Kontrollrummet

Lära sig orkestrering / bättre arrangemang

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Hej!

Jag har de senaste åren allt mer intresserat mig för filmmusik och då främst filmmusik som bygger på orkester.
Den typiska klassiska filmmusiken alltså. Mina favoriter är bland annat John Williams, Hans Zimmer och Danny Elfman (ganska vanliga favoriter egentligen...)
Jag håller ju dock egentligen på med rock och lite blues så att hela den här världen med att göra musik för orkester ligger långt ifrån mitt naturliga sätt att skapa musik.

Jag skulle därför vilja ha lite tips på i bästa fall svenska sidor på internet som tar upp hur man gör orkesterarrangemang, går även bra på engelska men hade ju föredragit svenska.
Böcker går också bra!

mvh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Rimsky Korsakoff skrev en ofta använd lärobok som bl a används på Garritans site för ett slags online kurs. (Principles of orchestration, 1913?)

Ett kul sätt att börja är annars att orkestrera som om man skrev en rocklåt, leadmelodin på fiol/flöjt/ljusa instrument, mycket bas och följsamma cello/basar. Då låter det i alla fall lite som Zimmer :)
Ett jobbigare sätt är att orkestrera/skriva för mindre stråkkvartett/barockorkester och vartefter bygga upp det till en hel filharmonisk. Varje typ några veckor. Det är samma proportioner mellan de viktigaste instrumentgruppernas storlekar i alla orkestrar (som låter bra). Tror man har mer nytta av att börja i den änden.


 
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag kan rekommendera Sten Ingelfs "Lär av Mästarna - Arrangering för två till fem stämmor" som ger en bra inblick i grundläggande arrangeringsmetoder och begrepp! Den användes bl.a.på Linnéuniversitetets 15p-kurser i arrangering.  Bra om man vill lära sig krypa innan man ska gå  :rolleyes:



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kommer du slänga upp ditt gamla vackra pianobaserade spår "Stockholms bröder stockholm blöder" på KR?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Kommer du slänga upp ditt gamla vackra pianobaserade spår "Stockholms bröder stockholm blöder" på KR?

Ja, just det!
Det tänkte jag ha gjort. Men eftersom det inte är jag som har skrivit texten så blev jag lite osäker på om man får ladda upp den hur som helst. Jag har faktiskt fortfarande inte tagit reda på vem som har gjort texten eftersom vi är en jättegrupp med studenter och alla texterna var anonymiserade.
Men det kan väl inte göra nått eller?




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Alltså nån från skolan som skrivit texten? Den borde väl bli lite hedrad att man gillar!?
Tror inte det gör något. Och om den reggar sig och ber dig ta bort den så är det ju bara att göra det då.
« Senast ändrad: 23.02.2012, 22:26:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Alltså nån från skolan som skrivit texten? Den borde väl bli lite hedrad att man gillar!?
Tror inte det gör något. Och om den reggar sig och ber dig ta bort den så är det ju bara att göra det då.

Nu finns den på färdiga demo-delen av KR.  :)

Ja precis, det är någon av alla mina klasskamrater. Men jag letar efter den skyldige


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hej Zebastian.

Läste prcis om en reharmoniseringsteknik Zimmerman och filmindustrin använder, kommer inte ihåg namnet på tekniken just nu dock.
Den går ut på att ta ett ackord som INTE är diatoniskt i helheten av låten men som passar in på precis ett stycke eller en ton i melodin och använda det just precis där för att  få åhöraren att hajja till och att framhäva just det stycket.

Skall bläddra igenom min reharmoniseringsbok och återkomma med namnet på tekniken senare i veckan och kanske en litet bättre beskrivning.

I Randy Fellts Reharmonizations Techniques finns massor av tekniker filmindustin använder sig av.(Inte bara jazz!!)


mvh


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/