Kontrollrummet

Elgitarrdelay i mixen...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vad gillar ni för delay på en sologitarr i mixen? Det är ju lite modernt och lyxigt med stereodelay som hoppar fram o tillbaka mellan hö o vä, men jag tycker ljudet blir tajtare med ett mono delay som ligger panorerat på samma ställe som gitarren. Med nån form av stereodelay tar gitarren onödigt stor plats i mixen så trummor o bas får stå tillbaka. Och ändå blir gitarren mer otydlig, man får gasa på mer gitarr för att den ska höras.

Vad säger ni om saken?   :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Vad gillar ni för delay på en sologitarr i mixen? Det är ju lite modernt och lyxigt med stereodelay som hoppar fram o tillbaka mellan hö o vä, men jag tycker ljudet blir tajtare med ett mono delay som ligger panorerat på samma ställe som gitarren. Med nån form av stereodelay tar gitarren onödigt stor plats i mixen så trummor o bas får stå tillbaka. Och ändå blir gitarren mer otydlig, man får gasa på mer gitarr för att den ska höras.

Vad säger ni om saken?   :rolleyes:

Alltid svårt att säga exakt svar här, du ska ju klart köra på det som låter bäst i helhet tycker jag, men du bör lägga upp exempel så man kan komma med mer komplett kretik för min del.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Är det en ensam elgitarr med rent ljud, tex i ett "fingerplocksintro" kan kanske steredelay vara snyggt, men det jag tänker på är old school tung bluesrock med bas, trummor o lite svag kompgitarr samt då sologitarren. Om delayet kommer från ett annat ställe än den torra gitarren blir det mysko i mitt huvud i alla fall.

Jag har inga mixade grejer att lägga upp än...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gitarr!! Onödigt stor plats ?? Nää Nää Nää... Den lätta går jag inte på.. :D
Kör alltid med stereo,men visst då får man backa lite på delayet..så det inte grötar sig för mycket.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Håller med - får det inte att funka om allt är brett. När jag letar sound gillar jag ofta det som låter brett och fett men jag får det sällan att funka tillsammans med andra instrument! Försöker smala ned det och kanske låta bredd/pingpong-effekten slippa loss i något break eller så...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gitarr!! Onödigt stor plats ?? Nää Nää Nää... Den lätta går jag inte på.. :D
Kör alltid med stereo,men visst då får man backa lite på delayet..så det inte grötar sig för mycket.
Jag tycker lika ang inspelningen, en mick blir bättre än två. Som att två ljud alltid jobbar mot varann. Jag har testat att micka med flera mickar på alla de vis, men det blir alltid bättre med en. Tycker jag. Akustisk gitarr är en annan femma.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gitarr!! Onödigt stor plats ?? Nää Nää Nää... Den lätta går jag inte på.. :D
Kör alltid med stereo,men visst då får man backa lite på delayet..så det inte grötar sig för mycket.
Jag tycker lika ang inspelningen, en mick blir bättre än två. Som att två ljud alltid jobbar mot varann. Jag har testat att micka med flera mickar på alla de vis, men det blir alltid bättre med en. Tycker jag. Akustisk gitarr är en annan femma.

En nära stärkaren och en för rum funkar!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Är det en ensam elgitarr med rent ljud, tex i ett "fingerplocksintro" kan kanske steredelay vara snyggt, men det jag tänker på är old school tung bluesrock med bas, trummor o lite svag kompgitarr samt då sologitarren. Om delayet kommer från ett annat ställe än den torra gitarren blir det mysko i mitt huvud i alla fall.

Jag har inga mixade grejer att lägga upp än...

Jag spelar gärna in kompgitarr 2 x mono och pannar dem hårt instället för en gitarr med stereodelay.
Sologitarr lägger jag i mitten med monodelay men det beror förstås även på vilken stil det handlar om.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Är det en ensam elgitarr med rent ljud, tex i ett "fingerplocksintro" kan kanske steredelay vara snyggt, men det jag tänker på är old school tung bluesrock med bas, trummor o lite svag kompgitarr samt då sologitarren. Om delayet kommer från ett annat ställe än den torra gitarren blir det mysko i mitt huvud i alla fall.

Jag har inga mixade grejer att lägga upp än...

Jag spelar gärna in kompgitarr 2 x mono och pannar dem hårt instället för en gitarr med stereodelay.
Sologitarr lägger jag i mitten med monodelay men det beror förstås även på vilken stil det handlar om.
Att spela två kompgitarrer exakt lika och sen panna dem, urk så tråkigt. Finns det inte färdiga komp i syntar som får till det ännu mer opersonligt? Att spela en elgitarr lika låten igen, obegripligt för mig. Det är ju som när man av nån elak musikfröken var tvungen att spela Köp Varm Korb på blockflöjt i grupp. Helt urtråkigt. Att spela elgitarr, det är ju rena motsatsen till all den där högtravande gamla skiten med noter.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker du sätter fingret på en viktig grej. Det är otroligt svårt att få kvantiserade midispår att låta levande hur bra samplingarna än är - en acke eller något rytminstrument ger livet åter! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker du sätter fingret på en viktig grej. Det är otroligt svårt att få kvantiserade midispår att låta levande hur bra samplingarna än är - en acke eller något rytminstrument ger livet åter! :)
Jag är för gammal, ful och dum i huvet för att fatta ett skit av vad midi och sånt är. Jag tycker bara riktiga instrument inspelade med mikrofoner är nåt att ha. Haha.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker du sätter fingret på en viktig grej. Det är otroligt svårt att få kvantiserade midispår att låta levande hur bra samplingarna än är - en acke eller något rytminstrument ger livet åter! :)
Jag är för gammal, ful och dum i huvet för att fatta ett skit av vad midi och sånt är. Jag tycker bara riktiga instrument inspelade med mikrofoner är nåt att ha. Haha.


Håller med - det gör skillnad om det är "på riktigt"! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det en ensam elgitarr med rent ljud, tex i ett "fingerplocksintro" kan kanske steredelay vara snyggt, men det jag tänker på är old school tung bluesrock med bas, trummor o lite svag kompgitarr samt då sologitarren. Om delayet kommer från ett annat ställe än den torra gitarren blir det mysko i mitt huvud i alla fall.

Jag har inga mixade grejer att lägga upp än...

Jag spelar gärna in kompgitarr 2 x mono och pannar dem hårt instället för en gitarr med stereodelay.
Sologitarr lägger jag i mitten med monodelay men det beror förstås även på vilken stil det handlar om.
Att spela två kompgitarrer exakt lika och sen panna dem, urk så tråkigt. Finns det inte färdiga komp i syntar som får till det ännu mer opersonligt? Att spela en elgitarr lika låten igen, obegripligt för mig. Det är ju som när man av nån elak musikfröken var tvungen att spela Köp Varm Korb på blockflöjt i grupp. Helt urtråkigt. Att spela elgitarr, det är ju rena motsatsen till all den där högtravande gamla skiten med noter.  :P

Jag gillar musikundrets variant. Det kan ge visst skönt liv i gitarrljudet så.
Lite som att jämföra inspelning med 6-strängad gitarr med en inspelning av en 12-strängad.
Jag ser inte den 12-strängade som urk så tråkig. Den kan ge visst skönt liv i gitarrljudet på samma sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tycker du sätter fingret på en viktig grej. Det är otroligt svårt att få kvantiserade midispår att låta levande hur bra samplingarna än är - en acke eller något rytminstrument ger livet åter! :)
Jag är för gammal, ful och dum i huvet för att fatta ett skit av vad midi och sånt är. Jag tycker bara riktiga instrument inspelade med mikrofoner är nåt att ha. Haha.


Fördomar. Du har säkert hört låtar som du trott är inspelade med riktiga instrument som du tyckt var bra utan att veta det är samplat. Men å andra sidan, det är ju riktiga instrument som är inspelade. Så länge det låter bra så är det bra. Det var inte bättre förr.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker du sätter fingret på en viktig grej. Det är otroligt svårt att få kvantiserade midispår att låta levande hur bra samplingarna än är - en acke eller något rytminstrument ger livet åter! :)
Jag är för gammal, ful och dum i huvet för att fatta ett skit av vad midi och sånt är. Jag tycker bara riktiga instrument inspelade med mikrofoner är nåt att ha. Haha.


Fördomar. Du har säkert hört låtar som du trott är inspelade med riktiga instrument som du tyckt var bra utan att veta det är samplat. Men å andra sidan, det är ju riktiga instrument som är inspelade. Så länge det låter bra så är det bra. Det var inte bättre förr.
Nej, det är inga fördomar alls, det vet jag lika väl som vem som helst att nästan allt man hör är samplade ljud. Så korkad är jag inte.
Men midi och sånt, det vet jag absolut ingenting om. Är ganska ointresserad också. För mig är det mikrofoner som gäller. Jag har inget emot att andra gör fin musik via mida och datorer, men jag kan det inte alls.  B)
Det låter bättre med mikrofoner, särskilt om man kan spela in allt i samma rum.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)