Kontrollrummet

Mastra ljudet för iPhone speakers - hur får man ut bas-känsla?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej på er!

Någon som vet hur man bäst får fram hyfsat bra ljudåtergivning på i iPhone speakers med tanke på bas?
Det tenderar ju alltid att låta "diskantigt" i så små speakers.

Jag har provat att EQ-boosta-upp basen, men det hjälper inget vidare, det blir snarare mer distortions. Läste som hastigast i någon tråd att det kan vara klokare att snarare dra ner låga basfrekvenser, och istället använda något plugin som kan återge basliknande känsla fast i högre spektrum (dock nämndes inget sådant plugin i den tråden).
Någon som känner till ett sådant plugin eller något sådant trick? Har Googlat lite på det, men inte hittat något.

Jag måste säga... ärligt talat... (eftersom ni ändå också kommer att ställa frågan):
Är det någon som någonsin lyssnar på musik utan öronsnäckor/headphones i telefonen? Det suger ju hårt!  B) 
... men i detta fall behöver jag faktiskt lite tips... kundens önskan är min lag!

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Hej!
Bosta bas under högtalarnas möjlighet att spela upp bas hjälper som du märkt inte. Du får hitta frekvenser i basen högre upp som högtalarna klarar att spela upp. Skall det mastras bara för iphone kan du tänka på ett sätt men skall det funka i andra system måste det bli en kompromiss.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan tänka mig att eq:a upp nånstans mellan 1 och 3 kHz för att höra karaktären hos basen.
Borde kunna prova på nån inspelning där du testar att svepa (med högt q-värde på eq) nerifrån och upp till 3 kHz i en inspelning liknande det kunden vill ha och själv lyssna när basen får mest karaktär.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Det finns ju "sub-bas" pluggar som lägger till en lägre oktav för att feta upp.. finns det inte tvärt om dåra så man lägger till en oktav upp för att förtydliga basen i frekvenser som högtalaren klarar av...

//Daniel :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om det är midibas kan du ju peta upp den tolv toner.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...typen av bas är ju rätt avgörande! Seinfeld-slap-bas och liknande från syntar har ju rätt mycket diskant i klangen som kan fungera som basmarkör.  Även diskantfattig men "knorrigare" bas markerar bra. Ett sätt att stärka en knorrig bas är att filtrera bort grundtonen och därmred ge plats för mer energi (=volym) för de högre frekvenserna... (hjärnan återskapar grundtonen från övertonerna) Men det senare fungerar bäst på basfattiga system, men kanske inte så väl för helt "basbefriade" d:o  :huh:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det finns ju pluggar som kan fejka en oktav lägre. Waves MaxBass är väl en sån om jag minns rätt. Lägger till övertoner från en lägre oktav som inte finns. Våra korkade hjärnor uppfattar det som att sub basen finns där. Man hör det rätt ofta i musik för pyttiga högtalare. Reklam i radio&tv t.ex.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

Tack för alla tips, allihop här!

"Skall det mastras bara för iphone kan du tänka på ett sätt men skall det funka i andra system måste det bli en kompromiss."
- Det ska optimeras för just iPhone.... men.. i någon mening blir det nog en kompromiss ändå eftersom jag förstör kanske känslan för de som kan lyssna med handsfree/audiolurar till sin iPhone ifall jag skalar bort en massa fin "äkta bas" som annars hade låtit perfekt i lurar!
- EQ-svepa i realtid... du menar med något verktyg för iPhone där man kan testa att svepa i själva telefonen medan man lyssnar... ok, det kan jag kolla...
- Det är ingen MIDI och ingen elektronisk musik, utan orkestral sample based musik. Jag har en trailer-låt som jag vill ska låta så fullständig som möjligt, dvs även mörka "rumbling timpani" ska komma fram lite, och även mörka cello/contrabras-stråkar.
- "Waves MaxBass är väl en sån om jag minns rätt. " , OK!  Tackar för det tipset. :-)
- "Jag kan tänka mig att eq:a upp nånstans mellan 1 och 3 kHz för att höra karaktären hos basen. " ... intressant! Det ska jag prova, tack för tipset!

Gött med folk som har lite mastering-skillz, själv är jag fortfarande total newbie fastän det har börjat låta lite bättre det senaste året.... och bara för det så kastas jag in i en såpass omöjlig uppgift att få något att låta bra på en iPhone!  ... men jag ska inte klaga, det är ett roligt projekt!  :D
Så än en gång, varmt tack till er alla som tagit er tid att svara!

Hälsar
/Christian
« Senast ändrad: 28.02.2012, 22:01:57 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej!
Tack för alla tips, allihop här!
- EQ-svepa i realtid... du menar med något verktyg för iPhone där man kan testa att svepa i själva telefonen medan man lyssnar... ok, det kan jag kolla...
- "Jag kan tänka mig att eq:a upp nånstans mellan 1 och 3 kHz för att höra karaktären hos basen. " ... intressant! Det ska jag prova, tack för tipset!

Jag tänkte att göra det i datorn och sen lyssna på resultatet i iphone för att höra när du uppplever att det låter bäst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad JohnRick

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Drums Come True
Om jag inte hade lyckats räkna ut de multipla frekvenserna för basen, för att just små element ska kunna göra rättvisa åt densamma, hade jag lagt på en måttligt halvfet distorsionsplugg på basspåret som i sig adderar övertoner och bör göra det lättare för mindre till pytte-system att återge basen.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag inte hade lyckats räkna ut de multipla frekvenserna för basen, för att just små element ska kunna göra rättvisa åt densamma, hade jag lagt på en måttligt halvfet distorsionsplugg på basspåret som i sig adderar övertoner och bör göra det lättare för mindre till pytte-system att återge basen.

Låter som en bra idé. Är det något man får även med en kompressor -  övertoner som går fram i små högtalarelement och indikerar vad basen spelar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det finns ju pluggar som kan fejka en oktav lägre. Waves MaxBass är väl en sån om jag minns rätt. Lägger till övertoner från en lägre oktav som inte finns. Våra korkade hjärnor uppfattar det som att sub basen finns där. Man hör det rätt ofta i musik för pyttiga högtalare. Reklam i radio&tv t.ex.
Jag skulle nog prova mig fram med pluggar designade för just detta jobb istället för att dista basen. Finns freeware pluggar men har inte testat själv.
http://www.hotto.de/vstplugins/vstsmallspeakerbassenhancer.html
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

tc electronics character fungerar bra att få basen både basig ch genomträngande på pcspeaker och dylika skräpögtalare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Waves Lo-Air kan vara värd att kolla upp
http://www.waves.com/content.aspx?id=9939

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

loair löser inte problemet, eftersom problemet inte är den låga basen, utan avsaknad av övertoner eller karaktär i högre register.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
loair löser inte problemet, eftersom problemet inte är den låga basen, utan avsaknad av övertoner eller karaktär i högre register.

Ja, jag tolkade den informationen så också men var inte säker...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
På Phonehouse så säljer dom en portabel liten högtalare för 300 pix..Utan den så skulle mitt liv vara ganska miserabelt på somrarna då jag bor i stugan,saknar ström där..Ljudet är helt ok för dom pengarna och cirkus 50ggr bättre än telefonens högtalare.Testa den på en fest så får du se,alla vill låna och köra sina spotify favvisar,för du kör lätt över alla telefon högtalare med den :) Mixarna behöver inga åtgärder,det låter hur bra som helst och den ryms lätt i fickan.Den går på batteri..
Nu har jag visserligen en android,men jag har sett liknande till ajfånarna också.

EDIT:Högtalaren passar till ajfånarna också kom jag på,vanlig 2,5mm:s tele

Mike
« Senast ändrad: 19.10.2012, 19:03:09 by Harmonica mike »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
loair löser inte problemet, eftersom problemet inte är den låga basen, utan avsaknad av övertoner eller karaktär i högre register.

det  var ju tanken att lägga till lite sub-bas i det högre basregistret.. men när jag kollade närmre på LoAir ser jag att den inte kommer högre en 120hz.. men nog tänker man att det borde märkas även på en iphone

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

som dist ja. rätt väg är att klippamlåga och ge lite järn kring mötiplar av 60 hz som exempel.. 240 och 360. en auratone i studion hjälper alltid när man mixar till målgruppen skitåtergivning. med alla mobila grejer är det ju relevant helt på ett nytt sätt.

multiplar alltså. skitipadkeyboard.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har som Mike köpt en extern högtalare
Logitec Mini Boombox med Blåtand - 500 pix
usb-laddare
får plats i en handflata
Riktigt bra ljud
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Om det gäller själva baskaggen så går det ju alltid att trigga den mot en sampling med tydligt klick och mellanregister och sedan högpassa bort alla låga frekvenser det du ändå inte hör i Iphone. Eftersom telefonen ändå inte återger speciellt låga frekvenser så är det bättre att plocka bort dom helt och sedan jobba med EQ och lyfta det som är intressant att få fram i det hörbara området.



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fattar inte varför man ska förstör bra musik genom att lyssna på den i skit-högtalare....?  :(  Det verkar som de bästa anläggningarna tillverkades på 70/80-talen och att det som sedan gjorts antingen är skräp eller svindyra prylar...^^

Nåja, jag hade resonerat så här. När jag EQ:ar på master vill jag som regel dra ner en aning vid 3-4kHz för att kompressionen har en tendens att göra det här området lite aggressivt. När det "är lugnt" här låter det hela en aning andefattigt och det kan kompenseras genom att höja området en oktav upp - typ vid 7-8kHz en aning för att återställa den upplevda balansen. Tillämpat i basen skulle man då kunna tänka sig att om man högpassfiltrerar vid tex 200Hz skulle man kunna åstadkomma en upplevd balans (nåja) genom att höja området för 2:a tonen (första övertonen) vid typ 200-400Hz.

En annan poäng med det här resonemanget är att 2:a ton (eller jämna övertoner) är den dominerande komponenten i rördistortion som vi ju upplever som behaglig i jämförelse med transistordistortion som domineras av udda övertoner. Så man ska nog vara lite uppmärksam på hur man rattar här!  :rolleyes:  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1