Kontrollrummet

Göra musikvideo - hur gör man då man spelar in musikvideon snabbare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kryptisk titel - Göra musikvideo - hur gör man då man spelar in musikvideon snabbare

Jag letar och försöker hitta det tips nån gav tidigare på KR och jag kan inte komma på rätt sökord för att hitta det tipset. Vem vet vad det är frågan om?

Jag vill veta tekniken bakom då man först spelat in en låt som går i ex: 120 bpm

Sen då man ska göra musikvideon spelar man upp låten i högtalare i ex: 150 bpm samtidigt som man filmar bandet och de som dansar framför scenen. Alla rör sig i takt med musiken i 150 bpm och musikerna låtsas spela låten i 150 bpm.

Efteråt då man ska redigera filmen (edit: klipper man filmen så alla spelar, sjunger och dansar i synk med låten då den går i 120 bpm). Resultatet ger en speciell effekt på människornas rörelse i videon.

Nån som vet vad jag syftar på och som kan förklara eller ge mer info om tekniken.
Nån som kan plocka fram länk till inlägget, där nån beskrev den här tekniken?
« Senast ändrad: 16.02.2012, 16:01:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I både Adobe premiere elements och Avid studio kan man välja att spela upp en film snabbare eller långsammare, procentuellt sett till originalet. Borde ju gå i de flesta program. Vad kör du?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I både Adobe premiere elements och Avid studio kan man välja att spela upp en film snabbare eller långsammare, procentuellt sett till originalet. Borde ju gå i de flesta program. Vad kör du?

Det kan jag.

Inte det jag försöker beskriva med ord. Har du sett en musikvideo där det ser ut som läppsynk och instrument spelas på rätt sätt men det är något som ger liknande effekt som då man ser allt i en stroboskoplampas sken... Vet inte om jag lyckas förklara vad jag menar...

Försökte förtydliga vad jag troligen menar i första inlägget - (edit: klipper man filmen så alla spelar, sjunger och dansar i synk med låten då den går i 120 bpm)
« Senast ändrad: 16.02.2012, 16:04:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det var nog det jag svarade på. Om låten går i 120 bpm i original, spelar du upp den i 150 bpm när du spelar in bilderna. När du sedan tar in filmen i videoprogrammet spelar du upp filmen i 80% av originalhastigheten. Då borde det stämma när du ska synka till originalmusiken. Borde ju bli lite hackigare också då det kommer att saknas 20% av filmrutorna. Å andra sidan finns säkert färdiga filter för denna effekt.

Eller så har jag inte fattat vad du är ute efter.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det var nog det jag svarade på. Om låten går i 120 bpm i original, spelar du upp den i 150 bpm när du spelar in bilderna. När du sedan tar in filmen i videoprogrammet spelar du upp filmen i 80% av originalhastigheten. Då borde det stämma när du ska synka till originalmusiken. Borde ju bli lite hackigare också då det kommer att saknas 20% av filmrutorna. Å andra sidan finns säkert färdiga filter för denna effekt.

Ja, det kan vara det jag tänker på! Har inte själv testat hur det ser ut men tänkte göra något där det kan bli en cool effekt.

Ska försöka tänka hur det kan se ut om man gör åt andra hållet - dansar och spelar i 80 bpm och sen ökar filmens hastighet så det är synkat med låten som går i 120 bpm. Ser alla stressade ut då, som i gammal stumfilm?
« Senast ändrad: 16.02.2012, 17:04:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Citera
Ska försöka tänka hur det kan se ut om man gör åt andra hållet - dansar och spelar i 80 bpm och sen ökar filmens hastighet så det är synkat med låten som går i 120 bpm. Ser alla stressade ut då, som i gammal stumfilm?

typ så här?



vid 1:11 när hon går i korridoren.

&t=1m11s

//Daniel :)
« Senast ändrad: 16.02.2012, 19:28:13 by ddummer »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Ska försöka tänka hur det kan se ut om man gör åt andra hållet - dansar och spelar i 80 bpm och sen ökar filmens hastighet så det är synkat med låten som går i 120 bpm. Ser alla stressade ut då, som i gammal stumfilm?
typ så här?
vid 1:11 när hon går i korridoren.
//Daniel :)

Ja, kan tänka mig det!

Och åt andra hållet efter 57 sekunder som trumpinnen i luften här...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nån mer som vet något om det här?
Skulle uppskatta mer info!
« Senast ändrad: 17.02.2012, 11:20:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nån mer som vet något om det här?
Skulle uppskatta mer info!
Jag tror Annie Lennox går så där i verkliga livet det är inget fusk här inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Nån mer som vet något om det här?
Skulle uppskatta mer info!

man upp ljudet långsammare/snabbare när man filmar, exmpalvis 50% långsammare sedan och sedan spelar upp filmen 50% snabbare mot orginal ljudet. man kan åxå att köra förre antal bildrutor eller en kombination av båda(långsamt ljud/snabb film varianten).
det brukar dock vara nån effect man använder så att det ska se ut som färre bildrutor, och inte att man konverterar om filmen till lägre antal blidrutor.