Kontrollrummet

Eddi - Roadkill

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Känns lite Gurano detta.. Är han möjligen inspirationskällan???
Får 60-talsvibbar av detta.. Dock sjunger Du bättre än någonsin - kolla!! Så skriver jag trots at Du mobbade min insats på EQ-låten  :P
Tyvärr Eddi.. Låten föll mig inte alls i smaken, men utförandet & sången tillhör ett av Dina bättre...
:lol: Jag mobbade inte din lead men kören du hade med dig var sur på fler än ett sätt.
Kul att du gillar utförandet och sången då - men inte låten  - inspirationen kom från en allmän tråd Bilåkarvax som jag inte vet vem som startade.

Ibland går jag och funderar på om man skulle ge sig på en låt och försöka sjunga som han den där Hogge - det är en utmaning det. En vacker dag kanske jag tillägnar en låt till dig :D

Din gullunge  :P
Min ursäkt var att jag var drängfull dock.... Och i sanningens namn så har Du ju rätt.. Man kanske inte ska sjunga när man är sån.. Bara göra musiken!! Så får man sjunga dagen efter!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Inte riktigt min stil men jag vaknade verkligen till när gitarrsolot
började..Det är ju jättebra och äkta.
Jag skulle gärna höra en hel låt fylld med bara sånt stoff
och du som lirar guran !!!!! Skulle bli dynamit !
Satt på helspänn resten av låten och väntade på nästa solo....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte riktigt min stil men jag vaknade verkligen till när gitarrsolot
började..Det är ju jättebra och äkta.
Jag skulle gärna höra en hel låt fylld med bara sånt stoff
och du som lirar guran !!!!! Skulle bli dynamit !
Satt på helspänn resten av låten och väntade på nästa solo....


mvh
Ja det var ju kul att höra - jag är rätt så usel på solon faktiskt men håller man sig till skalan funkar det till husbehov. Om du vill lyssna på riktigt bra gitarrhantering på KR så finns det flera duktiga.
Den här är allas överkurs i princip:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7510.msg63014#msg63014

Och så här skulle jag vilja kunna lira :wub:

« Senast ändrad: 22.01.2012, 17:17:11 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nog den bästa Eddilåten jag har hört, framför allt sången låter rikigt schysst. Gillar gitarrerna och keyboards också. Basen gör sitt jobb men låter lite slaskig/diffus. Trummorna är låtens akilleshäl, låter lite beatbox över soundet, inge V8-muller där inte! Speciellt virveln är det jag hakar upp mig på.

Maffig prod, den här låten hade passat i Wall of sound-festivalen.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag upplever mycket mer liv i ditt spel än i han hendrixstyle-videon.
Han var duktig hade teknik men jag gäspade - har hört det förut...

Du överraskar däremot!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar låten med tydliga meoldier och snygga tonartsväxlingar. Bra solon. Lite rörigt arr är det nog men tycker det blir allt bättre arr och mixar från dig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sorry att jag har halkat efter med feedback på feedbacken.

Nog den bästa Eddilåten jag har hört, framför allt sången låter rikigt schysst. Gillar gitarrerna och keyboards också. Basen gör sitt jobb men låter lite slaskig/diffus. Trummorna är låtens akilleshäl, låter lite beatbox över soundet, inge V8-muller där inte! Speciellt virveln är det jag hakar upp mig på.

Maffig prod, den här låten hade passat i Wall of sound-festivalen.



Kul att du gillar sången - har väl blivit mer noggran kanske och inte lika mycket effekter. Och det är klart att en bassist tycker basen är slaskig  :lol: ok noterat i alla fall även drumsen.
Tack för tyck Rattle :D

Jag upplever mycket mer liv i ditt spel än i han hendrixstyle-videon.
Han var duktig hade teknik men jag gäspade - har hört det förut...

Du överraskar däremot!
Alltid kul när någon tycker att man lyckats med något som man inte är så hemma på så tack för den.
Tack för tyck MaxB :D

Gillar låten med tydliga meoldier och snygga tonartsväxlingar. Bra solon. Lite rörigt arr är det nog men tycker det blir allt bättre arr och mixar från dig.
Jag tror för en gångs skull att mixen är bättre än låten (även medräknat Rattles kommentarer ovan) det blev ett hafsjobb med låten tycker jag själv men om nåt år eller så kanske jag gillar den bättre.
Tack för tyck EQ :D

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vi får verkligen hoppas att du INTE lär dig spela gura på det där sättet Eddi,som han i videon.Blues med en hårdrocksgitarrist går fet bort.
Sen sitter han i en musik affär och "flashar",synd om basisten och alla kunder som måste lyssna på det där.Noll feeling anser jag,typexempel på hur man definitivt inte skall spela blues.Faen,jag blev nästan lite illamående :wacko:
Killen kan lira,inget tvivel om den saken.Det skulle ge mig mer om det där användes i rätt genre.

Din låt då:
Bra låt vilket jag sagt förut.Mixen är inte hundra,lägg inga effekter på nånting förrän du har satt allt inspelningsmässigt nästa gång du spelar in.Ett reverb på mastern räcker för att få lite större scenkänsla medan man spelar in.Sen kommer man till det roliga:

Dra ned alla reglar på noll
Dra upp trummorna,dra upp basen så att den möter trummorna snyggt(dina mixar saknar bl.a detta - definierad botten)
Upp med guror och övrigt(här börjar det gröta och frekvenskrockarna stökar till det i mixen uppåt och nedåt å i mitten,disten gör allt den kan för att "döda"(läs dölja) alla andra instruments karaktärer - framgångsrikt måste jag säga dessvärre)

Lösning:

Sprid ut alla instrument i frekvensspektrat,hög/lågpassa vartenda instrument,eq.a bort uppenbara frekvenskrockar.När du kan urskilja alla instrument i mixen,panorera så att allt hörs och låter snyggt i ljudbilden.
Upp med det viktigaste - sången - (men det är ju vad jag tycker är viktigt,andra kanske föredrar distguran)  :D

Då är det dags för effekter:
Reverb,delay,dist,stereo reverb etc..Joxeri på mastern för trycket osv..Om man börjar med det sistnämnda,effekter,reverb,dist etc..då är man illa ute redan från början - om man inte vet vad man sysslar med,och där är bara ett fåtal på detta forum.Typ Jon å Freddy,Tsm,Skallran och några fler..Jag har långt dit,men har man en bra mall så närmar man sig sakta men säkert.

#############

Jag brukar göra så här.Det finns förmodligen andra arbetssätt,men detta funkar för mig.Sen skall man ju ha lite tur också,och det har man inte alltid :)
Nu är jag hård kanske,men jag tycker dina låtar förtjänar det här för vissa är bra.Twohearted soul är bäst  :P
En liten genväg som är väldigt lärorik:
Dra in din favorit låt i den genre du lirat in i och jämför ljudbilderna medans du mixar.

Klokare blir man väl aldrig,bara äldre.. :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt och inspirerande formulerat HM. Tackar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du har en ball röst och låten är riktigt bra,det som drar ner betyget är Trumm/Bas soundet som är alldeles för mjääkiga.
Låten skulle kunna bli mycket 'Tuffare och hårdare'  ;)
(Ja jag vet,min Trummpreset,fattar inte att du inte får mer tryck?? prova med att dra upp velocity till mellan 25 och 30!)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Din låt då:
Bra låt vilket jag sagt förut.Mixen är inte hundra,lägg inga effekter på nånting förrän du har satt allt inspelningsmässigt nästa gång du spelar in.Ett reverb på mastern räcker för att få lite större scenkänsla medan man spelar in.Sen kommer man till det roliga:

Dra ned alla reglar på noll
Dra upp trummorna,dra upp basen så att den möter trummorna snyggt(dina mixar saknar bl.a detta - definierad botten)
Upp med guror och övrigt(här börjar det gröta och frekvenskrockarna stökar till det i mixen uppåt och nedåt å i mitten,disten gör allt den kan för att "döda"(läs dölja) alla andra instruments karaktärer - framgångsrikt måste jag säga dessvärre)

Lösning:

Sprid ut alla instrument i frekvensspektrat,hög/lågpassa vartenda instrument,eq.a bort uppenbara frekvenskrockar.När du kan urskilja alla instrument i mixen,panorera så att allt hörs och låter snyggt i ljudbilden.
Upp med det viktigaste - sången - (men det är ju vad jag tycker är viktigt,andra kanske föredrar distguran)  :D

Då är det dags för effekter:
Reverb,delay,dist,stereo reverb etc..Joxeri på mastern för trycket osv..Om man börjar med det sistnämnda,effekter,reverb,dist etc..då är man illa ute redan från början - om man inte vet vad man sysslar med,och där är bara ett fåtal på detta forum.Typ Jon å Freddy,Tsm,Skallran och några fler..Jag har långt dit,men har man en bra mall så närmar man sig sakta men säkert.

#############

Jag brukar göra så här.Det finns förmodligen andra arbetssätt,men detta funkar för mig.Sen skall man ju ha lite tur också,och det har man inte alltid :)
Nu är jag hård kanske,men jag tycker dina låtar förtjänar det här för vissa är bra.Twohearted soul är bäst  :P
En liten genväg som är väldigt lärorik:
Dra in din favorit låt i den genre du lirat in i och jämför ljudbilderna medans du mixar.

Klokare blir man väl aldrig,bara äldre.. :)

Mike
Men det är ju precis så jag gör trummor och bas - låter toppen - sedan in med det övriga en efter en och så försvinner botten - jag håller med den gör det men det är inte mitt fel :wub: Alla de andra ljuden måste ju få sitt utrymme. Effekter kör jag ganska lite med nuförtiden men det ligger säkert några på både spår och master. Frekvenssplitten har jag varit dålig på så där får jag bättra mig i kommande alster. Bra idé det där med att dra in en låt av samma genre som låter bra då kan man ju jämföra IRL problemet är väl att hitta samma genre för jag vet inte själv vad jag sysslar med - men nåt borde man ju kunna hitta som rimmar. Vet du vad jag skyller det hela på min teckningsmajje i högstadiet han tjatade alltid om att teckningen inte varrr klarrrr förrräns papprrets vita varr utrraderat - han var skåning och pratade så dessutom hade han ett getskägg och blev därmed kallad för Geten - han finns på Facebook som "Getens vänner" fast med hans riktiga namn - han vet säkert inte om det.
Stort tack för ditt utförliga inlägg HM - och hur går det med mixen till 2hearted?  :D

Snyggt och inspirerande formulerat HM. Tackar!
Medhåll

Du har en ball röst och låten är riktigt bra,det som drar ner betyget är Trumm/Bas soundet som är alldeles för mjääkiga.
Låten skulle kunna bli mycket 'Tuffare och hårdare'  ;)
(Ja jag vet,min Trummpreset,fattar inte att du inte får mer tryck?? prova med att dra upp velocity till mellan 25 och 30!)
Ja jo jag håller med som sagt - en teori kan ju vara att jag tycker mer om de andra ljuden men det är väl knäpptänk kanske. VAR hittar jag den velocityinställningen? Inte på trumspåret väl utan på SD kanske?
Tack för bra tyck Bjurte :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alltså det beror ju lite på hör du gör dina Beats..
MEn om du använder dom medföljande Midimönsterna,så drar du ju dom fron 'Groves' fönstret i SD eller från EZplayer
I EZPlayer siter det en 'Ratt' i mitten märkt Velocity,vrid upp den så hör du att TRummis tar i lite bättre.. ;)
I Grove fönstret sitter motsvarande ratt snett ovanför Mastervolymratten.
Men om det är 'Hemmasnickrade' beats så höjer du bara Velocity värdet i midieditorn.. Lätt som en Plätt.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hmmm..

Svårt att veta hur mycket du fattar av hög/låg pass/frekvensanalys/eq etc..Det blir ju lite patetiskt om jag drar grundkurs 1:A då du kanske befinner dig på typ 3:c av 10 möjliga steg..ja du fattar

De olika instrumenten kryper in i varandras frekvensområde,och skapar till slut en oformlig massa som skall kallas mix...Det är det man vill undvika med eq och H/L pass.
På studio såg jag en väldigt lärorik bild för några år sedan.De låga tonerna till de högsta och de flesta instrumenten inritade i sitt frekvensområde.Jagar du fatt på den så kommer du att få en aha upplevelse..

Mitt sätt:

Jag ser alltid till att allt är någorlunda frekvensbestämt innan jag spelar in.Vips så har man reducerat svårighetsnivån i mixeriet betydligt.En bas har ju sitt givna frekvensområde i en mix,löjligt om basisten får välja sitt favorit ljud här innan inspelning t.ex...Detta gäller samtliga instrument.Producenten bestämmer,om det är seriöst.Och i mitt/ditt fall så är det jag/du,så utnyttja den möjligheten.Spelar du in basiga guror så tigger du om problem senare.Viceversa med en ljus bas.
Man bör ju inte "skära sönder"(eq:a) instrumenten så att all karaktär går förlorad,så samspel åt båda hållen är att föredra till de instrument som igger nära varandra.
Guror,ljusa synthar/orglar,ljust pianolir,vissa frekvenser ur virveln samt delar ur sången kommer att få slåss i mellanregistret för sitt utrymme.Jag skriver det igen,testa att göra en mix utan effekter där du H/L passar,eq:ar samtliga instrument och panorerar innan effekterna.Bas och baskagge först - botten.Allt annat skall vila på det här.
Nånstans i dina mixar har du energitjuvar som sabbar totalen för dig,leta upp dom.Kör med uteslutningsmetoden - ett instrument i taget.H/L pass och eq.Börja nedifrån med bas/baskagge.

På dina wavar från Twohearted soul hör jag hur du spelat in,så ovanstående resonemang blir nyttigt för framtida inspelningar.Den mixen är ingen lek och jag vet inte om jag kommer att få till den,lagt den i långbänk.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men jag ligger väl på 2B typ - erbarmligt synd att den blev utrotad 1977.
Men där drar du ju fram ett bra exempel mina Wavar till 2 hearted som är helt effektlösa och utan EQ eller pan.
Du relaterade till dom men inte riktigt i vilket avseende var de inte bra ? Skulle jag redan innan jag spelade in basen ha puschat EQ till 80 hz eller...? För mig så har det alltid varit något man gör efteråt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ok Eddi då skall vi se.

Nya test mixen,fortfarande för klen tycker jag.Mera botten vill jag ha..Basen låter dock betydligt bättre på roadkill6.Den påverkas negativt av limiter/kompressor eller vad du har använt på din mix roadkill5.Den söker liksom volym/tryck hela tiden.
Det hörs om man drar på eq i basen vid en "låtsas mastering"..

Roadkill6 fick stå för följande experiment:

Jag gjorde en eq justering runt baskagge/bas området samt en ordentlig dipp vid 750,det senare med ett smalt q värde.Jag överdrev bottenhöjningen,mest för att du skulle höra vad jag gjort,så få inte panik om det OOOaar där :)

Två takter helt opåverkat,två takter av min eq justering,två takter helt opåverkat,två takter av min eq justering..etc.. to the end/klippet.
I början på trumintrot kryper baskaggen fram efter två takter,där kommer jag in första gången..och när basen kommer in på mitt inklipp så finns det botten.Och en aning mindre stök runt 750hz..Sökte efter virveln men gick bet.Behöver nog nåt annat än cubase eq..

En skicklig masterings snubbe,kanske skulle kunna lyfta fram virveln och ge den lite karaktär,den har svårt att husera i sitt rätta område i din mix..Lättare att göra det före dock..
Hoppas det ger dig nåt detta Eddi,låten förtjänar det.Du kan ju lata dig och reglera eq:n på mastern,men jag rekommenderar att du går in i mixen istället.Slutresultatet blir så mycket bättre.Skulle låten få lite mer botten efter mina förslag,så kan du ge dig där.Jag förstår att andra låtar vill ut och nånstans måste man ge sig..Kul att referens tipset funkade.

###################

Twohearted,ja jag körde fast lite.Mycket som låter hela tiden(många instrument)och det ökar svårighetsgraden om man vill att allt skall höras bra...Men jag har allt klart för att slutmixa den.Tänkte ge den lite tid,att falla i glömska,innan jag ger mig på mixen med fräscha öron.Så sista ordet är inte sagt..Du blir den förste att få såga det  :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj här har det morgonmixats - kul. Jag lägger nog upp din snutt i första posten också så blir det enklare att jämföra. Tack för att du tar dig tid - ovärderligt för mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter mycket bra nu - jag har börjat digga den här låten !!!!
Låter bättre och bättre...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat igen. Skön låt. Jag lyckas aldrig få fram så mycket trä och sträng i gitarren när jag kör emuleringar. Hur ser lkudkedjan ut för elfitarren?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnat igen. Skön låt. Jag lyckas aldrig få fram så mycket trä och sträng i gitarren när jag kör emuleringar. Hur ser lkudkedjan ut för elfitarren?

Nu förstår jag! Det är elfitarren som är nr 13!  :)
/Asti t.f. upplyst
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hms låter bättre i mina lurar :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Vet inte om jag lyssnat på rätt version, orkade inte följa tråden.
Men det låter lite för reverbigt på många saker och en ganska osamlad bas, högre trummor med lite tightare ljud på kaggen (vart är den?)

Ok lirat och rösten passar till detta.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj här har det morgonmixats - kul. Jag lägger nog upp din snutt i första posten också så blir det enklare att jämföra. Tack för att du tar dig tid - ovärderligt för mig.

Svårt med sömnen så jag gjorde nåt vettigt,kul att det kommer till användning.Men som sagt,det är inget fastställande,mer en överdriven mastering/eq i basen för att du skall förstå vad jag menar :)

Nu har du chansen Eddi:

Dra ut en wave på låten med lättat tryck på mastern.Utlys en masterings tävling där det gäller att ta fram basregistret och göra mellanregistret/låga diskanten uthärdlig - det kan bli kul och lärorikt om nån av de duktiga hakar på..
Kör en ny tråd och upp med en wave,,så får vi/den som gillar att experimentera dona lite.Du kan ju köra en 320kb mp3 också..Fast wave är bäst.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återkommer med feed på feeden senare jag tyar inte jobba med denna ikväll - har vart på öppet hus på dotterns skola - men tack så länge för kommentarerna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se