Kontrollrummet

Julbump 2012 - HasseFX - An Amazing Sketch

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Testar en post här då... Hoppas jag gör rätt! :rolleyes:

LÅTNAMN: An Amazing Sketch
ARTIST/GRUPP: HasseFX
GENRE: Progressive Rock/Trip Hop
LÅTLÄNGD: 11:33
KOMPOSITÖR: HasseFX/Traditional
PRODUCENT: HasseFX
EV. MEDVERKANDE: HasseFX
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Ett litet "epos" från i julas (förklarar temat) med några variationer i stilen (FÖR blandat för en del måhända ^_^ ) Ger en idé om vilket sound jag gillar när det gäller produktion (FX va'd) och jag kommer nog att försöka jobba vidare i progressive-riktning, med utflykter i andra stilar - Porcupine Tree gör sådant bra tycker jag  :)  Jag vet att den inte är något vidare som låt direkt, snarare en stilövning, och med ett och annat "lån"  :rolleyes:  och jag ska nog hålla mig från att sjunga...

Edit: En liten julbump på denna sakrala sak  :rolleyes:

« Senast ändrad: 23.12.2012, 19:47:13 by HasseFX »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter onekligen som intresasnta utflykter i musikens många riken.
Ljudmässigt låter det bitvis som en inspelning av ett storband med mikrofoner onödigt långt bort från musikerna (onödigt mycket reverb...).

Sång ska du absolut fortsätta att utöva.

Kul med en vandring genom så många olika stilar, lite som en tema-platta även om temat är okänt
för mig.

Nu vet jag - temat är juletid!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Visst hör man att du är en duktig och kreativ musiker. Reverb/Delay gör att det hela blir en aning för smetigt för min smak. Skulle vara kul att höra någon treminuterspoplåt med ett lite närmare ljud från dig.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En hel del sköna klanger och rytmer i detta! Snyggast tycker jag när sången återkommer vid ca 8:20.
Det märks att du är en erfaren musiker. Ibland fick jag lite Mike Oldfield-vibbar med de flerstämmiga gitarrerna.
I mitten av låten gav du mig lite dåligt samvete för att jag aldrig går på högmässa.  :)
Ska bli intressant att höra mer från dig!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter jättebra om både ljudbild och ljud.

Hör en del stulna melodibitar här och var ;) men det är i vilket fall bättre än melodifestivalen.

Lite osammanhängande, ingen röd tråd liksom, men är det ett collage så är det. Gillar melodin till amazing grace.

Autotuner på sången ;)

Tycker nog det är bättre än vilken högmässa som helst! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Som jag sagt tidigare så är detta sammantaget en av de bättre saker jag hört. :)

Just för att det inte är helt 'perfekt', inte tillrättalagt och inte gjort utifrån nån mall.

Najs!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Jay Thomas

  • Gäst
Jag tycker att det är riktigt bra! :)
Någon skrev att det saknades en röd tråd och det är just det som jag faller för. Ingen fast ram utan en ljudresa. :) En förbaskat snygg sådan dessutom! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket bra detta. Amazing-delen i något förvånande. En del återvunna progriff här och där. Kul! Skoj med den tolkade Amazingdelen i slutet också.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra gjort detta!
Fina instrumentalinsatser och bra sång (sådetså  :D)
Ljudbilden mycket bra genomgående.

Det som inleder och det som avslutar är ju samma låt som håller ihop kompositionen
Tycker du ska utveckla den som en egen låt
Det är jättesnygga gitarrer som kommer in där efter inledningen

Även orgelflöjtdelen kan du utveckla till en egen låt

tycker jag
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack, alla, för att ni tog er tid att lyssna och tack för alla uppmuntrande kommentarer  :wub:

MaxB: Kul att du inte sågar mig som sångare :) Håller mig annars till att köra, men det fungerar ju bra för t.ex. Steven Wilson (Porcupine Tree) utan att vara någon Ronnie James Dio. Om det blöta ljudet, så är det högst medvetet... Dels ville jag ha en tydlig live-känsla, dels är mitt eget ideal alltid blötare-än-torrt...

Martinm: Som sagt, blött ska're'va'  Treminutare blir svårt :unsure: Om inte för annat så är jag en total sucker för låånga intron, vilket nog kommer att framgå  :rolleyes:

Asti: Mike Oldfield är en inspiration, även om jag får krupp av hans signatur-gitarr-sound... Högmässa? :D Ajdå, ber om ursäkt för det dåliga samvetet! Annars var nog tanken lätt ironisk med orgelpassagen...

Dividend: Helt riktigt - någon röd tråd finns inte, så collage är nog en bra benämning! Ett par mer eller mindre medvetna lån finns - T.ex. The Song Remains the Same och en del Daniel Lanois-vibbar i Amzing-delen :)  Autotune??? Moi??  :blink:   Det är till att ha öronen på skaft!! :D  Finns väl "lite stöttning" med Melodyne här och var...

Mein: Livekänsla var målet som sagt - soundet, begränsningar (?!!) i arret och minimalt med redigeringar! Skit in får bli skit ut  :P

JayT: Ja, avsaknad av tråd har vi till viss del gemensamt och så lär vi nog fortsätta  :rolleyes:

Wernborg: Ja, de instrumentala och vokala partierna har egentligen inget som helst samband, men det är ett kul experiment - åtminståne för kreatören...

Cykeln: Ja, idén var att sluta cirkeln på något sätt med intro-outro! Jag kommer inte arbeta vidare på detta stycke, men de erfarenheter jag drar lär komma till nytta när jag jobbar vidare! När det gäller sången - jag hade tänkt mer "tryck" men var inte i form och då testade jag soft... Knappast lättare att att ge sig på, men lärorikt :)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
En låt kan med fördel vara som en film eller föreställning tycker jag. Det finns en röd tråd i form av övergångar men den behöver inte alltid vara tjock och självlysande. Ta It Bites låt Once Around the World som är en kvart lång. Hur bra som helst men innehåller rätt många olika teman.

Mer sånt, Hasse! :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker faktiskt att du gott kunde göra den lite längre... Allvarligt alltså - några teman kan utvecklas mer och tar slut för fort! Kan hålla med om att vissa övergångar blir lite abrupta men det brukar gå att få ihop - ja, det ska f*n gå... ;-) Collage tycker jag var en fin beskrivning och på tal om Mike O så blir det ju rätt lagom med dubbla tiden då så att den passar in på en LP-sida!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Som jag sagt tidigare så är detta sammantaget en av de bättre saker jag hört. :)

Just för att det inte är helt 'perfekt', inte tillrättalagt och inte gjort utifrån nån mall.

Najs!

/Mein

Skulle just skriva precis som ovan. Drama, läckert. Gillar soundet, blir nog inte bättre om torrt och tajt.
Najs indeed
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag gillar stilen och soundet. Det är en bra låt som går att digga trots de snabba bytena.
Det är bra för låten stannar aldrig upp och blir tråkig . Intresset hålls uppe hela tiden.
Spännande Amazing Grace´och vid 7.34 och framåt blir den riktigt  spännande tycker jag.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Imponerande hantverk och emellanåt riktigt lysande,men jag skulle önska att det var mer HasseFX och mindre 'Amazing Grace'.. :rolleyes:
« Senast ändrad: 27.02.2012, 11:08:12 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara lyssnat några minuter men wow gillar helskarpt ska ta en ny lyssning på hela.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack återigen för lyssning och kommentarer  :wub:

Mein: Etablerade artister kommer undan med att variera sig å det vildaste (om de kan/vill) även om en del fans knorrar! Svårare då för oetablerade eftersom de blir svårare att få grepp om. Men detta sagt - jag har inget att bevisa för någon än mig själv, så därför lär jag fortsätta vara vidlyftig  :lol: Men mest lärorik är givetvis att vara öppen för (konstruktiva) kommentarer!

Jocke: Jag har lämnat denna bakom mig, men jag förstår vad du menar! Gillar själv bäst övergångar som kommer (naturligt) smygande/modulerade.

Bribedant: Tack! Är som sagt ingen fan av torra mixar, annat än som effekt (inYourFace).

pxm: Kul att du gillar växlingarna! Får som sagt reaktioner åt "båda håll" :)

bjurte: Amazing-delen är ju type en "cover", resten är original (inkl lån). Skriver som sagt väldigt lite själv från scratch, men det är något jag tänkt satsa på framöver.

Eddi: Ser fram emot dina intryck av helheten!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag menade,typ att dina egna delar kunde vi få lite mer av och lite mindre av 'Cover-delen'
Tycker att det är så pass bra att den skulle kunna stå på 'egna ben' ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, gillade denna... kanske inte "Amazing Grace" partierna men annars... får alldeles tydlige Genesis-vibbar an den... In That Quiet Earth... yess ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så nu har jag lyssnat på hela - det bästa hade jag redan hört förstod jag. Jag gillar när du slänger dig mellan takter och en skön gura kommer in och spetsar till det - får klart Genesisvibbar av det. Sedan förvånar det mig att mer än hälften av låten byggs upp kring Amazing Grace den finns ju redan i otaliga varianter - men alla bygger sina låtar som dom vill - fast hade jag fått låna saxen så hade det blivit väldigt lite kvar av Amazing i alla fall. I övrigt kompetent som fasen - dina drumprogrammeringar går inte av för hackor jäkligt läckra paradiddlar på riden bl.a.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bjurte: Mer egna ben kommer det att bli - denna är som den blir.. som den var...vart!  :unsure:

Space Trucker: Angående progressive - Genesis har aldrig riktigt klickat för mig (samma med PF) men däremot snöade jag tidigt in på avhoppade Steve Hackett! Andra husgudar åt prog-hållet är Yes och Rush (tillämpliga perioder) och på "äldre dar" även neoprog typ Spocks Beard och Porcupine Tree...

Eddi: Tack för fina omdömen om spelandet :) Jag vet annars fler som vill klippa isär och hysta den ena eller andra halvan av stycket :P men hellre ger jag mig på äventyr än kör på säkra kort! Sant att Amazing finns i otaliga varianter, men när jag ändå höll på (jultema) så ville jag testa den variant jag saknat :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg tenkte å sette på denne i bakgrunnen mens jeg jobba litt, men jeg ble sugd inn. Liker!  :)


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Kreativt och kul, gillar skarpt! Såsig och rörig ljudbild, men det var lätt att överse då resten är så intressant. Thumbs up!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack robblar och CC - kul att ni gillar! :)

Angående ljudbilden så är den medvetet "fuktig" och jag fick den precis som jag ville ;)  OverTheTop för många vet jag, men det är en reaktion från mig mot det 70-talstorra dämpade soundet och inte minst mot de 2-dimensionella InYourFace-produktionerna från trash- grunge och NuProg  <_<
« Senast ändrad: 03.03.2012, 15:54:15 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
En liten bump inför julen 2012 på detta sakrala stycke! God Jul  ^_^