Kontrollrummet

tips på reggae låtar som funkar i rock/punk version med passande text

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
har dragit igång ett band med några vänner för att lira lite 77-punk åt Clash hållet och skulle vilja göra nån reggae cover som helst ska bli lika bra som Clash´s version av police and thifes (junior murvin) och Ebba Gröns tyna bort (fade away av junior Byles)

Så jag behöver tips på reggae låtar med text som passar för punk (politiskt, regering, polis osv. teman) gärna äldre låtar från 60-70 tal. gärna sånt som inte gjorts i rock version.

har kollat en del på youtube och hittat några grejer som kan vara ok, men kanske inte den perfekta låten ännu.

sånt som varit ok är Desmond Dekker:you can get it if you really want, Junior Byles:Demonstration,
Jimmy cliff: suffering in the land,bob marley. rat race.







Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
tack, får lyssna några ggr och se om man kan göra nått av det men helt rätt spår.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
tack, får lyssna några ggr och se om man kan göra nått av det men helt rätt spår.

Tror de där var rätt arga... det kan ju finnas annat. Kul att få höra vad det blir av detta! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
har dragit igång ett band med några vänner för att lira lite 77-punk åt Clash hållet

Aaaaavis. Jag vill också ha band. Nu!  Ni behöver inte en guranisse till?!  ;)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Band kan vara himmel eller helvete... Ögonblicken som funkar är guld värda men tyvärr minns jag mest allt jäkla slit... Nu hände ju det på "stenåldern" och på tal om att byta genre på reggie... ^^ Ett av mina gladaste minnen är när vi var 11 pers som lät oss inspireras av denna...

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
har dragit igång ett band med några vänner för att lira lite 77-punk åt Clash hållet

Aaaaavis. Jag vill också ha band. Nu!  Ni behöver inte en guranisse till?!  ;)   /Fuzz

nä vi har 2 gitarrister, men vi har repat 2 ggr med 2 olika trummisar (1:a hoppade av veckan efter 1:a repet) sångaren/gitarristen har inte kunnat vara med på nått rep ännu. vi repar varannan vecka pga skift jobb, de andra har andra band också + familjer och barn som tar sin tid.
så det är ingen hårdsatsning, vi ska slå igenom och få skivkontrakt precis! :lol:

har inte spelat i band på ca 10 år så det är kul att köra lite igen.