Kontrollrummet

Mahan - BAD BOY

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ny låt som jag fått texthjälp av Spacetrucker.
Bara att såga på gott folk!

LÅTNAMN: Bad Boy
ARTIST/GRUPP: Mahan One Man Band
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 3:21
KOMPOSITÖR: Mahan
TEXT: Spacetrucker / Mahan
PRODUCENT: Mahan
EV. MEDVERKANDE: No Body
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,left]http://80.69.162.42/m/97d/130048412435/Mahan_-_onemanband__BAD_BOY.mp3[/mp3]
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Jorå så att e..Det rockar fint i Finland.Reffen sitter klockrent,kanske lite mycke text på versen,det blir lite forcerat typ..Men vänta med åtgärd tills du får fler feedback,jag kan ju vara lite grinig denna förmiddag  :rolleyes:

Liret å mixen sitter som vanligt - kannon.

Kommer inte på nåt mer att skriva,så rock on mate.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, lite svårt att få luft till alla ord i versen. Men melodin är ju rockig som få!

Gillar! Rockar finemang i fineland.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Sucha a baaad boy B)

Jaha, denhär har fått ett faecelift sedan versionen jag hörde tidigare... betydligt bättre nu... fast det kan ju Ni som inte hört beta-versionen veta :rolleyes:... ni får bara tro mig.

Om ni frågar mig så är det aldeles lämplig med ord i verserna :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta!  :wub: Västkust-arrad rock med sydstatssväng! Härligt välsnickrat arr med sångstämmor och gitarrstämmor med kul detaljer som räcker många lyssningar! Kompetent sjunget och spelat i alla led!!

Mixen är OK - det är ju en smaksak, men jag brukar kalla detta för "TV-studio-Mix" - detaljerat och bra ljudkvalitet, men lite för kliniskt rent och avsaknad av "sound" (som när ett band ställer upp sina saker i TV-studion och TV-ljudteknikerna närmikar upp sång och alla instrument "rakt upp och ner"). Lite mer ambiens och "snygga" komprimeringar skulle ge ett mer sammanhängande och levande sound och (faktiskt) bidra till ännu mer sväng...  ^_^

P.s. ...men givetvis, gillar man det "detaljerade" och ogillar "odistinkt" så är detta (bokstavligen) klockrent!   :rolleyes:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Stygga Pojkar får kyssa alla vackra Flickor.. ;)
Typiskt Mahan sound,som sagt lite torrt och överdynamisk sång med suveräna stämmor..
Dom stygga ponkarna kunde  nog spela lite styggare Guror oxo.. ;)
Lite 10CC kanske??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Disclaimer: Följande inlägg kan låta som en totalsågning. Ha i bakhuvudet att stilen inte tilltalade mig nämnvärt och försök att hitta förbättringspunkter i min feedback istället.  :D


Mycket text var det ja. Melodin är på sina ställen ganska odefinierad eller diffus. Troligen beroende på all text som ska ut ur munnen.

Tycker det blir lite för punkigt med stängd åttondels-hihat i höga tempon som här. Jag hade nog valt att köra ride eller halvöppen hihat på fjärdedelar istället.

Det händer inte så mycket i låten. Eller jo, det gör det kanske. Men det lyfter inte riktigt för mig. Är väl en kompositionsfråga och inte så mycket att göra åt i nuläget. Inte min smak helt enkelt.

TV-studio-mix som HasseFX var inne på var ju ett roligt uttryck. Lite som jag själv mixar (och som han varit inne på i nån av mina trådar också) Svårt det där, att göra en mix intressant.

Skum engelska. Inte heller så mycket att göra åt på kort sikt.

Kan du inte köra vanlig wha-wha och styra själv istället för auto-wha(?) som nu. Låter mest ett bubbel. Brukar funka på ensträngsriff, men på ackord blir det sådär bra.

Lite reverb på sången hade inte skadat.

Kompetent hantverk på det hela taget, men lite tråkigt.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lite "skitigare" hade varit klädsamt med tanke på låtens tema! Lite för "snyggt" för att jag ska tända till så där på riktigt.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena.
Jorå så att e..Det rockar fint i Finland.Reffen sitter klockrent,kanske lite mycke text på versen,det blir lite forcerat typ..Men vänta med åtgärd tills du får fler feedback,jag kan ju vara lite grinig denna förmiddag  :rolleyes:
Liret å mixen sitter som vanligt - kannon.
Kommer inte på nåt mer att skriva,så rock on mate.
Mike
Tjou HM!
Kul att du gillar, och det som du säger om sången stämmer obehagligt bra Hade bara ett komp men ingen text eller melodi och kontaktade Spactruckern och han har ju textbotten och så var det tio minuter och låten var "klar". Men det ska sjungas om det lovar jag!
Takk o båkk för lyssningen!

Jo, lite svårt att få luft till alla ord i versen. Men melodin är ju rockig som få!
Gillar! Rockar finemang i fineland.
Tou Per!
Jodå, det är en grym belastning det där med att andas, stör t.ex sjungandet mycket. Näemen sången dras på nytt.
Tackar för lyssningen

Sucha a baaad boy B)
Jaha, denhär har fått ett faecelift sedan versionen jag hörde tidigare... betydligt bättre nu... fast det kan ju Ni som inte hört beta-versionen veta :rolleyes:... ni får bara tro mig.
Om ni frågar mig så är det aldeles lämplig med ord i verserna :lol:
Space
TAck för ord och fint flankstöd!

Riktigt bra detta!  :wub: Västkust-arrad rock med sydstatssväng! Härligt välsnickrat arr med sångstämmor och gitarrstämmor med kul detaljer som räcker många lyssningar! Kompetent sjunget och spelat i alla led!!
Mixen är OK - det är ju en smaksak, men jag brukar kalla detta för "TV-studio-Mix" - detaljerat och bra ljudkvalitet, men lite för kliniskt rent och avsaknad av "sound" (som när ett band ställer upp sina saker i TV-studion och TV-ljudteknikerna närmikar upp sång och alla instrument "rakt upp och ner"). Lite mer ambiens och "snygga" komprimeringar skulle ge ett mer sammanhängande och levande sound och (faktiskt) bidra till ännu mer sväng...  ^_^
P.s. ...men givetvis, gillar man det "detaljerade" och ogillar "odistinkt" så är detta (bokstavligen) klockrent!   :rolleyes:
Rodnar o tackar för dom fina orden!
Här på Obbnäskliniken jobbas det alltid kliniskt rent, t.ex strupen desinficeras alla gånger innan bandning... med lite whisky!
Men det är nog sannt att ofta strävar man till just det där finslipade och rena "TV-mixen" som du säger och glömmer bort att det kunde låta bättre med sämre mix!
Huvudsak att man får nån att lyssna åtminståne en gång, eller hur :P
TAck för rolig kommentar!

Stygga Pojkar får kyssa alla vackra Flickor.. ;)
Typiskt Mahan sound,som sagt lite torrt och överdynamisk sång med suveräna stämmor..
Dom stygga ponkarna kunde  nog spela lite styggare Guror oxo.. ;)
Lite 10CC kanske??
Tjou Bjurte!
Jo det där med torra mixar e ju nåt jag fått lära mig här på KR. Blev ofta "anklagad" för svenstopps- eller finlandsbåtsmusikframkallare just för att mina mixar alltid dröp av reverbar o delayer. Men nu vet jag att jag börjar närma mig torrhetsgränsen! :D
Och det e nog länge sen jag var en "stygg pojke", numera närmast gammal gråhårig o knarrig guuube!
tack för lyssning o komment!

Disclaimer: Följande inlägg kan låta som en totalsågning. Ha i bakhuvudet att stilen inte tilltalade mig nämnvärt och försök att hitta förbättringspunkter i min feedback istället.  :D
Mycket text var det ja. Melodin är på sina ställen ganska odefinierad eller diffus. Troligen beroende på all text som ska ut ur munnen.
Tycker det blir lite för punkigt med stängd åttondels-hihat i höga tempon som här. Jag hade nog valt att köra ride eller halvöppen hihat på fjärdedelar istället.
Det händer inte så mycket i låten. Eller jo, det gör det kanske. Men det lyfter inte riktigt för mig. Är väl en kompositionsfråga och inte så mycket att göra åt i nuläget. Inte min smak helt enkelt.
TV-studio-mix som HasseFX var inne på var ju ett roligt uttryck. Lite som jag själv mixar (och som han varit inne på i nån av mina trådar också) Svårt det där, att göra en mix intressant.
Skum engelska. Inte heller så mycket att göra åt på kort sikt.
Kan du inte köra vanlig wha-wha och styra själv istället för auto-wha(?) som nu. Låter mest ett bubbel. Brukar funka på ensträngsriff, men på ackord blir det sådär bra.
Lite reverb på sången hade inte skadat.
Kompetent hantverk på det hela taget, men lite tråkigt.

Tjou W!
Mycket sakligt o fin feedback här. Håller faktiskt med om nästan allt du säger, det att du inte gillar stilen kan vi ju inget åt, varfken kompositören eller lyssnaren. :D
Men kul att du gillar utförandet och hittar dom små detaljerna som t.ex den automatiserade WahWahen. Tar åt mig av din feed och ska försöka komma med ny verre snart.
Tack för lyssningen o kommenten

Lite "skitigare" hade varit klädsamt med tanke på låtens tema! Lite för "snyggt" för att jag ska tända till så där på riktigt.
Så här på gamla dar så bara blir man lite försiktigare med "skitningen" men eftersom det begärs i flera kommentarer så ska jag försöka vrida gainen ännu mer österut! :D
takk o båkk för lyssning o komment Jocke!


HOPPAS JAG KOM IHÅG ATT SVARA PÅ ALLA FINA INLÄGG, SPARKA TILL MIG OM DU BLEV GLÖMD! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............