Kontrollrummet

RIP Hansi Schwarz

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Grundaren av Visfestivalen i Västervik, Hansi Schwarz är död.

Han avled natten till fredag i Lund efter en längre tids sjukdom, uppger Sveriges Radio P4 Kalmar.
 
Hansi blev 70 år.

Hansi Schwarz föddes i Tyskland men kom som treåring till Sverige med de vita bussarna i andra världskrigets slutskede. Han var en av grundarna av 60-talsbandet Hootenanny Singers, där Abbas Björn Ulvaeus också ingick. Gruppens folkmusikbaserade stil gick stick i stäv med den rådande Beatles-,Tages- och Hep Stars-febern i landet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
R I P Hansi. Minns honom mest som visfestivalgeneral när jag bodde i Västervik på 8o-talet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tråkigt! Minns honom också från Hootenanny Singers och Visfestivalen,
som det tyvärr var ett antal år sedan jag besökte.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Beklagar, mycket tråkigt. 70 år är ju alldeles för tidigt. Såg honom häromdagen i ett program om ABBA där han medverkade. Jag gillade HS, tyckte om deras stämsång och låtval. Deras tolkningar av Taube var mycket bra.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
R.I.P !!  Även jag såg serien om ABBA och kände att han visste vad han pratade om,och Hootenany Singers var jäkligt bra,deras Dan Andersson tolkningar är fantastiska    :mellow:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972