Kontrollrummet

Behöver hjälp i Logic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dppett

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej. Då har man hittat till detta forumet också  :D

Har så oerhört svårt att få till ett ljud jag gillar. Hur gör ni när ni försöker få fram ett ljud? Har skruvat och vridit mig igenom alla syntar i Logic men hittar ej något.

Hur lärde ni er vart man ska skruva och dra för att få det att låta på ett visst sätt. Ta bort/lägga till ljud i synten? Hur vet man vilka effekter som skall läggas på med mera.

Behöver jag köpa andra syntar, för att kunna få till "housesoundet". Saknar tillexempel ett klassiskt housepiano med mera. Är logics egna syntar inte kapabla för detta housesound kanske?

Är det någon som har ett tips på hur jag ska börja bygga upp en låt? Börjar ni med melodierna? Ett break? Trummor? När jag väl kommer igång får jag liksom låten att låta i princip lika genom hela mixen. Får det liksom inte att smälla till i refrängen, trots massvis med timmar att sitta och lyssna på andras låtar..hur dem är uppbyggda. Det liksom, blir bara inte....

Trots dessa misslyckande ser jag detta som väldigt roligt och har funnit ett intresse. Är det någon som kan ge en nybörjare några väl motiverade och upplyftande ord. Gärna inte "nöta nöta" för det vet jag! Mer något som kan hjälpa mig i mitt nötande :-)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Släng upp nåt på halvfärdiga - ingen halshugger någon här :D
Utifrån det får du säkert massor med förslag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och du kommer med väldigt bekanta problem.
Hitta rätt ljud till exempel. Jag försöker vända det åt ett annat håll, om jag lyckas hitta en melodi eller en ackordsföljd jag gillar kanske det inte spelar lika stor roll vilket ljud jag använder.
Det är lätt att man börjar på en låt och det låter likadant i flera varv och hur sjutton ska man få in något annat som bryter av? Bra frågor som jag inte har svaren på nu. Lägg gärna upp något, som Eddi föreslår. Det behöver ju inte låta bra, för i så fall hade du inte behövs ställa frågorna. Med något exempel är det nog lättare att nivåanpassa svaren.
« Senast ändrad: 14.03.2012, 21:37:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad dppett

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Ja jag får väl göra det då  :lol:

Detta är vad har lyckats skrapa ihop av cirka två veckors användande av Logic Pro.

Som jag beskrev ovan har jag svårt att hitta ett ljud jag gillar och började leta efter andra syntar. Så provade en demoverison av Sylenth så därav "Thank you for trying this demo" i mixen haha. Det är inget skönt sample jag hittat.

Som sagt, detta är vad jag fått ihop. Har aldrig sysslat med musikproduktion förr någonsin.

En zippyshare link. Ni kan ju bara streama den i audiowaven.

Tack ska ni ha :)

http://www21.zippyshare.com/v/34984987/file.html


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat som hastigast en gång. Känner igen det här att en trumma ska bygga upp och olika instrumetnljud dyker upp på vägen. Jag föreställer mig att få in något tungt synt-ljud ganska tidigt i ljudbilden, något tungt basljud som upprepar en basgång och andra syntar kommer in och kompletterar.
I inspelningen saknar jag den delen. Annars är nog ljuden OK. Däremot angriper jag numera musiken från annat håll. Brukar hitta på en melodi eller en ackordsföljd och sen försöker jag komma på hur melodin alternativt ackordsföljden ska in i låten. Oftast ganska tidigt i låten. Innan det, finns den här processen som jag hör i din inspelning, att komma på något som leder till den röda tråden jag bestämt att jag vill ha.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google