Forum > Färdiga produktioner
Asti - Vintertankar (klar)
Asti:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 09.02.2012, 12:48:42 ---Det är några år sedan jag spelade in en nylongurka..
Lajna blir sämst.Ett bra rum är viktigt och micken en 30-100 centimeter från guran kan funka..beroende på mick och rum då.Annars är det det vanliga sättet..leta runt hålet/halsen för att hitta det ultimata.Problem området ligger runt 500-750hz har jag för mig,kanske något lägre där feta E_strängen dominerar..Sen kan man ge den lite mer topp för ett brightare sound..Smala q.värden i eq:n svep och hitta det ultimata.
Så fort jag hör något spanskt så drar jag upp volymen för att lyssna på nylonacken.Dom där spanjackerna kan mixa nylongura.
Men som alltid,det är producenten som bestämmer och i detta fall så är det du.Lat varianten,sänk den något i volym så blir den inte lika påträgande,men jag poängterar igen,det är i mina öron.
En mix är ju så mycket mer än ett soloinstrument.Ibland tvingas man sabba karaktären i ett instrument till förmån för hela låten/mixen.Vitsen är ju att allt(hela mixen)skall låta bra,men ibland måste man prioritera..kvasi svammel,du fattar det här.
Mike
--- Slut citat ---
Varken kvasi- eller "normalt" svammel för mig! :)
Däremot en hel del goda råd, som jag tackar för!
Ska försöka mig på en ny inspelning och ha dina tips i åtanke!
Tack för värdefull feedback!
/Asti
Tokai:
Tack för att du ingjuter lite förhoppning om varmare och ljusare tider!
Tycker det mesta låter bra, inte så mycket att tillägga, en klassisk Astilåt - om det nu säger nåt. Tycker mig dock höra lite dist i sången (första delen, i början).
Asti:
--- Citat från: Tokai skrivet 10.02.2012, 19:17:49 ---Tack för att du ingjuter lite förhoppning om varmare och ljusare tider!
Tycker det mesta låter bra, inte så mycket att tillägga, en klassisk Astilåt - om det nu säger nåt. Tycker mig dock höra lite dist i sången (första delen, i början).
--- Slut citat ---
Känns som att det behövs för att orka fram till våren....
Låten är väl inget speciellt, märker att jag inte gärna lyssnar på den längre.
Ska bara fixa till nylongurasolot, sedan får den nog vara.
Tack för lyssning och feedback!
/Asti t.f. nylonfixare
Gurano:
Hej
Har inte läst inläggen men så här tänker jag:
Stämningsfull låt - låter bra på det hela
Men det är något som jag inte kan förlika mig med när det gäller klangen mellan gitarr och sång på 4e strofens slut
Sedan tycker jag att gitarrsolot i mitten och i slutet är lite för simpelt - lite av pekfingervalsen på ett piano liksom, det låter lite för stelt i tonerna och lite större svängar kan tas om man vill.
Men det är bara min smak å mina tankar!
Gurano
Asti:
--- Citat från: Gurano skrivet 10.02.2012, 23:40:19 ---Hej
Har inte läst inläggen men så här tänker jag:
Stämningsfull låt - låter bra på det hela
Men det är något som jag inte kan förlika mig med när det gäller klangen mellan gitarr och sång på 4e strofens slut
Sedan tycker jag att gitarrsolot i mitten och i slutet är lite för simpelt - lite av pekfingervalsen på ett piano liksom, det låter lite för stelt i tonerna och lite större svängar kan tas om man vill.
Men det är bara min smak å mina tankar!
Gurano
--- Slut citat ---
Du har rätt ang den instrumentala delen! Ska försöka få till ett lite fantasifullare gitarrsolo med mer känsla! :)
Ska se om jag kan höra vad du menar med "klangen mellan gitarr och sång på 4e strofens slut"....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. pekfinger
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida