Forum > Demolåtar

Cykeln - Kapten Rollas sista färd

<< < (5/6) > >>

cykeln:

--- Citat från: bjurte skrivet 09.03.2012, 14:15:58 ---Du är en historieberättare av rang du..
Man lyssnar från första till sista ordet...
Glömmer först bort musiken,men om man sansar sig lite och lyssnar,så kanske att det är en aningens burkigt ljud??
En petitess,för detta är bra... B)

--- Slut citat ---
Tack det var riktigt roligt att höra!
Burkigt, hmm ja det är något med ljudet som inte är precis som jag vill - ska se om jag kan göra något.

cykeln:

--- Citat från: Sigmunds skrivet 09.03.2012, 15:51:12 ---Kul! Kapten Rolla har jeg aldri hört om. Da lärde jeg mig nogåt i dag också :rolleyes:
Bra tekst, som alltid, Stefan. Jeg liker at stemmen spricker i det höga partiet. Tror inte den här låten ska låta polerat och "perfekt". Heller inte många instrument, et lite dragspel med slitet ljud blir bra! Ser for mig två trubadurer på marknaden!

--- Slut citat ---
Tack Sigmund, det var kul att höra att det gillas i broderlandet i väst!
Nej, jag vill nog ha det lite opolerat - men förstås inte så att det låter illa
Ja, dragspel, munspel och harmonika ska prövas

cykeln:

--- Citat från: Tokai skrivet 09.03.2012, 20:50:05 ---Först tänkte jag att det här är så bra med bara en gitarr. Och sången gör det så hela levande att man vill fortsätta lyssna. Men så i versen "Med ångbåt man for" kände jag ändå att det vore trevligt med ett nytillskott, vad vet jag inte - varför inte munspel som drar långa toner lite som ett dragspel?
Jag tycker inspelningen låter jättebra. Nästan som på skiva.
Är ense med MaxB och Sidmunds vad gäller sången.
Oerhört kul att du är på gång igen!

--- Slut citat ---
Tack för det! Det var väldigt fina ord det!
Ja, något mer instrument kan nog tillföra en del.
Vad kul att inspelningen låter bra - "Nästan som på skiva"  :wub:
Och tack för det sista också!

morgonte:
Fin text om ett intressant öde. Man kan ju också tänka att du medvetet spricker lite på höjden för att illustrera hur Kapten Rolla inte heller klarade höjden så bra utan sin fallskärm... ;)

Jag vet att det hör till skillingtryckstraditionen, men vill egentligen inte redan i första refrängen få reda på hur det går... Kanske om man bytte ut "sista färd" mot något annat så skulle man hållas i ovisshet något längre?

Och så måste jag ju bara älska en låt där min hemort Alnö finns med på ett hörn!
(Hoppsan, det där vart väldigt glatt  :o... det var ju tråkigt för Rolla att komma till Alnö på det sättet förstås... :()

cykeln:

--- Citat från: robblar skrivet 09.03.2012, 23:55:38 ---Fy fabian! Va bra! Du er låtskriver av rang. Jeg er enig i at den siste svängen blir litt for høy. Men det er bare to eller toner som er for høye. Kanskje det finnes et annet melodivalg akkurat der, eller kanskje flytte det hele ned et par snepp. Eller kanskje ta inn en damestemme på overharmonistemme! Tror det ville blitt fint med trekkspill/munnspill type lyder i denne. Jeg ville forsøkt musette først :)  Og kanskje tilogmed litt mandolin i de mest dramatiske øyeblikkene. Fint gitarspill også, det må nevnes!  :) 

Kommer til å holde et lite øye med denne!  :)

-Robert

--- Slut citat ---
Tack för de fina orden! Känns bra efter en tung arbetsvecka!
Jag har provat lite olika tonarter men jag tror melodin sveper över ett för brett register vad jag än väljer. Tror att det får vara så att det brister lite i det allra hösta.
När jagfår tid ska jag pröva dragspel, munspel och ev bas.
Mandolin ska jag inte ge mig på - jag känner en gutt som skulle skratta på sig om jag gjorde ett försök!  :D
Tack igen!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion