Kontrollrummet

FLAC - pros /cons?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Sitter just och uppgraderar till 6.5 och kollar igenom features. FLAC: Låter ju bra på beskrivningen men som regel brukar det finnas pros/cons. Är det nån som har erfa?

Steinberg citat:"That’s why Cubase 6.5 includes the lossless FLAC audio compression codec. Import and export FLAC files effortlessly, and save up to 60% disk space when recording audio tracks in real time. The FLAC format is best suited for files and projects exchanged via the internet without quality loss. Eight different compression levels shrink your files while the sound quality remains intact at all times! Its seamless integration with most major audio applications allows you to use FLAC files just like you know it from other audio formats, such as WAV, AIFF and PCM."


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Packar Cubase upp flac filerna i realtid går det åt en del extra cpu bara för det jobbet men C. kanske packar upp i förväg och cachar ljudspåren. Då borde det spela mindre roll för C. om det är flac eller wav filer. Realtid eller inte alltså.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

c körmnog pcm
internt hela vägen. flac är bara exp,ip filter. i
nget problem med det, har använt flac i fleremår.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja det är pcm ("wav") internt. Ett mer hanterbart alternativ än rar/zip av sina .wav.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fördelen med flac är väl att det är "lossless" och därmed bitidentiskt med orginalet (vid konvertering iaf). Nackdelen kan väl vara att alla spelare inte stödjer det än och (tror jag) filerna blir lite större...

Noterade Cubase 6.5 - finns det några andra nyheter som är värda att bry sig om?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Man har tydligen satt en amerikansk copywriter på att förmedla nyheterna, vilket i mitt tycke resulterar i ett helt oseriöst intryck av programvaran. Han måste ha fått stenhårda instruktioner om att attrahera målgruppen av yngre unga vuxna i säckiga kläder med snedvriden keps på skallen. Om man har överseende med det så finns nyheterna presenterade här.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om flac och menyer på kinesiska är de stora nyheterna kanske det får vara... Nu var ju inte uppgraderingen så dyr så det kanske blir av ändå men jag jobbade intensivt med 4:an och hittade runt bra - 6-an tycker jag inte att jag fått riktig kläm på än... VST-syntarna tycker jag att jag kan ha eller mista - det finns så otroligt många jag provat och lekt med lite - några har fått stanna kvar.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

Fördelen med flac är väl att det är "lossless" och därmed bitidentiskt med orginalet (vid konvertering iaf). Nackdelen kan väl vara att alla spelare inte stödjer det än och (tror jag) filerna blir lite större...

Noterade Cubase 6.5 - finns det några andra nyheter som är värda att bry sig om?

flac komprimerar, gör inte filerna större.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade en flac-moppe en gång där vi skruvade på kompressionen. Kanske dags att damma av denna om jag hittar den bland allt bråte?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hade en flac-moppe en gång där vi skruvade på kompressionen. Kanske dags att damma av denna om jag hittar den bland allt bråte?

Minns att man drömde om en sådan "loss-less" moppe! Då vann man nästan alla race...
/Asti t.f. thread-shredder
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hade en flac-moppe en gång där vi skruvade på kompressionen. Kanske dags att damma av denna om jag hittar den bland allt bråte?

Minns att man drömde om en sådan "loss-less" moppe! Då vann man nästan alla race...
/Asti t.f. thread-shredder


Värst var det när hela avgassystemet lossnade så loss-less hade varit bra. F'låt shread-thredding eller vad sa du att det hette?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fördelen med flac är väl att det är "lossless" och därmed bitidentiskt med orginalet (vid konvertering iaf). Nackdelen kan väl vara att alla spelare inte stödjer det än och (tror jag) filerna blir lite större...

Noterade Cubase 6.5 - finns det några andra nyheter som är värda att bry sig om?

flac komprimerar, gör inte filerna större.

Ja, så klart. Tänkte underförstått "större än mp3"...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hade en flac-moppe en gång där vi skruvade på kompressionen. Kanske dags att damma av denna om jag hittar den bland allt bråte?

Minns att man drömde om en sådan "loss-less" moppe! Då vann man nästan alla race...
/Asti t.f. thread-shredder


Värst var det när hela avgassystemet lossnade så loss-less hade varit bra. F'låt shread-thredding eller vad sa du att det hette?
Ja, eller off-tropic eller off course eller nåt liknande....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fördelen med flac är väl att det är "lossless" och därmed bitidentiskt med orginalet (vid konvertering iaf). Nackdelen kan väl vara att alla spelare inte stödjer det än och (tror jag) filerna blir lite större...
Noterade Cubase 6.5 - finns det några andra nyheter som är värda att bry sig om?
flac komprimerar, gör inte filerna större.
Ja, så klart. Tänkte underförstått "större än mp3"...

Hajade...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
...och jag som levt i tron att ordvitsviruset bara hade sin utbredning på västkusten... :D


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...och jag som levt i tron att ordvitsviruset bara hade sin utbredning på västkusten... :D

Jag är helt övertygad om att det var här det började... ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
EDIT: Flyttade innehållet till en ny tråd, då det mer blev en recension av syntharna i 6.5 än om för och nackdelarna med FLAC.

[off-topic]Uppgraderade till 6.5 tidigare idag. Har suttit och lekt och provat dom nya features:en och bara Padshop i sig är värt dom  451.59 det kostar att uppgradera från Cubase6. Otroligt bra presets right out of the box och har man bara den minsta lilla kunskap om hur synthar fungerar så rattar man snabbt till ett ljud som sitter i vilken mix som helst. Den bästa padsynthen jag provat faktiskt. Omnisphere har jag provat en "fuling" en gång i tiden, men den är väldigt smetig och man måste pilla en del med ljuden för att dom inte ska smeta över i en mix.

Lägg sen det nya och grymma MorphFilter (härstammar från Halion4) som en insert till Padshop och lek loss så är man i himlen.

Mnn...som inte det va nog....Retrologue!!!! Va fan!! Jag har inte så mycket erfarenheter av den äkta varan när det gäller gamla analoga synthar av Moog klass mm, så jag kan inte säga om Retrologue låter retro eller vad den gör, men fy fan va bra den låter. Äckligt feta och arga basljud kan man få till och både vackra och härligt skräniga leadljud. Disten fuckar upp ljuden på ett riktigt skönt sätt. Även här kommer synthen laddad med många och genomarbetade presets som funkar direkt utan en massa pillande. Äntligen har Cubase fått ett par synthar som utan problem kan mäta sig med även med dom stora namnen och som funkar till mer än bara smör & bröd. Skitbra jobbat Steinberg och Yamaha!!!  Att syntharna sen är så fint integrerade med DAW:en gör ju inte saken sämre.
Lätt värt 451.59 och mer därtill!

FLAC i all ära men denna uppgradering handlar för mig om två nya och grymma synthar och ett nytt och väldigt användbart filter. Jag fortsätter köra med wave i 32bit floatingpoint[/off-topic]
« Senast ändrad: 13.04.2012, 20:31:29 by jonnerstone »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Du verkar rätt nöjd?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag blir fundersam över lossless kompression. Om det är oförstörande, varför finns 8 olika nivåer? Eller är det så att den mest kompsimerade helt enkelt är jobbigare för datorn att packa upp?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jag blir fundersam över lossless kompression. Om det är oförstörande, varför finns 8 olika nivåer? Eller är det så att den mest kompsimerade helt enkelt är jobbigare för datorn att packa upp?

Det är det enda sättet jag kan tolka det på. Klurigare argoritm som ger mer arbete på detaljnivå för att komprimera storlek på fil -> tar längre tid/kräver mer processorkraft  alla fall om det fortfarande ska vara "lossless"
« Senast ändrad: 13.04.2012, 23:15:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

jag blir fundersam över lossless kompression. Om det är oförstörande, varför finns 8 olika nivåer? Eller är det så att den mest kompsimerade helt enkelt är jobbigare för datorn att packa upp?


jämförbart med zip (lzw) algoritmen, men optimerat för audio. exakt som maxen säger.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.