Kontrollrummet

Uselt GUI Pod HD Desktop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Köpte en Pod HD Desktop för att testa. Visst lät den bra och har många möjligheter, men ingen
dramatisk ljudkvalitetsskillnad mot POD 2.0. Och GUI. Snälla, det är 2012 inte 1982! För 38OO kronor
ska dom kunna göra något bättre än något som ser ut som Pac Man i svartvitt. Jag har lämnat
tillbaka den.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Köpte en Pocket pod och det finns ju programvara att ladda ner så man gör inställningarna med datorn... Fast priset känns lite omotiverat - har en UX8 som kostar lika mycket numera...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo jag sålde min Pod X3 Live,för att köpa HD500..Blev skitbesviken..Fisslig och svårrattad..
Sålde den och köpte en XT Böna..Halleluja mitt sound var tillbaka. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Urk, jag som funderat starkt på en Pod HD500... särskilt när bjurte skriver att den är 'fissig & svårrattad', vilket är precis hur jag upplever XT:n. Under alla de år jag ägt min så har jag inte lyckats ratta in ett enda bra ljud på den!! Däremot har jag lånat ljudpatchar från andra o modifierat dem så det är väl något jag inte fattar där.  :wacko: Tyckte HD:n låter bättre annars på många demos men nu undrar jag om jag verkligen ska lägga ut några pengar på den!  :unsure:


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Urk, jag som funderat starkt på en Pod HD500... särskilt när bjurte skriver att den är 'fissig & svårrattad', vilket är precis hur jag upplever XT:n. Under alla de år jag ägt min så har jag inte lyckats ratta in ett enda bra ljud på den!! Däremot har jag lånat ljudpatchar från andra o modifierat dem så det är väl något jag inte fattar där.  :wacko: Tyckte HD:n låter bättre annars på många demos men nu undrar jag om jag verkligen ska lägga ut några pengar på den!  :unsure:
4Sound har 'ett tillfälligt parti' HD-Böna för 1900:- Då är det nog bara att slå till...(om man nu är lagd åt det hållet ;) )
Billigare lär det aldrig bli.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Jag är jättenöjd med min HD500! Den låter kanon og har bra redigeringsmöjligheter!
Använder den på turnè just nu, och den fungerar utmärkt til båda akkustisk och el-uppsett!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ska väl tillägga att det som jag uppfattar som 'Fnissligt' är när den Line:as och med dom inbyggda Högtalarsimmuleringarna.
'Live' har jag ingen som hellst uppfattning om den,då jag inte 'Tål' sådana ljudvolymer öht. :o  :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Och jag använder den massor i studio. På flera plattor. Så jag tycker absolut den duger där också.
Smaken är som baken ;)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Er den enklere å skru enn GT-10?
Og er det sant som line6 sier at det "føles" bedre å spille på HD?

-Robert


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Den er ihvertfall ikke vanskeligere å skru på enn GT 10.
Synes at lydene er noen hakk vassere, må jeg si.


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Köpte en Pod HD Desktop för att testa. Visst lät den bra och har många möjligheter, men ingen
dramatisk ljudkvalitetsskillnad mot POD 2.0. Och GUI. Snälla, det är 2012 inte 1982! För 38OO kronor
ska dom kunna göra något bättre än något som ser ut som Pac Man i svartvitt. Jag har lämnat
tillbaka den.

Finns det nån av dessa multigrunkor som har ett bra onboard GUI? Jag kör alltid med en extern editor och använder bara det andra i yttersta nödfall. Vill du se antiklimax så kolla displayen på Roland VG-99 för elva tusen spänn. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Urk, jag som funderat starkt på en Pod HD500... särskilt när bjurte skriver att den är 'fissig & svårrattad', vilket är precis hur jag upplever XT:n. Under alla de år jag ägt min så har jag inte lyckats ratta in ett enda bra ljud på den!! Däremot har jag lånat ljudpatchar från andra o modifierat dem så det är väl något jag inte fattar där.  :wacko: Tyckte HD:n låter bättre annars på många demos men nu undrar jag om jag verkligen ska lägga ut några pengar på den!  :unsure:
4Sound har 'ett tillfälligt parti' HD-Böna för 1900:- Då är det nog bara att slå till...(om man nu är lagd åt det hållet ;) )
Billigare lär det aldrig bli.

Well... jag fyller ju år imorrn. Å vem vet bättre än jag vad jag vill ha? :) Tack för tipset!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
He-he,ja jag kunnde inte låta bli jag heller...
Ska bli kul att höra om dom lyckats få till det bättre nu,det har ju hunnit komma en del uppdateringar sen jag sålde 500:ingen.
Den ligger här,men jag har inte hunnit mer än snabblyssna och då är det för tidigt med utlåtande..
Men EQ är fortfarande lika Idiot-konstruerad som sist,hur fn.. kan man använda sig av procent som värde istf. Khz och DB ???
Procent av frekvenser,amenvafn.. lixom. :wacko:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Men EQ är fortfarande lika Idiot-konstruerad som sist,hur fn.. kan man använda sig av procent som värde istf. Khz och DB ???
Procent av frekvenser,amenvafn.. lixom. :wacko:

Ett klassiskt i-landsproblem ;)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men EQ är fortfarande lika Idiot-konstruerad som sist,hur fn.. kan man använda sig av procent som värde istf. Khz och DB ???
Procent av frekvenser,amenvafn.. lixom. :wacko:

Ett klassiskt i-landsproblem ;)
:D He-He... Men allvarligt,den gör mig helt förvillad.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men EQ är fortfarande lika Idiot-konstruerad som sist,hur fn.. kan man använda sig av procent som värde istf. Khz och DB ???
Procent av frekvenser,amenvafn.. lixom. :wacko:

Ett klassiskt i-landsproblem ;)

Med i-landsprodukter följer i-landsproblem  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag får be å tacka Bjurte, pep inom MB när jag kom från jobbet - fanns tydligen bara tre kvar i stan och nu står den jämte mig här. Har bara hunnit gå igenom preset'sen o det lät inte så illa som jag hört tycker jag snarare tvärtom. Skall kolla upp lite mer ikväll... kul som fan! :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har kikat runt lite på Customtone o redan hittat några patchar som funkar bra. Ska kolla runt lite o se om det finns några bundles med kanske... läste någonstans att man kan använda ljudpatchar från HD500 på något sätt också, tål väl att kikas på!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
et lite tips bara:

Det första jag gjör när jag kjöper et multieffektbrett är at slå av ALLA effekter.
Preamps, reverbs, osv.. Rubbet.
Så kopplar jag i den i förstärkaren eller datorn.
Då kan man börja bygga effekt på effekt, och man hör hur bra en och en ljud är.
Presets kan vara bra, men för mig är det som regel "too much".
Och veldigt viktig! Slå av preamp effekten när man spelar i en förstärkare!

Flesta vet kanskje detta ;)



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skadar väl inte som ett grundläggade tips... som en parantes kan jag väl säga att jag kom in på spåret att köpa en Pod HD efter att ha sett en video på Youtube där en snubbe visade upp en Fender Bassman '59 med ett fruktat snyggt ljud... rent som kristall med en touch av sprucken dist. Sedan såg jag att Bassman-stärkaren finns med i Pod HD... och här är jag nu! :D


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
När jag testade hd i butik så fattade jag inte ens hur man gjorde för att byta stärkare, lägga på effekter, ta bor effekter. :blink: Två tusen för en böna kan ju vara värt att investera i. Hmm får fundera på det ett tag men lär nog göra det. Finns ingen anledning köpa en hd 500 när man ändå bara sitter hemma och spelar och betala mer.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
När jag testade hd i butik så fattade jag inte ens hur man gjorde för att byta stärkare, lägga på effekter, ta bor effekter. :blink: Två tusen för en böna kan ju vara värt att investera i. Hmm får fundera på det ett tag men lär nog göra det. Finns ingen anledning köpa en hd 500 när man ändå bara sitter hemma och spelar och betala mer.

Hurry hurry hurry I'm rice n curry...
Tillfäligt parti,tror inte det finns många kvar nu... :o
Erbjudandet har varit ute i 2 veckor nu!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Mja fundera ett tag innebär att fundera till tisdag då jag får lön. :)

Edit: tittade på 4sound hemsida och fanns inga kvar tydligen. :( Jaha då var de slutsålda. Gissar att vissa kommer ligga på blocket och vend för samma pris inom en rimlig framtid där säljarna påstår att de köpt den för ordinare pris och lite använd. :rolleyes:
« Senast ändrad: 22.03.2012, 21:48:06 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hade problem med att använde ljudpatchar för både POD HD500 och faktiskt även de som var gjorda för HD-bönan men hittade det här programmet som konverterar dem till ett bättre format:

http://www.jzab.de/content/convert-pod-hd-500-presets-pod-hd-desktop-bean

Verkar som 100% av alla patchar för både 500/bönan funkar efter att man kört dem genom detta.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Och nu får oxå den där Djä... Uriah krypa till korset !! :rolleyes:
Fn.. va mycket bättre den blev med nya firmware:n!!  B)
Nu låter det som det ska och jag kan börja fundera på att pensionera den gammla 'Röda-Bönan' :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte