Kontrollrummet

Firth of Fifth - cover co-op Bribedant & MaxB

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Wow, det här är lite cool för mig. Hade aldrig gissat att jag någonsin skulle få stänga det här projektet MED FULL LEAD!

Alltså (igen) Genesis Firth of Fifth, hela låten. En cover ömsint tillsnidad med Seconds Out versionen som förebild. Från början en fingerövning som blev något mycket mer tack vare entusiastiska KR medlemmar och MaxB i synnerhet. Tack MaxB. Mässingkulor, dessutom orepade.
Mixen är möjligen 'over the top' men lite får man busa.

Midi, elbas, gitarrer, prod : Bribedant
Sång : MaxB


« Senast ändrad: 13.03.2012, 20:42:56 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det övergår helt mitt förstånd hur man kan skapa något så fulländat. Låt vara efter ett original. Det är helt jädra otroligt. Max sjunger jättebra på denna. Suveränt helgjutet alltihopa. Kommer nog återvända till denna (jag lyssnade mest på Yes och Camel, inte så mycket på Genesis på 70-talet) man brukar upptäcka "nya" grejor vartefter man lära känna stycket.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja wow - vad säger man - snyggt att du snörde ihop hela låten B och snyggt sjunget M verkligen. Jag har ju som sagt lyssnat på just den här versionen ett hundratal ggr och det enda jag saknar är pyttelite mer reverb på kanske Max då och så saknar jag publiken som ju inte hör till låten men du kanske kan klippa in den i slutet - det var ett sånt där andäktigt vrål som det också skulle ha blivit om dom (vi) hade fått höra det här. Årets colab redan i mars.
 :D :D :D :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack Eddi. Jag har faktiskt justerat sången ett snäpp nu och bytt ut filen. Sitter lite bättre i mixen. Visst fasen borde publikvrålet vart med, tänkte inte på det...
Jag har faktiskt använt just det publikljudet på en annan låt en gång i tiden.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Seså. Iväg och bli internetkändisar med detta nu. Video. Snarast!!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sjukt bra! Att lyckas så bra med en låt som är så,,, ja så attans bra!  :wub:

Jag har lyssnat på den inte bara många gånger utan jag har haft den som en referens i HIFI-sammanhang. Inte för att det är en särdeles bra inspelning utan för att det är en mycket bra låt. Så jag har den i flera olika inspelningar och olika media.

Vet inte om eller hur ni skall göra för att få mer cred någon annan stans, men ni har lyckats bra på ett nästan nördigt sätt!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Wow - riktigt bra sånginsats! Själ, hjärta och pitchen är med :)

Betyg:  :P :P :P :P :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är oerhört tacksam att jag fick delta i ett sånt här fantastiskt verk. :wub:

Och det känns stort att ha fått både initialt förtroende och sen godkänt av Bribedant, på sången.
Kul att även få uppskattning från andra för ett enkelt sångspår, efter allt arbete och all känsla Bribedant lagt ner på detaljerna, i denna underbara låt.

Då jag lyssnade på helheten igårkväll blev jag alldeles varm. Då jag lyssnade på pendeltåget imorse, satt jag och skrattade. Underbart att få delta!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MaxB sjunger - riktigt bra prestation!

Låter håller också ur faktuell synvinkel ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB sjunger - riktigt bra prestation!
Låter håller också ur faktuell synvinkel ;)

Tack Div!  :wub:
Gissa om det kändes nervöst att ge sig på ett verk, som framförts av Peter Gabriel och Phil Collings innan?  B)
Jag är riktigt glad att jag vågade mig på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Helt underbart!  :wub: Blev impad redan av instrumentalversionen men du gör låten stor rättvisa Max! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1



Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Riktigt stiligt och intressant, fint spelat och sjunget på alla fronter :wub:

Originalet har gått mig förbi tyvärr, så jämförelsen får utebli.


Utloggad boanjo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
WOW!!Detta var grymt bra.Iofs en låtfavorit av husgudarna men blir ändå berörd av denna.Vill se video och turne´.
10 solar av 10.
En bra melodi tål vilken behandling som helst.
http://soundcloud.com/ boanjo


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack ska ni ha här ovan. Jo, göra en cover på Husgudslåtar (de är mina också) kan vara lite vanskligt. Gick ju liksom inte att slarva sig igenom. Mycket lärorikt. Jag fick ta mig tid att lyssna 'bakom' det uppenbara. Väldigt nyttig övning. Att MaxB fixade sången gjorde det värt att ta ett varv till med FoF och sätta om några detaljer och finmixa det hela. Skrämde MaxB med att jag tänke börja jobba på en cover av Suppers Ready...  :lol: (inte sant)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack ska ni ha här ovan. Jo, göra en cover på Husgudslåtar (de är mina också) kan vara lite vanskligt. Gick ju liksom inte att slarva sig igenom. Mycket lärorikt. Jag fick ta mig tid att lyssna 'bakom' det uppenbara. Väldigt nyttig övning. Att MaxB fixade sången gjorde det värt att ta ett varv till med FoF och sätta om några detaljer och finmixa det hela. Skrämde MaxB med att jag tänke börja jobba på en cover av Suppers Ready...  :lol: (inte sant)
Kan man få göra en beställning av Lamb lies down....? :D
Håller på att försöka lära mig introt på piano av FoF och fasen man får ju huvudvärk..
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Oj oj... Skitbra detta ju.. Vilket pianospel.. Vilken sång!! MaxB gör sin bästa prestation någonsin (världsklass)...
Grymt....
 :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Skrämde MaxB med att jag tänke börja jobba på en cover av Suppers Ready...  :lol: (inte sant)
Kan man få göra en beställning av Lamb lies down....? :D

Det är kanske jag som beställde Suppers Ready efter den här, eftersom jag sjungit Suppers Ready så många gånger förr. Firth of Fifth har jag aldrig sjungit innan jag nyligen klev upp på den slaka linan. Kom tack och lov över till andra sidan, trots osäkerhet och starka vindar.

Från The Lamb Lies Down tänkte jag beställa The Lamia, för den har jag också sjungit många gånger. Den beställningen har jag däremot inte lämnat till Bribedant ännu.  :P

Oj oj... Skitbra detta ju.. Vilket pianospel.. Vilken sång!! MaxB gör sin bästa prestation någonsin (världsklass)...
Grymt....
 :wub:

Det är ett underbart arbete som gjorts, innan jag gled in på slutet med lite sång. Tack Hogge för snälla ord. Det är en tunn gräns mellan vansinne och storhet. Jag är på båda sidor - ibland samtidigt.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan man få göra en beställning av Lamb lies down....? :D

Citera

Från The Lamb Lies Down tänkte jag beställa The Lamia, för den har jag också sjungit många gånger. Den beställningen har jag däremot inte lämnat till Bribedant ännu.  :P

The Lamb ja, funderade faktiskt först på att göra Lilywhite Lilith. Det är en så bra komposition och lite röjigare vilket alltid är kul. En utmaning arr-mässigt. Lite för myck sång före en ickesångare som jag.
The Return of the Giant Hogweed från Nursery Cryme ligger också på 'funderar på' listan. Hogweed skulle man i så fall arra om till 2000 tal. Moderna sounds alltså. Skulle kunna bli hur ball som helst. Lite lång möjligen.
Firth of är nog den tacksammaste G. låten att ta sig an om man som jag lirar bas och, om nöden kräver det, gitarr. Men nu när det är co-op's som gäller skulle man ju kunna kika lite bredare på progg repertoaren från 70 talet. Själv tycker jag det är skitkul att sätta en cover så nära originalet som möjligt. Nyskapande, icke men kul. Har nått det stadiet i livet då det ska vara kul, annars kan det vara.

Proggnördig co-op festival kanske?  :P

Appropå Genesis covers så hittade jag svenska Flower King's version av Cinema Show. Näääj! Helgerån, tänkte jag först men deras version är helt enkelt superbra. Gammal låt, nytt sound.

« Senast ändrad: 19.03.2012, 21:08:05 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har återlyssnat på detta fantastiska verk och håller med om allt jag skrev då för 8 år sedan - helt brutalt fantastiskt är det  :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ja det är riktigt, riktigt bra!!  Allt sitter perfekt!    :wub:
Orginalet är ett mästerverk och denna cover likaså. Grymt!!
Me, Myself & I