death metal och alla dess avarter (mycket annan musik också förstås) och dess utveckling med nutida proggressiva metalband är intressant att följa, MEN min egen musik låter fan inte särskilt ondskefull :D
Den är bland det mjäkigaste jag kan tänka mig..

Är det nån annan som har detta problem? :D
https://soundcloud.com/user7789882