Kontrollrummet

Drain my soul

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Drain my soul
GENRE: Electronica/Rock
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Från plattan Rising. Släpps i juni 2013.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:08:34 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hemmablind eller inte, jag gillar inte den här syntbasen. Här finns harmonier och här finns en rar röst. Det gillar jag! Och sen finns nånting som klipper sönder harmonin, en syntbas. Gillar inte det!
(jag lyssnar i lurar)

Saknas eller inte, i en harmonisk låt som denna skulle det kunna passa med något padkomp - på ett eller annat ställe. Men jag vet inte om det passar dig...
« Senast ändrad: 26.01.2012, 12:53:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På en snabblyssning tycker jag basen och trummorna klipper sönder Julianna. (Jättebra sjunget.)

Dessutom är låten rock, inte så elektroniskt. Jo kanske lite 80-talssynth. Det skulle nog hjälpas att jobba lite mer med kompet, ljud och ljudbild. Det sitter inte riktigt nu.

Vet inte om det är så mycket till hjälp det jag skriver, men jag återkommer med mer konstruktiva utsagor ;)

Riktigt trevlig sång. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Spontant är det lite för mycket gura i detta, blir med sock än synt eller rock. Basen är otrolig jobbig att lyssna på i hörlurar, åtminstone för mig med tinnitus, även om jag är medveten om att det är en slaskmix.
Bitvis är den helt "rätt" men andra delar blir det lite mindre synt och mer traditionell rock. Mina fem öre.



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt intro med fräckt gitarr-riff! Fin sång av Julianna.
Men jag gillar inte heller synth-basen/arpeggiatorn. Dels är den för stark
och dels lite för statisk. Tror att en mjukare synth-bas eller elbas hade passat bättre.....
Kanske skulle "refrängen" förstärkas med ytterligare en gitarr och mer ride på trummorna...?
Lovande start! Blir spännande att följa detta.
/Asti t.f. antistatisk mjukis

 
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag tycker också introt är skönt.
Jag gillar basen men torr att låten skulle tjäna på om den sänktes en aning.
Sången och melodin är suverän.
Tycker gitarrljudet var skönt och hade gärna hört mer gitarr i låten.
Sammanfattat : en j-vl- skön låt i a f.!!!!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Visst är det snyggt detta :D

Men, jag tycker inte riktigt sången (som är underbar bara) och den  hackande monotona syntbasen gifter sej här..det blir lite som två olika låtar i en, känns det som för mej, och intrycket blir rörigt nu.

Skitsnygga gitarrer som vanligt.

Den här följer jag, jättebra potential :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
På det stora hela tycker jag om synthbasen men som några säger så förtar den lite av sången. Tycker att den ligger för när örat (lyssnar med lurar) Går den att avlägsna lite? kanske värt att prova?

När man har en så studsande synthbas så blir det lätt lite ställen där det kan upplevas som otajt eller svag eftersläpning -så är det tex vid 54-55, om du hör vad jag hör å förstår hur jag tänker då förstås! :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Först : Underbar låt,och vilken passande sång,MUMA!!
Låter mycket Svensk melankoli och visst får man lite vibbar av låtar som 'Flickan och kråkan/Hon kom över mon'  osv..
Även lite ABBA faktiskt,Guran är skitbra.. Meenn..  B)
Håll dig till rocken...och hopp upp på bocken.. :lol:
Synth arret var väldigt tagiggt och statiskt,inge vidare faktiskt,roligare ljud önskas...Mjukare basar och kräämiga mattor tack... ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Innan basen kom igång så reagerade jag på kompet - var det inte lite ostämt där- elixirsträngarna? Sen kom basen in och tog över allt - återkommer när du mördat bassisten - resten av låten lät bra tror jag men man tänker bara på basen nu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktigt bra melodi! Tror att basen ställer till det lite, kanske testa någon annan variant som inte är så på..kanske räcker med att sidechaina? Något som lyfter lite i refrängerna tycker jag saknas..coolt stick! lite melodyne på sången för att rätta till lite sura toner skulle sitta fint...  :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön melodi och kanonbra sång. Mindre bra bas... mjuka upp den eller nåt :unsure:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hemmablind eller inte, jag gillar inte den här syntbasen. Här finns harmonier och här finns en rar röst. Det gillar jag! Och sen finns nånting som klipper sönder harmonin, en syntbas. Gillar inte det!
(jag lyssnar i lurar)
Saknas eller inte, i en harmonisk låt som denna skulle det kunna passa med något padkomp - på ett eller annat ställe. Men jag vet inte om det passar dig...
Jag förstår din synpunkt ang. basen. Jag är inte nöjd med den heller, men gillar idén om en malande syntbas. Har inte kommit i mål här dock. (Basen vs KR: 0-1)

På en snabblyssning tycker jag basen och trummorna klipper sönder Julianna. (Jättebra sjunget.)
Dessutom är låten rock, inte så elektroniskt. Jo kanske lite 80-talssynth. Det skulle nog hjälpas att jobba lite mer med kompet, ljud och ljudbild. Det sitter inte riktigt nu.
Vet inte om det är så mycket till hjälp det jag skriver, men jag återkommer med mer konstruktiva utsagor ;)
Riktigt trevlig sång. :)
Rock eller inte. Depeche har en hel del gitarrer i sin musik och har haft länge. Dom kanske är rock nuförtiden. Jafan, det är dom nog. :)
Ska jobba vidare. (Basen vs KR: 0-2)

Spontant är det lite för mycket gura i detta, blir med sock än synt eller rock. Basen är otrolig jobbig att lyssna på i hörlurar, åtminstone för mig med tinnitus, även om jag är medveten om att det är en slaskmix.
Bitvis är den helt "rätt" men andra delar blir det lite mindre synt och mer traditionell rock. Mina fem öre.
Jag kommer troligen att mecka till gitarren lite så att den blir än mer statisk. Riffet är faktiskt två takter som jag loopat upp genom hela introt och stora delar av verserna. (Basen vs KR: 0-3)

Jättesnyggt intro med fräckt gitarr-riff! Fin sång av Julianna.
Men jag gillar inte heller synth-basen/arpeggiatorn. Dels är den för stark
och dels lite för statisk. Tror att en mjukare synth-bas eller elbas hade passat bättre.....
Kanske skulle "refrängen" förstärkas med ytterligare en gitarr och mer ride på trummorna...?
Lovande start! Blir spännande att följa detta.
/Asti t.f. antistatisk mjukis
Intron är det bästa jag vet. Tänk om man kunde slippa göra resten, en platta med intron liksom.
(Basen vs KR: 0-4)

Jag tycker också introt är skönt.
Jag gillar basen men torr att låten skulle tjäna på om den sänktes en aning.
Sången och melodin är suverän.
Tycker gitarrljudet var skönt och hade gärna hört mer gitarr i låten.
Sammanfattat : en j-vl- skön låt i a f.!!!!!!
mvh
Tack för feedback.
(Basen vs KR: 1-4)

Visst är det snyggt detta :D
Men, jag tycker inte riktigt sången (som är underbar bara) och den  hackande monotona syntbasen gifter sej här..det blir lite som två olika låtar i en, känns det som för mej, och intrycket blir rörigt nu.
Skitsnygga gitarrer som vanligt.
Den här följer jag, jättebra potential :)
/Marre
Kul att du diggar. (Basen vs KR: 1-5)

På det stora hela tycker jag om synthbasen men som några säger så förtar den lite av sången. Tycker att den ligger för när örat (lyssnar med lurar) Går den att avlägsna lite? kanske värt att prova?
När man har en så studsande synthbas så blir det lätt lite ställen där det kan upplevas som otajt eller svag eftersläpning -så är det tex vid 54-55, om du hör vad jag hör å förstår hur jag tänker då förstås! :)
Ha det
Gurano
Otajt är den inte, däremot så "fattas" det faktiskt bas på nån etta här och där har jag sett och det är säkert det som gör att du tycker det låter otajt. Fattar inte riktigt varför, men det verkar som att midit spökar. Tror jag får limma ihop alla parts till en enda och se vad som händer.
(Basen vs KR: 2-5)

Först : Underbar låt,och vilken passande sång,MUMA!!
Låter mycket Svensk melankoli och visst får man lite vibbar av låtar som 'Flickan och kråkan/Hon kom över mon'  osv..
Även lite ABBA faktiskt,Guran är skitbra.. Meenn..  B)
Håll dig till rocken...och hopp upp på bocken.. :lol:
Synth arret var väldigt tagiggt och statiskt,inge vidare faktiskt,roligare ljud önskas...Mjukare basar och kräämiga mattor tack... ;)
Roliga referenser, men fan också. Vill ju göra nåt annorlunda ju.... :)
(Basen vs KR: 2-6)

Innan basen kom igång så reagerade jag på kompet - var det inte lite ostämt där- elixirsträngarna? Sen kom basen in och tog över allt - återkommer när du mördat bassisten - resten av låten lät bra tror jag men man tänker bara på basen nu.
Tror inte det är ostämt. Är det mitt vibrato på första tonen du tycker blir ostämt?
(Basen vs KR: 2-7)

Riktigt bra melodi! Tror att basen ställer till det lite, kanske testa någon annan variant som inte är så på..kanske räcker med att sidechaina? Något som lyfter lite i refrängerna tycker jag saknas..coolt stick! lite melodyne på sången för att rätta till lite sura toner skulle sitta fint...  :)
Tackar. Jag har gjort lite sidechainprylar men aldrig fått det riktigt bra. Får göra ett försök till kanske. Juli har gjort om sången helt. Kommer att pilla med det framöver.
(Basen vs KR: 2-8)

Skön melodi och kanonbra sång. Mindre bra bas... mjuka upp den eller nåt :unsure:
Space
Tnx.
(Basen vs KR: 2-9)


Ganska enhälligt ang. syntbasen. Får nog fixa till det på något sätt ja.
Tack för synpunkter så här långt.
« Senast ändrad: 27.01.2012, 12:43:06 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min kollega sitter några meter från högtalarna och sa att han gillar bassyntljudet. Jag bad honom komma hit framför (mellan) högtalarna. Han sa usch...

Har du nån stereodelay/widener på syntbasen som är orsaken till obehaget att lyssna på basen?
I så fall kanske det räcker att ändra den parametern?


Citera
Intron är det bästa jag vet. Tänk om man kunde slippa göra resten, en platta med intron liksom

Se till att vinna nuvarande Festival så bestämmer du nästa tema!  :D
« Senast ändrad: 27.01.2012, 12:48:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Upp med sången och ner med basen räcker! Fräckt. Jättebra! Skulle nog vilja byta ut sticket mot ett Wernborgskt gitarrsolo.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min kollega sitter några meter från högtalarna och sa att han gillar bassyntljudet. Jag bad honom komma hit framför (mellan) högtalarna. Han sa usch...

Har du nån stereodelay/widener på syntbasen som är orsaken till obehaget att lyssna på basen?
I så fall kanske det räcker att ändra den parametern?


Citera
Intron är det bästa jag vet. Tänk om man kunde slippa göra resten, en platta med intron liksom

Se till att vinna nuvarande Festival så bestämmer du nästa tema!  :D
Ljudet i sig är programmerat att vara föränderligt över tid, samt att det är två oscillatorer som är panorerade. Jag ska mjuka till basen, om den ens kommer att vara kvar.

Testade att tysta bas, gitarr och trummor och kvar blev en störtskön ballad faktiskt.  :o

Upp med sången och ner med basen räcker! Fräckt. Jättebra! Skulle nog vilja byta ut sticket mot ett Wernborgskt gitarrsolo.
Tnx Eq. Får prova solo också då.  :)
(Basen - KR : 3-9)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har lyssnat en gång till nu och jag tycker att du definitivt ska ha kvar den där jäkla syntbasen i nåt orkestralt interludium (med gitarrsolo).

Dess coolhet är oomtvistad, men den krockar som sagt helt med sången. Däremot instrumentalt hade den funkat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bas eller inte - poll !  :lol:

Skojar bara, bestäm själv.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja va fel det verkar,ser ju nästan ut som en sågning,men igentligen är det här ju skitbra med hög potentsial..
Fixar du till synthar/arr. så djävlars..Kan klättra högt på KR:s Topplista :lol: 
« Senast ändrad: 28.01.2012, 12:37:23 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sången helt omgjord tror jag sedan sist. Basen utbytt till en liknande syntbas. Dock inte nöjd fortfarande, och jag har testat med en elbas också, men låten "försvann".

Well, så här låter det just nu: Drain my soul (2012-03-22)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra mycket bättre nu när fokuset lämnade basen och till själva låten och framförallt sången som är riktigt bra. Vem är rösten i burken? Du? Passar bra in i alla fall. Pyschljuden är lite för höga i frekvens och ger inte låten kredit borde vara minst en oktav lägre och kraftfullare.
Vad är det du inte är nöjd med?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Pyschljuden kanske men annars...härligt! Otippat stick, bra. Basen funkar bra så där i dubbeltakt, Gitarriffet och Juliannas sång är annars låten för mig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Snygga grejor med bra tryck.
Roliga sångprylar...älskar partiet med den manliga sången vid 3:20.

Skönt retro på nåt vis, det blir lite Secret Service möter Laban samtidigt som du har många fina nya ljud i det hela.
Vet inte om Heavy metal-kicken är vad jag hade velat ha där...mer standard-kagge tror jag på.
Nåväl, skitbra melodi som jag tror växer, måste lyssnas mer på helt klart denna! ;)


Jay Thomas

  • Gäst
Bra låt! :) Väldigt bra framfört av bägge! :)

För det mesta bra ljudval. Det jag reagerar på är detta "swiiisch"-ljud som blir ganska jobbigt efter ett tag. Trummorna är mina öron lite väl "akustiska" till denna låt, skulle vilja ha mer elektronisk "umpff" i dem.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gav mig en chans och finner helheten lite intressant - men, jag blir inte vän med bas-struttigheten nu heller.
Å andra sidan blir inte du vän med mina mellotron-idéer heller så det jämnar väl ut sig.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Introt och särskilt gitarr-riffet är som sagt riktigt läckert!
Sången är för låg, speciellt i början där den mer eller mindre dränks av övrigt...
Tycker att den kunde höjas generellt en aning och lite extra i början, samt där
den återkommer efter det instrumentala partiet i låtens andra hälft.
Snygg mix och prod!
/Asti t.f. sångpedagog
« Senast ändrad: 23.03.2012, 13:45:39 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Bra låt! :) Väldigt bra framfört av bägge! :)

För det mesta bra ljudval. Det jag reagerar på är detta "swiiisch"-ljud som blir ganska jobbigt efter ett tag. Trummorna är mina öron lite väl "akustiska" till denna låt, skulle vilja ha mer elektronisk "umpff" i dem.
Håller med Jay...att går man inte mot det mer naturliga lättare poptrummljudet ala sent 70-80tal så vill jag ha mer modernt trummljud mot det elektroniska (dansgolvsvarianten)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bra låt detta och bra insats av J. Gött stick med lite Duran Duran sång  :)

Lite tips från mig. Både baskagge och bas flyttar väldigt mycket lyft som stjäl massor av energi ur låten. Jag skulle eq:a bort boomet  ur baskaggen eller ännu hellre byta ut den helt mot en lite snällare och elektronisk kagge. Ett bra tips när det gäller synthbasen är att kopiera midispåret så att man har tre identiska midispår med tre olika basljud. En för mid en för topp och en för botten. Den i botten är med fördel bara en bas gjord av en vanlig sinusvåg. Den i midden kan var den som du har nu där man eq:ar bort bas och lyfter fram karaktären och lägger på lite dist. Den på toppen ska bara tillföra lite glitter. Gör du detta så tror jag att du hittar hem. 
Bottenbasen måste vara i mono men sen kan man gott experimentera lite med dom övriga två. Kan t.ex vara coolt att toppbasen är ett stereoljud fullt panorerat hö-vä.

Gillar inte riktigt sångljudet/effekten. Jag har problem med reverbet, vet inte vad det är. Jag hade tok-komprimerat sången, städat upp och justerat andningar ess mm, sen på med ett tempostyrt delay och sen ett hallreverb på delayet istället. Då får men nog en bra distans i sången men ändå den där närheten och tydligheten som man vill ha.

Sen tycker jag att gitarriffet låter lite ostämt på "twangarna", men det kanske bara e jag som e känslig.

Lite konstruktiva åsikter och tips ovan, annars en jäkligt bra låt med lite 80-tals vibbar  :)

Trevlig helg på dig!!

Micke
« Senast ändrad: 23.03.2012, 16:24:05 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pyschljuden kanske men annars...härligt! Otippat stick, bra. Basen funkar bra så där i dubbeltakt, Gitarriffet och Juliannas sång är annars låten för mig.
Pysljudet stannar. Sticket tror jag kan vara lite typiskt för 80-talssynt. Byta till nån närliggande molltonart. Kul att det funkar.

Snygga grejor med bra tryck.
Roliga sångprylar...älskar partiet med den manliga sången vid 3:20.

Skönt retro på nåt vis, det blir lite Secret Service möter Laban samtidigt som du har många fina nya ljud i det hela.
Vet inte om Heavy metal-kicken är vad jag hade velat ha där...mer standard-kagge tror jag på.
Nåväl, skitbra melodi som jag tror växer, måste lyssnas mer på helt klart denna! ;)
Tnx. Har bytt baskaggen mot en något mindre basig, men fortfarande klickig. Gillar det till denna låt.

Bra låt! :) Väldigt bra framfört av bägge! :)
För det mesta bra ljudval. Det jag reagerar på är detta "swiiisch"-ljud som blir ganska jobbigt efter ett tag. Trummorna är mina öron lite väl "akustiska" till denna låt, skulle vilja ha mer elektronisk "umpff" i dem.
Swich/pysljudet är jag kär i. Har däremot sänkt det ordentligt i ljudbilden. Har bytt mot en mer elektrisk bastrumma. Tack så mycket.

Jag gav mig en chans och finner helheten lite intressant - men, jag blir inte vän med bas-struttigheten nu heller.
Å andra sidan blir inte du vän med mina mellotron-idéer heller så det jämnar väl ut sig.  B)
Haha. 1-1

Introt och särskilt gitarr-riffet är som sagt riktigt läckert!
Sången är för låg, speciellt i början där den mer eller mindre dränks av övrigt...
Tycker att den kunde höjas generellt en aning och lite extra i början, samt där
den återkommer efter det instrumentala partiet i låtens andra hälft.
Snygg mix och prod!
/Asti t.f. sångpedagog
Tack. Jag är lite kluven till sångvolymen, men har provat fram och tillbaka. Har tagit till mig Jonnerstones tips nedan och komprimerat den hårdare och hoppas den går fram bättre nu.

Håller med Jay...att går man inte mot det mer naturliga lättare poptrummljudet ala sent 70-80tal så vill jag ha mer modernt trummljud mot det elektroniska (dansgolvsvarianten)
Kanske blev bastrumman mer i smak?

Bra låt detta och bra insats av J. Gött stick med lite Duran Duran sång  :)

Lite tips från mig. Både baskagge och bas flyttar väldigt mycket lyft som stjäl massor av energi ur låten. Jag skulle eq:a bort boomet  ur baskaggen eller ännu hellre byta ut den helt mot en lite snällare och elektronisk kagge. Ett bra tips när det gäller synthbasen är att kopiera midispåret så att man har tre identiska midispår med tre olika basljud. En för mid en för topp och en för botten. Den i botten är med fördel bara en bas gjord av en vanlig sinusvåg. Den i midden kan var den som du har nu där man eq:ar bort bas och lyfter fram karaktären och lägger på lite dist. Den på toppen ska bara tillföra lite glitter. Gör du detta så tror jag att du hittar hem. 
Bottenbasen måste vara i mono men sen kan man gott experimentera lite med dom övriga två. Kan t.ex vara coolt att toppbasen är ett stereoljud fullt panorerat hö-vä.

Gillar inte riktigt sångljudet/effekten. Jag har problem med reverbet, vet inte vad det är. Jag hade tok-komprimerat sången, städat upp och justerat andningar ess mm, sen på med ett tempostyrt delay och sen ett hallreverb på delayet istället. Då får men nog en bra distans i sången men ändå den där närheten och tydligheten som man vill ha.

Sen tycker jag att gitarriffet låter lite ostämt på "twangarna", men det kanske bara e jag som e känslig.

Lite konstruktiva åsikter och tips ovan, annars en jäkligt bra låt med lite 80-tals vibbar  :)

Trevlig helg på dig!!

Micke
Kanonbra feedback. Har tagit till mig i stort sett allt till 23/3-versionen. Bastipset var nog effektivt tror jag???

Sången däremot är redan gjord enligt dina tips, förutom komprimeringen. 3/8-delay in i ett reverb som är ordentligt högpassat för att inte bumla. Ganska långt med måttligt mix. På varje sångspår har jag lagt till en 4:1-kompressor. Jag hade en sedan tidigare. På sångbussen ligger dessutom ytterligare en kompressor samt en limiter som jobbar lite försiktigt. Alla spår är också högpassade.

Gitarren är ytte pytte ostämd, men har nog låtit det passera.

Tack och trevlig helg du med.

 :D

Ny version längst upp!!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Shit va kul  :) Nog för att jag visste att mina tips skulle hjälpa lite, men det blev ju en helt ny låt  :D Helt plötsligt så blev det liv och energi i hela härligheten. Konstigt dock det där med sången. Det låter lixom som om det inte finns nåt predelay, men det finns de ju om du lagt reverbet på delayet. Saknar den intitiala torra känslan, men den är ju uppenbart där....skumt. Kanske mycket rum i J's originalspår eller? Nåväl...inte hela världen. Tyckte att låten växte tre meter nu och J's sång kommer fram mycket bättre, kanske en del p.g.a av den extra komprimeringen men säkert mer av att låten fick energi över hela frekvensområdet nu.

Gött mos!!!

Nu blir det minsann en aldrig så liten Bowmore Darkest  :wub:
« Senast ändrad: 24.03.2012, 00:27:57 by jonnerstone »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Nu vet jag inte vem som gjort vad och vem som e vem...
E det din låt som e på gång?
Visste inte att du gett dig ut på synthisen, som verkar mykke hal.
Ibland känns låten stor o ibland lite... trång, beroende på mixen.
Efter första lyssningen känns gurariffet snyggt men vid tredje gången känns det mykky långtråkigt.
Lite i obalans låten med tanke på den syntetiska avdelningen kontra Juliannas del.

Början bra .... med gurariff... men sen, tycker Julianna med sin härliga röst är värd ett bättre komp, eller hur.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bättre nu! Nu går sången fram bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Hi, boys! :)

W, this is really getting there-- I like the "breakdown" on verse two very much.  Nice to vary it a little.

I think the vox treatment is ummm.. Different for me... And I'm trying to decide if it's a pre-delay thing I am hearing or something else (I have no experience at all with eq'ing, and can't help, there).  There is a lot of sybillance (s's and t's) that sounds too strong for my ears.  It may also be compression?

I have such a strange voice -- so LOUD up high in the chorus and so soft down low on the verse-- very hard to deal with on your end, I'm sure!

Personally, I'd like to hear the chorus parts up a little, especially the higher ones.  I can barely hear them back there, and I think it might take some of the monotony away (not that I have issues with monotony-- you should hear my latest track.  Crazy boring).

Ok.  That being said... I really DO love where this is going.  And THANKS everyone for the nice things.  Nice to see you all! :)
The human theremin.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte vad du gjort men nu köper jag basen!
Gillar volymen på sången som faktiskt kommer fram här!
Jonnerstones tips läste jag och det är fiffigt mupptrixande.

Donno what you have done to the mixing but now I accept and maybe even like the bass-sound.
Like the mixing-volume on the song. Now I love Juliannas voice again!  :wub:
« Senast ändrad: 24.03.2012, 11:54:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google