Kontrollrummet

Gränslandet - "Regn"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
LÅTNAMN: Regn
ARTIST/GRUPP: Gränslandet
GENRE: Bluegrasspop
LÅTLÄNGD: 3:13
KOMPOSITÖR: Freddy Holm
PRODUCENT:Freddy Holm
TEXT: Stefan Olsson
EV. MEDVERKANDE: Åsa Wetter
INSPELNINGSÅR: 2012

Hej KR folk!
Nu är det et tag sen. Hoppas det står bra til ;)
Äntligen fikk man tid at gjöra en ny låt och här är den:

Regn

Regn - Vi är regn
Jag är en droppe och du en annan
Ett hav som häver när vi kommer samman


En dag kom lögnen maskerad
En mörkrets korpral till sommarens ö
Och himmelen rämnar och marken försvinner
En enda väg ut – en iskall sjö

Regn - Vi är regn
Jag är en droppe och du en annan
Ett hav som häver när vi kommer samman


En dag så släcktes de stjärnor
som lyste vårt hopp och sjöng framtidens sång
Och himmelen störtar och marken förbrinner
men hit kommer livet åter en gång

Regn - Vi är regn
Jag är en droppe och du en annan
Ett hav som häver när vi kommer samman


Hur kan någonting växa ur detta slut
Men regnet kommer tillbaka som alltid förut

Regn - Vi är regn
Jag är en droppe och du en annan
Ett hav som häver när vi kommer samman


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hoppas de inte kommer att sluta spela "Vägen" på raddion nu... det här är riktigt bra! :) Bluegrass är väl inte mitt förstaval men jag saknade kören med de täta stämmorna ända till slutet! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Ypperlig - Utmerket - Excellent  :)
Terningkast 6, (som vanlig).

- Spiller Freddy alle instrumenter, eller er hele bandet med?
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra, finstämt och kompetent!! :)  Påminner mig om att jag måste köpa biljett till Alison Krauss & Union Station på Cirkus 4/7  :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oklanderligt. Och en bra text.

Jag tycker det är för safe bara. Man kan liksom er stil nu och blir inte överraskad längre. Något litet attitydsutbrott på sång tex. Eller varför inte lite intensiv elgitarr?

 Eller inte, för då passerar ni kanske inte P4-filtret längre?

Mycket vackert, men lite lojt.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tack alla :)

Jocke,
Vägen ble tatt av radiolista denna veckan.. :( Men vi har varit där läääääänge, tycker jag. ;)

ArieG,
jag spelar alla instrumenten. ;)

HasseFX,
ja dom kommer til Norge också. Skal kolla med min vän Tim O'Brien om jag kan snika mig inn på gjästlistan ;)

Wernborg,
vi kommer nog inte til at ändra så mycket. Vi har funnit vår "stil" så att säga.
Men några små ändringar vil vi gjöra, och har gjort in the past.
Det har inget med P4 att gjöra. Den här musikstilen blir sällan spelat på radio, så jag tycker vi hade tur!
Vi kjör vår grej, så for folk gilla eller inte ;)
« Senast ändrad: 30.03.2012, 16:40:17 by ydderF »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg,
vi kommer nog inte til at ändra så mycket. Vi har funnit vår "stil" så att säga.
Men några små ändringar vil vi gjöra, och har gjort in the past.
Det har inget med P4 att gjöra. Den här musikstilen blir sällan spelat på radio, så jag tycker vi hade tur!
Vi kjör vår grej, så for folk gilla eller inte ;)
Äsch, vet jag väl att ni inte kommer ändra på något, men kan ju önska  ;)

Ang. P4 så tycker jag faktiskt er musik är ärketypen för P4-musik. Och nu säger jag något som kanske kan låta lite elakt, men det finns liksom inget att bli upprörd över. Inget som sticker ut. Förutom överdjävligt bra instrument och sånginsatser, men sånt går de flesta förbi.

 :)
« Senast ändrad: 30.03.2012, 17:31:59 by Wernborg »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice....gillar feel:et...och framförallt din resonator :)  Allt gott / karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ytterligare en bra låt i samma stil - kanske kan tycka att Åsa ligger lite för högt i början men det är bara en marginalanmärkning. Blir det en andra skiva 2012 kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Äsch, vet jag väl att ni inte kommer ändra på något, men kan ju önska  ;)

Ang. P4 så tycker jag faktiskt er musik är ärketypen för P4-musik. Och nu säger jag något som kanske kan låta lite elakt, men det finns liksom inget att bli upprörd över. Inget som sticker ut. Förutom överdjävligt bra instrument och sånginsatser, men sånt går de flesta förbi.

 :)

Gränslandets mål är häller inte at låta skitigt eller typ orginalt.
Vårt mål är at laga bra låtar och sjunga och spela så bra som VI kan.
Går de flesta förbi??
Alison Krauss har sålt 12 miljoner skiver och fått 26 Grammys.
Så jag tror faktisk at folk vil ha sånn här musik.
Instrumenteringen gjör at musiken inte går ut på mote, som feks mycket pop och techno gjör.
Det handlar också om at ha et bra bolag, som gjör bra promotering.

P4 i Norge vil inte spela sånn här typ musikk. Bara dumma schlägers som Eye Of The Tiger och skit.
Därför var jag överraskad at dom ville spela oss.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Äsch, vet jag väl att ni inte kommer ändra på något, men kan ju önska  ;)

Ang. P4 så tycker jag faktiskt er musik är ärketypen för P4-musik. Och nu säger jag något som kanske kan låta lite elakt, men det finns liksom inget att bli upprörd över. Inget som sticker ut. Förutom överdjävligt bra instrument och sånginsatser, men sånt går de flesta förbi.

 :)

Gränslandets mål är häller inte at låta skitigt eller typ orginalt.
Vårt mål är at laga bra låtar och sjunga och spela så bra som VI kan.
Går de flesta förbi??
Alison Krauss har sålt 12 miljoner skiver och fått 26 Grammys.
Så jag tror faktisk at folk vil ha sånn här musik.
Instrumenteringen gjör at musiken inte går ut på mote, som feks mycket pop och techno gjör.
Det handlar också om at ha et bra bolag, som gjör bra promotering.

P4 i Norge vil inte spela sånn här typ musikk. Bara dumma schlägers som Eye Of The Tiger och skit.
Därför var jag överraskad at dom ville spela oss.

Nej, de flesta går inte förbi. Kanske inget gångbart uttryck i Norge? Jag menar att de flesta inte fattar hur bra ni spelar. Att det liksom mer blir en ljudkuliss om man inte väljer att lyssna väldigt aktivt eftersom det inte sticker ut på något speciellt sätt. Lyssnar man noga hör man såklart massor med delikata detaljer. Det var ett tips i all välmening att hitta en del uttrycksmässiga eller soundmässiga "hookar". Något som bryter igenom bruset när "Svensson" lyssnar på Sportradio och det kommer en låt och "avbryter".

P4 i Norge har jag ingen aning om, utan jag menade Sveriges radio. Där passar ni in perfekt i fållan.  ;)


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Och jag tackar så mycket för dina välmenade åsikter. Det gjör jag faktisk.
Men vi låter som vi låter, och det värsta jag vet, är när artister provar desperat at låta "anorlunda"..  ;)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och jag tackar så mycket för dina välmenade åsikter. Det gjör jag faktisk.
Men vi låter som vi låter, och det värsta jag vet, är när artister provar desperat at låta "anorlunda"..  ;)



Det var så lite så. Nu väntar vi bara på dina och Åsas åsikter i demoforumet. ;)


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jag använder KR på mitt sätt, så använder du det på ditt.
Inte va så eplekjekk, som vi säger i Norge..

Jag har inte haft tid at vara på KR, och jag tänkte bara dela en låt som vi har gjort.
Du måste inte kommentera den! Å iallafall inte tala om för mig vad jag ska gjöra!
« Senast ändrad: 30.03.2012, 20:17:39 by ydderF »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag använder KR på mitt sätt, så använder du det på ditt.
Inte va så eplekjekk, som vi säger i Norge..

Jag har inte haft tid at vara på KR, och jag tänkte bara dela en låt som vi har gjort.
Du måste inte kommentera den! Å iallafall inte tala om för mig vad jag ska gjöra!
:lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag använder KR på mitt sätt, så använder du det på ditt.
Inte va så eplekjekk, som vi säger i Norge..

Jag har inte haft tid at vara på KR, och jag tänkte bara dela en låt som vi har gjort.
Du måste inte kommentera den! Å iallafall inte tala om för mig vad jag ska gjöra!
:lol:
Ja, det var ju kul. Försökte locka in kunnigt folk till demoforumet, men jag lovar att sluta med det. Äppelkäck är det sista jag är.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Proffsigt är bara förnamnet. Trodde ett tag att jag var inne på spotify.

Läste med intresse Wernis kommentarer och kan väl på ett sätt hålla med.
Musik i den här stilen är det inget bristvara på. Det måste finnas nåt som gör att den sticker ut.
I mitt tycke handlar det inte så mycket om hookar el dyl utan mer kompositionen.
Den känns inte speciellt originell.
Det måste finnas nåt spännande moment nånstans. Nåt som skiljer agnarna från vetet - sas.
I mitt tycke är det just det som saknas i en annars utomordentlig produktion.
« Senast ändrad: 30.03.2012, 20:59:40 by Tokai »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ydderf: Helt of topic, men besökte du händelsevis Hifimässan på sheraton i stockholm sist det begav sig? Tyckte jag kände igen dig bland högtalare och förstärkare!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag använder KR på mitt sätt, så använder du det på ditt.
Inte va så eplekjekk, som vi säger i Norge..

Jag har inte haft tid at vara på KR, och jag tänkte bara dela en låt som vi har gjort.
Du måste inte kommentera den! Å iallafall inte tala om för mig vad jag ska gjöra!
:lol:
Ja, det var ju kul. Försökte locka in kunnigt folk till demoforumet, men jag lovar att sluta med det. Äppelkäck är det sista jag är.
Ja hade jag fått tycka som jag ville så hade jag gärna sett att Regn kommit som ett Festivalbidrag i Duetten där hade den ju passat kanon - och förmodligen sopat mattan med alla övriga men ändå. Inser dock att den hårdarbetande Ydderf mer ser KR som en rolig biartikel och jag är tacksam för att vi får höra låtarna innan världsturnén tar vid  :D
Ge inte upp Wernis :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Ja, det var ju kul. Försökte locka in kunnigt folk till demoforumet, men jag lovar att sluta med det. Äppelkäck är det sista jag är.

Ber om ursäkt om jag hördes arg ut ;) Fick et lite flashback från gamla dar, då det var heta diskussioner här om hur man skulle bete sig.
Peace and love :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej, tusen tack för kommentarer hittills och peeeace   :wub:
Gränslandet bliiiir inte mer spännande än så här Stefan :D. Aktiviteten från oss annars här på forumet är ju minst sagt... låg. Inget att säga om det. Men så är det ju. Jag tror väl att jag kan leva på gamla meriter hehe ;)  Det är kul att "bjuda på" vad vi gör här bakom kulisserna, det var ju ändå här allt startade, hade det inte varit för KR hade inte Gränslandet funnits. Men vi kanske ska lägga upp nya låtar i "nyheter från världen" tråden istället för här i demorummet?

för övrigt så låg Vägen på P4s spellista från v 49 till och med denna vecka ut. Stolt och nöjd över det! Vi får se, vi avvaktar väl lite innan vi gör ett försök med nån ny låt. Vet att det jobbas på att få ut den låten i norsk radio nu. Håller tummarna för det!

ha en trevlig kväll!!







http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Ydderf: Helt of topic, men besökte du händelsevis Hifimässan på sheraton i stockholm sist det begav sig? Tyckte jag kände igen dig bland högtalare och förstärkare!

Nope, har inte varit längre enn Strömstad i det senaste ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ydderf: Helt of topic, men besökte du händelsevis Hifimässan på sheraton i stockholm sist det begav sig? Tyckte jag kände igen dig bland högtalare och förstärkare!

Nope, har inte varit längre enn Strömstad i det senaste ;)
Vi tackar för skatteintäkterna.  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Blir alldeles kall när jag tänker på Utöya... Fantastiskt fint. Må den spelas varhelst där står en radio.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Åsa: Ja, lägg upp era låtar under Nyheter istället. Det är många som gör det när låten är klar och man inte vill ha kritik om arr, mix och komposition.

Jag tycker som vanligt att instrumentalinsatser, lyrik och sång håller hög hög kvalitet. Speciell din förmåga att uttrycka Stefans texter.
Tyvärr tycker jag nog som vanligt också att kompositionen består av standardfigurer eller variationer på standardfigurer man hört 100ggr tidigare. Själv sångmelodin är gulligt :)

 Men det är väl så det ska vara. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Kanskje en vacker dag så kan man leva upp til kompositioner utan standardfigurer och låtar som har ett helt nytt uttryck....
Men tror inte Gränslandet kan det, dessvärre..
Vi är helt normala, enkla människor som gillar en bra text och enkel melodi.
Sorry..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Även i en vanlig låt (t ex på KR och även i era ofta) ingår det oftast helt eller delvis slags genuint intryck i kompositionen, inte nödvändigt nyskapande. Spel, sång och text har det definitivt.

Men era låtar gör ni, precis som ni säger, som ni vill :)

Jag kritiserar alltså inte ens, det är bara åsikter.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil

Den känns inte speciellt originell.


Takk Tokai.
Du har rätt.(Och ni andra som menar det också).
Den är inte speciellt originell. Några låtar blir lite mer "easy listening"enn andra.
Men jag tycker faktisk at Gränslandet har funnet sin egen lilla stil med at blanda pop/bluegrass och svenska texter.
Så kan man mena vad man vil om det, men det är faktisk inte så många andra band i norden som låter så.
Jämför om vi hade spelat vanlig pop/rock med lite distade elgitarrer,trummor, bas och keys ;)

Takk Equality,
det stämmer. Den touchar inn på Utøya.

« Senast ändrad: 31.03.2012, 11:59:10 by ydderF »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack alla :)

Jocke,
Vägen ble tatt av radiolista denna veckan.. :( Men vi har varit där läääääänge, tycker jag. ;)

"Perfect timing" alltså! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker faktiskt ni är rätt unika. Instrumentringen i kombination med trevliga popmelodier tycker jag är ett helt okej äktenskap och inte så vanligt. Visst kanske inte så spännande alla gånger och inget som jag personligen hoppar högt av. Men det puttrar lixom på sådär mysigt som många vill ha det framför brasan, i bilen, runt lägerelden mm med fina och innerliga texter och allt är oklanderligt framfört. Vill man tuffa till det en millimeter så kan man ju lyssna lite på Del Amitri som har lite samma instrumentval i sin musik, men kör det lite rockigare. Dom använder sig av förutom trummor, bas och teleguror även av banjo, mandolin, dragspel, stråkinstrument, slide-gitarrer av olika typer mm.

Som vissa har påpekat så posta era alster under nyheter istället (så som du brukar göra med dina videos Freddy, kanske t.o.m posta dom tillsammans med en liten video  :) för att höja upplevelsen ytterligare)

Demoforumet är ju dom flesta så inkörda på här att det är ett givande och tagande, där man både ger kritik och tar emot och använder sig av kritik.

Kör ni under nyheter så vet vi ju att ni bara vill dela med er av ert senaste alster och ni slipper det mesta av påföljande kritik och kan endast åtnjuta lovorden och kanske en och annan suring  :D

Ha're gött

Micke
« Senast ändrad: 31.03.2012, 19:14:49 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En rar låt som säkert tilltalar en Svensktoppspublik i första hand.

Fina insatser av alla inblandade som vanligt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En rar låt som säkert tilltalar en Svensktoppspublik i första hand.

Fina insatser av alla inblandade som vanligt :D

/Marre
För norska läsare - rar står i detta sammanhang för koselig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En rar låt som säkert tilltalar en Svensktoppspublik i första hand.

Fina insatser av alla inblandade som vanligt :D

/Marre
För norska läsare - rar står i detta sammanhang för koselig.

Ja, sannerligen var det den svenska betydelsen som jag menade ;) :lol:

Tack Eddi!!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jag tycker faktiskt ni är rätt unika. Instrumentringen i kombination med trevliga popmelodier tycker jag är ett helt okej äktenskap och inte så vanligt. Visst kanske inte så spännande alla gånger och inget som jag personligen hoppar högt av. Men det puttrar lixom på sådär mysigt som många vill ha det framför brasan, i bilen, runt lägerelden mm med fina och innerliga texter och allt är oklanderligt framfört. Vill man tuffa till det en millimeter så kan man ju lyssna lite på Del Amitri som har lite samma instrumentval i sin musik, men kör det lite rockigare. Dom använder sig av förutom trummor, bas och teleguror även av banjo, mandolin, dragspel, stråkinstrument, slide-gitarrer av olika typer mm.

Som vissa har påpekat så posta era alster under nyheter istället (så som du brukar göra med dina videos Freddy, kanske t.o.m posta dom tillsammans med en lite video  :) för att höja upplevelsen ytterligare)

Demoforumet är ju dom flesta så inkörda på här att det är ett givande och tagande, där man både ger kritik och tar emot och använder sig av kritik.

Kör ni under nyheter så vet vi ju att ni bara vill dela med er av ert senaste alster och ni slipper det mesta av påföljande kritik och kan endast åtnjuta lovorden och kanske en och annan suring  :D

Ha're gött

Micke

Tack för det, Micke!
Jag har lärt endel här på demo forumet. Jag tycker det interessant at höra vad folk tycker om musiken.
Jag har tyvärr inte tid att lyssna så mycket på vad som blir postad här.
Om det resulterar att folk inte kommenterar Gränslandet, so be it.
När jag hade tid att vara här, så spelade jag bla lapsteel, dobro på folks låtar.
Vanligvis tar jag 3-4000 kr för det, eftersom det är mitt jobb.
Vil inte häva mig med detta, men det var mitt sätt att "ge tilbaka" til forumet.

Tack igjen alla, för at ni lyssnar och kommenterar. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Vil inte häva mig med detta, men det var mitt sätt att "ge tilbaka" til forumet.



...och det tror jag många är tacksamma för. För mig får du/ni posta var ni vill, mer som en litet råd  :). Jag skulle inte posta en korea-låt (mitt band) under demosektionen eftersom vi precis som ni har ett bolag i ryggen, så då får det bli nyheter istället. (såvida den inte fortfarande är på idé-stadiet och jag vill ha lite vettig feedback)

Bra låt btw...som alltid  :D
« Senast ändrad: 31.03.2012, 19:34:49 by jonnerstone »