Kontrollrummet

Visste ni att dessa låtar var covers?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag anser mig ha hyffsat bra koll när det gäller sånt här och skriker högt inuti mig själv när jag hör t.ex framförallt unga tjejer säga -"ohhh jag bara älskar Celine Dions låt "The Power of Love"". -"Det är inte CD's låt era puckon, Jennifer Rush skrev, framförde och hade en hit med den nästan tio år före CD!!", vill jag skrika högt så håret fladdrar åt dom. Lyckligtvis är jag en rätt sansad kille och väljer som jag skrev ovan att skrika högt inuti mig själv. Därför känns det oerhört pinsamt att erkänna att jag faktiskt hade fel här både ang "I Love  Rock n' Roll" och "Girls just wanna have fun". Dessa låtar har kännts så hårt förknippade med Joan Jett och Cindy Lauper att jag aldrig betvivlat att det var deras original. Som sagt jag skäms ......och en tanke slår mig....undrar hur många som skrikit inuti sig själva p.g.a mig?......stackare!  :(   :D

http://wxrt.radio.com/2012/01/26/25-songs-you-didnt-know-were-covers/#photo-1
« Senast ändrad: 10.02.2012, 15:36:10 by jonnerstone »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hur många känner till att While my guitar gently weeps egentligen är en gammal Harry Brandelius-låt?
Eller att originalet till I'm a man kommer från Göingeflickorna?  :o
Nej, man ska akta sig för att ta sig vatten över ån!
/Asti t.f. original
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur många känner till att While my guitar gently weeps egentligen är en gammal Harry Brandelius-låt?
Eller att originalet till I'm a man kommer från Göingeflickorna?  :o
Nej, man ska akta sig för att ta sig vatten över ån!
/Asti t.f. original

Ja, den som gräver en grop skrattar sist!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hur många känner till att While my guitar gently weeps egentligen är en gammal Harry Brandelius-låt?
Eller att originalet till I'm a man kommer från Göingeflickorna?  :o
Nej, man ska akta sig för att ta sig vatten över ån!
/Asti t.f. original

Ja, den som gräver en grop skrattar sist!
Så sant som det är långt!
« Senast ändrad: 10.02.2012, 15:58:58 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jag kommer ihåg hur irriterande det var när ett tjejband som hette Star gjorde en cover av Heavens On Fire med Kiss och ens klasskamrater trodde att det var tjejbandets låt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Alltid jobbigt när plagieraren tar äran från upphovsmannen. Då vaknar kommunisten inom mig. Får mig att tänka på mitt sjuttiotal där stackars Jonathan King (han som gav namn åt och upptäckte 10cc) gjorde ooga-chakka-grejen på Hooked on a feeling som Bengt Palmers snodde och det blev en världshit. King skrev dock inte låten från början.  
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag kommer ihåg när jag pluggade musik och en av mina klasskompisar satt och spelade Always on my mind. Han blev rätt så irriterad när jag frågade varför han spelade en Pet Shop Boys-låt!  :D
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vissa av de där låtarna på den lista hade jag aldrig hört talas om ens. Vissa visste jag var covers och några inte. Ibland är covers bättre än originalet. Love Hurts med Nazareth är ju en gammal klassiker som inte många har hört originalet. Rod Stewart, hela hans karriär bygger ju på covers. :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Min favvis är ju när Clas Yngström eller nån annan "Tolkar" en annan artist. Dom spelar covers för helvete!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det som är mest irriterande är att vanliga noncompos tror att allt som dansbanden spelar, är deras egna låtar - när många av de mest kända låtarna är covers som är omgjorda till dansbandsstuk med (i bästa fall) dåligt översatta texter...

Elvis var väl också till största delen coverartist?

Prince's egen version av Nothing compares 2 u, är för övrigt väldigt mycket bättre än Sinead's version - även om den också var bra.

En cover som jag var väldigt tveksam till innan jag hörde den, var Annie Lennox' A whiter shade of pale - men den är riktigt bra. Inte fullt i klass med originalet, men ändå riktigt bra.

Hur många vet i dessa "Idol"-, "Talang"- etc-tider, att låten "Alone" gjordes till en megahit i slutet av 80-talet av Heart - och att den ursprungligen gjordes av I-Ten ett par år tidigare...?
- eller att "All by myself", som Celine Dion hade en hit med, kommer från Eric Carmen 1975 och blev en hit då också...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Love Hurts är för mig Nazareth - var nån annan före?

Hey Joe!

« Senast ändrad: 10.02.2012, 18:13:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
New York Groove av Hello. Mest känd för många i min generation i Ace Frehleys version. (Kiss leadgitarrist soloalbum under Kiss-perioden)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Love Hurts är för mig Nazareth
Det var det för mig också. Hörde den första ggn på en obskyr livesamlingsskiva. Live and heavy från tidigt åttiotal.
« Senast ändrad: 10.02.2012, 18:30:36 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mariah Carey, Without you.
I original av Harry Nilsson från 1972 som han fick en Grammy för.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag anser mig ha hyffsat bra koll när det gäller sånt här och skriker högt inuti mig själv när jag hör t.ex framförallt unga tjejer säga -"ohhh jag bara älskar Celine Dions låt "The Power of Love"". -"Det är inte CD's låt era puckon ...
Hahaha. Känner likadant. Håller mig också i skinnet.

Men ändå, titt som tätt dyker det upp låtar där jag trodde jag visst vem som gjort originalet.

 :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Många tror att Oasis Loveraft är just Oasis men den kommer ursprungligen från den här:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja det är många som verkar tro att Oasis är ett originellt band. :)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Det är inte alltid som både covern OCH originalet känns fett creddiga bägge två, men personligen tycker jag att Johnny Cash cover på Nine Inch Nails - Hurt, är en sådan. Credd till NiN för att de gjort en så vansinnigt bra låt, och credd till Cash för att han gör en cover på ett sådant band - och dessutom gör det oerhört personligt och bra.

Trodde inte det var sant när jag hörde talas om det. Sanningen gjorde mig väldigt glad.


EDIT: För den som ämnar lyssna på NiN-originalet, se till att lyssna på live-versionen. Den är mycket bättre än den på skivan.
« Senast ändrad: 10.02.2012, 20:48:38 by ChromaWoods »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är inte alltid som både covern OCH originalet känns fett creddiga bägge två, men personligen tycker jag att Johnny Cash cover på Nine Inch Nails - Hurt, är en sådan. Credd till NiN för att de gjort en så vansinnigt bra låt, och credd till Cash för att han gör en cover på ett sådant band - och dessutom gör det oerhört personligt och bra.

Trodde inte det var sant när jag hörde talas om det. Sanningen gjorde mig väldigt glad.


EDIT: För den som ämnar lyssna på NiN-originalet, se till att lyssna på live-versionen. Den är mycket bättre än den på skivan.
Lägg gärna upp utuberutor så att vi lyssnar på rätt versioner
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Det är inte alltid som både covern OCH originalet känns fett creddiga bägge två, men personligen tycker jag att Johnny Cash cover på Nine Inch Nails - Hurt, är en sådan. Credd till NiN för att de gjort en så vansinnigt bra låt, och credd till Cash för att han gör en cover på ett sådant band - och dessutom gör det oerhört personligt och bra.

Trodde inte det var sant när jag hörde talas om det. Sanningen gjorde mig väldigt glad.


EDIT: För den som ämnar lyssna på NiN-originalet, se till att lyssna på live-versionen. Den är mycket bättre än den på skivan.
Lägg gärna upp utuberutor så att vi lyssnar på rätt versioner

Originalet:


Covern: (med 30 milj views)


Det fanns några klipp från Arvika när jag var där och såg NiN, men tyvärr var de undermåliga. :mellow:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är inte alltid som både covern OCH originalet känns fett creddiga bägge två, men personligen tycker jag att Johnny Cash cover på Nine Inch Nails - Hurt, är en sådan. Credd till NiN för att de gjort en så vansinnigt bra låt, och credd till Cash för att han gör en cover på ett sådant band - och dessutom gör det oerhört personligt och bra.

Trodde inte det var sant när jag hörde talas om det. Sanningen gjorde mig väldigt glad.


EDIT: För den som ämnar lyssna på NiN-originalet, se till att lyssna på live-versionen. Den är mycket bättre än den på skivan.
Lägg gärna upp utuberutor så att vi lyssnar på rätt versioner
Eller ännu hellre bara länkar tycker jag. Tar inte så jobbigt stor plats.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Johnny C har ju en stor inlevelse när han sjunger denna samtidigt så är man lite orolig för att han ska falla död ner i nästa filmruta vilket ger en extra spänning till låten. Ja det är en bra cover man kunde ju tänka sig att det var tvärtom faktiskt.

För övrigt länkar tar det mindre plats än imbedded? Jag har inga problem med det i alla fall föredrar det faktiskt stort mycket mer slipper man byta fönster etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Johnny C har ju en stor inlevelse när han sjunger denna samtidigt så är man lite orolig för att han ska falla död ner i nästa filmruta vilket ger en extra spänning till låten. Ja det är en bra cover man kunde ju tänka sig att det var tvärtom faktiskt.

För övrigt länkar tar det mindre plats än imbedded? Jag har inga problem med det i alla fall föredrar det faktiskt stort mycket mer slipper man byta fönster etc.
Smaksak tydligen.
Ett fakta dock är att inbäddade youtubeklipp inte syns i mobilen om man kör wapsidan.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Johnny C har ju en stor inlevelse när han sjunger denna samtidigt så är man lite orolig för att han ska falla död ner i nästa filmruta vilket ger en extra spänning till låten. Ja det är en bra cover man kunde ju tänka sig att det var tvärtom faktiskt.

För övrigt länkar tar det mindre plats än imbedded? Jag har inga problem med det i alla fall föredrar det faktiskt stort mycket mer slipper man byta fönster etc.
Smaksak tydligen.
Ett fakta dock är att inbäddade youtubeklipp inte syns i mobilen om man kör wapsidan.
Ok är det så - men man kanske kan krana Wappen så att den faktiskt visar inbedded?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
johnny cash gör ju låtarna till sina eftersom han gör dem på sitt sätt och inte bara plagierar original versionen. Metallica tycker jag också brukar få till covers så de låter metallica.

En av Blondies låtar är i original från jamaica:




original versionen av tainted love är ju bättre än soft cells version i mina öron.







Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast Tainted.... gör ju ändå Marilyn Manson bäst.  :)



(Ok Eddi, jag fortsätter med inbäddat.)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag såg inte något riktigt svar gällande Love hurts. Är det för att jag använder wap i telefon?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vore konstigt om du såg någon youtubeinbäddning alls i wapvärlden.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vore konstigt om du såg någon youtubeinbäddning alls i wapvärlden.

Så kan det vara då hemmadatorn kraschat. Man håller sig inte längre uppdaterad på samma sätt som tidigare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jag såg inte något riktigt svar gällande Love hurts. Är det för att jag använder wap i telefon?
Google påstår everly brothers var først til å spille inn love hurts. Det er rett og slett en gammal country-dänga.

Jeg liker gram og emmylou's versjon best. Vel.... Nest etter nazareth. 
Sorry klarer ikke å få limma inn link med denne ipadmaniken.

-Robert


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
originalet:

covern:


det jag först trodde var originalet: