Kontrollrummet

Önskningar om tillägg eller andra fungktioner på kontrollrummet.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Det skulle vara en stor tillgång om det fans en fungerande kalender, där alla medlämmar kan lägga in sina spelningar eller andra evenimang,
Johan


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Lustigt, trode det var fler band och artister här som gärna velat göra reklam när de ska lira,
Johan


Utloggad tsmalmbe

Kalendern är sönder, known issue. Personligen tror jag inte att KR är så jätteatraktivt att marknadsföra sig på (vilket INTE är orsaken till att kalendern inte fixats dock).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Det vore greit med en uppspelare av mp3 som publiceras i trådar som funkar med IOS.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det vore greit med en uppspelare av mp3 som publiceras i trådar som funkar med IOS.

En bra work around som vi fått, är att vi nu på kontrollrummet kan strömma musik vi lagt upp på soundcloud. Har IOS problem med soundcloudlösningen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det vore greit med en uppspelare av mp3 som publiceras i trådar som funkar med IOS.

En bra work around som vi fått, är att vi nu på kontrollrummet kan strömma musik vi lagt upp på soundcloud. Har IOS problem med soundcloudlösningen?
Det är även det flash, så det är ingen workaround då flash inte finns i IOS. Troligen inte på andra OS snart heller.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså !! Vad är det som inte funkar??
Antagligen är jag bara dum i huvudet och fattar inte vad ni snackar om,men i min nya Ajjfåån får jag upp både forumets mp3 spelare och Souncloud:s fina Spelare med ljud ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Alltså !! Vad är det som inte funkar??
Antagligen är jag bara dum i huvudet och fattar inte vad ni snackar om,men i min nya Ajjfåån får jag upp både forumets mp3 spelare och Souncloud:s fina Spelare med ljud ??
Du ser inte forumets mp3-spelare i iphone. Möjligen en länk till filen, men spelaren som är i flash syns inte.

Inbäddade youtube och soundcloud syns inte heller.

Som här:
Ser du soundcloudspelaren här ovanför på din iphone?

Är du däremot på soundclouds eller någon annan sida som bäddar in med modern teknik så ser du spelaren.

Typ.....


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska flash läggas ned? :unsure:
Adobe har redan slutat utveckla flash för mobila enheter. Personligen tror jag det är en tidsfråga bara innan det försvinner helt. Html5 fixar det som flash gör idag. Flash dras ju också med stora säkerhetsproblem och prestandaproblem vilken är orsaken till att Apple valt att inte stöda flash i IOS.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså !! Vad är det som inte funkar??
Antagligen är jag bara dum i huvudet och fattar inte vad ni snackar om,men i min nya Ajjfåån får jag upp både forumets mp3 spelare och Souncloud:s fina Spelare med ljud ??
Du ser inte forumets mp3-spelare i iphone. Möjligen en länk till filen, men spelaren som är i flash syns inte.

Inbäddade youtube och soundcloud syns inte heller.

Som här:
Ser du soundcloudspelaren här ovanför på din iphone?

Är du däremot på soundclouds eller någon annan sida som bäddar in med modern teknik så ser du spelaren.

Typ.....
Aha!! Jag kollade bara på 'Soundclouds'  egna sida! :o
Och med Forumets spelare menade jag den lilla 'gröna' pluppen,som öppnar upp fånens egna MP3 spelare.
Soundcloudspelaren du hänvisade till ovan ser jag inte..
(Total newbee på AJJFÅÅN,fick den i helgen) B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Alltså !! Vad är det som inte funkar??
Antagligen är jag bara dum i huvudet och fattar inte vad ni snackar om,men i min nya Ajjfåån får jag upp både forumets mp3 spelare och Souncloud:s fina Spelare med ljud ??
Du ser inte forumets mp3-spelare i iphone. Möjligen en länk till filen, men spelaren som är i flash syns inte.

Inbäddade youtube och soundcloud syns inte heller.

Som här:
Nej, jag ser inget där det skall vara en spelare.

Ser du soundcloudspelaren här ovanför på din iphone?

Är du däremot på soundclouds eller någon annan sida som bäddar in med modern teknik så ser du spelaren.

Typ.....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Så varför kör vi inte lite alternativkod  i html5 om flash inte finns installerat? :)

Kanske jobbigt att implementera? Borde finnas färdig kod att använda?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så varför kör vi inte lite alternativkod  i html5 om flash inte finns installerat? :)

Kanske jobbigt att implementera? Borde finnas färdig kod att använda?
Har nämnt det för tsm. Vi får väl se...


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Ska flash läggas ned? :unsure:
Adobe har redan slutat utveckla flash för mobila enheter. Personligen tror jag det är en tidsfråga bara innan det försvinner helt. Html5 fixar det som flash gör idag. Flash dras ju också med stora säkerhetsproblem och prestandaproblem vilken är orsaken till att Apple valt att inte stöda flash i IOS.

Vill bara ge en synpunkt och lite rättelse kring påståendet att HTML5 klarar allt som Flash gör.

Flash som teknik tror jag inte kommer att försvinna på väldigt länge, däremot håller den på att byta inriktning, ja. Som plugin i våra webbläsare (för t.ex Youtube, reklambanners, komponenter på webbsajter) är flash möjligen påväg att bli icke-standard, vilket känns naturligt nu när det snart finns en standard för att hantera sådana saker. Jag säger snart, eftersom HTML5 fortfarande är inne på "last call" senast jag kollade.

Däremot: Flash finns inte bara på hemsidor. Det finns i Jack Vegas-automater, uttagsautomater, digitala reklampelare på t-banan, animerade menyer på snabbmatsrestaurangen und so weiter. Då det gäller spel- och mjukvaru-utveckling så tror jag att Flash kommer att leva länge i form av AIR och Flex. Spelutveckling i HTML5 är än så länge sjuuukt omständligt och svårt att debugga osv. Där vinner AS3 med hästlängder. Nu har ju Flash även stöd för GPU-accelerering, vilket öppnar för t.ex det här eller . Gör om det där i HTML5 :rolleyes:

Gällande prestanda. En dåligt kodad HTML5-applikation kan prestera precis lika dåligt som en dåligt kodad AS3-applikation. :) Dessutom är olika browsers olika snabba på att beräkna Javascript, vilket givetvis påverkar prestanda. Jag tror att de flesta här någon gång har svurit när ens webbläsare fryst/kraschat p.g.a ett Javascript som löper amok. HTML5-effekterna är ju just det, Javascript. Om man uttrycker sig lite slarvigt.

Och ang. säkerhet...? HTML5 har ju inga medel att t.ex kryptera data eller obfuskera källkoden, vilket AS3 har. Du kan dessutom inte läsa källkoden i en Flash-applikation, medan för en HTML5-dito är det ju bara att köra "View source". :)


EDIT: Lite jämförelser på länken nedan.
http://www.onemorelevel.com/html-5-vs-flash-games/


Sorry, nu var jag sådär dryg igen. Mina ord är nog inte så relevanta för diskussionen här, men jag tyckte ändå att det var på sin plats att balansera upp bilden av Flash lite. :)
« Senast ändrad: 20.03.2012, 01:19:20 by ChromaWoods »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för input och info!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj. Det var en uppsträckning som heter duga :)

Bra info, tack.

Ang. prestanda så tänkte jag främst på att flash suger ut batteriet på nolltid i en mobil/laptop.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och ang säkerhet att flash är utsatt för hacking. Säkerhetsaspekten på den där bilden du länkade till var helt frånvarande som jag ser det. Visst, säkerhet ur en programutvecklarsynpunkt som vill skydda sin kod, men inte nätverksmässig säkerhet.
« Senast ändrad: 20.03.2012, 08:31:18 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och ang säkerhet att flash är utsatt för hacking. Säkerhetsaspekten på den där bilden du länkade till var helt frånvarande som jag ser det. Visst, säkerhet ur en programutvecklarsynpunkt som vill skydda sin kod, men inte nätverksmässig säkerhet.

Tvärtom tror jag. En kod som kan läsas - av elak hacker - kan lätt modifieras av denne och spridas så att det till det yttre ser ut att vara en god produkt då den publiceras på webben. Så får elak in oönskade funktioner i många användares datorer.
« Senast ändrad: 20.03.2012, 10:37:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sant. Det är mycket lättare att hacka scriptad kod med konsekvenser än kompilerad.
https://soundcloud.com/user7789882