Kontrollrummet

Någon som har kvar sin Minidisc - har en fråga

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte rädda lite gamla inspelningar som jag har på minidisc, men med samtliga mina discar säger spelaren "Can't read" vilket jag tycker tyder på att det är spelaren som knasar och inte discarna. Manualen säger att discen är trasig när man får detta meddelande, men jag tror inte på det.

Om jag lägger örat mot spelaren när den försöker indexera skivan så låter det som att den spinner upp alldeles kort för att sedan tvärstanna, som om något tog i. Sen försöker den igen, och igen till den efter nån minut säger "Can't read".

Vore tacksam för om någon ville lyssna hur en MD låter när den försöker indexera en skiva. Eller spela en för den delen.

Jag har en Sharp MD-SR50


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter som det är spelaren det är fel på.
Jag tror att LH ska skicka mig en MD-spelare, som du kan få från honom eller mig mot en symbolisk summa :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mm,,, det är en MD på väg till Dividend.

Bara för att det känns som min sämsta investering ever tänkte jag att det var läge att nämna det i samband med trådens MD-fråga.

Jag har en stationär MD ståendes, tror att det är den sista som sålts i hela Europa, typ... i vilket fall till "riktpris". Betalade en förmögenhet och det tog kanske ett par veckor så var MD helt dött. Har mer eller mindre aldrig använt den, kanske har jag spelat 45 sekunder,, dyrt sa räven! Den hamnar bland alla de där prylarna som man måste ha för att kunna spela de gamla formaten. VHS, kasetter, analog systemkamera, analog filmkamera,, den enda som verkligen känns vettig att ha är vinylsvarven.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Haha. Ja, det formatet blev inte långlivat.

Fast jag hänger inte med i turerna riktigt, vem som har en MD och varför. Ska inte Divi behålla den?

 :unsure:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag vet inte ens varför jag blir skickad en MD (från Light head), så varför skulle jag veta hur man behåller den? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Jag har en pinad bärbar stackare som utgången la ner på där jag gick in och lödde på ett 3.5mm jack som jag placerade i batteriutrymmet.
Men den funkar fortfarande och har varit trogen tjänare till idéer och backtrack,live inspelningar mm så det var ett gulligt format som fick ta smällen när minne blev för billigt....

Kolla på spelaren om det inte bara är det mekaniska som strular, typ den delen som ska öppna luckan på minidisken när man stoppar i...

//Daniel :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag använder minidisc jämt när jag spelar enmansband. Det funkar bra för mig, orkar inte byta till nåt annat. Vet inte vad annat skulle vara heller.
För inte så länge sen vet jag att det gick att köpa helt ny md-spelare, både portabla och stationära.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)