Forum > Demolåtar

Håkan Nilsson, "Kärleken kommer, kärleken går". Re-mastrad

<< < (4/5) > >>

Asti:
Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
mer "fritt" vad gäller fraseringen och inte så taktfast...?
/Asti t.f. frihetskämpe

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Asti skrivet 14.03.2012, 12:09:16 ---Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
/Asti t.f. frihetskämpe

--- Slut citat ---
Tackar, tackar.
När det gäller såna här låtar är jag torsk på att sjunga strikt eller vad man kallar det, att absolut inte "waila", och att inte förändra rösten. Så sjöng man förr i tiden, det är det jag gillar bäst. Det är inte enkelt att sjunga så här. Mina egna låtar gör jag väl mer wailingar på....  B)

Asti:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 14.03.2012, 22:40:30 ---
--- Citat från: Asti skrivet 14.03.2012, 12:09:16 ---Fin tolkning av en vacker visa! Fin, nära sång. Kanske att du kunde sjungit lite
/Asti t.f. frihetskämpe

--- Slut citat ---
Tackar, tackar.
När det gäller såna här låtar är jag torsk på att sjunga strikt eller vad man kallar det, att absolut inte "waila", och att inte förändra rösten. Så sjöng man förr i tiden, det är det jag gillar bäst. Det är inte enkelt att sjunga så här. Mina egna låtar gör jag väl mer wailingar på....  B)

--- Slut citat ---
Nej, jag menade absolut inte waila eller förändra rösten!  :)
Min fundering gällde enbart fraseringen eller betoningen när du sjunger.
Att inte lägga betoningarna hela tiden på fasta taktslag, utan då och då "dra ut" på en fras,
att göra pauser på olika ställen för att få mer variation. Är inte säker på att det skulle förbättra,
men det var en idé jag fick när jag lyssnade....
/Asti t.f. pausfågel

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Asti skrivet 15.03.2012, 09:00:01 ---
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 14.03.2012, 22:40:30 ---
/Asti t.f. frihetskämpe

--- Slut citat ---
Tackar, tackar.

--- Slut citat ---
Nej, jag menade absolut inte waila eller förändra rösten!  :)
Min fundering gällde enbart fraseringen eller betoningen när du sjunger.
Att inte lägga betoningarna hela tiden på fasta taktslag, utan då och då "dra ut" på en fras,
att göra pauser på olika ställen för att få mer variation. Är inte säker på att det skulle förbättra,
men det var en idé jag fick när jag lyssnade....
/Asti t.f. pausfågel

--- Slut citat ---
Jag har sjungit på lite andra sätt, men då tycker jag det blivit lite kalkon. Men det bästa med egna studiogrejer är ju att man kan göra om det hundra ggr om man vill. När jag fått till alla andra ljud som jag vill brukar jag börja om på sångspåren och se om jag kan få till det lite bättre. Tyvärr har man ju begränsingar i förmågan och skulle vilja sjunga annorlunda, fast man inte kan. Den här låten tror jag aldrig jag hört med nån annan än mig själv, det är frun som lärt mig den. Finns det nån känd bra version att inspireras av kanske?

Håkan Nilsson:
Har härjat om den här med bla ny sång o mix. Passade på att bla a använda ett av Lexiconets reverb, "Small Churh". Passar bra tänkte jag, denna låt brukar de visst sjunga på en del bröllop.
Notera att det är orgelfotbasar och ingen elbas. Inspelat med mick från orgelns högtalare. Jag låg på golvet och spelade fotbasarna med händerna.   ^_^  Höger o vänster hand upptill på orgeln spelade jag i två omgångar, därför har jag kunnat panorera det till stereo fast orgeln är så mono den kan bli..

http://soundcloud.com/user7908154/k-rleken-kommer-k-rleken-g-r

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion