Kontrollrummet

HasseFX-remix av Baron Bane - Love Cure All

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En remix till av samma band....

LÅTNAMN: Love Cure All - HasseFX remix
ARTIST/GRUPP: Baron Bane
GENRE: NuJazz
LÅTLÄNGD: 6:22
KOMPOSITÖR: Baron Bane/HasseFX
PRODUCENT:HasseFX
EV. MEDVERKANDE: Baron Bane, HasseFX
INSPELNINGSÅR:2010,2012
FORMAT: mp3

...and now for something entirely different ;)  En remix till av Baron Bane, med sångspåren som grund. Denna gång tog jag ner tempot rejält och bytte helt genre till någon slags chillig NuJazz. Vet inte om sådant landar alls här i Kontrollrummet  :rolleyes:

Jag använder bara sången i början (som är lite LoFi av temposänkningen), men mot slutet smyger originalarret in! Trumräkorna på slutet är "lite mycket" vet jag redan  :lol:


Länk till original: http://soundcloud.com/baronbane/01-love-cure-all
« Senast ändrad: 03.03.2012, 17:38:37 by HasseFX »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra om allt, soft - hör dock ett mycket litet knäpp vid 3,42 (något knaster/knäpp)
Tycker inte heller att trummorna funkar bra vid 5 på spelaren.

En fråga bara - du lägger upp dina låtar på färdiga demos - betyder det att du känner dig färdig med låtarna och inte vill ha kritik - bara så att jag vet?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Låter bra om allt, soft - hör dock ett mycket litet knäpp vid 3,42 (något knaster/knäpp)
Tycker inte heller att trummorna funkar bra vid 5 på spelaren.

En fråga bara - du lägger upp dina låtar på färdiga demos - betyder det att du känner dig färdig med låtarna och inte vill ha kritik - bara så att jag vet?

/Gurano

Tack Gurano för kommentar! :)  Hör knäppet när du nämner det... Kan vara från Soundcloud-kodningen! <_< Ska kolla originalmixen när jag kommer åt. Om du menar trummorna runt 5.00 minuter, så är det precis i övergången mellan de två trumtakterna -  det ska vara lite stök där, men låter kanske är väl off!  :blink:

Angående kritik - ja givetvis vill jag vara öppen och mottaglig för kritik - det är ju så man lär sig och knappast av att samla ryggdunkningar ;) Anledningen att jag postar dessa i "färdiga" är att styckena ÄR färdiga och inte kommer att göras om - jag är ju ny i forumet och har än så länge bara "gammalt färdigt" material - nyare stycken vandrar förhoppningsvis via de andra demoforumen! Men som sagt, så lyssnar jag gärna på era synpunkter!!


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Ja, jag gillar denna! Jag har den ligger i min 'vanliga' samling musik och är numer helt tillfreds med trumfillen på slutet. Vad jag däremot har funderat på är varför virveln (och resten av trumsetet faktiskt) inte får vara i samma rum som Hi-Haten? Ja, jag har fått en hängis på tummorna i den här låten.  :D

Remix när den är på topp!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vadå sång bara i början?
Jag hörde sång  långt in i låten - och den var bra.
Snyggt ljud
bra låt och prod.
Remixar vet jag inget om. Om man nu gör om nästan allt, varför gör man inte helt sonika en ny låt i stället?   :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ja, jag gillar denna! Jag har den ligger i min 'vanliga' samling musik och är numer helt tillfreds med trumfillen på slutet. Vad jag däremot har funderat på är varför virveln (och resten av trumsetet faktiskt) inte får vara i samma rum som Hi-Haten? Ja, jag har fått en hängis på tummorna i den här låten.  :D

Tack Mein! :) Räkorna är nog lite väl vilda och överambitiösa! Hihaten får inte vara med i samma rum som de andra i första partiet - vänster och höger är faktiskt två olika live-tagningar med Zildjan 13"-aren för att få panoreringen (snabbare än att böka med panoreringsautomation)
 
 
Vadå sång bara i början?
Jag hörde sång  långt in i låten - och den var bra.
Snyggt ljud
bra låt och prod.
Remixar vet jag inget om. Om man nu gör om nästan allt, varför gör man inte helt sonika en ny låt i stället?   :unsure:

Tack Cykeln :) Har bara använt sångspåren i början (och mitten) och sedan syntarna på slutet. Det som är kul med remixar är att bygga "det man vill" av givet material! Det mesta jag ger mig på utgår från bra sångspår som man får "på köpet" :)  Bra sätt att utveckla sin egen produktionsteknik och samtidigt bli inspirerad och lära sig av de artister man jobbar med (som förhoppningsvis blir nöjda  :rolleyes:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj vad snyggt detta är. Riktigt härliga harmisar i låten.

Lite synd att sångljudet inte håller bara. Kan också tycka att låten skulle tjäna på "riktiga" trummor.

Vore kul med något solo också...

Nice!


Jay Thomas

  • Gäst
Ja, vad säger jag, damn vad den satt bra kanske! :D ;)
Svinsnyggt (som vanligt)! :)

Personligen gillar jag denna låt bättre än den andra. :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Stort tack, Wernborg och JT  :wub:

När det gäller trummorna så är tanken att det ska vara mekaniskt i första delen...

Det är rätt vanligt i "hybrid-jazz" att mixa maskinrytmer och levande instrument och jag tycker det är ett spännande område! Egba gjorde en del sköna saker i slutet av 70-talet, men det är väl det senaste decenniet det blivit mer accepterat. Jag experimenterar fortfarande, t ex i denna :)  Palle Mikkelborg, Jon Hassell och Nils-Petter Molvaer inspirerar...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Älskar sån här oförutsägbart. Kreativitet utanför main stream rälsen. Snyggt.
Blev nyfiken på låten och lyssnade på originalet också. Riktigt bra låt över huvud taget.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Älskar sån här oförutsägbart. Kreativitet utanför main stream rälsen. Snyggt.
Blev nyfiken på låten och lyssnade på originalet också. Riktigt bra låt över huvud taget.

Tack -  kul att du tycker så! :)  BaronBane är som sagt värda att lyssna/titta närmare på!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
den här hade jag missat förmodlinen fler än jag...
Bra med det oförutsägbara. Ändå tryggt vaggande musik. Chill då det är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnyggt! Förstår dock inte vad du lirar själv och vad som är färdiginspelat....
Gillar speciellt körsången och keyboardspelet, men även basen är skön.
Riktiga trummor vore fint, som någon sa.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt! :)

Gillar att du smyger in element som kanske inte är så vanliga i den här musikstilen (?). Lyssnar annars inte så mycket på sånt här men funderar på vad jag ska dricka för gott till detta! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
den här hade jag missat förmodlinen fler än jag...
Bra med det oförutsägbara. Ändå tryggt vaggande musik. Chill då det är bra.

Geez, Max!! Stort tack för bumpen  :wub: Jag gillar verkligen "chill med intensitet" - gärna i jazzinspirerad form!

Skitsnyggt! Förstår dock inte vad du lirar själv och vad som är färdiginspelat....
Gillar speciellt körsången och keyboardspelet, men även basen är skön.
Riktiga trummor vore fint, som någon sa.
/Asti

Tack :)  Jag har arrat och spelat allt utom sång och de distade syntarna i slutet när låten byter "mode". Jag sänkte dessutom tempot på ljudspåren rejält (som blir rätt low-fi av det). Det är en bra låt med snygg sång och sångstämmor i grunden, som jag gjort om. Angående trummorna så ville jag ha en "mekanisk" grund de första 2/3, för att övergå i riktiga (nåja) trummor.

Sjukt bra detta! :D

Oj, tack - tar åt mig å tillämpliga delar  ^_^

Snyggt! :)

Gillar att du smyger in element som kanske inte är så vanliga i den här musikstilen (?). Lyssnar annars inte så mycket på sånt här men funderar på vad jag ska dricka för gott till detta! ;-)

Haha :D  Kul att busa till! Lounge-piano med Thelonious Monk....