Läs och följ instruktionerna noga.
Denna festival, som nu är inne på sin tredje del, går till så här:
Jag ger de som deltar olika uppgifter
Det blir en uppgift i taget
Varje uppgift bygger på den föregående
När alla uppgifter är gjorda kommer det (förhoppningsvis) att ha skapats ett antal inspelade låtar
Kanske genom oväntade Co-labs?
I denna festival är processen att jobba fram en låt lika viktigt, ja kanske viktigare än resultatet.
Syftet är att du, efter har deltagit i festivalen/workshopen, kanske kommer ha lite redskap för att komma igång med låtskrivandet när det har fastnat. Kanske har du kommit på andra sätt att göra låtar, och så har du fått prova att göra låtar inom en viss tid - en deadline (även om den nu blev väl tilltagen)
Jag har valt att inte berätta om de olika uppgifterna i förväg för det är tänkt att det ska vara lite oväntade uppgifter och att man inte ska ha så mycket tid på sig för att göra de olika delarna.
I den här tredje uppgiften är grundtanken att du ska få prova på din förmåga att skiva en låt till en text under tidspress (Nu blir det ju inte så mycket tidspress – ursprungstanken var att skriva en låt på 30 min). Du ska använda den text du skrev i förra momentet. (Jag hade först tänkt att jag skulle rotera texterna så man fick jobba med en annans text, men för enkelhetens skull valde jag bort det.)
Om någon som inte deltagit med en text får lust att göra en låt av någon av texterna i text-tråden så är det helt ok för mej, och jag hoppas det är ok för textförfattaren också. Det kan bli en oväntad co-lab och två helt olika tolkningar av texten!
Uppgift:
Du ska prova att använda något annat sätt att göra en låt/musik än du brukar. Om du ex brukar sitta med gitarren och prova ackord tills du hittar en takt och melodi så gör inte det nu. Samma gäller förstås om du brukar sitta vid pianot eller med notbladen.
Gör i stället så här, och spela under tiden in ditt arbete på någon lättillgänglig digital inspelare, ex en telefon, en H4 eller vad du har till hands vartefter låten växer fram. Ljudkvaliten är av mindre betydelse.
• Välj ut en textfras och lyssna på hur den låter när du säger den. Vilka ord blir betonade? Markera dem. Prova att läsa frasen med olika puls, tempo, ¾ -takt, 4/4-takt, 6/8-takt.
• Lyssna på satsmelodin när du säger frasen, överdriv de markerade orden
• Hitta på en melodi genom att överdriva den talade versionen. Var noga med att tonerna speglar känslan i frasen.
• Prova att ändra melodin genom att börja den på olika tonsteg i skalan
• Om melodin går i dur, prova att sjunga den i moll och tvärtom
• När du hittat ett ”motiv” (en serie toner som liksom hänger bra ihop) prova att spegelvända dessa. ex om motivet är: e e e e f# g# , så spegelvänd till g# g# g# g# f# e e e e.
• Gör ovanstående med ett antal textfraser. Lyssna på dina inspelningar och se om du kan pussla ihop dem till en vers och en refräng.
(Det här har jag lånat från Eva Hillered)
Om du brukar göra så, så prova gärna något annat sätt!
Regler:
Om det inte alls funkar med ovanstående metod så är det ok att göra det på ditt vanliga sätt. Men pröva först!
Det är ok att ändra på texten om det krävs för att få den att gå ihop med låten.
Överkurs: Om du är klar med låten till din text är det ok att också göra en låt på någon annans text – varför inte prova ett co-lab.
Redigera det du spelat in av skapelseprocessen till lagom längd så att man får vara med om låtens tillblivelse från idéer till färdig låt. Detta kommer inte användas till omröstningen, bara till att få ta del av processen.
Maila detta i mp3-format till stefan.olsson@home.se
senast söndag 11/2 kl 20.00
Inlämnade bidrag "Låtens tillblivelse":
Wernborg
[mp3=200,20,0,center]http://www.box.com/s/a98k3frqji1dmne1m848[/mp3]
Morgonte
[mp3=200,20,0,center]http://www.box.com/s/xk75vdy6c90o3h7bqn32[/mp3]