Kontrollrummet

AD/DA + antal ingångar + UA Apollo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gaurgle2

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tja!
Ska bygga en lite projektstudio med möjlighet att spela in trummor i min blivande studio i sommar.
Sitter sedan tidigare på ett Focusrite liquid saffire kort med 8 preamps och vad dom påstår, 26 kanaler in (+26 kanaler ut)
Är inte helt ny på detta med AD/DA, "ljudkort" osv. men jag har samtidigt inte allt klart för mig. Därför skulle jag behöva lite hjälp i klarspråk för att få det helt klart för mig hur jag ska gå till väga med mitt ljudkortsval. Kommer vara sjukt tydlig med vad jag menar bara för att jag själv ska vara med på vad jag menar och vill:

Har som sagt 8 stycken xlr-ingångar in på mitt focusrite 56 ljudkort. allts 8 st preamps.
Har funkat då jag egentligen bara gjort lite demos hemma med 8 mikrofoner, helt enkelt.
Detta ska jag expandera då jag gärna villa kunna spela in åtminstone 12 kanaler trummor. Gärna 2 kanaler elgitarr och 1-2 kanaler bas, och varför inte en sång?

Jag tänker därför att, "oj, 16 kanaler låter smidigt", kanske jag kan köpa till 8 preamps från focusrites saffire serie och koppla dessa till till mitt stora kort via adat? (i och med att mitt saffire inte har externa lineingångar)"

Fråga ett: Är det smidigt och stabilt med adat?
Fråga två: klarar mitt saffire 56 av att omvandla 16 kanaler, eller måste jag ha en till AD omvandlare då?
och följdfrågan, hur använder man isf två st AD omvandlare?

Men jag vill också uppgradera ljudkortet till nya studion, och för att spara in på kostnader för outboard, och för att det verkar sinnesjukt smidigt har UA's nya Apollo kort fångat mitt intresse.

Apollot har 4 st xlr ingångar/preamps. -Då vill jag ha 8 st till.
Säg att jag köper 8 externa preamps som jag kopplar in i lineingångarna. Inga konstigheter. jag har då 12 xlr ingångar/preamps. Lagom för mitt ändamål att spela in trummor.
Fråga 3: Kan Apollo omvandla 12 kanaler?
Om inte, återigen, hur gör jag för att kunna omvandla fler kanaler än vad Apollot klarar av?


Jag tror jag än så länge är med på mitt resonemang. Men för enkelhetens skull tänker jag måla upp ett scenario och skulle hemskt gärna vilja ha en komplett signalkedja från mikrofon till DAW:

trumset mickas upp av låt säga 13 mikrofoner: (2 snare, 2 kick, 2 oh, 4 tom, 1 hihat, 2 rum)
+ 2 kanaler gitarr (1 kabinett, 1 palmer t.ex)
+ 2 kanaler bas (1 kabinett, 1 line)
+ 1 kanal slasksång
= 16 kanaler som jag vill se rulla samtidigt i min DAW (logic) när jag trycker på magiknappen.

Jag köper gärna externa preamps och ett UA Apollo kort.
Uppstår några problem? i så fall var, och hur löser jag dom?
adat? extra AD/DA? preamps med adat? preamps utan adat? annat ljudkort? RME? hur bör jag göra?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Apollo kan kompletteras med extra omvandlare via ADAT. Visserligen kan du också koppla in ett 8 kanalers preamp direkt till Apollos ADAT ingång. Apollo ger dig möjligheten att köra lyssning via UAD effekter med sådär 2ms latens. Du kan också spela i "våta" spår kryddade med Uad effekter direkt i din DAW. Häftig produkt tycker jag.

Hägge


Utloggad Gaurgle2

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Apollo kan kompletteras med extra omvandlare via ADAT. Visserligen kan du också koppla in ett 8 kanalers preamp direkt till Apollos ADAT ingång. Apollo ger dig möjligheten att köra lyssning via UAD effekter med sådär 2ms latens. Du kan också spela i "våta" spår kryddade med Uad effekter direkt i din DAW. Häftig produkt tycker jag.

Hägge

Okej!
Så Apollo omvandlar alltså bara 8 kanaler?
Om jag köper en till omvandlare på säg, 8 kanaler, hur får jag in den manicken i datorn (ja firewire..?) och hur får dom två att synka och hur får jag min DAW att använda båda samtidigt?


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
8 kanalers omvandlare -> ADAT in på Apollo. Apollo -> firewire eller thunderbolt till datorn. Kommer att finnas som 16 Apollo ingångar i din DAW varav 8 är Apollos egna och 8 din ADAT omvandlare.

Hägge


Utloggad Gaurgle2

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
8 kanalers omvandlare -> ADAT in på Apollo. Apollo -> firewire eller thunderbolt till datorn. Kommer att finnas som 16 Apollo ingångar i din DAW varav 8 är Apollos egna och 8 din ADAT omvandlare.

Hägge


Äntligen! tack som fan!
..har länsat google, dlx, mina vänner och youtube på info hela dan..


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Nu kan jag vara ute på hal is MEN om jag fattat detta med adat rätt så gäller följande:

Båda lådorna som du pekar på är 192kHz-manicker. Kör du via Adat innebär det att du måste strypa samplingsraten eller reducera antalet kanaler när man kör adat S/MUX. Varje Adat-plugg  kan skicka / ta emot 8 kanaler i 48 kHz, 4 kanaler i 96 kHz och 2 kanaler i 192 kHz. Maxar du samplingsraten kan du således bara nyttja fyra kanaler från Fokusritelådan eftersom båda lådorna har 2 adat-pipes. För att använda alla 8 måste du gå ner till 96kHz samplingsrate för systemet.

« Senast ändrad: 15.03.2012, 23:16:12 by slipperman »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Att en interface har möjlighet till högre samplingsfrevens betyder inte att man måste eller drar någon nytta av att använda tex 192kHz. Men de e en annan diskussion. Hursomhelst så stöder Apollo 8 kanaler via S/MUX ADAT.

Hägge