Kontrollrummet

Tysta fläktar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Min dator har börjat låta lite väl mycket, jag misstänker att det är fläktarna som har börjat strula. Har börjat kolla på nya fläktar men vilken db-styrka är acceptabel i en studio?

Jag har hittat fläktar på 9,8 - 29,7 db, hur tyst är det egentligen?

Här är fläktarna:
http://www.inet.se/kategori/419/120mm/369/be-quiet
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är så här tyst (håller ut armarna precis som storfiskaren...). ;)
Jag kör med Noctua-fläktar, som är väldigt tysta, men jag kommer dessvärre inte ihåg vilken modell det är.
Så länge det håller sig under 20dB, så får man nog säga att det är ganska tyst (har för mig att de tystare hårddiskarna brukar ligga där någonstans) - men det beror ju mycket på fläkthastigheten och vinkel på fläktbladen etc, eftersom det mesta av ljudet kommer från luften som rör sig, snarare än från själva fläktmotorn.
Om din dator normalt blir väldigt varm, så är det troligen inte så lämpligt att välja de allra långsammaste modellerna, men annars är det ju alltid bättre ju tystare det är... Scythe har någon modell som är ända nere på 5dB (500RPM) och Noctua på 6.8dB (500-700RPM) - så någon av dem kan vara ännu lite trevligare i studion än Be-quiet fläktarna, där den tystaste är på 9.8dB vid 800RPM...
« Senast ändrad: 08.02.2012, 02:41:44 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har samma problem, men fick veta att det inte fanns någon passande tyst fläkt till den datormodell jag har!
Har för mig att det var fläkten vid moderkortet...låter det rimligt? Trodde inte det skulle vara något problem att hitta en sådan.
Däremot skulle man tydligen kunna sätta in någon form av "kylelement", som ev skulle funka...
Jag testade dock aldrig detta, utan får stå ut med att fläktljudet går igenom på inspelningar med mick.
Man kan ju naturligtvis också använda mick-screen och försöka "stänga in" datorn för att komma förbi problemet.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Har för mig att det var fläkten vid moderkortet...låter det rimligt?

Det beror på vilken datormodell du har. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har hört att en del datortillverkare (t.ex Packard Bell) har egna standarder så det kan vara svårt att hitta reservdelar, speciellt till äldre datorer.

Det är så här tyst (håller ut armarna precis som storfiskaren...). ;)
Jag kör med Noctua-fläktar, som är väldigt tysta, men jag kommer dessvärre inte ihåg vilken modell det är.
Så länge det håller sig under 20dB, så får man nog säga att det är ganska tyst (har för mig att de tystare hårddiskarna brukar ligga där någonstans) - men det beror ju mycket på fläkthastigheten och vinkel på fläktbladen etc, eftersom det mesta av ljudet kommer från luften som rör sig, snarare än från själva fläktmotorn.
Om din dator normalt blir väldigt varm, så är det troligen inte så lämpligt att välja de allra långsammaste modellerna, men annars är det ju alltid bättre ju tystare det är... Scythe har någon modell som är ända nere på 5dB (500RPM) och Noctua på 6.8dB (500-700RPM) - så någon av dem kan vara ännu lite trevligare i studion än Be-quiet fläktarna, där den tystaste är på 9.8dB vid 800RPM...

Tack Claes!

Idag kör jag med Antecs originalfläktar ställda på den lägsta hastigheten (3 val), jag vet inte hur många rpm dom snurrar med men jag gissar på minst 700 och datorn håller bra temperatur. Så Noctuas fläktar på 700 rpm bör fungera bra.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Fläktar är viktiga, och att du väljer bra fläktar som är vällagrade och inte vibrerar. Finns säkert fläktstyrning i bios? annars kan man köpa en noise killer. Sötrre dvs 120 och 140mm är nog generellt lite tystare i sig, lägre varvtal och flyttar mer luft. Viktigt oxo hur du placerar datorn, om du ställer den så att ljudet från fläktarna studsar tillbaka från en vägg,, så kommer din tysta dator att höras vare sig du vill eller inte, samma om man placerar den under skrivbordet, som kan tjänstgöra mer som "megafon" än man tänkt sig.

Bara lite snabba tankar :-)

Det finns ju även vätskekylning, och det är ju väldigt mycket tystar system.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja, åsså finns ju mac  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var ute i ärende att få tyst på datorn och kollade upp måtten på fläktarna men de hade så konstiga frågor i butiken så det blev inget av det... Brukar kasta ett täcke över när jag spelar in...  B) Om jag får inspiration ska jag sätta lite bitumen-matta på stora plåtytor så de inte svänger med vibrationerna. Men när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna... tycker jag ägnar för mycket tid åt sånt här och för lite tid till att lira och göra låtar...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Var ute i ärende att få tyst på datorn och kollade upp måtten på fläktarna men de hade så konstiga frågor i butiken så det blev inget av det... Brukar kasta ett täcke över när jag spelar in...  B) Om jag får inspiration ska jag sätta lite bitumen-matta på stora plåtytor så de inte svänger med vibrationerna. Men när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna... tycker jag ägnar för mycket tid åt sånt här och för lite tid till att lira och göra låtar...^^

Håller med!!

Täcke över datorn = högre temp = högre varvtal på fläktar... = det du ville bli av med... = ytterligare täcke = dator går sönder..

Slutsats, placera datorn på det bästa stället! Det går kanske att ha den i ett rum intill? Lite längre kablar till skärmen, och vad som behövs.

Placera INTE datorn så att ljudet reflekteras och förmodligen även förstärks om den placeras inne i ett hörn under skrivbordet.

Skaffa nya fläktar, gärna lite större diameter, köp de som är lite "finare" med bra lager!

Se till att datorn är fri från damm, det sänker temp och varvtal på fläktarna

Använd alltid rätt pasta mellan kylflänsar och t.ex. CPU.

Försök att stripa upp kablarna inne i datorn så att luft fritt kan passera.



Lite småtips. :-)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna...

Jag kämpar emot distraktionerna
Titeln på din nästa låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Var ute i ärende att få tyst på datorn och kollade upp måtten på fläktarna men de hade så konstiga frågor i butiken så det blev inget av det... Brukar kasta ett täcke över när jag spelar in...  B) Om jag får inspiration ska jag sätta lite bitumen-matta på stora plåtytor så de inte svänger med vibrationerna. Men när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna... tycker jag ägnar för mycket tid åt sånt här och för lite tid till att lira och göra låtar...^^
Ehhh...mac...  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Var ute i ärende att få tyst på datorn och kollade upp måtten på fläktarna men de hade så konstiga frågor i butiken så det blev inget av det... Brukar kasta ett täcke över när jag spelar in...  B) Om jag får inspiration ska jag sätta lite bitumen-matta på stora plåtytor så de inte svänger med vibrationerna. Men när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna... tycker jag ägnar för mycket tid åt sånt här och för lite tid till att lira och göra låtar...^^
Ehhh...mac...  :D

Det var ett himla tjöt om den där mac...  :angry:

I vilket fall, det verkar på de som kör mac att det inte finns några problem med någonting, man kan köra 40 VST-syntar med 18 vst-effekter på varje, helt utan problem. Men det är väl inte riktigt sant?!

Har länge funderat på hur jag skall göra, köra mac,, men då måste jag ju byta mitt gamla system,, å helt plötsligt blir det både väldigt dyrt och tidsödande, eller?!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna...

Jag kämpar emot distraktionerna
Titeln på din nästa låt!

Fight distraction - fusion mellan rap och rock?

"Kokar kålsoppa"  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var ute i ärende att få tyst på datorn och kollade upp måtten på fläktarna men de hade så konstiga frågor i butiken så det blev inget av det... Brukar kasta ett täcke över när jag spelar in...  B) Om jag får inspiration ska jag sätta lite bitumen-matta på stora plåtytor så de inte svänger med vibrationerna. Men när det blir av vet man inte - jag kämpar emot distraktionerna... tycker jag ägnar för mycket tid åt sånt här och för lite tid till att lira och göra låtar...^^
Ehhh...mac...  :D

Det var ett himla tjöt om den där mac...  :angry:

I vilket fall, det verkar på de som kör mac att det inte finns några problem med någonting, man kan köra 40 VST-syntar med 18 vst-effekter på varje, helt utan problem. Men det är väl inte riktigt sant?!

Har länge funderat på hur jag skall göra, köra mac,, men då måste jag ju byta mitt gamla system,, å helt plötsligt blir det både väldigt dyrt och tidsödande, eller?!

Tycker inte det finns stor anledning. Hjälpte bonusdottern att rigga en DAW på en Mac men det som inte funkade direkt fanns inget att göra något åt... :(  Att man kan ladda så mycket på en Mac hänger väl samman med OS-X som har en Unix-kärna och därmed kan adressera mycket minne men det är ju löst i Windowsvärlden from version 7! Båda världarna är väl idag PCI-baserade med Intel CPU? Har svårt att se att det skulle behöva vara några större skillnader i prestanda...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Eller så gör man som jag,skaffar Meniere's och Gallop Tinitus..voila!! Allt datorbrumm bortfiltrerat.. :huh: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tsmalmbe

Mac = total tystnad tills 5:e pluginen - jetmotor. Så fungerar alla laptops som skall säljas i tysta trendbutiker.

På riktigt. Datorn "blir inte högljuddare med tiden" utan orsak. DAMMSUGA! Se till att luften kan cirkulera, strömagget är fullt med damm, fläktarna är fulla med damm. PUTSA! ÄR fälktarna högljudda, välj då DYRA fläktar och alltid 120mm. Overclokar du så är det givet att det blir högljutt också. Installera HD:na med mellanrum.

Flere stora fläktar = mindre oljud än med lika många små.

Men: bäst är att ha hål i väggen och maskinen i rummet bredvid. Har aldrig ångrat det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min Mac-mini hörs knappt alls - den är oftast ca 50 cm från micken.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men: bäst är att ha hål i väggen och maskinen i rummet bredvid. Har aldrig ångrat det.
So true. En garderob duger bra också. Dörren kan stå lite på glänt om man är orolig för värme. Och så stänger man när sången ska läggas. Jag har min garderob mot yttervägg så jag har två freschventiler i den också.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sorry on någon blir irriterad på mina mac-inlägg.  :(
Jag är ingen mac-freek. Uppfödd på PC sen dos-prompten
Jag utgår bara från att sen jag köpte en vanlig enkel bonn I-mac för sådär tre år sedan
så har jag inte haft några problem med något tekniskt, högljudda fläktar eller överhuvudtaget.
Dessutom startar den blixtsanbbt.
För mej innebär det att jag slipper allt det jag inte vill hålla på med utan kan ägna mig åt mina enkla låtskapar- och inspelingsförsök.

Jag har sång/gitarrmikrofonen ca en meter från datorn - tycker inte att den hörs i inspelningarna.
Jag vet att det inte är på någon särskilt hög nivå - det är bara mitt alternativ till att lösa puzzel eller lägga korsord.



« Senast ändrad: 30.03.2012, 20:05:48 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sorry on någon blir irriterad på mina mac-inlägg.  :(
Jag är ingen mac-freek. Uppfödd på PC sen dos-prompten
Jag utgår bara från att sen jag köpte en vanlig enkel bonn I-mac för sådär tre år sedan
så har jag inte haft några problem med något tekniskt, högljudda fläktar eller överhuvudtaget.
Dessutom startar den blixtsanbbt.
För mej innebär det att jag slipper allt det jag inte vill hålla på med utan kan ägna mig åt mina enkla låtskapar- och inspelingsförsök.
Jag vet att det inte är på någon särskilt hög nivå - det är bara mitt alternativ till att lösa puzzel eller lägga korsord.





"Irriterad"?? Jag är asförbannad! ;-)  Nej såklart är jag inte det! Men det är en intressant situation, mac eller pc. Det finns fördelar med båda systemen, och nackdelar.

Dock kan jag aldrig sluta förvånas över att det är så många saker som egentligen är sjävlklara som INTE pc hakat på, utan endast mac.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Dock kan jag aldrig sluta förvånas över att det är så många saker som egentligen är sjävlklara som INTE pc hakat på, utan endast mac.



Som t.ex?

Jag menar, snackar du Windows eller PC generellt? Du kan ju köra OSX på en PC om du vill. Om du menar Windows, vad är det som OSX har som Win7 saknar som är av värde för musikskapandet?
« Senast ändrad: 30.03.2012, 20:23:43 by jonnerstone »