Forum > Färdiga produktioner

therocker_Rock n roll spell

(1/5) > >>

therocker:
Well well, då så!
2:an i grannforumets AC/DC festival för en tid sedan nu nyinspelad och upphottad med aROCKER på trummor, mix och allmänt supportande. Bluesboy spelar säckpipa med den äran!
Kom gärna med konstruktiv kritik, det gillas alltid!!

HasseFX:
Kul grej! :) Och bra!! Närapå perfekt pastisch när det gäller låten och attityd! Trummorma fungerar liksom basen, även om den är lite för mullig för AC/DC-soundet (fixas i mixen).

Det som för min del inte riktigt håller är gitarrerna. Själva spelet är helt OK. Däremot - sound och mix fungerar månde för typ grunge men för AC/DC blir det för spretigt. En A/B-test visar att disten är för "grovkornig" och gnetig - gitarrerna saknar föreblidernas tyngd och "omph".

Mina förslag är: Mer låda+rum för gitarrerna - det "limmar" ljudet bättre och ger den där tunga basresonansen! Hitta gärna en annan dist som både släpper igenom gitarrens eget sound bättre och samtidigt har mer bett och crunch... Gärna mer tape-kompression också! Då blir det nog snäppet bättre drag i själva spelet också :P

Vad har du använt för gitarr/dist/stärkare/mik??

aROCKER:
Min tanke med mix var inte att sätta ett klockrent AC/DC sound, än fast dina förslag till förbättring säkert funkar bra. Denna tävling var så länge sedan den gick av stapeln och tanken från mig var att hotta upp den med en ny version med mina livetrummor.
Jag har inte ens referenslyssnat mot nån AC/DC prod.
Trummtakten är knappast nån AC/DC standard heller.
Vi har så många andra grejor på G så jag tror inte vi orkar kladda på med denna nåt mera.
Eventuellt så ska jag testa dina förslag lite snabbt och se vad som händer, men nån tyngd på att tokplanka AC/DC var det inte.

therocker:
Hej HasseFX och tack för kommentarerna!
Jag har svårt att hitta hem till AC/DC ljudet det kan jag hålla med om men ändå är vi närmare denna gång än förra gången jag spelade in låten, då körde jag uppmickad VOX hybridstärkare vilket bara lät gojja. Numer använder jag bara pluggar vilket i mitt fall gör att det låter hästlängder bättre.
Gitarrsetupen är som följer: BaCH les paul in i datorn via linebox - micingång på m-audiomixer - ljudkort. Använder guitarsuites JCM 900 plugg kanal A med gain på typ 90% på båda gitarrerna, på den vänstra gitarren finns även en treblebooster (rangebastard) innan förstärkarpluggen. Sologitarren minns jag inte, risken finns att det är en uppmickad VOX då jag inte lagt om solot till denna version :)
Har överlåtit åt aROCKER att EQ'a och lägga andra effekter så det får han svara på.

therocker:
aROCKER har rätt, målet va inte längre att fullständigt planka men det hörs ju att väldigt mkt är snott därifrån, vissa riff, säckpipan, en del textrader osv. Det är ju ingen typisk AC/DC låt heller, men det finns en hel del gemensamma element från "baby please dont go" från deras första australienutgåvan av High Voltage :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion