Kontrollrummet

Någon som kan något om MI (Modal Interchange)?????

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Någon som kan något om MI (Modal Interchange)?????

Håller på att pluggar och det på svår engelska....

Jag förstår inte teorin bakom tabellen.
Hur kan Cmaj7 substutieras C7 där C7 är hämtat från den aeoliska skalan i paralell ???

Jag vet att det fungerar men jag får i mitt huvud Cmaj7 till Cmaj7 i paralellen.
Hur tänka så att man förstår ???

Ska jag inte tänka paralell som i paralelltonart utan skalorna som olika Cdur -skalor ????


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
C-durs parallelltonart är a-moll. Om C-maj7 räknas som ett mollackord så är det i sin tur parallellen till Ess-dur.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Eh-ja men hur får dom MI:n C7 ur parallellen till Cmaj7
-det är det jag inte hänger med på för i min värld är det en omöjlighet...

Men jag har dubbelcheckat tabellen för MI jag har mot nätets och de stämmer....

Det är något jag har missat i MI som gör att jag inte förstår..

Annars är det klart tufft att låna ackord från aeolisk, melodisk eller harmonisk moll in
i en durskalas harmonisering för att uppnå litet mörkare ton. Det kan bli mycket fint
och jag har ju en färdig tabell så...bara det att jag inte förstår hela teorin bakom då
jag för allt i världen inte hajjar hur de bygger ett C7 ur den vanliga parallellen.
Det borde ju vara Cmaj7 där också menar jag. Så-varför inte-hur är resonemanget ??

Skall läsa om kapitlet och kapitlet innan i morgon för att se om det klarnar.

mvh

Edit:
hittade det här men förstår ändå inte substutitionen Cmaj7 =C7 (med ursprung ur aeoliska.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Borrowed_chord
« Senast ändrad: 01.02.2012, 03:28:08 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag löste det !!!!!!
Man kan ta någon av mollskalorna från harmonisk,melodisk moll
eller naturlig moll.

Ur wikipedia:

Similarly chords may be borrowed from the parallel modes, the various modes beginning on the same tonic, for example Dorian or Phrygian.

Alltså blir ursprunget A Aeolisk>A Frygisk och då får man ju ett C7 !!!!

Ah, tack-äntligen. Nu kan jag fortsätta läsa.

MI är vanligt i rock, grunge och barock men även i modern jazz.....

mvh
« Senast ändrad: 01.02.2012, 03:42:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intresssant att lära sig och starkt att du gör det. Jag skulle aldrig orka.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
De flesta behöver inte lära sig teori-de flesta spelar naturligt rätt
på känn och känsla liksom.
 
Jag vill gärna veta orsaken och resonemanget
bakom bara, sätta ord på det.

 Jag tycker att det berikar, en del säger
att det tar udden av hela skapandet och begränsar.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
De som säger det är sådana som gör samma låt om och om igen sen de var tonåringar. :D

(är min ödmjuka uppfattning ;) )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De som säger det är sådana som gör samma låt om och om igen sen de var tonåringar. :D

(är min ödmjuka uppfattning ;) )


                                                      Talking to me?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag talar väl till de som känner sig träffade typ :)


(För att utveckla så menar jag att det snarare är så att det är begränsande att inte veta vad man sysslar med. De flesta ansamlar en mer eller mindre stor mängd teori på att spela och testa sig fram. Den behöver inte ens skrivas ned. Det funkar ungefär som att man bör kunna lösa ekvationssystem för att klara "matte"-delen på högskoleprovet, MEN de flesta kan lösa problemen utan denna teori. Samma med musik. Min poäng är att teorin är till hjälp snarare än att den stjälper den som känner till den.

Skulle den begränsa hade den inte varit utfomad som den är.)

« Senast ändrad: 01.02.2012, 20:03:15 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är med dig Divi. Speciellt i vissa kretsar är det riktigt fult att veta vad man gör. Inom indiepop tex, där ska allt vara så jävla känsligt och "äkta".

Sen är det samtidigt fullt möjligt att ta sig fram utan teoretiska kunskaper, även inom tex jazzen. Arne Domnerus var ett fantastiskt exempel. Kallar man det modersmålsmetoden inom musik månne?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp. Sen är ju gränsen mellan teori och praktik egentligen väldigt grumlig. Räknas blå noter i jazz som nåt som hör till teorin även om man lätt kan lära sig spela dem "rätt" utan noter? :)

Ett exempel på vad jag menar med att det inte begränsar är t ex så kallad "formlära", använt sedan barocken och framåt (numera ofta ganska upplöst, vad som helst är en "symfoni"). Det är helt enkelt en plan för hur man gör en viss typ av musik under den klassiska perioden, t ex sonater.

Även för att göra t ex en rock-låt använder de flesta ungefär samma form (plan):

(intro) vers + refräng + vers+ refräng + stick + refräng

och olika varianter på det här temat.

För en symfoni ser bara den här planen lite annorlunda ut, den begränsar INTE utan fungerar som ett slags riktlinjer för kompositören. (Och att hålla sig till dem anses göra det lättare att få bra resultat.)

exhibition + utveckling med variation + återgång till huvudtemat i exhibitionen + lite andra grejer ;)

Men ni förstår nog vart jag vill komma. En musikteoretisk begränsning vore att säga vad man absolut inte får göra, tvärtom visar ju musikteorin vad som är möjligt. (Eller ökar förståelsen av vad som är möjligt.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kallar man det modersmålsmetoden inom musik månne?

Suzukimetoden (för barn som lär sig spela fiol), tror jag.

Min pappa som kunde en hel del musikteori träffade många musiker som inte klarade av att "bara spela" om dom inte hade noter framför sig. Det gjorde honom besviken på dessa "musiker". Men det kanske är en annan femma?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Visst har man stött på "musiker" som inte vill lära sig musikteori av den anledningen att det just skulle begränsa och hämma deras "konstnärlighet". Det är bara dåliga ursäkter för att man inte orkar eller har kapacitet att förstå musikteorin. Kunskap hämmar inte, det utvecklar och musikteorin är ett bra komplement att ha till hands när man kört fast, för att hitta alternativa och för den delen kreativa lösningar, som man annars aldrig hade kommit på med att bara sitta och "leta" sig fram. Dessutom så underlättar musikteorin vid kommunikation med andra musiker. Ungefär som att det är bra för en snickare att veta vad hans verktyg heter. -Du Bengan, kan du ge mig den där metallsaken med träskaft med en knubbig och flat ända och en ända som är spetsig och kluven som man använder för att slå på dom här långa långsmala metallmojängerna som e spetsiga i ena ändan och flata i andra som gör att saker kan sitta ihop!

En dålig analogi med snickaren kanske men ändå någorlunda beskrivande

 :)
« Senast ändrad: 01.02.2012, 21:01:50 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kallar man det modersmålsmetoden inom musik månne?

Suzukimetoden (för barn som lär sig spela fiol), tror jag.

Min pappa som kunde en hel del musikteori träffade många musiker som inte klarade av att "bara spela" om dom inte hade noter framför sig. Det gjorde honom besviken på dessa "musiker". Men det kanske är en annan femma?

Att spela efter noter är inte att "skapa" musik. Att spela efter noter är att försöka återge det någon annan skapat. (kanske en själv). Så det är som du själv säger en helt annan femma än musikteori.
« Senast ändrad: 01.02.2012, 21:12:20 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dessutom så underlättar musikteorin vid kommunikation med andra musiker. Ungefär som att det är bra för en snickare att veta vad hans verktyg heter. -Du Bengan, kan du ge mig den där metallsaken med träskaft med en knubbig och flat ända och en ända som är spetsig och kluven som man använder för att slå på dom här långa långsmala metallmojängerna som e spetsiga i ena ändan och flata i andra som gör att saker kan sitta ihop!
En dålig analogi med snickaren kanske men ändå någorlunda beskrivande
 :)

Det där med snickaren var bra. En annan är termerna då man seglar. Kan vara bra att förstå "slacka på storskotet!" då det brassar i.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Ungefär som att det är bra för en snickare att veta vad hans verktyg heter.

Fast snickaren behöver ju faktiskt inte veta vad mackapären heter, än mindre dom fysikaliska lagarna som styr funktionen, för att slå i spiken.

/Lazarus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En arkitekt är nog en bättre liknelse. Bygg en skyskrapa utan att känna till Newton's lagar eller hur man gör :)

Det tar lång tid.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ungefär som att det är bra för en snickare att veta vad hans verktyg heter.

Fast snickaren behöver ju faktiskt inte veta vad mackapären heter, än mindre dom fysikaliska lagarna som styr funktionen, för att slå i spiken.

/Lazarus

Aja men! Du kan inte rycka ett citat ur sin kontext sådär. Mitt exempel handlade ju om kommunikation, att musikteroin även underlättar kommunikationen musiker emellan. För även du måste väl hålla med om att det kan vara till en stor fördel om snickaren vet att det heter hammare när han ska kommunicera med andra snickare på bygget?