Kontrollrummet

Drain my soul

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt detta och bra insats av J. Gött stick med lite Duran Duran sång  :)

Lite tips från mig. Både baskagge och bas flyttar väldigt mycket lyft som stjäl massor av energi ur låten. Jag skulle eq:a bort boomet  ur baskaggen eller ännu hellre byta ut den helt mot en lite snällare och elektronisk kagge. Ett bra tips när det gäller synthbasen är att kopiera midispåret så att man har tre identiska midispår med tre olika basljud. En för mid en för topp och en för botten. Den i botten är med fördel bara en bas gjord av en vanlig sinusvåg. Den i midden kan var den som du har nu där man eq:ar bort bas och lyfter fram karaktären och lägger på lite dist. Den på toppen ska bara tillföra lite glitter. Gör du detta så tror jag att du hittar hem. 
Bottenbasen måste vara i mono men sen kan man gott experimentera lite med dom övriga två. Kan t.ex vara coolt att toppbasen är ett stereoljud fullt panorerat hö-vä.

Gillar inte riktigt sångljudet/effekten. Jag har problem med reverbet, vet inte vad det är. Jag hade tok-komprimerat sången, städat upp och justerat andningar ess mm, sen på med ett tempostyrt delay och sen ett hallreverb på delayet istället. Då får men nog en bra distans i sången men ändå den där närheten och tydligheten som man vill ha.

Sen tycker jag att gitarriffet låter lite ostämt på "twangarna", men det kanske bara e jag som e känslig.

Lite konstruktiva åsikter och tips ovan, annars en jäkligt bra låt med lite 80-tals vibbar  :)

Trevlig helg på dig!!

Micke
Oj, nu blev jag rejält impad! Gröna fingrar i studion - vad heter det?  :D
Jag tar också en B (som tröst)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fy f-n vad bra!
Extra allt!
Särskilt gitarren - både riffet och ljudet

Enda jag kan komma på som liknar lite minus är sången
Kan behöva lyftas fram lite mer och lite mindre "diskantigt"
---

ajaj - det där synthsolot
För en synthallergiker som jag skulle det sitta bättre med ett solo av den gitarren  :D

Men riktigt tungt och gott ljud!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gött mos!!!

Nu blir det minsann en aldrig så liten Bowmore Darkest  :wub:
Jäkligt bra tips. Tack som fan.

Början bra .... med gurariff... men sen, tycker Julianna med sin härliga röst är värd ett bättre komp, eller hur.
h.  johan
Du gillar uppenbart inte stilen. Jag beklagar.

Mycket bättre nu! Nu går sången fram bra!
/Asti
Fint. Tackar.

Hi, boys! :)

W, this is really getting there-- I like the "breakdown" on verse two very much.  Nice to vary it a little.

I think the vox treatment is ummm.. Different for me... And I'm trying to decide if it's a pre-delay thing I am hearing or something else (I have no experience at all with eq'ing, and can't help, there).  There is a lot of sybillance (s's and t's) that sounds too strong for my ears.  It may also be compression?

I have such a strange voice -- so LOUD up high in the chorus and so soft down low on the verse-- very hard to deal with on your end, I'm sure!

Personally, I'd like to hear the chorus parts up a little, especially the higher ones.  I can barely hear them back there, and I think it might take some of the monotony away (not that I have issues with monotony-- you should hear my latest track.  Crazy boring).

Ok.  That being said... I really DO love where this is going.  And THANKS everyone for the nice things.  Nice to see you all! :)
Will look into the s's and t's.

Jag vet inte vad du gjort men nu köper jag basen!
Gillar volymen på sången som faktiskt kommer fram här!
Jonnerstones tips läste jag och det är fiffigt mupptrixande.  :wub:
Jag har gjort det som Jonnerstone tipsade om.

Fy f-n vad bra!
Extra allt!
Särskilt gitarren - både riffet och ljudet

Enda jag kan komma på som liknar lite minus är sången
Kan behöva lyftas fram lite mer och lite mindre "diskantigt"
---

ajaj - det där synthsolot
För en synthallergiker som jag skulle det sitta bättre med ett solo av den gitarren  :D

Men riktigt tungt och gott ljud!

Fasen val kul. Tack!
Ja, det kanske är något med s-en som spökar efter senaste kompressorövningarna.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gjorde det bra!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...missat denna av någon anledning, så jag har bara lyssnat på senaste versionen 23/3...

Mycket spännande mix av stilar i denna - nog bland det mest okonventionella och spännande jag hört i "forumsammanhang"! Alla elementen håller hög klass var för sig och skaver på ett intressant sätt! Skulle aldrig palla ett helt album (eller konsert) med samma stuk, men som en "avvikare" fungerar den perfekt! :)

Gitarren har bra nerv, sången är väldigt vacker, åt Gael-pop-hållet - bara det gör en kontrast! Sedan det envetet mekaniska syntkompet på det - basen är påträngande och "modig" - retar kanske några och det är lätt att fega ur och göra något "vanligt", men det fungerar!¨

Har jag någon synpunkt så är det smådetaljer i mixen, t ex sibilansen som redan omtalats. Sedan skulle jag testat en lååångsam knappt skönjbar modulering på basljudet, t ex ett uns phaser eller flanger på diskanten. Skulle bryta en del av monotonin och samtidigt öka den ödesmättade känslan :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!
Stilen e de inga fel på, har ju själv legat nån gång i synth träsket! :D
Troligtvis e det prodden som jag hakar mig på, tycker att med det material sångmässigt och ditt kunnande väntade jag mig en hel del mera, men vem vet kanske det kommer mera. Och för att inte helt mjöla ner mig måste jag ju säja att jag absolut inte tycker att låten e dålig, frågan e bara om hur kunna göra den ännu bättre!
Ge mera av ditt härliga guralir som jag minns det så kommer detta alster många snepp upp!

Kom igen min vän! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjou Wernis!
Stilen e de inga fel på, har ju själv legat nån gång i synth träsket! :D
Troligtvis e det prodden som jag hakar mig på, tycker att med det material sångmässigt och ditt kunnande väntade jag mig en hel del mera, men vem vet kanske det kommer mera. Och för att inte helt mjöla ner mig måste jag ju säja att jag absolut inte tycker att låten e dålig, frågan e bara om hur kunna göra den ännu bättre!
Ge mera av ditt härliga guralir som jag minns det så kommer detta alster många snepp upp!

Kom igen min vän! :)

h.  johan
Ok.
Gitarrsolon, feta körer och aktiva trummisar är inte allt.  ;) Ibland är en monton syntbas och loopad gitarr helt rätt. Som här.  :D

Skämt åsido. Jag fattar vad du menar, bara ditt sätt att uttrycka dig som var något olyckligt. "Eller hur"?

Och jag skulle visst kunna göra låten på ett annat sätt. På mitt vanliga sätt, men denna gången gjorde jag inte det. Jag vet att jag kan producera hyfsat välljudande låtar i rockfållan, men jag har gjort det i många år att jag är sugen på ny mark. Men kanske senare att jag återkommer och rockar till denna?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...missat denna av någon anledning, så jag har bara lyssnat på senaste versionen 23/3...

Mycket spännande mix av stilar i denna - nog bland det mest okonventionella och spännande jag hört i "forumsammanhang"! Alla elementen håller hög klass var för sig och skaver på ett intressant sätt! Skulle aldrig palla ett helt album (eller konsert) med samma stuk, men som en "avvikare" fungerar den perfekt! :)
Oj, det var stora ord. Roligt att det var okonventionellt. Och just skav är ett synsätt jag själv uppskattar. Gillar inte när det bara är fint tex.

Citera
Gitarren har bra nerv, sången är väldigt vacker, åt Gael-pop-hållet - bara det gör en kontrast! Sedan det envetet mekaniska syntkompet på det - basen är påträngande och "modig" - retar kanske några och det är lätt att fega ur och göra något "vanligt", men det fungerar!¨
Huvudet på spiken. Precis tanken med basen.

Citera
Har jag någon synpunkt så är det smådetaljer i mixen, t ex sibilansen som redan omtalats. Sedan skulle jag testat en lååångsam knappt skönjbar modulering på basljudet, t ex ett uns phaser eller flanger på diskanten. Skulle bryta en del av monotonin och samtidigt öka den ödesmättade känslan :)
Ja, jag har noterat s-ljud på sången också. Kanske vad det den extra kompressorn som Julianna var inne på. Ska kolla det. Det där med modulering på basens diskantregister är ju lätt testat nu när jag tom. har ett eget spår för det efter Jonnerstones tips.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Och just skav är ett synsätt jag själv uppskattar. Gillar inte när det bara är fint tex.

Fint får det gärna vara - medvetet falskt och tillgjort stökigt blir ju bara patetiskt  <_<  Men detta är gjort "fullt ut" i alla delar och det är det okonventionella mötet mellan "fina" element som gör spänningen! Även om de  flesta sådana experiment inte fungerar så bra, så måste man ju våga! :)  Att bara hålla sig till förväntningarna  blir i längden trist både för kreatör och lyssnare!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket mer energi och "sväng" i låten nu. Ljudbilden sitter också bättre, men...

Tycker dock fortfarande att basen klipper sönder julianna :D Den är skitjobbig faktiskt, kanske istället testa en vanlig attans moog som spelar nåt drivande på !/4delarna istället för 1/8 som nu? :)

Äh, gör som ni vill :)
Rysligt snygg låt i vilket fall! Basen funkar i det instrumentala partiet med "stråk"-synthen :) där nån snubbe sjunger korta fraser...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker att sången och sångmelodin är otroligt fin. :) Sitter tyvärr vid lite kass lyssning så jag ska inte säga för mycket mer än att min enda reaktion var att kompet tog över lite... Tror jag är lite inne på samma spår som några andra här men som sagt - ska lyssna noggrannare senare!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Nu håller det ihop hela vägen...mycket skön låt...grym melodi!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Det som är lustigt är att det inte är min stil alls, men ändå tycker jag att det är bra. Måste vara det tunga gitarr-riffet. ;)

Snyggt jobbat! :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lyssnat igen - det här ÄR skitbra! :) Mina första reflektion var att syntintrot är överflödigt - det skulle kunna funka "pang på med gitarren bara" men sen kom det där partiet typ tillbaka i mellanspelet så jag är inte helt säker där.... I refrängen puttrar syntbasen på och ger en suggestiv inramning till sången och gitarr-riffet - det här tycker jag är så jäkla bra och skulle kanske kunna accentureras ännu mer? Däremot är versen lite "same, same but different"... Visst är det schysst med ett genomgående tema men kunde det inte funka med att halvera takten i basen där för att skapa lite variation?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och just skav är ett synsätt jag själv uppskattar. Gillar inte när det bara är fint tex.

Fint får det gärna vara - medvetet falskt och tillgjort stökigt blir ju bara patetiskt  <_<  Men detta är gjort "fullt ut" i alla delar och det är det okonventionella mötet mellan "fina" element som gör spänningen! Även om de  flesta sådana experiment inte fungerar så bra, så måste man ju våga! :)  Att bara hålla sig till förväntningarna  blir i längden trist både för kreatör och lyssnare!

Bra talat!

Mycket mer energi och "sväng" i låten nu. Ljudbilden sitter också bättre, men...

Tycker dock fortfarande att basen klipper sönder julianna :D Den är skitjobbig faktiskt, kanske istället testa en vanlig attans moog som spelar nåt drivande på !/4delarna istället för 1/8 som nu? :)

Äh, gör som ni vill :)
Rysligt snygg låt i vilket fall! Basen funkar i det instrumentala partiet med "stråk"-synthen :) där nån snubbe sjunger korta fraser...
Basen är borta. Med lite perspektiv så ångrade jag mig. Nu kör jag elbas istället åt Duran Duran-hållet. :D

Nån snubbe  :lol:  (Undertecknad erkänner sig skyldig)

Tycker att sången och sångmelodin är otroligt fin. :) Sitter tyvärr vid lite kass lyssning så jag ska inte säga för mycket mer än att min enda reaktion var att kompet tog över lite... Tror jag är lite inne på samma spår som några andra här men som sagt - ska lyssna noggrannare senare!
Okidoki!

Nu håller det ihop hela vägen...mycket skön låt...grym melodi!
Tack. Å så har jag arrat om en del. (igen då)

Det som är lustigt är att det inte är min stil alls, men ändå tycker jag att det är bra. Måste vara det tunga gitarr-riffet. ;)

Snyggt jobbat! :)
Extra kul att det funkar då ju. Tack!

Lyssnat igen - det här ÄR skitbra! :) Mina första reflektion var att syntintrot är överflödigt - det skulle kunna funka "pang på med gitarren bara" men sen kom det där partiet typ tillbaka i mellanspelet så jag är inte helt säker där.... I refrängen puttrar syntbasen på och ger en suggestiv inramning till sången och gitarr-riffet - det här tycker jag är så jäkla bra och skulle kanske kunna accentureras ännu mer? Däremot är versen lite "same, same but different"... Visst är det schysst med ett genomgående tema men kunde det inte funka med att halvera takten i basen där för att skapa lite variation?
Basen ny som sagt.  :)







Tog upp detta projektet igen idag. Projektfilen är korrupt, och troligen beroende på en plugg som kanske inte installerats på samma sätt som när låten gjordes. Reapers projektfiler är i alla fall i xml-format så med lite pyssel lyckades jag editera filen i Notepad och radera avsnittet om vilken plugg som användes. Sedan öppna i Reaper igen och bara välja in en fungerande plugg. Lite svettigt och det tog en stund, men en enorm lättnad över att över huvudtaget ens få i gång projektet igen. Underbart.

Har ju fått mycket synpunkter på basen i denna låten. Den är helt omgjord, och är nu elbas istället för arpeggiosyntbas som jag hade tidigare. Sedan var det trumpluggen som inte funkade så jag fick göra om dom idag också. Hade dock midit kvar så jag petade bara om noterna lite.

http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Drainmysoul20121226.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Drainmysoul20121226.mp3[/mp3]

Kan det va nåt detta?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gillade denna mycket redan innan och tycker det har blivit en klar förbättring. Det är en riktigt bra låt som förtjänar det! :)
Ett par små detaljer bara... Tycker gott att den kunde få börja med gitarren - riffet är så fräckt! Sen kunde du vara lite återhållsam med "rymdkanonerna". ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillade denna mycket redan innan och tycker det har blivit en klar förbättring. Det är en riktigt bra låt som förtjänar det! :)
Ett par små detaljer bara... Tycker gott att den kunde få börja med gitarren - riffet är så fräckt! Sen kunde du vara lite återhållsam med "rymdkanonerna". ;-)

Skriver nog under på det direkt. Jag är ju sucker for intros. Men nu har nog fan för många långa intros till kommande plattan. Arpeggiosynten får nog stryka på foten och så får låten börja där gitarren kommer in.

Ser över nivåer med "kanoner" samt även svarssynten i breaket hör jag nu är lite hög.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har nog inte kommenterat denna ännu. Electro - det är ju min hemmaplan :lol: Gitarriffet i början är ju riktigt coolt. Varför inte fortsätta med nåt likande vidare in i låten?
Just det, pysssch-ljudet är bara kul högst 1 ggr. Och dom andra syntljudet är inte så upphetsande. Lite för trivialt.
Får liksom inte grepp om det. Börjar fräckt men blir lite utslätat allteftersom. Jag gillar den svala sången, vissa bitar i riffet och så, men helheten...?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
På några ställen bygger gitarr och bas tillsammans upp ett otroligt suggestivt groove genom att spelas växelvis - kanske går att utveckla mer. Om det blir "tomt" när du monterat ner "kanonerna" har du några fina trumfills som kunde ta lite mer plats, få bli lite tyngre och kanske tom återanvändas ett par gånger. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kan det va nåt detta?

...tycker något saknas, typ:


Väntade på basen och upptäckte efter ett tag att en elbas puttrade någonstans därinne ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan det va nåt detta?

...tycker något saknas, typ:

Väntade på basen och upptäckte efter ett tag att en elbas puttrade någonstans därinne ;)

Ska jag tolka detta som att du vill ha arpeggiosyntbasen tillbaka? Eller lyssnade du bara i basfattig anläggning?
 :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ska jag tolka detta som att du vill ha arpeggiosyntbasen tillbaka? Eller lyssnade du bara i basfattig anläggning?
 :)

...tillbaka, eller att du hittar på något lika drivande. Basfattig? Nja, jag slog t.o.m. på subhögtalaren för denna - bra tryck i baskaggen är det ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska jag tolka detta som att du vill ha arpeggiosyntbasen tillbaka? Eller lyssnade du bara i basfattig anläggning?
 :)

...tillbaka, eller att du hittar på något lika drivande. Basfattig? Nja, jag slog t.o.m. på subhögtalaren för denna - bra tryck i baskaggen är det ;)
Ok. Det började med att trumpluggen som körde elektrotrummorna pajade. Då la jag akketrummor vilket fick till följd att arp-basen funkade mindre bra. Då la jag en elbas istället. Kanske dödade jag låten, men jag tycker den fick ett helt annat berättigande faktiskt. Kanske blir det en elektroremix som bonustrack till plattan. Jag gillar du den versionen också.

Frågan är vad jag kan addera för att öka drivet i denna mer organiska version. Får klura på det.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Frågan är vad jag kan addera för att öka drivet i denna mer organiska version. Får klura på det.

...testa gärna en mix med mindre botten i kaggen och basen mixad högre - men det jag skulle vilja ha är mycket mer driv i basspelet och gärna ett lite mer distinkt sound. Ett tätare, jämnare och mer malande spel "utan luft" i kombination med mer "sug"... Tänk en återhållen slap-befriad Flea  :P


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det blev ju en helt annan låt  nu,mer levande och passar min personliga tråk 'det-var bättre-för' smak !
Om det är dit du vill så tummen upp!!
Men bassoundet är lite platt och trist, fattas botten och tryck kan jag tycka.
Kanske kan den som EffektHasse nämner vara en aningens mer drivande..
Men fortfarande,en riktigt bra låt som är framförd med elegans..
« Senast ändrad: 29.12.2012, 13:03:12 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
As skön låt, diggar den :) Låten är väldigt svävande men mixen är ganska i hålig nu.
Hela grejen är att det känns som allt är i olika delar. Det är lixom inte en helhet i mixen, man hör gitarrern för sig och trummor för sig.
Basen nämndes tror jag den är lite tunn det kan jag hålla med om, samt trummorna kaggen och virveln är dock min smak. Man hör ibland en puka som är helt panorerad åt höger, känns som det inte är riktigt nån helhet där heller.

Det är mina tycken om mixen i kort man kan alltid gå in på detaljer mvh Emil (Gott nytt år )


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hmmm jag är lite tveksam. Gillar ju Duran Duran känslan framförallt i sticket där det är spot on! Men som Scar säger så känns det övriga lite ihåligt. Basen har ju nämnts av flera som en potentiell orsak. Det är ju alltid ett beslut man får ta vem som ska få leka i lågbasen, baskaggen eller basisten. Jag skulle prova att göra tvärtom här och låta basen mullra lite och gröpa ur lite från baskaggen istället. Jag gillar arpeggiot i början men det ska nog inte följa med in i versen och kanske skruvas till lite så att det blir lite råare och mindre ettrigt.
Kan inte basen få spela unisont med riffet? Det hade nog kunnat bli rätt gött  :)

Bra låt e de ju trots allt! Kör hårt!

Micke!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Hela grejen är att det känns som allt är i olika delar. Det är lixom inte en helhet i mixen, man hör gitarrern för sig och trummor för sig.
...

Jag tycker nog att mix med stor separation också kan låta bra...   B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Här har man missat hela festen nästan :P

I mina öron vet inte riktigt låten vad den vill. Vocals o känslan i harmonierna tar den åt ett håll men instrumentvalen o kompet sliter den i en helt annan riktning. Jag står kvar på mitten o funderar på hur jag vill att dragkampen ska sluta.

Ett är klart: låten är bra, vocals är jättebra, harmonier lika så, inga fel där. Det enda jag saknar är en tydligare understämma när leadsången går som högst då det blir lite tunt.

Men vad gäller arr, komp... ingen aning, men det första jag tänkte på med röst o harmonier är något åt det lite rocksymfoniska hållet, typ Within temptation ;) Jag tror oavsett valet inte på eletroniska element i låten, iaf inte i mina öron ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Till att börja med är det en grym låt med många beståndsdelar som är bra. Gitarr-riffet är coolt! Eftersom jag gillar electronica så tycker jag arret borde gå åt det hållet  :D Sticket som jonnerstone påpekar är kalas, där någonstans tycker jag själen i låten ligger.
Tror du måste välja sida nu för att inte haverera, själv har man ju varit i den sitsen många gånger, grymt jobbigt.

Skulle nog plocka ner hela låten och börja om från början, och som sagt "välja sida". Är inte så överförtjust i "stoppen" som följer gitarr-riffet, schysst i introt, men stoppar upp för mycket sedan tycker jag. Satt i morse och kollade på ett program i SVT om 80-tals musik, Kim Wilde, Duran Duran och hela köret  :) och tror det vore häftigt att tänka i de banorna lite.. B)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag gillar synthelementen, även om de kan behöva anpassas något för att smälta in i låten.

Fin sång.

Basen tycker jag om, men kanske ska sänkas i nivå.

Grym låt överlag och fina gitarrer. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättekul att många tycker om själva låten. Svårare att förhålla sig till feedbacken dock när det är lika många åsikter som kommentatorer. Men det måste ju betyda att den engagerar, och det gillar jag. Tack.

Jag får koka ner de synpukter och åsikter som rimmar med min egen ide om vart jag vill ta låten.

En svårarrad historia har det varit, men den går nog i mål snart.

Gott nytt år govänner!

 :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kate Bush goes rock!  :) (Hi there Julianna and a Happy new year to you and all musical comapanions!) Har jag hört den förut? Ja det har jag och jag gillar låten. Lite tveksam till sticket. Inte alls dåligt och flangervoxen är snygg men förtar lite av den den uppiskade nerv elgureriffet ger, hade hoppats på ditt explosiva gitarrsolo här ungefär som solot till Yes Owner of a lonely heart. Förstår nödvändigheten av ett harmonibreak men tror ändå det hade funkat med solot. Gitarriffet är låtens clou och kunde ha frontat mer. Snyggt att låta Julianna sjunga solo med trummorna. Hennes röst är lite svag i refrängen.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jättekul att många tycker om själva låten. Svårare att förhålla sig till feedbacken dock när det är lika många åsikter som kommentatorer. Men det måste ju betyda att den engagerar, och det gillar jag. Tack.

Jag får koka ner de synpukter och åsikter som rimmar med min egen ide om vart jag vill ta låten.

En svårarrad historia har det varit, men den går nog i mål snart.

Gott nytt år govänner!

 :)


Hm. Skulle det passa sig att bröta och slamra lite på den här? Bounce + tanka på slask?  Bör ha en period med tid snart när alla börjar skolan och dagis innan frun är självgående igen :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker den känns färdig. 80-talskänsla som sagt och jag känner vibbar av Abba men även Nightwish light.

 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.