Kontrollrummet

JT/Asti - Avsked

gäst · 40 · 3533

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Satte mig ner vid pianot i morse och lekte fram lite toner, varpå döttrarna frågade om jag inte skulle spela in det. (! :) )
Sagt och gjort, pianot kompletterat med lite andra instrument blev till detta, funkar det som musik till en film som handlar om ett par som måste fatta lite beslut om deras gemensamma och egna liv? Många skärgårdsmiljöer ska det vara.




 (tack MaxB!)

Och brasklappen, ja det är samplat med Garritan och inte riktiga instrument...


Ny version, men lite instrument utbytta. Strukturen är densamma.


120323 ny version
Nu har Asti satt sitt fina stämpel på "grunden", den versionen kan avnjutas här:


http://soundcloud.com/busstop18/spring-morning-with-asti/download
« Senast ändrad: 31.03.2012, 00:25:05 by Jay Thomas »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar verkligen pianoklinket och harmonierna! Tycker även de "stötvisa" stråkarna funkar.
Men när trumpeterna(?) kommer in blir det för mycket midi/artificiellt för att bli riktigt njutbart.
Skulle nog passa till en film så som du beskriver, men behåll bara pianot och en del av stråket...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
Gillar verkligen pianoklinket och harmonierna! Tycker även de "stötvisa" stråkarna funkar.
Men när trumpeterna(?) kommer in blir det för mycket midi/artificiellt för att bli riktigt njutbart.
Skulle nog passa till en film så som du beskriver, men behåll bara pianot och en del av stråket...

Tack Asti, vad kul! :)
Jag förstår att det låter midi men detta är ju bara en "placeholder" för antingen en riktigt trumpet eller än bättre blåssamplingar. Stråkarna borde ju ersättas av riktiga, även om det kanske bara rör sig om en viola och en cello. Dock känner jag ingen som hanterar någon av dessa tre instrument så då får det bli Gary Garritan tsv.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad fint detta var JT!

Hade jag haft mer tid så skulle jag ha sjungit in nåt stämningsfullt.Låten står fint så här också,men jag tror att en fin text känsligt framfört skulle sitta gjutet..

Helt rätt av döttrarna.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt. Strama upp lite och välj mer realistiska instrument men ändra inget i grunden. Du har många lyror på strängarna eller vad det heter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Oj vad fint detta var JT!

Hade jag haft mer tid så skulle jag ha sjungit in nåt stämningsfullt.Låten står fint så här också,men jag tror att en fin text känsligt framfört skulle sitta gjutet..

Helt rätt av döttrarna.

Mike

Tack Mike! :)
Fina ord från dig!  :wub:

Jättesnyggt. Strama upp lite och välj mer realistiska instrument men ändra inget i grunden. Du har många lyror på strängarna eller vad det heter.

Thanks mate! :)
Strängar är många och aldrig på lyran men de finns där... ;)

Nu finns det en ny version i trådhuvudet. Ersatte violan med ett elpiano, behöll Cellona och bytte ut trumpeten.

Efterlysning! Jag söker någon som kan spela melodin på nylonakke! Jag är inte tillräckligt bra på akke i kombination med notdyslexi, försöker inte ens därför.
« Senast ändrad: 22.03.2012, 15:03:47 by Jay Thomas »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det blev ju inte sämre om man så säger..

Nog bland det bästa jag hört från sthlms området nånstans där ute vid kusten tycker jag - mycket fint detta. Fast " I´m the ocean" lirar i en egen division för skärgårdsborna :)

Slängde bort alla mina hattar på förra verren..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bara hört den andra versionen och det låter skönt.
Läste också önskemål om nylongura och jag har en men... dygnets knappa timmar räcker inte till mina egna och andras eventuella önskemål, så jag har börjat prioritera min egna önskemål för att hinna med.

Skönt stycke är det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Ja det blev ju inte sämre om man så säger..

Nog bland det bästa jag hört från sthlms området nånstans där ute vid kusten tycker jag - mycket fint detta. Fast " I´m the ocean" lirar i en egen division för skärgårdsborna :)

Slängde bort alla mina hattar på förra verren..

Mike

Kul att det blev ett "merdigg" Mike! :)

I'm the ocean är en våldsamt bra låt! Mycket tack vare dig och cykeln! :)

Har bara hört den andra versionen och det låter skönt.
Läste också önskemål om nylongura och jag har en men... dygnets knappa timmar räcker inte till mina egna och andras eventuella önskemål, så jag har börjat prioritera min egna önskemål för att hinna med.

Skönt stycke är det!


Tack MaxB! :)
Tiden är snål på vårarna, håller med om det! :/



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter fint. Lite försiktigt och trevande på melodin, behövs inte, den bär hela vägen.
« Senast ändrad: 22.03.2012, 22:31:25 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Låter fint. Lite försiktigt och trevande på melodin, behövs inte, den bär hela vägen.

Tack equality! :)
Lite mer spännande på gång, mer än så kan/vill/bör jag inte säga i detta nu. ;)


Jay Thomas

  • Gäst
Nu har Asti svingat sitt magiska spö och tillika magiska sång och gitarr till denna grund och resultatet blev.... Ja, vad tycker ni?

Jättetack till Asti som verkligen greppade vad den skulle handla om! :)  :wub:


http://soundcloud.com/busstop18/spring-morning-with-asti/download


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blev så inspirerad av JT:s sköna musik, så jag ville gärna göra ett försök med lite sång och gitarr!
Tyvärr är jag förkyld, så sången ska göras om och då också med mindre reverb.  :)
Jag är nyfiken på om sångmelodin passar till musiken och om texten känns någorlunda rätt...
Vi har pratat om en ev förlängning av låten, så tips om det tas gärna också emot.
/Asti t.f. smittbärare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Version ett var bra men violinen tog leaden. Version två öppnade för sång. Version 3 med Asti är en helt fantastisk kombination med bra musik fina harmonier och bra sång och bra text framförallt - jag blev helt tagen!
Det finns lite brus med i slutet och det är kanske onödigt.
Colab i världsklass annars :D
« Senast ändrad: 23.03.2012, 20:37:57 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Version ett var bra men violinen tog leaden. Version två öppnade för sång. Version 3 med Asti är en helt fantastisk kombination med bra musik fina harmonier och bra sång och bra text framförallt - jag blev helt tagen!
Det finns lite brus med i slutet och det är kanske onödigt.
Colab i världsklass annars :D

Tack Eddi! :)
Det kommer att fixas med både ett och annat innan den slutgiltiga versionen sätts. Texten är rysligt bra, liksom sången/melodin. Min favorit förutom sångversionen är ändå 1an med den plastiga stråken. Tycker att den tillför något som inte finns i tvåan. Den ska förvisso dämpas och jag har dessutom en plan om att få till en riktigt fiol, riktig cello och en riktig flöjt till slutversionen. :) Får se om jag kan omsätta planen i verkligheten men jag tror att det ska fungera. Möjligen kanske vi kan "bredda" sången med en kvinnlig bakgrund/kör/andrastämma. Men som Asti skriver, gärna tips på hur vi skulle kunna förlänga låten, för två minuter känns lite kort.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Detta verkligen rörde våra sinnen, igen en låt som kammar fram tårar med sin stora känsla! SKÖÖNT!

h.  Johan o Benita!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Jay Thomas

  • Gäst
Tjou!
Detta verkligen rörde våra sinnen, igen en låt som kammar fram tårar med sin stora känsla! SKÖÖNT!

h.  Johan o Benita!

Kiitos Johan och Benita! :)
Vad kul att den framkallade en "tårkänsla" hos er! Måste erkänna att jag blev mycket berörd av Astis text när jag lyssnade och blir det nu också.  :wub:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vackert och sorgesamt!
fin "bakgrund" pianot
Sångmelodin är riktigt bra, liksom texten
Sången har en annan ljudbild än bakgrunden så den låter lite lagd ovanpå (och det är den ju  :))

Förläng genom ett brytande stick, gärna moll eller något dramatiskt staccato med cello

Men titeln - Vårmorgon - känns väl inte riktigt rätt?  :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Jay Thomas

  • Gäst
Vackert och sorgesamt!
fin "bakgrund" pianot
Sångmelodin är riktigt bra, liksom texten
Sången har en annan ljudbild än bakgrunden så den låter lite lagd ovanpå (och det är den ju  :))

Förläng genom ett brytande stick, gärna moll eller något dramatiskt staccato med cello

Men titeln - Vårmorgon - känns väl inte riktigt rätt?  :unsure:

Tack cykeln! :)
Bra tips där, ska läggas i den aktiva förslagslådan. :)

Titeln är endast ett arbetsnamn tills vi hittar den "rätta".


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert och sorgesamt!
fin "bakgrund" pianot
Sångmelodin är riktigt bra, liksom texten
Sången har en annan ljudbild än bakgrunden så den låter lite lagd ovanpå (och det är den ju  :))
Förläng genom ett brytande stick, gärna moll eller något dramatiskt staccato med cello
Men titeln - Vårmorgon - känns väl inte riktigt rätt?  :unsure:
Jag ska göra om sången med mindre reverb och (förhoppningsvis) ett mer passande rumsljud!
Jag tror på att förlänga sticket och lägga en instrumental vers därefter, före slutversen.
Verkar som att Jaak är inne på liknande tankar...
Nej, titeln stämmer väl inte så bra! Funderade på "Avsked", "Uppbrott" e.d.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
Vi har nu enats om titeln "Avsked". De andra utvecklingarna återkommer vi till.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Å vad fint  :wub:

KR är fantastiskt i just detta avseende,spontana collabs som mynnar ut i överraskningar.I det här fallet så är det genialt.Samlade ihop min hattar och hissar allihop i luften igen,detta är riktigt bra.Inväntar det sista,hojta ordenrligt..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången har en annan ljudbild än bakgrunden så den låter lite lagd ovanpå (och det är den ju  :))
Jag ska göra om sången med mindre reverb och (förhoppningsvis) ett mer passande rumsljud!

Vackert stycke och skönt colab!
Ljudmässigt låter inte Astis röst som jag är van att höra den. Kanske reagerar jag på att den inte är i samma rum som instrumenten. Antar att det är samma sak Cykeln och Astis reagerar på.
Som sagt tidigare, det är fantastiskt vilka överraskningar man får av samarbeten på kontrollrummet. Jag gillar det här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mycket snyggt alltihop. Ev ligger sången lite för stark, kan vara därför den låter som från ett annat rum.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack HMike och MaxB!
Sångmelodin föll sig naturligt när jag hörde JT's vackra musik.
Men i en förlängd version kanske den behöver varieras lite mer...?
Texten fick som vanligt "värkas fram", halkar så lätt in på ord och fraser jag använt tidigare.
Hade jag kommit på något om det underbara vårvädret hade jag hellre skrivit om det!  :)
Blr spännande att se hur JT tänkt sig en förlängning! Tror att vi är inne på ungefär samma linje...
/Asti t.f. kollaboratör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jupp, det är betagande.

Några rader om vårvädret kan väl få plats också? :)

Snyggt snickrat JT!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Lustigt, musiken är glad men texten är sorglig.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Dividend - Nej, nu får det vara nog med vår-texter på ett tag!  :)

bow35 - Vet inte om jag tycker musiken är så "glad" precis, utan mer lugn och finstämd och att den
            inspirerade till en eftertänksam och känslofylld text....

Tack för kommentarer!

/Asti
« Senast ändrad: 26.03.2012, 23:22:21 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Gidday mates!
Stor fil till Sydney och flera stora valar hinner passera Bondi Beach innan den är nere i den medhavda minidatorn. Rasande grant. Hörs att Asti är inspirerad och till denna vackra musik blir det oslagbart. Grattis till ett kanon-co-lab! Radion given.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu får ni väl vakna era sömntutor!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Dividend, Bow35 och Equality, tack! :)

Det kommer mera, var så säkra på det! Exakt hur det blir är dock högst osäkert... ;)


Equality, gå och lägg sig! ;)



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättefint, bra text och skön musik och sång :P

Men jag tycker det låter lite läspigt vid 00:10 och 00:15.."försöker"..min enda invändning till ett annars så vackert stycke.

Nåt med de-esser eller nåt?

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefint, bra text och skön musik och sång :P

Men jag tycker det låter lite läspigt vid 00:10 och 00:15.."försöker"..min enda invändning till ett annars så vackert stycke.

Nåt med de-esser eller nåt?

/Marre
Jag glömde slå på min de-läsper... :)
Nej, sången ska göras om. Jag var väldigt förkyld när jag spelade in detta och reverbet är väl inte heller det bästa!
Men först ska det ev bli en förlängning av låten...
Roligt att du tycker om det så här långt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten