Här är en artikel jag översatt till svenska som kanske kan vara intressant.
Ibland kan egentligen samma sak stå två gånger fast beskrivet med andra ord så om man inte hajjar allt är det okey.
Kan man kvartscirkeln/kvintcirkeln förstår man mycket av detta.
Det förutsätter att man kan kadenserna och ackordsgrupperingarna-Tonika,Subdominant och Dominant.(se Wikin)
Den är tilllämpbar på både modal teori såväl som på den mer klassiska tonala teorin.
Översatte den för egen del därför att jag tycker den är bra och täcker in vad hela min nya tjocka bok gör.

(fast det är ju så klart förklaringar och övningsuppgifter i den.) Delar artikeln med er.
Här är den :
Funktionell Harmonik och Reharmoniserings Grundregler1. Funktionsanalysens indelning i ackordsgrupperna Tonika, Subdominant och Dominant gäller alltid
d.v.s t.ex ett subdominant ackord kan substitutionera för ett annat, ett dominant för ett dominant osv,
inom tonarten.
2. Diatoniska (Dia=hör till Tonisk=tonart) ackord kan användas när som helst..
3. Kadensernas funktioner gäller alltid, så se inte förbi dem.
4. Ackord som innehåller en liten sjua mellan R och 7 vill lösas nedåt av V:ackord
5. Dominanta ackord vill lösas i Tonikan.
6. IV kan lösas i I:ackord
7. Diatoniska ackord kan lösas nedåt i kvartsgång till ett annat diatoniskt ackord.KontraParalell.
8. Ett diatoniskt ackord kan bytas mot ett annat så länge de har minst 2 toner gemensamt.
9. VII ackordet spelas som VII7-5 när det substitutionerar för V:ackord.
10. Om ett ackord kan vara substitut kan orginal ackordet lämnas kvar och substitutackordet kan spelas före
eller efter det.
11. När vi har en ii-V progression kan den förenklas till V
12. Alla ackord utom sus och dim kan föregås av ett dominantackord en kvint ovanför.
13. Alla ackord kan föregås av ett dim ackord ett halvt steg nedåt.
14. V7 ackord kan bytas ut mot ett nytt V7 ackord spelad ett tritonussprång uppåt .
15. Alla dur och moll ackord kan föregås av dim ackord byggt på samma rot utan att ha effekt på målackordet.
16. iv kan substitutionera för IV i en IV-I progression.
17. I molltonarter kan diatoniska ackord till harmonisk moll eller Äkta mollanvändas när som helst.
18. När tonikan är ett mollackord med en Sekundär Dominant kan b5 användas på ii och b9 och b13 på V ackordet
för att förstärka känslan av en molltonart - dorisk.
19. En molltonart kan använda IV eller VI ackord från Melodisk moll skalas harmonisering.
20. En molltonart kan låna ackord från mediantens tonart.ex I ackordet mot I ackordet i mediant.
Mycket basic men ändå mycket användbar checklista/lathund när man skall harmonisera eller reharmonisera sina vanilj/grund ackord, eller hur ???
Tveka inte att fråga om du undrar över någon av punkterna, så skall jag försöka svara..
mvh