Kontrollrummet

Det ändlösa blå - Finalmix nr2 den 6/5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Det ändlösa blå
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 3,52
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

En gammal låt från ett band jag hade i början på nittiotalet som jag alltid haft i bakhuvudet och tänkt spela in någon dag. Idag blev det så.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:08:00 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att ta upp gammalt material.
Skulle föredra rymd på introsången eftersom allt annat innan och efteråt inte är så nära...
Smaska in en palmsmear på orgeln då den kommer in vid 173 och lesliet på orgel ska väl bekänna färg här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oj,det låter lite som gammla Contact,bra så..
Sången är kanske lite väl dynamisk och skulle nog må bra av en dos kompresor och Reverb..
Fast å andre sidan så blir det ju mer 'vintage' så här. B)
Sången är lite hög oxo "Svensktoppsmix"  :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt. Gillar låten, folkmusik, country och nåt slags svensk 1900-talspop/rock i unison blandning :)

Tycker att rösten, kanske allt förutom gitarren, ligger för tätt inpå. Men det kan vara jag också.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Störtskön västkustrock på svenska :) Väldigt hög kvalitet på detta!!! Ståpälsvarning på stämsången :wub: och bra gitarrsound och arr!

Du sjunger väldigt bra men det kan bli lite väl gällt och nära ibland - en varmare rundare mik och sångbehandling skulle vara pricken över i:et. :)

Mixen låter TV-studio-live och jag (om någon  -_-) efterlyser lite mer akustik och "lim" i soundet! Bra driv annars i kompet, men bitvis lite mycket "studiomusiker" och "försiktigt". Något slags jävlar anamma hör jag gärna lite mer av  ^_^


Jay Thomas

  • Gäst
Bra, bra! :)
Står 90, känns mer som 70. ;) Stämningsmässigt påminner det mycket om Pughs livealbum Ett Steg Till, som gick glödhet just ett par somrar på 70-talet. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att ta upp gammalt material.
Skulle föredra rymd på introsången eftersom allt annat innan och efteråt inte är så nära...
Smaska in en palmsmear på orgeln då den kommer in vid 173 och lesliet på orgel ska väl bekänna färg här!
Ett bra alternativ när inspirationen tryter. Då brukar jag ta något gammalt och putsa till. Allt är helt oeffektat just nu, men något slags rum ska nog på ja. Och en palmsmear (äckligt ord förresten) blir nog kalas. Tack för bra feed.

Oj,det låter lite som gammla Contact,bra så..
Sången är kanske lite väl dynamisk och skulle nog må bra av en dos kompresor och Reverb..
Fast å andre sidan så blir det ju mer 'vintage' så här. B)
Sången är lite hög oxo "Svensktoppsmix"  :D
Hon kom över mon är en gammal favvo.  :D Sången är både kompirmerad och limiterad. Dock så ligger vers och refräng på olika spår, så det är nog bara att höja verserna något. Svensktoppsmix, där kom den tillbaka som en bumerang.  :lol:

Snyggt. Gillar låten, folkmusik, country och nåt slags svensk 1900-talspop/rock i unison blandning :)
Tycker att rösten, kanske allt förutom gitarren, ligger för tätt inpå. Men det kan vara jag också.
Kul att det diggas. Som sagt, helt oeffektat än så länge. Tnx.

Störtskön västkustrock på svenska :) Väldigt hög kvalitet på detta!!! Ståpälsvarning på stämsången :wub: och bra gitarrsound och arr!
Du sjunger väldigt bra men det kan bli lite väl gällt och nära ibland - en varmare rundare mik och sångbehandling skulle vara pricken över i:et. :)
Mixen låter TV-studio-live och jag (om någon  -_-) efterlyser lite mer akustik och "lim" i soundet! Bra driv annars i kompet, men bitvis lite mycket "studiomusiker" och "försiktigt". Något slags jävlar anamma hör jag gärna lite mer av  ^_^
Kul att du refererar till västkust och att det diggas. Är inte helt nöjd med min sångmik, En Studio Project B1. Tycker precis som du att soundet blir lite kallt. Kan inte det här med mikar så jag vet inte vad som skulle passa heller. Kanske går att eq-a till det hela också iofs. Tips? Kanske borde "vilda" till solot för att få lite edge. Kanske testar det. Rolig feedback, den värmde.

Bra, bra! :)
Står 90, känns mer som 70. ;) Stämningsmässigt påminner det mycket om Pughs livealbum Ett Steg Till, som gick glödhet just ett par somrar på 70-talet. :)
Tack, tack. Tror jag mindes fel ang. 1990. Är nog ett par, tre år senare. Har ingen koll på Pugh, men om det funkar för dig så blir jag också glad.  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Now W are talking:)

Bra detta Stefan,det här gillade jag.Inget att klaga på,boysen har ju nämnt reverb och så..Håller definitivt på en framtida nostalgi platta,ifall du funderar på en sådan av gammalt material.

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En bra och skön låt levererad och inspelad på ett överraskande bra vis.
Suveränt !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Now W are talking:)
Bra detta Stefan,det här gillade jag.Inget att klaga på,boysen har ju nämnt reverb och så..Håller definitivt på en framtida nostalgi platta,ifall du funderar på en sådan av gammalt material.
Mike
Fixat och trixat med reverbet. Bra tror jag? Nostagiplatta kanske det blir. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att musicera på när inpirationen att skriva nytt för tillfället inte finns. Efter tillräckligt många svackor kanske jag har till en platta.  :lol:

En bra och skön låt levererad och inspelad på ett överraskande bra vis.
Suveränt !!!
Tusen tack.



Ny finalmix (?) längst upp.
Snyggat till introt.
Lagt på reverb på sången.
Nivåer på sången.
« Senast ändrad: 29.04.2012, 21:12:49 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter snyggt om mixen nu.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp!

Det var riktigt bra tidigare - nu är det perfekt.

5/5 hattar kastar jag i luften

Mike


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...härligt detta, som sagt!

Jag gissar du inte är ute efter en "slick" studioproduktion för detta, för det låter välidgt live! :) Stor dynamik och väldigt "HiFi-ren" inspelning, tilsammans med små "skavanker" och lyhörd känsla i samspelet bidrar till det intrycket! Så fort musiken startar "ser" jag framträdandet :D  Sång/kör/mix på refrängerna är såååå bra  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter snyggt om mixen nu.
Toppen!

Japp!
Det var riktigt bra tidigare - nu är det perfekt.
5/5 hattar kastar jag i luften
Mike
Tnx man!

...härligt detta, som sagt!

Jag gissar du inte är ute efter en "slick" studioproduktion för detta, för det låter välidgt live! :) Stor dynamik och väldigt "HiFi-ren" inspelning, tilsammans med små "skavanker" och lyhörd känsla i samspelet bidrar till det intrycket! Så fort musiken startar "ser" jag framträdandet :D  Sång/kör/mix på refrängerna är såååå bra  :wub:
Faktum är att jag inte är ute efter något alls. Jag brukar mixa så att allt hörs och skära så inte frekvenser krockar. Allt efter mitt begränsade kunnande på området. Kul att det låter samspelt och så, men du får gärna förklara vad som skulle kunna få det att låta mer "studio". Hade varit kul att försöka mixa om befintligt material om det går.

Skoj att du diggar.  :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
men du får gärna förklara vad som skulle kunna få det att låta mer "studio". Hade varit kul att försöka mixa om befintligt material om det går.

Jag tycker du gör ett riktig bra jobb och måste inte pådyvla dig mina "värderingar", men jag kan ju som sagt förklara vad jag menar :)

Inspelningarna i sig är bra, undantaget sången - din röst förtjänar en "varmare miljö" och jämnare nivå. Det går nog att trolla endel med det i mixen, men bäst vore att sätta ett bra spår direkt. Hade en liknande diskussion uppe för ett lite tag sedan i denna tråd:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29664.msg215921#msg215921
även om du kanske inte behöver skruva till det så radikalt ;) En varmare mik och en typ "sång-plugg" med bra kompressor.   Körpartierna låter väldigt bra, så jag tror du "har" det redan...

I kompet så spretar nivåerna endel - sologitarren främst, som också sticker ut som mer vass än övriga instrument. Trumorna har gott tryck men är lite anonyma i soundet och får ingen riktig respons akustiskt, lite som ett mikat trumset utomhus alt. döddämpat rum.

Det jag kallar för "lim" och som passar för denna typ av "äkta" musikant-musik är att förstärka lyssnarens intryck av att bandet svettas tillsammans - inte samma, men likartad klangbild och likartad "akustisk" behandling. Att ge lite avkall på separation och "HiFi". En (tyvärr ofta missbrukad) metod är att "värma på" stereo-mastern med något "analog-klingande"... En lätt överstyrd rullbandare av hög kvalitet brukar fixa det där sista.

Ber om ursäkt för mina knasiga referenser  :P PÅ tal om det så kan jag ta det där om "TV-studio" också, som är nästan motsatsen till ovan ;) Tänk en snabb uppställning i "Café Målilla", instrumenten mikas snabbt upp med grejer av riktigt hög kvalitet och snabb soundcheck - det låter onekligen bra, alla hörs tydligt, men det är knappast "mixat" - klingar som i en överjävligt lyxig replokal möjligen  :rolleyes:
« Senast ändrad: 30.04.2012, 16:17:04 by HasseFX »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
men du får gärna förklara vad som skulle kunna få det att låta mer "studio". Hade varit kul att försöka mixa om befintligt material om det går.

Jag tycker du gör ett riktig bra jobb och måste inte pådyvla dig mina "värderingar", men jag kan ju som sagt förklara vad jag menar :)
Alltså jag håller ju med dig om allt egentligen, när jag får det så här svart på vitt. Har alltid tyckt att jag kan få till en bra mix, men det låter liksom inte som på skiva. Ska försöka ett varv till tror jag. Kanske också spela om leadsången. Möjligen med en dynamisk mic istället och en hårdvarukompressor. Kanske kan vara något?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...ja testa gärna med en annan mik + kompressor! Testa också att hålla dig närmare och låta kompressorn kapa topparna. Rätt snabb attack och release - det får inte pumpa om sång! Sikta lite off-axis om resultatet känns vasst..


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kanonmix, väldigt klar och fin! Bra låt, om än ganska traditionell.
Bra sång också, påminner lite om Olle Ljungström eller kanske Docenterna...om jag inte minns helt galet.
Stämsången sitter perfekt och gitarrerna är skitsnygga som alltid.
Basen tycker jag kunde höjas en aning, låter kanske lite tunn...
Snygg prod, vågar man säga proffsig...?  :)
/Asti t.f. häckrensare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter bra detta! :) Kul att ta tag i sådant man inte hunnit med förr...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så nära färdig skiva man kan komma, tycker jag. Jag tycker nivåerna är precis som de ska vara. Möjligen att trummor och leadsång skulle ha en gnutta mer topp och kompression för att få ut ett mer "radiosound", blir lite klent stundom. Jag upplever inte resten av instrumenteringen så.

Bra text med ord som känns väldigt musikaliska.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...ja testa gärna med en annan mik + kompressor! Testa också att hålla dig närmare och låta kompressorn kapa topparna. Rätt snabb attack och release - det får inte pumpa om sång! Sikta lite off-axis om resultatet känns vasst..
Tack för tips.

Kanonmix, väldigt klar och fin! Bra låt, om än ganska traditionell.
Bra sång också, påminner lite om Olle Ljungström eller kanske Docenterna...om jag inte minns helt galet.
Stämsången sitter perfekt och gitarrerna är skitsnygga som alltid.
Basen tycker jag kunde höjas en aning, låter kanske lite tunn...
Snygg prod, vågar man säga proffsig...?  :)
/Asti t.f. häckrensare
Tack så mycket Asti. Kan försöka krana fram lite karaktär på basen till nästa mix. Man vågar säga proffsig, helt ok.  :D

Låter bra detta! :) Kul att ta tag i sådant man inte hunnit med förr...
Tack. Ja, det kanske blir mer skåpmat.  :)

Så nära färdig skiva man kan komma, tycker jag. Jag tycker nivåerna är precis som de ska vara. Möjligen att trummor och leadsång skulle ha en gnutta mer topp och kompression för att få ut ett mer "radiosound", blir lite klent stundom. Jag upplever inte resten av instrumenteringen så.

Bra text med ord som känns väldigt musikaliska.
Oj, stort tack. Så olika man (ni) kan tycka om en mix. Texten är svågerns verk. Ska framföra det.
Ska testa att vässa lite på trummor och sång till nästa mix.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Känns bra tycker jag. Nivåerna är rätt. Möjligen är leadsångljudet lite kallt, men det passar på något vis bra till låten. Körerena är lysande bra. Snyggt sound och lite proggigt. Gillar att det är så många nyanser i låten mellan det mjuka och när det sedan öser på.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt, oklanderligt spelat etc etc som alla skriver. Jag undrar också vad det är som låter "icke-skiva". PÅminner lite om soffstudion tv4 när man som någon nämnde mikar upp allt med svindyra mickar, bra resultat, men inte skiva :S

Jag har samma problem som bekant. Det låter inte skiva hur man än gör.

Jag tror inte att du skall behöva ta om sången. egentligen, jag är rädd för att det som låter skumt är rummet. (Förvisso försvinner ju lite av rumsartefakter med en dynamisk mik kan man anta).

Gröpa bort lite 2 khz på sången, och boosta en aning på 3-500 hz kanske kan ge lite rundhet.


Petitesser såklart, men det är kul när allt är så bra att man får gnälla på sånt man normalt gnäller på etablerade artister om :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det känns lite segt i upptakterna till refr. Vet att det är knepigt i midi, men föreslår att att flytta bak ett litet snäpp framför allt trummor och bas, så att de kommer lite tidigare och ger bättre fart in i refrängen. Men det är knepigt, alltför snabbt så känns plötsligt refrängen långsam tror att allt går i samma tempo.
Början med bara sången är inte perfekt. Vet inte vad, känns bara osäkert. Annars tycker jag sången + körerna är jättebra.
Gillar verkligen dynamiken i låten.
Och skönt att höra dig lira gura utan fläskiga effekter (jag gillar inte när du överdistar guran, blir i mitt tycke väldigt inställsamt)
Här ligger synkoperna som spön i marken - inte mig emot.
Kanske inte min typ av musik, men suveränt bra hantverk.
Tycker HasseFX recension är bra.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Känns bra tycker jag. Nivåerna är rätt. Möjligen är leadsångljudet lite kallt, men det passar på något vis bra till låten. Körerena är lysande bra. Snyggt sound och lite proggigt. Gillar att det är så många nyanser i låten mellan det mjuka och när det sedan öser på.
Tack så mycket. Lite fila på eq till nästa version blir det.

Snyggt, oklanderligt spelat etc etc som alla skriver. Jag undrar också vad det är som låter "icke-skiva". PÅminner lite om soffstudion tv4 när man som någon nämnde mikar upp allt med svindyra mickar, bra resultat, men inte skiva :S
Jag har samma problem som bekant. Det låter inte skiva hur man än gör.
Jag tror inte att du skall behöva ta om sången. egentligen, jag är rädd för att det som låter skumt är rummet. (Förvisso försvinner ju lite av rumsartefakter med en dynamisk mik kan man anta).
Gröpa bort lite 2 khz på sången, och boosta en aning på 3-500 hz kanske kan ge lite rundhet.
Petitesser såklart, men det är kul när allt är så bra att man får gnälla på sånt man normalt gnäller på etablerade artister om :D
Fina tips!
Möjligt att det är rummet. Har eq-at enligt tips. Det hjälpte tror jag.

Det känns lite segt i upptakterna till refr. Vet att det är knepigt i midi, men föreslår att att flytta bak ett litet snäpp framför allt trummor och bas, så att de kommer lite tidigare och ger bättre fart in i refrängen. Men det är knepigt, alltför snabbt så känns plötsligt refrängen långsam tror att allt går i samma tempo.
Början med bara sången är inte perfekt. Vet inte vad, känns bara osäkert. Annars tycker jag sången + körerna är jättebra.
Gillar verkligen dynamiken i låten.
Och skönt att höra dig lira gura utan fläskiga effekter (jag gillar inte när du överdistar guran, blir i mitt tycke väldigt inställsamt)
Här ligger synkoperna som spön i marken - inte mig emot.
Kanske inte min typ av musik, men suveränt bra hantverk.
Tycker HasseFX recension är bra.
Undrar om upptakten mot refrängerna kan ligga i kompositionen (Det är ju liksom en vända "för mycket" innan refrängen kommer?)
Kul med dina tankar. Tack.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Då var jag klar med denna låt (hoppas jag)

Förändringar i ver4

- knorrat till basen för mer karaktär.
- eq-at sång upp vid 500, ner vid 2000
- en extra subtil kompressor på mastern (2:1)
- ändrat master limiter från -2 db till -4db
- lite extra topp på hela sångpaketet
- en extra kompressor på trumpaketet

Nya versionen längst upp.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trummorna låter bra nu, men tycker sången kunde bli bättre. Just när den kommer in låter inandningen lite klippt, en lite fade-in på det spåret så. Sen tycker jag den låter lite dov där du sjunger svagt (du kanske gick lite närmre micken och fick lite mer proximity.) Jag röstar på att ta fram skalpellen och skära bort allt under 200-250 Hz.

Du har en riktigt fin dynamik i sången btw. Trevligt att lyssna på sång som inte bara har ett läge.
DON'T PANIC


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Har inga råd att ge, men jag blev glad när jag hörde den. Den friska live-känslan skall du behålla och inte försöka få det låta studio, jag tycker i grunden att det passar låten himla bra och för, som någon sagt tidigare, tankarna till det rejäla progg-70-talet. Trummorna skall vara döda då. Use no glue :)