Kontrollrummet

Bygga om Bellman-hörselskydd till formgjutna in-earhörlurar- behöver er hjälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Hej på er!

Jag har ett par formgjutna öronskydd från Bellman&Symfon som jag brukar använda när jag spelar trummor. Jättebra! Så här ser de ut:



OK, jag fick en fundering om man kunde ta och använda ett par vanliga in-earhörlurar och stoppa in i den formgjutna delen och på så sätt få ett par formgjutna in-ear återhörningslurar. Jag kollade med Bellman&Symfon och de hade tydligen själva haft de funderingarna, och enligt dem så funkar både Creative EP630 (bäst passform i den formgjutna delen) och Fischer Audio Equilibrium (passar också bra).

Jag tänkte att det kanske kan finnas fler in-earhörlurar som passar. Men här behöver jag er hjälp. Vill ni vara med i denna lilla undersökning? Det enda ni behöver är ett par bra in-earhörlurar och ett skjutmått eller motsvarande för att mäta med.

På bilden nedan ser ni hur den pluggen (som man kan byta ut för att få olika dämpning på hörselskyddet) har för geometri:





Dessa mått borde motsvaras av måtten nedan när man har plockat bort gummipluppen från in-earhörlurarna:



Måtten A och B är viktiga eftersom det är de som låser fast själva pluggen i silikongjutningen. Måttet A får inte vara för stort för att då går den inte in i hålet och måttet B får inte vara för litet för att då kommer luren att glappa mot silikongjötet. Jag har sett på en in-earlurar som jag haft tidigare (har inga just nu) att det ofta finns en nedsäkning i radien som gummipluppen sitter fast i på själva ljudröret på in-earhörluren, så det finns förutsättningar att finna liknande geometrier, men jag har inte sett att de har varit koniska som de är på Bellmanpropparna.
Sen är det ju mycket bra om huset på in-earhörluren går ner en bit i Bellmangjutningen. Därför kan måtten C, D och E vara bra att känna till.



Om ni har lust att mäta mått på de lurar som ni råkar ha hemma så kan följande mall vara lämplig (med öppen eller sluten modell menar jag om den del av luren som vätter ut från örat är öppet eller inte, eftersom det borde påverka läckaget av "live-ljud" in i in-ear-konstruktionen:

In-earhörlurar

Märke:
Modell:
A (mm):
B (mm):
C (mm):
D (mm):
E (mm):
Öppen eller sluten modell:


Hoppas att detta kan vara till nytta för flera! Har ni kanske redan gjort på detta sätt. Vad har ni för erfarenheter av detta?


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Hade själv en adapter (som jag inte hittar just nu!) som passade perfekt till mina etymotic er-6. De syns på bilden i här:
http://www.etymotic.com/pdf/erme-instructions.pdf
http://ec1.images-amazon.com/media/i3d/01/A/man-migrate/MANUAL000057680.pdf
även om gjutningen ser väldigt märklig ut på bilderna. Fungerade på mina i alla fall.

Hittar jag dem senare lägger jag upp en bild.