Kontrollrummet

Att spela bluesmunspel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förresten så är mitt bästa nybörjartips att lära sig att få munnen så liten att man kan blåsa en ren ton åt gången. Det tar lite tid att träna in men det är egentligen grunden för att kunna böja tonerna och få dem att låta rena.  :)

Man kan också täcka toner med tungan för att få enstaka ton och böj  :)
Roffe H

Gör du så? Jag tycker det är mycket svårare men jag har ganska liten mun så det har aldrig varit svårt för mig att få ihop läpparna. JAG gillar dessutom att vissla så det hjälper ju lite.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förresten så är mitt bästa nybörjartips att lära sig att få munnen så liten att man kan blåsa en ren ton åt gången. Det tar lite tid att träna in men det är egentligen grunden för att kunna böja tonerna och få dem att låta rena.  :)

Man kan också täcka toner med tungan för att få enstaka ton och böj  :)
Roffe H

Jag använder inte tungan då jag böjer toner. Istället använder jag tungan för att få ett "komp" där tungan omväxlande stänger/öppnar för en eller två toner nedanför den som är melodin. Och det i huvudsak då jag spelar i 1:a position (C-munspelet spelas i tonarten C). Däremot håller jag munspelet lite neråt för att lättare få fram böjning på sug. Så böj-tekniken för mig är inte bara att jag 1) gör munnens hålrum större och 2) suger hårdare, utan 3) jag stänger till inflödet i den munspelsöppning där tonen ska böjas.

Jag tycker det är lättast att böja toner i de munspel som har ljusare ton. Därför upplever jag att det är svårt att böja A-munspel och G-munspel som enligt min erfarenhet är de som är lägst stämda. Det verkar som munspel är högre stämda upp till F sen kommer G-munspelet med "en oktav lägre".

Så, A-munspelet där man spelar blues i 2:nd position, E, vilket är en vanlig tonart för blues, tycker jag är knöligt att böja tonerna på. Men en munspelskompetens säger att det beror på att munspelet inte är tätt... Så kanske är de köpemunspel jag har i A och G inte tillräckligt täta för att det ska vara lättare att böja tonerna, det kan ju vara så... Vad säger egghuvud om den teorin?

Synonymt med det resonemanget kan jag konstatera att billigare bluesmunspel jag köpt nångång är svårare att böja tonerna på.
Kan ju bero på att dessa billigare spel inte är särskilt täta.

Tillbaka till musikskapandet hoppas jag nu...
« Senast ändrad: 15.04.2015, 21:00:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter som en trolig teori där Max. Fördelen med att inte stänga med tungan (fast jag är lite osäker) är ju att man kan böja lägsta tonen. Den kan ju dessutom böjas två steg så det blir ju en lägre ton än de övriga (iallfall för oss nybörjare) 
Jag kan försöka lägga upp en snutt där jag jämför mina olika märken så att ni får höra. (Om det finns intresse) Tycker att det låter som mer luft "läcker ut" i de billiiga spelen.  Det var länge sedan man hörde av Harmonica Mike. Han är ju annars den som säkert vet mest. Killen är ju rent ut sagt för djävla bra på munspel.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som en trolig teori där Max. Fördelen med att inte stänga med tungan (fast jag är lite osäker) är ju att man kan böja lägsta tonen. Den kan ju dessutom böjas två steg så det blir ju en lägre ton än de övriga (iallfall för oss nybörjare) 
Jag kan försöka lägga upp en snutt där jag jämför mina olika märken så att ni får höra. (Om det finns intresse) Tycker att det låter som mer luft "läcker ut" i de billiiga spelen.  Det var länge sedan man hörde av Harmonica Mike. Han är ju annars den som säkert vet mest. Killen är ju rent ut sagt för djävla bra på munspel.

Vi har även Arman Sikiric (här i Stockholm). Från förra veckan, då Eddi och jag var och lyssnade, på Bluesbaren.
Här har han med sig två till bra munspelare, lite längre fram i videon.

« Senast ändrad: 16.04.2015, 12:58:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blev inspirerad igår kväll och spelade på munspelet som jag fått av Arman Sikiric. Det är roligt att spela på, eftersom det är tätt och fungerar riktigt bra. Här använder jag en gammal kolkorns-mikrofon till munspelet kopplad via den nya fuzzen som jag fått av Fuzzbub.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_NewBallad_20150415.mp3[/mp3]

« Senast ändrad: 16.04.2015, 13:02:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter ju väldigt bra, MaxB. Själv försöker jag hålla reda på när jag ska blåsa ut eller in för att få önskad ton, ha ha. Eller se till så att inte tonen bredvid låter samtidigt. Nåväl det är bara att nöta på. Kul är det i alla fall att försöka lära sig ett analogt instrument!  :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul instrument och bra med träning. Arman Sikiric har inspirerat mig att försöka hitta saker jag inte hittat tidigare i munspelet. Inställningen på munspelsljudet kan med fördel vara: ingen diskant och mycket bas och distat ljud!

Det är också intressant att höra hur bra det kan låta om enstaka toner, då nån som kan, spelar dem. Dit vill jag också nå, så i den här inspelningen spelar jag få toner istället för att försöka vara snabb.

Ser dessutom ut att vara en ny låt som håller på att ta form och få struktur men annan text hoppas jag få hjälp från annat håll, den här är mest strunt kan man tänka...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_NewBallad_20150416.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 16.04.2015, 22:38:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och fina tips.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Fantastiskt! Arret med körerna sitter ju perfekt också. En hit!

Undrar om jag kommer lyckas böja toner så pass med de Staggmunspel jag köpte i box.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt och fina tips.  :)

Då är det bara att öva vidare

Fantastiskt! Arret med körerna sitter ju perfekt också. En hit!
Undrar om jag kommer lyckas böja toner så pass med de Staggmunspel jag köpte i box.

...bara att öva vidare. Tack, kul hur oväntat nya låtar kan komma till...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google