Kontrollrummet

HasseFX - presentation

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Har lurkat i Kontrollrummet någon dryg månad och just börjat delta mer aktivt, så det är väl läge med en liten presentation.  Sällar mig till gänget av ”gamla rävar”, egentligen från punkgenerationen, vilken jag iakttog på mycket nära håll, utan att känna mig ett dugg lockad (eller nostalgisk för den delen  ;)). Gitarrist i grunden och musikalisk kameleont – (hård)rock, jazz, fusion, klassiskt, funk, latin etc. Knappast ”professionellt” men (ibland lönande) sidosyssla till ”riktiga” jobbet.  :) Mest blev det studio-, cover- och inhoppssvängen, även om jag gjort en del plågsamma försök till egna band med eget material…

Sedan har jag ”alltid” varit teknikintresserad så det föll sig naturligt att intressera sig för tekniken kring musik och ljud. Från sound-on-soundande med ett par kassettdäck via en Sony TC-378 rullbandare gick jag vidare med några studioteknikkurser (FX:et fick jag som öknamn efter en over-the-top session med en Eventide HD910 Harmonizer i Studio Bohus i början av 80-talet  :rolleyes:) och frilansande även med det ”vid sidan om”.

MIDI+Atar+tidkod släppte lös kreativiteten och det blev en hel del media- och filmmusik under 90-talet. I studion växte tekniker- och producentrollerna samman, och inhoppen i live-sammanhang blev alltmer sporadiska. Jag har upplevt och drivit på den digitala revolutionen i studion och är hälften bestört, hälften road av hypen kring de gamla gistna/begränsade studioprylarna vi äntligen kan slippa…  :lol:

Hur som helst, så tröttnade så småningom och höll mig till att bara spela nylonsträngat några år. Sedan ett tag är jag på gång med en mjuk/ny-start därefter, nu i Mac/Logic-miljö, men har inga som helst ambitioner att ”satsa”… Det jag gör nu är för min egen del, förutom att hjälpa vänner ibland.

Har kuskat runt i några forum ett par år och känner redan några Kontrollrummare, men på något sätt missat att gå med här! Det jag tycker mig se är ett stort fokus på musikskapande – skriva, arra och spela in musik, snarare än det teknikfokus som dominerar på andra håll – det verkar lockande! Trots att jag varit involverad i musik så pass mycket/länge har jag inte skrivit så mycket för egen del, trots att det alltid varit någon slags latent ambition. Som sagt, covers, studiospel och vikarierande ger inte mycket plats för sådant, även om jag har haft några nischer för kreativt eget skapande. Jag rör mig över stora fält även när jag skapar eget – kanske för stort, vilket alltid ligger en i fatet! Har idéer om att fokusera lite mer – va’denubliravde’ – som oftast sådant jag själv vill höra som (vad jag vet) ingen annan gör…  ^_^

Spännande att vara här i alla fall! Kul att ta del av de samlade erfarenheterna och förhoppningsvis bidra med något litet själv!  Har medvetet inte gödslat med musikaliska förebilder ovan, eftersom de är så pass spridda, men det kan nog framgå i demoforumet framöver!
« Senast ändrad: 25.02.2012, 22:19:52 by HasseFX »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg presentation!
Welcome , bien venu, välkommen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt välkommen!
Jag tillhör de som bjuder på skräp som eventuellt kan låta bättre under resans gång under "Halvfärdiga demon". Tycker det är kul att på tips på vägen då en låt växer och blir till.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
ja välkommen ska du vara

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Välkommen HasseFX har ju läst dina inlägg och tycker att du verkar ha bra koll.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul att du poängterar musikskapande!
Välkommen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Välkommen!
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack alla!! :wub: Kul att delta som sagt!  Testade just att posta en demo!  Som jag nämnde så gillar jag fokuset på musikskapandet här, även om det finnas gott om teknisk kunskap också!
« Senast ändrad: 25.02.2012, 23:54:09 by HasseFX »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej Hasse! :)

Gillar din inställning - "Det jag gör nu är för min egen del, förutom att hjälpa vänner ibland."

Tror du kommer att trivas här och vi med dig! :)

"Jag rör mig över stora fält även när jag skapar eget – kanske för stort, vilket alltid ligger en i fatet! Har idéer om att fokusera lite mer – va’denubliravde’ – som oftast sådant jag själv vill höra som (vad jag vet) ingen annan gör…"

Du är nog i gott sällskap här...   :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
"Teknikfokus..." Är inte det ditt mellannamn? ;)

Nu när båda mina inspirationskällor är här (Jay/Hasse) så får jag helt enkelt bevaka hårdare!

Välkommen (säger jag med mina 12 inlägg:))

/Mein

www.soundcloud.com/meter


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack igen för det varma välkomnandet!!  :)

Jocke: Jag beundrar på sätt och vis de som hittar sin stil och blifver hvid sin läst,  men det är alldeles för kul att ge sig ut på annan mark! Risken med det är att bli för klicheartad...

Mein:  :rolleyes: Aja, men tekniken ger sig självt - det är musikaliskt jag behöver komma vidare!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack igen för det varma välkomnandet!!  :)

Jocke: Jag beundrar på sätt och vis de som hittar sin stil och blifver hvid sin läst,  men det är alldeles för kul att ge sig ut på annan mark! Risken med det är att bli för klicheartad...

Mein:  :rolleyes: Aja, men tekniken ger sig självt - det är musikaliskt jag behöver komma vidare!

Mmm... det är så belönande att lära nytt och klara av lite olika! Skulle nog vilja själv vilja hitta ett uttryck med en blandning av det jag gillar bäst! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjipp och välkommen!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Välkommen ombord !


Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack ska ni ha!  :wub:

Kul att se att min idol El Loco Dottore Loopo är aktiv i forumet  ^_^


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack ska ni ha!  :wub:

Kul att se att min idol El Loco Dottore Loopo är aktiv i forumet  ^_^
Inte nog med det han har forumrekord i chattrummet oxå där har suttit de senaste två åren tror jag :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack ska ni ha!  :wub:

Kul att se att min idol El Loco Dottore Loopo är aktiv i forumet  ^_^
Inte nog med det han har forumrekord i chattrummet oxå där har suttit de senaste två åren tror jag :lol:

 :lol: Aha, så jag ska ge upp försöken till respons där då?