Kontrollrummet

Light Head - Binary control

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Titel: Binary control
Genre: Electroniskt / synth
Upphovsman: Light Head
År: 2012
Längd: 3.36


Lite mer från GeekHills, alltså min studio. Vad tycks om detta? Var skulle detta passa in? Film? Papperskorgen? Tema-cd med video? Eller var?

« Senast ändrad: 18.02.2012, 18:22:49 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter lite mer standard LH.

Men inte på ett dåligt sätt. Gillar tjejsynthen. Skulle kunna tänka mig sång av det sakrala köret (eller i närheten) på det här. Kanske t o m en kyrkkör.

Men sekulär text om binära switchar o dyl :) Nästan så man vill lägga nåt själv.

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jo det är nog så, lite mer standard,,, har märkt att låten funkar bättre om man har lite volym i högtalarna. Ville att det skulle vara en tydligt "tryckförändring" mellan de olika partierna.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå den här blir man glad av även om det låter på damen som hon är i färd med att spränga jorden i bitar. Spontant känns det som lite för många BPM det blir lite väl stressat. Och så saknar jag konsekvenser av hennes avfyrande swischar och bomber eller raketer och sådant. Håller med Div att det gott kan finnas en ordlös kör här men jag tänker mer åt kvinnokör.
Bra dänga LH
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jorå den här blir man glad av även om det låter på damen som hon är i färd med att spränga jorden i bitar. Spontant känns det som lite för många BPM det blir lite väl stressat. Och så saknar jag konsekvenser av hennes avfyrande swischar och bomber eller raketer och sådant. Håller med Div att det gott kan finnas en ordlös kör här men jag tänker mer åt kvinnokör.
Bra dänga LH

:-) Kan hålla med lite angående det där med "stress", det går rätt snabbt vanligtvis när jag börjar på en ny låt. Det tar väl ca 2 timmar från start till mål,,, men jag hade allt lite problem med att det är så väldigt mycket som händer i ljudbilden. Försökte dra ner lite på pingpong-delayen men då kändes det som om all action försvann. Men får nog försöka ta en kik till för att se om jag kan stressa ner lite.

Angående ordlös kör, finns det bra och användbara digitala sådana??

Tack för input!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg mix och skön rytm!
Jag gillar att det förekommer lite dynamikväxlingar, men skulle önskat
något fler harmonier i låten. Lite för enahanda och förutsägbart i mitt tycke.
Men det här skulle jag absolut kunna tänka mig att dansa till efter några bärs!  :)
/Asti t.f. bärsmäklare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Snygg mix och skön rytm!
Jag gillar att det förekommer lite dynamikväxlingar, men skulle önskat
något fler harmonier i låten. Lite för enahanda och förutsägbart i mitt tycke.
Men det här skulle jag absolut kunna tänka mig att dansa till efter några bärs!  :)
/Asti t.f. bärsmäklare

mm det är ju rätt enkla harmonier.. men skall kolla lite på det, vem vet det kanske blir en ny verre..

Supernajs!

Mer synt till folket!

 :D


Kul att du gillar! :-)


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Jag får en härlig data-spels känsla typ rymdskepp genom labyrinter! Skulle suttit som en smäck med en konstpaus eller nån typ av uppladdnings ton efter att hon sagt countdown  to start för att sen braka loss igen efter att hon sagt confirmed  B) Hörde att hon så det i början åsså, men jag menar vid typ 1:46
« Senast ändrad: 12.01.2012, 17:19:29 by Blade Runner »
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag får en härlig data-spels känsla typ rymdskepp genom labyrinter! Skulle suttit som en smäck med en konstpaus eller nån typ av uppladdnings ton efter att hon sagt countdown  to start för att sen braka loss igen efter att hon sagt confirmed  B) Hörde att hon så det i början åsså, men jag menar vid typ 1:46


:-)   Jag skall faktiskt se om jag kan få till en lite bättre paus, det kan faktiskt vara effektfullare med rätt paus. Tack för tipset!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Rätt skön låt faktiskt fast jag föst tänkte att den var för hektisk... efter en stund vande jag mig vid "stresset" och lät mig flyta iväg. Snygg mix tycker jag.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Helt OK låt.
Även om det låter som det händer mycket så tycker jag att det händer för lite för att fånga mitt öra. Du skulle behöva ett instrument till som skriker ut sin slinga, tex en elgitarr med ett gott ljud med en envis slinga som poppar fran då och då.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Jay Thomas

  • Gäst
Human League goes Synth! :) Härligt låt med härliga ljud! :) gjort mycket i studion idag, är mina öron för trötta för mixtips...


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hej
Helt OK låt.
Även om det låter som det händer mycket så tycker jag att det händer för lite för att fånga mitt öra. Du skulle behöva ett instrument till som skriker ut sin slinga, tex en elgitarr med ett gott ljud med en envis slinga som poppar fran då och då.

Gurano

Någon som skulle våga sig på lite gitarrriff? Öppen för förslag!    B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I vote for Gurano on guitar.
Skönt plipp-ploppande
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
I vote for Gurano on guitar.
Skönt plipp-ploppande

Någon som kan övertala honom?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Någon som kan övertala honom?
Hmmm lite annorlunda den musik jag brukar göra men visst kan jag göra ett försök. Denna vecka är jag dock upptagen med en massa hemmajobb kvällstid (deadlines), men om du inte har för bråttom kan jag försöka lägga lite studsgura eller något riff så fort tillfälle ges.

Du kan väl maila över en mp3 till mig så kanske jag kan smyga in den mellan tråkigt jobb :)
Vad har den för bpm?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
när familjen somnat så smög jag fram elguran och försiktigt spelade in lite gura.
Det blev bara 2 repetetiva slingor ca 1,15 minut in i låten och på slutet. Det blev inget riffande just nu men det kanske kommer.
Har inte försökt mixa in det så mycket. De är lite tjatiga, men det är en första känning i alla fall - ska prova mera när jag kan ta ut svängarna mera. Ljudet kan man alltid ändra i efterhand.
men frågan är om det är på en bana som funkar eller ska jag tänka på annat sätt?

Ligth head - Säg till om jag ska ta bort den!

Ju mer jag lyssnar på Light Heads låt desto skönare blir den  :D

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_BinaryControl.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul pop. Lyssnar på Gurano-strömmen och väntar på att få höra gitarren men den har inte kommit in än vad jag vet.

Nu kommer den smygande, skönt killande på strängarna. Nytt gitarrtema också fint repetitivt.
Passar in i låten bra.
Ja, gitarren kommer tillbaka igen.

Light Head, skriv in Light Head - Binary control i rubriken i ditt första inlägg i tråden, så ser man vems låt det är.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul att du gillar, men vi får väl se vad LH säger :D
Min gura är nog eg lite av en oortodox krock mellan Electronica och distad elgura. Tycker själv att det är kul när stilar krockar - brukar alltid födas spännande saker då... i alla fall i mina öron.

Jag gjorde mina slingor enformiga för jag tänkte att det kunde passa dansgolvet...kanske ???  <_< :blink: :wacko: B)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Någon mer som har synpunkter/tankar på min orotodoxa kram med Electronican? LH har nog ännu inte hört detta, så passa på att såga mina taffliga försök på guran :)

Ha de
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_BinaryControl.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mums! Blir ju så där härligt inspirerad, vill direkt fortsätta jobba med låten! Det är ju ett gott betyg. :-)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra men är det inte data-animerat? Nejrå, skämtar bara. Härligt att liksom drunkna i arpeggiona. Snyggt. Gurano-studs-guran passar bra, kanske in tidigare med mer variation i harmisarna? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Min tanke oxo, in lite tidigare.. kan du kolla på det?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mums! Blir ju så där härligt inspirerad, vill direkt fortsätta jobba med låten! Det är ju ett gott betyg. :-)
Hehe kul att höra!

Jättebra men är det inte data-animerat? Nejrå, skämtar bara. Härligt att liksom drunkna i arpeggiona. Snyggt. Gurano-studs-guran passar bra, kanske in tidigare med mer variation i harmisarna? 
Tja någon studsgura är det inte - bara en distad gura med lite reverb och mitt pickplock.Kul att du gillar

Min tanke oxo, in lite tidigare.. kan du kolla på det?
Visst kan det slängas in tidigare - vill du att det ska vara samma slingor (i så fall klippa å klistra) eller ska det vara nåt nytt/annat oxå (i så fall spela in mera nytt)? Säg till hur du tänker så anpassar jag efter bästa förmåga! Men det borde inte vara för mycket gura för då tar det över ditt goa synthdriv tycker jag!

Gurano
« Senast ändrad: 18.02.2012, 22:51:51 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gillar det också, supercoolt. Superfint med lite gitarr ibland alla moogmaskiner. Svänger som fan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Min tanke oxo, in lite tidigare.. kan du kolla på det?
Nu har jag lagt en ny slinga precis från början som kommer krypande (resten av gurorna i låten är samma som tidigare) - Är det så du tänkte dig LH?
eller är det för mycket pank på rödbetan liksom?

Vad tycker ni andra på KR?
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_BinaryControl.mp3[/mp3]

Håkan: Himla kul - Tackar

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!